Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den som förnekar Terje hans kompetens som fotograf är inte trovärdig. Hans bilder talar för sig själva.

Vilka bilder menar du då?

Menar du de bilderna han vunnit priser för? Sorry, men de var nästan alla klipp och klistra projekt med djur fotograferade av andra fotografer. Till och med det fotografi som Terje själv framhåller som sitt bästa, och det han är mest stolt över, är en inklippt silhuett av en Coloradovarg som svävar en decimeter över orörd snö i Hälsingland.

Eller menar du kanske de bilderna som har tonvis med gaussian blur pålagt så det inte går att avgöra vad de föreställer. Eller menar du alla dessa fotografier med bläcksvarta silhuetter mot en monokromt blå himmel? Eller menar du alla de hundratals bilderna på påstått vilda kaniner som Terje sade sig ha spenderat månader, ja år, på att komma nära men som visade sig vara halvtama långöron fotade på Hallands Väderöar?

Jag kan fortsätta ett bra tag om du vill för listan kan göras nästan hur lång som helst.
 
Terje är en duktig fotograf. Han blir klassad som en av de bästa.
Men det visar sig att han manipulerat många av alla bilder o hittat på historier om dem.
Självklart undrar de som beundrar honom o hans teknik?

Terje hade nog vunnit på att berätta varför han manipulerat sina bilder.

Det är så omfattande med lodjuren, mårdhund, nära möten...

Kan förstå hetsen att ta "bra" bilder o hitta de "unika tillfällen" o kryssen... Men går man över gränsen får man nog gå till sig själv ...

Jag försvarar inte det Terje gjorde. Men nu är det gjort och kommit i dagen. Han har bett om ursäkt. Jag tycker det räcker. Jag tycker inte någon människa förtjänar att behandlas så som han behandlas. Även hans familj har utsatts för diverse kränkande behandling och inget av detta är acceptabelt.

Jag försvarar inte Terjes handlande, men jag försvarar individen Terje.
 
Vilka bilder menar du då?

Menar du de bilderna han vunnit priser för? Sorry, men de var nästan alla klipp och klistra projekt med djur fotograferade av andra fotografer. Till och med det fotografi som Terje själv framhåller som sitt bästa, och det han är mest stolt över, är en inklippt silhuett av en Coloradovarg som svävar en decimeter över orörd snö i Hälsingland.

Eller menar du kanske de bilderna som har tonvis med gaussian blur pålagt så det inte går att avgöra vad de föreställer. Eller menar du alla dessa fotografier med bläcksvarta silhuetter mot en monokromt blå himmel? Eller menar du alla de hundratals bilderna på påstått vilda kaniner som Terje sade sig ha spenderat månader, ja år, på att komma nära men som visade sig vara halvtama långöron fotade på Hallands Väderöar?

Jag kan fortsätta ett bra tag om du vill för listan kan göras nästan hur lång som helst.


Gå in på hans blogg och se själv. Han har tagit mängder med fantastiska bilder.

Men läs vad jag skriver, jag försvarar inte fusket men jag kan heller inte försvara mobbningen som pågår!
 
Du kan väl för sjutton inte lasta Terje för att du tycker något blivit värdelöst utan att du kan peka på en klippt och klistrad bild i någon bok!
Även om en bild vore klippt och klistrad förtar den inte alla de andra bilderna. Så värdelös kan inte någon bok blivit, inte så att det kan ligga Terje till last.

Vad är det jag tycker?
Mitt inlägg var en ren principiell reaktion på din mycket märkliga inställning i frågan. Hela hans koncept var trovärdighet och omfattningen av den får sägas vara minst sagt nedsatt idag. Att det påverkar synen även på hans tidigare alster är givet.

Så varför häckla och mobba Terje?

Oaktat att du verkar ha en synnerligen vid definition av att "häckla och mobba", och att det verkar vara din "catchphrase", så föreslår jag att du frågar någon som ens är i närheten av att ägna sig åt det.

Under tiden kan du läsa andra inlägget jag skrev i den här tråden. Det gäller fortfarande, liksom det femte.
 
Men läs vad jag skriver, jag försvarar inte fusket men jag kan heller inte försvara mobbningen som pågår!
Ja, du upprepar det om och om igen som ett mantra, men du har fortfarande inte kunnat visa vart och hur Terje mobbas. Att granska misstänkt manipulerade bilder eller misstänkt stulna texter är inte mobbning. Inte heller att uttrycka sin besvikelse och frustration över hela historien kan anses vara mobbning.

Den eventuella mobbning som skett, är väl när vissa i stundens hetta gjort sig skyldiga till vissa personangrepp på både Terje och på andra medlemmar i detta forum, men där har Redaktören och moderatorn agerat med berömvärd snabbhet och konsekvens.

