Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, självklart. Bluffmakare ska avslöjas i största möjliga mån.

Det är bra att folk gräver så länge det kommer fram nya fakta om fusk och det finns ingen anledning att sluta bara för att någon tycker synd om Terje.

Det är å andra sidan onödigt att gräva i sådant som inte har med ämnet att göra

Har väl inte riktigt uppnått gringubbe ännu men är lite för gammal för hyena :)

Tänker inte släppa tråden ännu. Det vore skönt om folk slutade käbbla om rent strunt och mer eller mindre ljuga om vad som står två tre sidor bakåt i tråden eller på FB.

Obs inget av detta är riktat mot PDM även om det blev ett svar på ditt inlägg
:)

Jag menar alla, inklusive de som gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte.

(Hade du citerat mer så hade du även fått med varför)

Jo, jag står för det.

/Leif

Är detta resten eller finns det mer från dig att citera?

"Ska man börja anklaga någor för fusk och börja hojta om det i en officielll blogg ska man nog ha fan så mycket mer på fötterna än några personliga tyckanden om några småbilder på nätet.

Ett sätt att skaffa mer på fötterna innan käften öppnas är ju att ta kontakt med den man anklagar och föra en dialog om vad som kan verka oklart.

Blir innerligt trött på alla självutnämnda experter som glappar med käftarna så fort dom kan för att synas själva och speciellt trött blir jag då dessa s.k. experter gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte..

/Leif Bength "

Till alla upprörda: Kan nii inte sansa tonen något nu och återgå till sakfrågan i tråden, oavsett vems parti ni tar?

I min förra lägenhet hade jag en affisch med ett västgötskt uttryck. Där stod:
Do sante tro att do a ratt föra doä arger
TÄNKVÄRT...

Är detta resten eller finns det mer från dig att citera?

"Ska man börja anklaga någor för fusk och börja hojta om det i en officielll blogg ska man nog ha fan så mycket mer på fötterna än några personliga tyckanden om några småbilder på nätet.

Ett sätt att skaffa mer på fötterna innan käften öppnas är ju att ta kontakt med den man anklagar och föra en dialog om vad som kan verka oklart.

Blir innerligt trött på alla självutnämnda experter som glappar med käftarna så fort dom kan för att synas själva och speciellt trött blir jag då dessa s.k. experter gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte..

/Leif Bength "

Ja det är min hela åsikt
Och är det så att han hade mer på fötterna än vad han gjorde sken av i sin blogg så ligger det troligtvis nån mer orsak mer bakom hans "direkta" blogg...

/Leif

Till alla upprörda: Kan nii inte sansa tonen något nu och återgå till sakfrågan i tråden, oavsett vems parti ni tar?

I min förra lägenhet hade jag en affisch med ett västgötskt uttryck. Där stod:
Do sante tro att do a ratt föra doä arger
TÄNKVÄRT...

Försök görs titt som tätt att återgå till sakfrågan... men tyvärr så finns det personer som dyker upp och enbart verkar vilja finnas till för att provocera.

Nu får du gärna berätta vilket inlägg av mej du citerar så jag kan svara...

Terje har talat om hur länge, vilka bilder och ska förklara mer senare Det räcker för mej.

Åsikter om alla mina bilder ligger i varje betraktares öga och det är deras unika rätt att tycka nåt eller inte om dom.

Jag har kollat första sidan och fattar inte riktigt vad du menar. Förklara gärna mer så kan jag nog ge ett svar...

/Leif

Tack för att du är TYDLIG.

Vilka bilder har Terje erkänt att han manipulerat? Du påstår detta och då skulle jag vilja att du skriver ned vilka dessa är för att du skall ha någon trovärdighet kvar!

Betänk att Terje till Naturvårdsverket endast, enligt min förståelse, erkänt manipulering under 2011 samt av Malins bilder. Om hans erkännande är mer detaljerat eller längre till i tiden skulle jag vilja att du korrigerar mig med hänvisning till hans inlägg på Facebook eller andra social.

Skulle det vara så att du till 100% litar på Tejes ord, och inte tar i beaktande materialet på Flashback, så är jag uppriktigt ledsen för din skull.

Om du väljer att inte svara klart och tydligt på detta så skulle detta möjligtvis tas som ett skäl till "Kalle Blomkvist" på Flashback att börja undersöka andra fotografers bilder.

Ja det är min hela åsikt
Och är det så att han hade mer på fötterna än vad han gjorde sken av i sin blogg så ligger det troligtvis nån mer orsak mer bakom hans "direkta" blogg...

/Leif

Han hade ju hela sin kunskap och erfarenhet som övertygade honom om att allt var fejk. Men den har ju du ifrågasatt och ifrågasätter tydligen fortfarande eftersom du står för det du skrev?

