Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk
- Trådstartare Mortier
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
denstorre
Aktiv medlem
Vet inte hur det är på Högskolan för fotografi, men på högre utbildningar så heter det student och inte elev. Kanske en petitess i sammanhanget, men man börjar smått fundera om det verkligen är en person som pluggar på stället som skrivit det aktuella inlägget.
Jag tror att elev kan man nog vara hela livet. Det är ju att man är den som lär, alltså har en lärare.
Student är att man har tagit studenten, och läser på ett läroverk som kräver det. Alltså kan studenterna vid LTH vara elever till professor Svenssons.
-"De studenterna är professorns utvalda elever."
Dock inte tvärt om. Professorn har inga studenter, och läroverket i sig är en plats, och lär alltså inte ut till elever.
Birdman
Aktiv medlem
Finnarna skall man ha respekt för. MEN kollar vi på grannarna i väst så bör vi ha lika mycket repsekt även för dem. De har utvecklats ifrån oss med innovativa fotografer som Pål Hermansen, Bård Løken, Morten Løfberg och andra i spetsen.. De har lyckats bevara äkheten i/från det traditionstyngda naturfotogafiet och adderat ny friskhet i form av klassiskt analogt hantverk och nya tidigare oanvända tekniker (cyanotypi, gummitryck, röntgenkameror etc)..
Vi i Sverige har på många sätt stått stilla och vaggat oss i den trygga vaggan med J-P Lahall, T Hagman, J Gran.. Tyvärr så är det lite väl tyst från Anders Geidemark.. han var på gång emot något mycket stort inom svensk och kanske internationell naturfotogarfi. Som tur är har vi Brutus Östling som har en galet fin krispighet rent tekniskt
Svensk naturfotografi är tyvärr alldeles för akterseglat ur både ett nationellt och internationellt perspektiv. Det är idag inte många som syns utanför internetvärlden - de större svenska fototidningarna publicerar oftast samma personer, samma svenska fotografer som publiceras i tidningarna får man även höra på fotomässorna. Dessutom syns få svenskar som vinnare i de större fototävlingarna.
Inget ont om Brutus, men jag tycker nog du utelämnar några självklara namn på den mer moderna svenska naturfotokartan. Naturfoto kan/ska vara vackert och konstinriktat, men i det stora är det även en viktig länk i naturskyddande syften.
// D
Birdman
Aktiv medlem
Jag tror att elev kan man nog vara hela livet. Det är ju att man är den som lär, alltså har en lärare.
Student är att man har tagit studenten, och läser på ett läroverk som kräver det. Alltså kan studenterna vid LTH vara elever till professor Svenssons.
-"De studenterna är professorns utvalda elever."
Dock inte tvärt om. Professorn har inga studenter, och läroverket i sig är en plats, och lär alltså inte ut till elever.
Både rätt och fel om man nu ska tro Wikipedia:
"En student är oftast en person som läser vid universitet eller högskola, men beteckningen används även om den som med hängivenhet ägnar sig åt att lära ett visst ämne och därmed anses studera detta. Student kan också syfta på en person som tagit studenten, det vill säga gått ut från gymnasiet. I modernt språkbruk används student synonymt med studentexamen i uttryck som "ta sin student"
// D
Star2
Avslutat medlemskap
det mesta kan ifrågasättas, allt ifrån vem som skriver inlägg till tomtens existens.Vet inte hur det är på Högskolan för fotografi, men på högre utbildningar så heter det student och inte elev...
Poängen med mitt inlägg var att Terje framställt sig som intellektuell genom att använda andras texter. Och när han sedan ställs i tex en föreläsningssituation på högskolan, så är risken att hans intellekt inte motsvarar de vilseledda åhörarnas förväntningar.