Edit: simultant teve-tittande rekommenderas ej.
 
Ja, du upprepar det om och om igen som ett mantra, men du har fortfarande inte kunnat visa vart och hur Terje mobbas. Att granska misstänkt manipulerade bilder eller misstänkt stulna texter är inte mobbning. Inte heller att uttrycka sin besvikelse och frustration över hela historien kan anses vara mobbning.

Den eventuella mobbning som skett, är väl när vissa i stundens hetta gjort sig skyldiga till vissa personangrepp på både Terje och på andra medlemmar i detta forum, men där har Redaktören och moderatorn agerat med berömvärd snabbhet och konsekvens.

Edit: simultant teve-tittande rekommenderas ej.

Jag har läst flera inlägg här som andas hat och osar svavel. Terje skrivs ned som fotograf. Han ifrågasätts hela tiden. Allt han gör ska tydligen granskas in i idioti. Och folk använder uttrycket "terja" om företeelsen klipp och klister. Detta är förföljelse i mina ögon.

Besvikelse och frustration... Verker också vara ett mantra, som upprepas som ursäkt för att få trampa på någon. Många verkar så fruktansvärt besvikna och frustrerade. Släpp det och gå vidare så mår ni bättre.
 
Jag har läst flera inlägg här som andas hat och osar svavel. Terje skrivs ned som fotograf. Han ifrågasätts hela tiden. Allt han gör ska tydligen granskas in i idioti. Och folk använder uttrycket "terja" om företeelsen klipp och klister. Detta är förföljelse i mina ögon.

Besvikelse och frustration... Verker också vara ett mantra, som upprepas som ursäkt för att få trampa på någon. Många verkar så fruktansvärt besvikna och frustrerade. Släpp det och gå vidare så mår ni bättre.

Är du allvarlig?
 
Jag har läst flera inlägg här som andas hat och osar svavel. Terje skrivs ned som fotograf. Han ifrågasätts hela tiden. Allt han gör ska tydligen granskas in i idioti. Och folk använder uttrycket "terja" om företeelsen klipp och klister. Detta är förföljelse i mina ögon.

Besvikelse och frustration... Verker också vara ett mantra, som upprepas som ursäkt för att få trampa på någon. Många verkar så fruktansvärt besvikna och frustrerade. Släpp det och gå vidare så mår ni bättre.
Återigen så svävar du på målet och påstår saker sådär lite allmänt utan att ge konkreta exempel. Det blir väldigt svår att bemöta ett sådant vagt påstående. Återigen får jag be dig vara konkret.

Naturligtvis skall Terje granskas även i fortsättningen. Han har ju fortsatt att terja även efter avslöjandet ifjol och efter sin försäkran om att hädanefter vara 100% ärlig. Sådant ägnar ju inte direkt åt att skänka förtroende för det han lägger ut på nätet. Nej, han får nog finna sig i att hans bilder kommer att noggrant granskas och diskuteras även i framtiden.

När det gäller slutklämmen i ditt svavelosande inlägg, så tror jag att jag kan tala för de flesta här när jag säger att vi mår alldeles utmärkt bra som det är. Hur står det till med dig? ;)
 
Återigen så svävar du på målet och påstår saker sådär lite allmänt utan att ge konkreta exempel. Det blir väldigt svår att bemöta ett sådant vagt påstående. Återigen får jag be dig vara konkret.

Naturligtvis skall Terje granskas även i fortsättningen. Han har ju fortsatt att terja även efter avslöjandet ifjol och efter sin försäkran om att hädanefter vara 100% ärlig. Sådant ägnar ju inte direkt åt att skänka förtroende för det han lägger ut på nätet. Nej, han får nog finna sig i att hans bilder kommer att noggrant granskas och diskuteras även i framtiden.

När det gäller slutklämmen i ditt svavelosande inlägg, så tror jag att jag kan tala för de flesta här när jag säger att vi mår alldeles utmärkt bra som det är. Hur står det till med dig? ;)

Se bara ditt eget inlägg där Terje inte är värd vatten...
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1884843&postcount=5665

Du svävar på målet och påstår saker om en individ utan att klargöra vilka bilder du talar om, och utan bevis för det ena eller det andra.

Mycket spekulationer och personliga fägringar...
 
Hva har han manipulert etter avsløringen?

Om du hade läst tråden så hade du inte behövt fråga. :)
Terje lade upp en svartvit bild på ett gäspande lodjur på Nyårsdagen i år. Han påstod att det var fotograferat dagen innan i Mullsjöskogarna när han satt endast 4 meter ifrån lodjuret.
Tyvärr så blev lodjuret igenkänt som ett av innevånarna på Borås Zoo. Dessutom bar det sommarpäls. Terje plockade snabbt ner bilden när han förstod att han vart avslöjad återigen.

