Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det finns helt säkert betydligt bättre ställen än denna tråden att lägga korten på borden, en presskonferans eller hans egna blog är förmodligen betydligt bättre.

Hur du får mig till rättshaverist har jag däremot väldigt svårt att förstå.

/Karl

Varför skulle han behöva lägga "korten på bordet" nånstans för att en enda i den här tråden begär det?

Hur du sen läst att jag kallat dej för en rättshaverist är för mej en gåta. Anser du däremot att du själv är det, p.g.a. min förhoppning att du inte är det, är det ju bara att beklaga dej själv. Mej kvittar det ju helt men det är alltid kul att veta var man har forumsvänner i.s.f...

Behöver inte bevisas.
För varken du eller ngn annan har någonsin varit 4 m från ett vilt lodjur.
Inte Terje heller.
Dessutom vandrar dessa djur över stora ytor, från söder om Mullsjö till norr om Falköping, det är flera kvadratmil.

Tittar du på beteendet av lodjuren i norr så ligger de stilla på snötäckta fläckar på toppar under dagen o kommer ner o jagar på nätterna. Du ser dem inte, inte samerna heller.

Jag har varit 4m från ett levande vilt lodjur. Den satt bredvid vägkanten utanför väg 83 vid Karsjö, Järvsö. Jag stannade bilen, klev ut och pratade med det. Den drog sig försiktigt baklänges innan den med två språng försvann från åkern in i riset bredvid.

Häftig upplevelse.

Nå, det var bara en parentes. Typ. :)

Det är inte bara möjligt att det finns lodjur här. Det finns lodjur här.
Men ytorna de vandrar på är så stora så att man skall träffa på dem var o varannan dag är inte möjligt.
Hade du läst tråden så hade du vetat att man jagade lodjur här på 80-talet, men inget sköts.

Jeg skrev at det finnes gaupe i Mullsjø. Beklager om du ikke skjønte norsken min der.

Varför skulle han behöva lägga "korten på bordet" nånstans för att en enda i den här tråden begär det?

Hur du sen läst att jag kallat dej för en rättshaverist är för mej en gåta. Anser du däremot att du själv är det, p.g.a. min förhoppning att du inte är det, är det ju bara att beklaga dej själv. Mej kvittar det ju helt men det är alltid kul att veta var man har forumsvänner i.s.f...

Han behöver inte lägga sina kort på något bord, men jag tror att det skulle vara bra för honom.

/Karl

Da regner jeg med at gaupene i nord-norge er tamme siden de har vært observert på plener til bebodde hus?
Plener? kan det vara detsamma som tomt, alltså yta som tillhör ett hus?

Jo det har synts lodjur i Sverige också.
Normalt så krockar människan med lodjuret, i en MYCKET kort stund.
Ofta är det ensliga gårdar.
Ofta har de katt, som också råkar vara ett bytesdjur till lodjuret.

Plener? kan det vara detsamma som tomt, alltså yta som tillhör ett hus?

Jo det har synts lodjur i Sverige också.
Normalt så krockar människan med lodjuret, i en MYCKET kort stund.
Ofta är det ensliga gårdar.
Ofta har de katt, som också råkar vara ett bytesdjur till lodjuret.

Plen og tomt er det samme ja. Det har vært flere episoder av det ikke så veldig langt fra Harstad. Og det var i boligfelt med flere hus og ikke enslige gårder.
Det blir stort sett skutt 2-3 gauper i det området hvert år.

Jag har varit 4m från ett levande vilt lodjur. Den satt bredvid vägkanten utanför väg 83 vid Karsjö, Järvsö. Jag stannade bilen, klev ut och pratade med det. Den drog sig försiktigt baklänges innan den med två språng försvann från åkern in i riset bredvid.

Häftig upplevelse.

Nå, det var bara en parentes. Typ. :)
Grattis, du tillhör en minioritet av Sveriges befolkning.
Kan du göra om det i morgon som Terje påstår sig att kunna göra?

Jag känner en som höll på att bli björnmat för att han skulle avliva ett rådjur(han trodde det var påkört av bil) som i sin tur egentligen var slaget av björnen o björnmat. Häftigt? ja men han hade nog hellre sluppit.
Det innebär inte att det var en vanlig upplevelse, definitivt inte heller upprepbar.

Han behöver inte lägga sina kort på något bord, men jag tror att det skulle vara bra för honom.

/Karl

Tack!
Och vad som är bra för han är ju enbart hans exklusiva rätt att avgöra och inget nån annan, eller nån av alla i den här patetiska mobben av rättshaverister i den här tråden, kan kräva i någon form.

Jeg skrev at det finnes gaupe i Mullsjø. Beklager om du ikke skjønte norsken min der.
Du skrev:
Kanskje det er mulig da det finnes gaupe i Mullsjö?

Ordet Kanske/Kanskje betyder, såvitt jag vet, samma sak i Svenska som i Norska.
Ordet möjlig/mulig är ett vagt ord som betyder att man tvivlar på sin egen övetygelse.
Och frågetecknet som sitter sist betyder att man inte är säker och att det är en fråga. Annars använder man punkt, både i Svenska och Norska.

Du får nog bli tydligare i ditt språkbruk.

Jo visst kan lodjur ibland observeras nära hus. Jag har själv sett ett på ungefär tio meters håll i Viggbyholm en gång. (Jag var inomhus.) Det stannade inte länge, men det var faktiskt där. Det är enda gången jag har sett ett vilt lodjur, och det var ungefär femtio år sedan. Jag kan väl tänka mig att det finns platser där man kan göra tätare observationer.

