eek
Aktiv medlem
vet inte om denna varit uppe förut..
http://www.moderskeppet.se/live/terje-helleso-och-avslojad-bildmanipulation/
http://www.moderskeppet.se/live/terje-helleso-och-avslojad-bildmanipulation/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för komplimangen "gringubbe". Gillar den faktiskt
Inget fel att vara gringubbe, Leif...!
Men...
Läs vad andra skriver till dig och ta åt det. Det blir bara tokigt just nu min vän. Det är mer "Det är viktigare att ha rätt, än att det är rätt".
Man får ändra sig...=)
Tack för komplimangen "gringubbe". Gillar den faktiskt
Inget fel att vara gringubbe, Leif...!
Men...
Läs vad andra skriver till dig och ta åt det. Det blir bara tokigt just nu min vän. Det är mer "Det är viktigare att ha rätt, än att det är rätt".
Man får ändra sig...=)
Jo, jag svarar på alla synpunkter så det är inga problem...
/Leif
Ja, självklart. Bluffmakare ska avslöjas i största möjliga mån.
Jag menar alla, inklusive de som gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte.
(Hade du citerat mer så hade du även fått med varför)
Jo, jag står för det.
/Leif
Är detta resten eller finns det mer från dig att citera?
"Ska man börja anklaga någor för fusk och börja hojta om det i en officielll blogg ska man nog ha fan så mycket mer på fötterna än några personliga tyckanden om några småbilder på nätet.
Ett sätt att skaffa mer på fötterna innan käften öppnas är ju att ta kontakt med den man anklagar och föra en dialog om vad som kan verka oklart.
Blir innerligt trött på alla självutnämnda experter som glappar med käftarna så fort dom kan för att synas själva och speciellt trött blir jag då dessa s.k. experter gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte..
/Leif Bength "
Till alla upprörda: Kan nii inte sansa tonen något nu och återgå till sakfrågan i tråden, oavsett vems parti ni tar?
I min förra lägenhet hade jag en affisch med ett västgötskt uttryck. Där stod:
Do sante tro att do a ratt föra doä arger
TÄNKVÄRT...
Nu får du gärna berätta vilket inlägg av mej du citerar så jag kan svara...
Terje har talat om hur länge, vilka bilder och ska förklara mer senare Det räcker för mej.
Åsikter om alla mina bilder ligger i varje betraktares öga och det är deras unika rätt att tycka nåt eller inte om dom.
Jag har kollat första sidan och fattar inte riktigt vad du menar. Förklara gärna mer så kan jag nog ge ett svar...
/Leif
Ja det är min hela åsikt
Och är det så att han hade mer på fötterna än vad han gjorde sken av i sin blogg så ligger det troligtvis nån mer orsak mer bakom hans "direkta" blogg...
/Leif
Jo, så är det och det är väl det han lovat så jag ser inga problem med det.
Vad gäller Glörensen så står jag för vad jag skrivit och det är att han kunde ta de med Terje och bildexperter först.
Jag har varit med om många otroliga händelser i skogarna så för mej är inte ens lodjuret på en meter en omöjlighet och det är nog enda bilden som jag sagt nåt om och studerat lite mer. En vinterpäls på en Lo på sommaren är väl den klara antydningen till fusk och de som borde innebära en direkt kontakt med Terje innan bloggen. Bloggen hade ju han kunnat skriva ändå efter träffen med hänvisning att han pratat med Terje och att han nekat eller erkänt. Någon större brådska än så kan det ju inte varit? Mårdhund i norra Småland är ju inte någon omöjlighet då det finns järv ner mot Närke...
Jo visst har han svårt att få stöd och mycket jobb att förtjäna det men jag ger han heller stöd till de än att ständigt misstro han, enbart av mänsklig hänsyn.
/Leif
Han hade ju hela sin kunskap och erfarenhet som övertygade honom om att allt var fejk. Men den har ju du ifrågasatt och ifrågasätter tydligen fortfarande eftersom du står för det du skrev?
Ja, det var rätt strongt gjort. Jag trodde att han var ute och cyklade och att den anonyme journalist som tipsade Glöersen hade ett horn i sidan till Hellesø av någon anledning. Att jag var tämligen säker på att Glöersen och den anonyme journalisten vimsade berodde helt på Hellesøs rykte som duktig naturfotograf. Jag hade då sett rätt få av Hellesøs bilder och var inte imponerad. Tråkiga, mörka och suddiga, så jag intresserade mig inte för hans bilder efter att ha sett några.
Jag visste dock att Hellesø hade ett gott rykte som naturfotograf och trodde förstås att det berodde på att en hel del folk tyckte att han gjorde bra saker och att han var ärlig.
När jag såg den svartvita bilden på ett lodjur på mycket nära håll så var den rätt omtumlande. Den såg helt enkelt inte verklig ut, men trots det så kunde jag inte riktigt förmå mig att tro att Hellesø hade fejkat den. Inte förrän det dök upp rätt solida bevis om saken.
All heder åt Glöersen, alltså. Åtminstone nästan all. Det hade nog varit ännu bättre om han hade snokat reda på lite bevis innan han ifrågasatte en hyllad naturfotograf. Då hade det inte var något att tjafsa om från början, och vi hade sluppit den tråkiga verbala fäktningen som förekom innan bevisen lades fram av Flashback-detektiverna.
Jag är fortfarande rätt nyfiken på vem den anonyme journalisten är ...
Stöd? Som naturfotograf? Tror du på det själv?Jag tycker att Terje fortfarande är en utmärkt fotograf och inspiratör ännu och även i framtiden, trots att jag inte tillhör hans "fanclub", och jag hoppas verkligen att han fortsätter och även får stöd från alla här på FS.
Ja, av den enkla orsaken att han inte kontaktade Terje för ett samtal om bilderna först, som enligt normal hänsyn hade varit den rätta vägen att gå.
Efter de så hade han haft fritt fram att skriva om de på sin blogg på jägarförbundet oavsett om Terje hade nekat eller erkänt. Det viktiga är att han då hade kunnat referera till kontskten/samtalet i sin blogg och det är däri han brustit.
/Leif
...
Vad gäller Terje så har han erkänt sina fel , bett om förlåtelse och tala t om hur omfattande det är och att han kommer med förklaringar varför. Det räcker för mej så jag anser att det är fullständigt onödigt att släpa runt hans ev psykiska hälsa, ekonomiska sociala problem och "terriera" alla hans bilder i någon obskyr jakt på fler s.k. "bevis".
.....
/Leif
Tack för att du är TYDLIG.
Vilka bilder har Terje erkänt att han manipulerat? Du påstår detta och då skulle jag vilja att du skriver ned vilka dessa är för att du skall ha någon trovärdighet kvar!
Betänk att Terje till Naturvårdsverket endast, enligt min förståelse, erkänt manipulering under 2011 samt av Malins bilder. Om hans erkännande är mer detaljerat eller längre till i tiden skulle jag vilja att du korrigerar mig med hänvisning till hans inlägg på Facebook eller andra social.
Skulle det vara så att du till 100% litar på Tejes ord, och inte tar i beaktande materialet på Flashback, så är jag uppriktigt ledsen för din skull.
Om du väljer att inte svara klart och tydligt på detta så skulle detta möjligtvis tas som ett skäl till "Kalle Blomkvist" på Flashback att börja undersöka andra fotografers bilder.