Jo, så är det och det är väl det han lovat så jag ser inga problem med det.

Vad gäller Glörensen så står jag för vad jag skrivit och det är att han kunde ta de med Terje och bildexperter först.

Jag har varit med om många otroliga händelser i skogarna så för mej är inte ens lodjuret på en meter en omöjlighet och det är nog enda bilden som jag sagt nåt om och studerat lite mer. En vinterpäls på en Lo på sommaren är väl den klara antydningen till fusk och de som borde innebära en direkt kontakt med Terje innan bloggen. Bloggen hade ju han kunnat skriva ändå efter träffen med hänvisning att han pratat med Terje och att han nekat eller erkänt. Någon större brådska än så kan det ju inte varit? Mårdhund i norra Småland är ju inte någon omöjlighet då det finns järv ner mot Närke...

Jo visst har han svårt att få stöd och mycket jobb att förtjäna det men jag ger han heller stöd till de än att ständigt misstro han, enbart av mänsklig hänsyn.

/Leif

Vet du något om lodjur över huvudtaget, Leif? Står du också kisar lita med ögonen lockar till dig rovdjur från när och fjärran? Första tecknet på att det finns lodjur i markerna är en massa fällda byten. Lodjur är inte asätare utan de fäller ett nytt djur. Man brukar hitta en del fällda bytesdjur i skogarna där det finns lo. Men du har väl gått i Terjes skola och smyger runt som en indian i skogarna och är en rovdjursmagnet genom att prata med djuren. När du pratade med din björn, var det på svenska eller på björnspråk? Vilken var din andemening att prata med djuret? Ville du kommunicera med det eller ville du göra dig uppmärksam att du var där?

Han hade ju hela sin kunskap och erfarenhet som övertygade honom om att allt var fejk. Men den har ju du ifrågasatt och ifrågasätter tydligen fortfarande eftersom du står för det du skrev?

Ja, av den enkla orsaken att han inte kontaktade Terje för ett samtal om bilderna först, som enligt normal hänsyn hade varit den rätta vägen att gå.

Efter de så hade han haft fritt fram att skriva om de på sin blogg på jägarförbundet oavsett om Terje hade nekat eller erkänt. Det viktiga är att han då hade kunnat referera till kontskten/samtalet i sin blogg och det är däri han brustit.

/Leif

Ja, det var rätt strongt gjort. Jag trodde att han var ute och cyklade och att den anonyme journalist som tipsade Glöersen hade ett horn i sidan till Hellesø av någon anledning. Att jag var tämligen säker på att Glöersen och den anonyme journalisten vimsade berodde helt på Hellesøs rykte som duktig naturfotograf. Jag hade då sett rätt få av Hellesøs bilder och var inte imponerad. Tråkiga, mörka och suddiga, så jag intresserade mig inte för hans bilder efter att ha sett några.

Jag visste dock att Hellesø hade ett gott rykte som naturfotograf och trodde förstås att det berodde på att en hel del folk tyckte att han gjorde bra saker och att han var ärlig.

När jag såg den svartvita bilden på ett lodjur på mycket nära håll så var den rätt omtumlande. Den såg helt enkelt inte verklig ut, men trots det så kunde jag inte riktigt förmå mig att tro att Hellesø hade fejkat den. Inte förrän det dök upp rätt solida bevis om saken.

All heder åt Glöersen, alltså. Åtminstone nästan all. Det hade nog varit ännu bättre om han hade snokat reda på lite bevis innan han ifrågasatte en hyllad naturfotograf. Då hade det inte var något att tjafsa om från början, och vi hade sluppit den tråkiga verbala fäktningen som förekom innan bevisen lades fram av Flashback-detektiverna.

Jag är fortfarande rätt nyfiken på vem den anonyme journalisten är ...

I den numera enorma tråden på Flashback framkommer journalistens namn. Han ska arbeta på någon jakttidning. Kommer ej ihåg vilken. Det har dessutom framkommit att Gunnar Glöersen hade rätt mycket bakgrundsfakta och hade kollat med jurister etc. innan han publicerade sitt blogginlägg. Det fanns uppenbarligen redan då väldigt starka indicier på att vissa bilder var manipulerade,

Jag måste nog hålla med om åsikten att Terjes eventuella medgivanden är ganska värdelösa i dagens läge. Hela hans förtroendekapital är förbrukat så jag tror att omvänd bevisföring måste gälla framöver. Allt han gjort kommer givetvis att med rätta ifrågasättas. Personligen har jag efter detta mycket svårt att till exempel acceptera hans tidigare förklaringar till hans ofta "drömska" uttryck, där han hävdad att han inte använt några effekter i PS utan att att han jobbat med imma på linsen och så vidare. Kan man klippa in djur i sina bilder så har jag svårt att se att det skulle finnas spärrar mot lite diffus glöd eller gausisk oskärpa. Det kommer säkert att komma fram med tiden hur det ligger till, men som det är nu förutsätter jag att det alltid fejkats, tills motsatsen är bevisad, om det ens går. Sedan att han även tagit många fantastiska bilder där det inte finns anledning att misstänka något fuffens är en helt annan sak.