Angående den aktuella kursen så krävs ingen språkEinstein för att medverka där. Kursen är på grundnivå, går även som fristående kurs, och har låga förkunskapskrav.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Svensk naturfotografi är tyvärr alldeles för akterseglat ur både ett nationellt och internationellt perspektiv. Det är idag inte många som syns utanför internetvärlden - de större svenska fototidningarna publicerar oftast samma personer, samma svenska fotografer som publiceras i tidningarna får man även höra på fotomässorna. Dessutom syns få svenskar som vinnare i de större fototävlingarna.
Inget ont om Brutus, men jag tycker nog du utelämnar några självklara namn på den mer moderna svenska naturfotokartan. Naturfoto kan/ska vara vackert och konstinriktat, men i det stora är det även en viktig länk i naturskyddande syften.
// D
Du har flera bra poänger där.
Visst lämnar jag namn,, valde inte många från någon region.
Jag tror vi gör ett misstag om vi jämför traditionerna på andra kontinenter med vår tradition här i Skandinavien. Jag skulle aldrig kunna säga att vi i sverige eller norden/Skandinavien är akterseglade av den internationella naturfotovärlden.. så olika är de både som traditioner och kulturer.
Möjligen kan vi jämföra utifrån helt och hållet parallella perspektiv, men på inga sätt lika.
Naturfotograferna (organisationen) har på många sätt som uppgift att bevara traditionerna och inte minst värdet/genuiniteten inom naturfotografiet.. jag tolkar verksamheten så?
Det kan man nog se på gott och ont.
Tidskrifterna tar inte ut svängarna nej. Kanske beror det till viss del på att vi genom de traditionsbevarande organisationerna präglar både vad som visas av dagens fotografi och det som skulle kunna vara en mer spänstig utveckling? Kan ligga nåt i det.
Jag tror också att det finns en aspekt i följande.
I Norge så känner jag på mig att fler av de stora namnen faktiskt inte har hela sin ekonomiska försörjning på fotografiet. Visst finns det otaliga sånna exempel på det även i Sverige men att slå fast hur viktig den konstnärliga friheten OCKså inom naturfotografiet är gör man helt klart (tycker jag) i en högre utsträckning i Norge.
Den som inte är ekonomiskt beroende genom just sitt fotograferande har kanske lättare att utmana både sig själv genom ständigt progressiv utveckling och hela naturfotomiljön? Jag tror det.
Jag kommer ihåg en gång när Pål Hermansen i Norge sa till mig om ett par av mina bilder "Niclas,, de där bildkvaliteterna är inte naturfotomiljön mogen för,, jag har precis börjat tänja på de gränserna själv"..
Jag tog det som en komplimang såklart (eftersom det delvis var menat så) men också lite less.. här var man på den kalashöga nivån och om inte Pål Hermansen skulle ha chans att vinna mark med sånt friskt bildtänk så hur skulle jag?,, Inte en enda chans,, Pål har jobbat och varit i/omkring spetsen i över 20år..
Det är nog så att det krävs en del mod hos de som leder utvecklingen, som så många lyssnar till.. att tänja på horisonterna.
Men seriöst,, Vi Svenskar är ju vansinnigt fega i största allmänhet
/N
Ps, vill med ovan inte alls påstå att jag är någon vass fotograf.. jag höll kvalitet en gång om nu någon kom ihåg det). Idag fotar jag bara bajs med iPhone
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Sveriges Brutus Östling har ju inte varit verksam i så hejdundrande många år. Många aspekter angår ju hans framgång och inte alls är det oförtjänt.
Men vad gäller Brutus bilder så utmanar de inte (enligt mig alltså!) de naturfotografiska konventioner som vi naturfotografer omges av här i Sverige. Inget säger att man måste vara utmanande och naturbildsteoretiskt nytänkande heller.. men när det gäller att spränga nya gränser och lyfta fotografiet vidare in i framtiden så krävs det nog en komplexitet av ytterligare ingredienser som handlar om annat än tekniskt perfektion. Därmed inte sagt att dessa ingredienser skulle vara i sig bättre eller sämre och tänket handlar givetvis om fotografer i allmänhet och inte endast Brutus Östling.