Sedan så har han lagt upp en stor mängd texter på sin blogg under namnet "Bildskaparens manifest". Han berättade vitt och brett om hur det var en text han jobbat med i många år och som han skulle ge ut i bokform inom en snar framtid. Tyvärr så visade det sig att texterna och citaten till stor del (67%) var stulna rakt av, blandat med dåliga översättningar av engelskspråkig text och även innehöll ett par artiklar ur en fototidskrift.
 
Du kan väl för sjutton inte lasta Terje för att du tycker något blivit värdelöst utan att du kan peka på en klippt och klistrad bild i någon bok!
Även om en bild vore klippt och klistrad förtar den inte alla de andra bilderna. Så värdelös kan inte någon bok blivit, inte så att det kan ligga Terje till last.

Så varför häckla och mobba Terje?
Jo faktiskt är det BARA Terje man kan lasta i tex boken året.
Där sätter TERJE, ingen annan, upp spelreglerna att EN bild per DAG skall tas o sedan sparas till en bok.
O så visar det sig att boken inte är gjord på det sättet.

Dels har bilder lånats från "fel" dagar o troligtvis finns det inklistrat material, som om vi tittar historiskt, kanske inte ens är Terjes.

Visst själva bilden förändras inte, men den bok man köpte är faktiskt en lögn.
 
Om du hade läst tråden så hade du inte behövt fråga. :)
Terje lade upp en svartvit bild på ett gäspande lodjur på Nyårsdagen i år. han påstod att det var fotograferat dagen innan i Mullsjöskogarna när han satt endast 4 meter ifrån lodjuret.
Tyvärr så blev lodjuret igenkänt som ett av innevånarna på Borås Zoo. Dessutom bar det sommarpäls. terje plockade snabbt ner bilden när han förstod att han vart avslöjad återigen.

Sedan så har han lagt upp en stor mängd texter på sin blogg under namnet "Bildskaparens manifest". Han berättade vitt och brett om hur det var en text han jobbat med i många år och som han skulle ge ut i bokform inom en snar framtid. Tyvärr så visade det sig att texterna och citaten till stor del (67%) var stulna rakt av, blandat med dåliga översättningar av engelskspråkig text och även innehöll ett par artiklar ur en fototidskrift.


Gaupen fra nyttår er da virkelig ikke bevist. Dere tror det er samme gaupe som i dyreparken. Om den skulle være tatt på sommeren så har Terje hatt en stor jobb med å ordne exif på mange bilder tatt rett før og rett etter det bildet. Samme med filnummerene.

Terje har ALDRI påstått at han har funnet på bildeskaperens manifest. De som har fulgt Terje noen år vet dette. Jeg har også brukt sitater som jeg ikke bestandig husker opphavet på. Jeg har lest mange fotobøker som andre har skrevet og har flere ganger svart på spørsmål om fotografering uten å huske navnet på den som skrev svaret jeg brukte.

Antar jeg og er en svindler da?
 
Jo faktiskt är det BARA Terje man kan lasta i tex boken året.
Där sätter TERJE, ingen annan, upp spelreglerna att EN bild per DAG skall tas o sedan sparas till en bok.
O så visar det sig att boken inte är gjord på det sättet.

Dels har bilder lånats från "fel" dagar o troligtvis finns det inklistrat material, som om vi tittar historiskt, kanske inte ens är Terjes.

Visst själva bilden förändras inte, men den bok man köpte är faktiskt en lögn.

Hvilke bilder er lånt fra feile dager da?
 
Du svävar på målet och påstår saker om en individ utan att klargöra vilka bilder du talar om, och utan bevis för det ena eller det andra.
Jag tyckte jag var helt klar över vilka bilder det gällde. Men som förtydligande, den enda bild som vi inte kunnat avslöja som fusk av de bilder Terje vunnit priser för, är närbilden på en flaxande lavskrika. Även den bilden är dock misstänkt på många tekniska grunder, men som sagt, inte 100% avslöjad. Resten utgår jag ifrån var solklart.
 
Og Terje har bedt om unnskyldning. At dere ikke godtar den ligger jo i deres ønske å fortsette å dømme og lete etter ting å ta han for.
Nej, Terje har bara lite försiktigt sagt förlåt när han är uppbevisad i ett oåterkalleligt hörn av överbevisning.
För att i nästa andetag hävda att han själv är ett offer av mobbare och att det är synd om honom. Gärna med ett pålägg av taktiken, anfall är bästa försvar, som visar på ett fasligt nedklankande på kritiker som ställer frågor.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.