Jag tycker att Terje fortfarande är en utmärkt fotograf och inspiratör ännu och även i framtiden, trots att jag inte tillhör hans "fanclub", och jag hoppas verkligen att han fortsätter och även får stöd från alla här på FS.
Stöd? Som naturfotograf? Tror du på det själv?
Han är totalt körd, för överskådlig framtid. Hans förtroende är förbrukat.
Vilken institution / företag / privatperson kommer köpa "en äkta Hellesö" i framtiden?

Lika lite som jag hoppades att Ben Johnson eller Ludmila Engqvist skulle fortsätta inom sina specialgrenar, lika lite kan du räkna med mitt stöd för Terje Hellesö som naturfotograf framöver. De är alla simpla fuskare, som i ett nafs förstörde sitt tidigare anseende och bedrifter, i jakten på än mer framgång, idolskap och pengar. Ben Johnson var fortfarande lika snabb, dagen efter avslöjandet, men det var liksom inte samma sak längre -- han var inte samma "inspiratör" längre -- eller hur?

Människan Terje önskar jag allt gott och att allt reder ut sig, men be mig inte stödja honom som professionell naturfotograf, kurshållare och föreläsare i framtiden.

Ja, av den enkla orsaken att han inte kontaktade Terje för ett samtal om bilderna först, som enligt normal hänsyn hade varit den rätta vägen att gå.

Efter de så hade han haft fritt fram att skriva om de på sin blogg på jägarförbundet oavsett om Terje hade nekat eller erkänt. Det viktiga är att han då hade kunnat referera till kontskten/samtalet i sin blogg och det är däri han brustit.

/Leif

Kanske onödigt att tuppfäktas, men jag tycker det är viktigt för saken ändå. Är det för att han inte kontaktade Terje först som du anser att Glöersen är en självutnämnd expert som bara vill framhäva sig själv?

...

Vad gäller Terje så har han erkänt sina fel , bett om förlåtelse och tala t om hur omfattande det är och att han kommer med förklaringar varför. Det räcker för mej så jag anser att det är fullständigt onödigt att släpa runt hans ev psykiska hälsa, ekonomiska sociala problem och "terriera" alla hans bilder i någon obskyr jakt på fler s.k. "bevis".

.....

/Leif

Här blev jag verkligen nyfiken och kände mig tvungen att göra ett inhopp. Du skriver att Terje har talat om hur omfattande det är. Var har du funnit den informationen? Om det verkligen är så att han gått ut med den informationen om hur omfattande, dvs. vilka bilder det rör sig om, så kanske inte Flashbackarna behöver "terriera" några fler av hans bilder.
Personligen tycker jag att det är underhållande att följa Flashbackforumet och även debatten här på Fotosidan.

Tack för att du är TYDLIG.

Vilka bilder har Terje erkänt att han manipulerat? Du påstår detta och då skulle jag vilja att du skriver ned vilka dessa är för att du skall ha någon trovärdighet kvar!

Betänk att Terje till Naturvårdsverket endast, enligt min förståelse, erkänt manipulering under 2011 samt av Malins bilder. Om hans erkännande är mer detaljerat eller längre till i tiden skulle jag vilja att du korrigerar mig med hänvisning till hans inlägg på Facebook eller andra social.

Skulle det vara så att du till 100% litar på Tejes ord, och inte tar i beaktande materialet på Flashback, så är jag uppriktigt ledsen för din skull.

Om du väljer att inte svara klart och tydligt på detta så skulle detta möjligtvis tas som ett skäl till "Kalle Blomkvist" på Flashback att börja undersöka andra fotografers bilder.

Jo, jag tror på mäniskor i grunden och med "FBs" s.k. bevis kan var både si och så i en ordentlig prövning för hittils har de ju bara "prövats" av en sida s.a.s.

Terje har erkänt fusk med lodjursbilder under 2011.Exakt hur många det är har jag ingen aning om och bekymrar mej inte speciellt heller för svar lär nog komma från han och han är ju inte precis i någon ställning att fortsätta ljuga.

Vad Terje har skrivit på sin Facebook under senaste veckan har jag ingen aning om för jag följer inte hans sidor på Facebook eller bloggar mm, Har aldrig gjort de heller.

Tack för omtanken om ledsamheten.

/Leif

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar