ztenlund
Aktiv medlem
Om man nu skulle försöka sig på ett försök att byta fokus en smula och närma sig Terjes egna krishantering.. Det finns en alldeles utmärkt krönika om ett aktuellt fall, skrivet av Paul Ronge. Min första tanke vara att saxa några klipp därifrån men jag fann hela texten vara så insiktsfull att den borde läsas i sin helhet. Ni hittar den på http://www.paulronge.se/ola-lindholms-tappade-trovardighet. Det finns flera spår där som löper parallellt med Terje.
Ja, att den modell av krishantering som TH försökt tillämpa är inte funktionabel. När vargen (!) huffar och puffar fungerar det inte att försöka hålla emot utan det är lika bra att gå ut med ett erkännande och en vederhäftig förklaring på en gång. Ingen vittring utan byte och ingen rök utan eld... Han borde ha gett sig om inte förr så åtminstone i samband med debatten med Glöersen. Att lova någon att tillsammans med expert granska orginal som inte finns är inte särskilt smart.
F.ö. rekommenderar jag verkligen boken "När Janne Josefsson ringer – Så klarar du pressen" av Paul Ronge. Hade Terje läst den innan det började osa katt hade han kommit mycket mer helskinnad ur detta...
Jag har inte läst den, men man kan ju vara säker på att granskare och nyfikna blir än mer nyfikna och ihärdiga ju mer man nekar och ju slirigare och orimligare förklaringarna blir. Just ogenomtänkta lögner och förklaringar i upprört tillstånd har tendens att vara ungefär lika täta som ett durkslag.
Nu ska man komma ihåg att Ronge bara är en sida. Ibland när media tillfrågar olika experter (populärt ord i sammanhanget...) av hans typ så kan de ha helt olika åsikter om hanteringen är bra eller inte. I vissa fall är det förstås så att det är uppenbart att den är katastrofal och trådens ämne är nog ett sådant exempel.