Men när det gäller Terje gäller nog omvänd bevisbörda numera. Han har fuskat och ljugit så mycket att han inte har något förtroendekapital. Om han vill bevisa att han har sett och tagit bilder av lodjur, så kan han väl göra det, men jag bryr mig inte, och jag tror inte heller att han har blivit ärligare än förr. Jag har inte sett några tecken på det. Tvärtom häcklar Terje dem som deltar i den här diskussionen. Han har citerat mig i raljerande stil, när jag påpekade att han under mycket lång tid har manipulerat. Han är oärlig, det är allt jag har att säga om honom. Om han skulle vara en bra fotograf är för mig helt egalt. Det som mest utmärker honom är hans oärlighet och förakt gentemot andra.

Tack!
Och vad som är bra för han är ju enbart hans exklusiva rätt att avgöra och inget nån annan, eller nån av alla i den här patetiska mobben av rättshaverister i den här tråden, kan kräva i någon form.

Naturligtvis bestämmer han själv, och så länge han inte lägger korten på bordet lär diskussionerna fortsätta.

Du skrev:
Kanskje det er mulig da det finnes gaupe i Mullsjö?

Ordet Kanske/Kanskje betyder, såvitt jag vet, samma sak i Svenska som i Norska.
Ordet möjlig/mulig är ett vagt ord som betyder att man tvivlar på sin egen övetygelse.
Och frågetecknet som sitter sist betyder att man inte är säker och att det är en fråga. Annars använder man punkt, både i Svenska och Norska.

Du får nog bli tydligare i ditt språkbruk.

Jeg har skrevet det helt tydelig på norsk. Men kanskje det hadde vært lettere for deg/svensker å skjønne om jeg hadde skrevet "Siden det finnes gaupe i Mullsjø kan det fotograferes gaupe i Mullsjø."

Jo visst kan lodjur ibland observeras nära hus. Jag har själv sett ett på ungefär tio meters håll i Viggbyholm en gång. (Jag var inomhus.) Det stannade inte länge, men det var faktiskt där. Det är enda gången jag har sett ett vilt lodjur, och det var ungefär femtio år sedan. Jag kan väl tänka mig att det finns platser där man kan göra tätare observationer.

Men när det gäller Terje gäller nog omvänd bevisbörda numera. Han har fuskat och ljugit så mycket att han inte har något förtroendekapital. Om han vill bevisa att han har sett och tagit bilder av lodjur, så kan han väl göra det, men jag bryr mig inte, och jag tror inte heller att han har blivit ärligare än förr. Jag har inte sett några tecken på det. Tvärtom häcklar Terje dem som deltar i den här diskussionen. Han har citerat mig i raljerande stil, när jag påpekade att han under mycket lång tid har manipulerat. Han är oärlig, det är allt jag har att säga om honom. Om han skulle vara en bra fotograf är för mig helt egalt. Det som mest utmärker honom är hans oärlighet och förakt gentemot andra.

Det finns aldrig någon omvänd bevisförda och om du tycker dej ha något otalt med han så varför inte upprätta en petsonlig kontakt istället för att sprida nåt som du överhuvudtaget inte vet nåt om när det kommer

Men alltså, det är väl ingen fråga längre... Terje har fuskat. Han har fortsatt. Han har inte erkänt mer än vad han blivit överbevisad med och han har flera gånger ljugit efter det första avslöjandet.

Case closed. Att sitta och hitta på ursäkter hjälper inte honom, snarare drar det ett löjets skimmer över hela saken. Misstankarna om att det är han själv eller nära vänner/nyttiga idioter som sitter och försöker rentvå honom stärks för varje inlägg i den stilen som kommer.

Jag är absolut ingen vän av mobbmentalitet och pöbelfasoner, men det skadar inte om "försvararna" har lite mer bakgrundskunskap om vad det är de försvarar.

Men alltså, det är väl ingen fråga längre... Terje har fuskat. Han har fortsatt. Han har inte erkänt mer än vad han blivit överbevisad med och han har flera gånger ljugit efter det första avslöjandet.

Case closed. Att sitta och hitta på ursäkter hjälper inte honom, snarare drar det ett löjets skimmer över hela saken. Misstankarna om att det är han själv eller nära vänner/nyttiga idioter som sitter och försöker rentvå honom stärks för varje inlägg i den stilen som kommer.

Jag är absolut ingen vän av mobbmentalitet och pöbelfasoner, men det skadar inte om "försvararna" har lite mer bakgrundskunskap om vad det är de försvarar.

Vad vet du om att han har fortsatt?...

Men det räcker inte med att vara duktig cyklist. Det finns hundratals duktiga cyklister i eliten som aldrig vinner en etapp i touren.

Terje är uppe i eliten, bland de bästa fotograferna. Innan han klippte och klistrade på några bilder hyllades han medan han efter mobbas och häcklas. Detta trots att 99,9% av hans bilder med största sannolikhet är helt oklippta och klistrade om man bortser från dubbelexponeringar vilka han aldrig stuckit under stolen med.

Hellesø vann priset Årets Naturfotograf. När det visade sig att han fuskat till sig titeln så fråntogs han titeln.

Lance Armstrong vann massor av titlar i flera sporter. När det visade sig att han fuskat till sig dessa titlar fråntogs han dem.

Ingen av dem kan väl direkt räknas bland eliten efter det?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar