Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo faktiskt är det BARA Terje man kan lasta i tex boken året.
Där sätter TERJE, ingen annan, upp spelreglerna att EN bild per DAG skall tas o sedan sparas till en bok.
O så visar det sig att boken inte är gjord på det sättet.

Dels har bilder lånats från "fel" dagar o troligtvis finns det inklistrat material, som om vi tittar historiskt, kanske inte ens är Terjes.

Visst själva bilden förändras inte, men den bok man köpte är faktiskt en lögn.

So what!? Spela roll om Terje förväxlat några bilder eller om dom hamnat i oordning eller till och med om han varit tvungen att skarva litet! Det är väl bilderna som räknas... Det är väl inte hela världen i så fall?

Inklistringen är Spekulation. Även om det skulle förekomma en sådan så förtar ju det inte resten av bilderna.

Böckerna är ju inte värdelösa för det. Se på "Min plats i ljuse"t. En fantastisk bok med underbara bilder. Hur kan den ha blivit värdelös?
 
Dom som har gjort det har haft en väldigt tacksam uppgift, det är väl inte konstigt att dom fortsätter. Terje har ju valt att inte lägga korten på borden. Det var det sista säger han varje gång, det är inte särskilt trovärdigt längre.

/Karl

Varför skulle han behöva lägga "korten" på bordet för denna mob, eller en mob överhuvudtaget?...

Det enda en mob, eller denna lågt stående hop av rättshaverister i den här tråden, kan göra är enbart att lämna in en anmälan till berörd rättsmyndighet och sen hålla käften i väntan på en ev dom. Tills dess så är det ju bara att lägga ner skitsnacket och bete sej som folk, tyvärr så vet troligtvis få här vad det innebär, istället för att uppträda offentligt som genuina rättshaverister!

Nu är det ju bara tyvärr så att rättshaverister alltid filppar ut när det gäller nåt annat än skitsnack!

Hoppas verkligen inte att du Falumas tillhör en av de rättshavererade lika de andra, i den lägre mänsklighetens stående "moralister", som utan nån vett och sans driver denna tråd vidare och för det mesta möjlgtvis ivrigt påhejade av FS för trafikintäkters skull eller nåt personligt för denna sajts ägare...

Det som sker i den här tråden här är enbart patetiskt...i kubik!
 
Gaupen fra nyttår er da virkelig ikke bevist.

Alldeles riktigt. Det finns inget bevis för att lodjuret vare sig är fotograferat av Terje eller att det är taget på nyår eller ens hör ihop med bakgrunden. Vad är det du vill säga?

Men sannolikheten för att Terje skulle ha stött på ett lodjur i skogen kring Mullsjö är otroligt liten, och med tyngden av alla falsarier som är påvisade, är det ganska lamt att försöka dra upp en troligen förfalskad bild till och hävda att den är sann bara för att ingen ännu har bevisat hur den kom till. Vart vill du komma med det? Det saknas fullständigt förtroendekapital bakom, så Terjes ord vet vi att vi inte kan lita på med avseende på bilder han presenterar. Han har varje gång påstått att de falska bilderna var äkta, så vi kan knappast vänta oss något annat vare sig det gäller nyårsvargen eller lodjuret.

Så tyvärr Håkon, killen är körd, och han har själv bäddat.
 
Alldeles riktigt. Det finns inget bevis för att lodjuret vare sig är fotograferat av Terje eller att det är taget på nyår eller ens hör ihop med bakgrunden. Vad är det du vill säga?

Men sannolikheten för att Terje skulle ha stött på ett lodjur i skogen kring Mullsjö är otroligt liten, och med tyngden av alla falsarier som är påvisade, är det ganska lamt att försöka dra upp en troligen förfalskad bild till och hävda att den är sann bara för att ingen ännu har bevisat hur den kom till. Vart vill du komma med det? Det saknas fullständigt förtroendekapital bakom, så Terjes ord vet vi att vi inte kan lita på med avseende på bilder han presenterar. Han har varje gång påstått att de falska bilderna var äkta, så vi kan knappast vänta oss något annat vare sig det gäller nyårsvargen eller lodjuret.

Så tyvärr Håkon, killen är körd, och han har själv bäddat.

Kanskje jeg påstår det for at jeg har sett originalfilene til den gaupen hos Terje? Kanskje jeg har sett en serie av den gaupen? Kanskje det er mulig da det finnes gaupe i Mullsjö?
 
Kanskje jeg påstår det for at jeg har sett originalfilene til den gaupen hos Terje? Kanskje jeg har sett en serie av den gaupen? Kanskje det er mulig da det finnes gaupe i Mullsjö?

Nej, om du hade sett "originalfilerna" så hade du alldeles säkert hävdat det med största bestämdhet och utan insinuationer. Jag antar snarare att du likt de flesta inte ens är i stånd att avgöra om en fil du ser är en "originalfil". Vi har haft en annan närstående som hävdat att hon sett råfiler, där inga råfiler fanns, och som sedan ursäktade sig med att hon inte kände till vad som menas med råfil.

Så det funkar inte. killen är precis lika körd, och allt du gör när du försöker försvara honom är att dra ner honom längre i dreten. Har du möjligen tänkt över vem det nu är som ser till att den här tråden lever vidare? Jag tror att det är en dålig taktik att utan åtminstone ett sabbatsår ta vid som om ingenting har hänt. Er taktik, att skjuta budbäraren, är en mycket dålig taktik, och den straffar sig själv direkt.

Här bedrivs ingen hetsjakt. Jag har svårt att föreställa mig att många läsare av tråden hör av sig till Terje eller försöker skriva på hans blogg. Vi har redan sett att kritiska inlägg tas bort, så att det är lönlöst att försöka nå Terje via hans egna kanaler. Terje valde själv att hoppa av från Fotosidan, men ändå går han in här och läser, och kommenterar på sin blogg. Man kan inte återvinna förtroende på det sätt som Terje agerar. Kanske hans vänner kan tro på honom, men jag gör det inte.

Och jag tror inte heller på "originalfiler" från Terje, eller att du skulle ha sett såna. Det är löst prat.
 
Han har bett om ursäkt.

Även hans familj har utsatts för diverse kränkande behandling och inget av detta är acceptabelt.
Det får du nog visa var han har bett om ursäkt, för här går meningarna isär. Jag vet också att Terje har sagt förlåt bara för att sedan direkt klippa till sina kritiker. O då har man knappast insikten att be om ursäkt.

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på. Men hans syster(eller var det en vän i Norge?) gick väl oklokt i svaromål pga Terjes synder. Det var inte ett smart drag. Även om jag delvis kan förstå ATT man som syster gör ngt sådant.
Jag vet folk som har fått sälja sitt hus för att man gick i borgen för ngn annan. Man måste tänka först, speciellt innan man tar en fajt för ngn annan.
 
Varför skulle han behöva lägga "korten" på bordet för denna mob, eller en mob överhuvudtaget?...

Det enda en mob, eller denna lågt stående hop av rättshaverister i den här tråden, kan göra är enbart att lämna in en anmälan till berörd rättsmyndighet och sen hålla käften i väntan på en ev dom. Tills dess så är det ju bara att lägga ner skitsnacket och bete sej som folk, tyvärr så vet troligtvis få här vad det innebär, istället för att uppträda offentligt som genuina rättshaverister!

Nu är det ju bara tyvärr så att rättshaverister alltid filppar ut när det gäller nåt annat än skitsnack!

Hoppas verkligen inte att du Falumas tillhör en av de rättshavererade lika de andra, i den lägre mänsklighetens stående "moralister", som utan nån vett och sans driver denna tråd vidare och för det mesta möjlgtvis ivrigt påhejade av FS för trafikintäkters skull eller nåt personligt för denna sajts ägare...

Det som sker i den här tråden här är enbart patetiskt...i kubik!

Det finns helt säkert betydligt bättre ställen än denna tråden att lägga korten på borden, en presskonferans eller hans egna blog är förmodligen betydligt bättre.

Hur du får mig till rättshaverist har jag däremot väldigt svårt att förstå.

/Karl
 
Nej, om du hade sett "originalfilerna" så hade du alldeles säkert hävdat det med största bestämdhet och utan insinuationer. Jag antar snarare att du likt de flesta inte ens är i stånd att avgöra om en fil du ser är en "originalfil". Vi har haft en annan närstående som hävdat att hon sett råfiler, där inga råfiler fanns, och som sedan ursäktade sig med att hon inte kände till vad som menas med råfil.

Så det funkar inte. killen är precis lika körd, och allt du gör när du försöker försvara honom är att dra ner honom längre i dreten. Har du möjligen tänkt över vem det nu är som ser till att den här tråden lever vidare? Jag tror att det är en dålig taktik att utan åtminstone ett sabbatsår ta vid som om ingenting har hänt. Er taktik, att skjuta budbäraren, är en mycket dålig taktik, och den straffar sig själv direkt.

Här bedrivs ingen hetsjakt. Jag har svårt att föreställa mig att många läsare av tråden hör av sig till Terje eller försöker skriva på hans blogg. Vi har redan sett att kritiska inlägg tas bort, så att det är lönlöst att försöka nå Terje via hans egna kanaler. Terje valde själv att hoppa av från Fotosidan, men ändå går han in här och läser, och kommenterar på sin blogg. Man kan inte återvinna förtroende på det sätt som Terje agerar. Kanske hans vänner kan tro på honom, men jag gör det inte.

Och jag tror inte heller på "originalfiler" från Terje, eller att du skulle ha sett såna. Det är löst prat.

Du får tro hva du vil. Jeg vet hva jeg har sett.
Jeg har full forståelse for at Terje ikke er på FS. Jeg har full fortståelse for at Terje ikke velger å puplisere alle innlegg han får på bloggen.
 
Du får tro hva du vil. Jeg vet hva jeg har sett.
Jeg har full forståelse for at Terje ikke er på FS. Jeg har full fortståelse for at Terje ikke velger å puplisere alle innlegg han får på bloggen.

Det har du säkert. Det hjälper tyvärr inte för att återvinna hans förtroende bland (natur)fotograferna, snarare tvärtom.
 
Gaupen fra nyttår er da virkelig ikke bevist.
Behöver inte bevisas.
För varken du eller ngn annan har någonsin varit 4 m från ett vilt lodjur. (Möjligtvis pga tillfällig oförsiktighet av lodjuret eller när lodjuret tar ett tamdjur som byte)
Inte Terje heller.
Dessutom vandrar dessa djur över stora ytor, från söder om Mullsjö till norr om Falköping, det är flera kvadratmil.

Tittar du på beteendet av lodjuren i norr så ligger de stilla på snötäckta fläckar på toppar under dagen o kommer ner o jagar på nätterna. Du ser dem inte, inte samerna heller.
 
Senast ändrad:
Kanskje jeg påstår det for at jeg har sett originalfilene til den gaupen hos Terje? Kanskje jeg har sett en serie av den gaupen? Kanskje det er mulig da det finnes gaupe i Mullsjö?
Det är inte bara möjligt att det finns lodjur här. Det finns lodjur här.
Men ytorna de vandrar på är så stora så att man skall träffa på dem var o varannan dag är inte möjligt.
Hade du läst tråden så hade du vetat att man jagade lodjur här på 80-talet, men inget sköts.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.