(Brutus Östling är så pass välkänd och offentlig filur i dessa sammanhang att han säkert hanterar att jag tänker fritt och subjektivt omkring dessa sammanhang
När Terje drar tydliga paralleller till Ernst Haas så är det inte bara svabbel som någon kanske tror nu när han plagierat texter.
Den som känner Ernst Haas skapandeteorier känner fort igen sig i element av Terjes eget bildskapande. Terje har inspirerats och utvecklats på ett intressant sätt genom åren. Påstår jag alltså!
Jag fick upp ögonen för Ernst Haas 1998 när en fotolärare i Norge presenterade hans verk och skapandeteorier. Spännande, jag kände igen mig.
Så tror jag det var efter att jag publicerade en av mina bilder på en gräsandshona i ett vattenbryn som Terje skrev till mig och citerade Ernst Haas. Citatet handlar om hur han (och Terje) inte ser bara det exakta ögonblicket i varje fotografiska situation utan hur man i fotografiet strävar mot att skildra rymden inom ögonblicket och det liv som finns däri.
På många sätt så spände Terje horisonterna under många år och det gjorde oss alla gott, menar jag. Även om det slutade som det slutade. Där han tänjde gränserna var ju inte med trixade bilder utan det var där i de bilder där han närmade sig konstens värld med sina uttryck. De trixade Lobilderna och/eller andra bilder med förmodat trixat innehåll så liknar ju dessa inte alls särskilt mycket på de bilder där Terje använde sitt subjektiva skapandesinne och abstraherade uppenbara naturutsnitt.
Nu förstår man ju att Terje gjorde bort sig och att detta får konsekvenser för honom.
Men jag tror inte att det påverkar oss så stort idag.
NU är det ju fritt fram att visa att man faktiskt kan uppnå de trixade bilderna (läs "liknande" bilder) utan PS-steroider.
Men vad gäller Brutus bilder så utmanar de inte (enligt mig alltså!) de naturfotografiska konventioner som vi naturfotografer omges av här i Sverige. Inget säger att man måste vara utmanande och naturbildsteoretiskt nytänkande heller.. men när det gäller att spränga nya gränser och lyfta fotografiet vidare in i framtiden så krävs det nog en komplexitet av ytterligare ingredienser som handlar om annat än tekniskt perfektion. Därmed inte sagt att dessa ingredienser skulle vara i sig bättre eller sämre och tänket handlar givetvis om fotografer i allmänhet och inte endast Brutus Östling.
(Brutus Östling är så pass välkänd och offentlig filur i dessa sammanhang att han säkert hanterar att jag tänker fritt och subjektivt omkring dessa sammanhang
När Terje drar tydliga paralleller till Ernst Haas så är det inte bara svabbel som någon kanske tror nu när han plagierat texter.
Den som känner Ernst Haas skapandeteorier känner fort igen sig i element av Terjes eget bildskapande. Terje har inspirerats och utvecklats på ett intressant sätt genom åren. Påstår jag alltså!
Jag fick upp ögonen för Ernst Haas 1998 när en fotolärare i Norge presenterade hans verk och skapandeteorier. Spännande, jag kände igen mig.
Så tror jag det var efter att jag publicerade en av mina bilder på en gräsandshona i ett vattenbryn som Terje skrev till mig och citerade Ernst Haas. Citatet handlar om hur han (och Terje) inte ser bara det exakta ögonblicket i varje fotografiska situation utan hur man i fotografiet strävar mot att skildra rymden inom ögonblicket och det liv som finns däri.
På många sätt så spände Terje horisonterna under många år och det gjorde oss alla gott, menar jag. Även om det slutade som det slutade. Där han tänjde gränserna var ju inte med trixade bilder utan det var där i de bilder där han närmade sig konstens värld med sina uttryck. De trixade Lobilderna och/eller andra bilder med förmodat trixat innehåll så liknar ju dessa inte alls särskilt mycket på de bilder där Terje använde sitt subjektiva skapandesinne och abstraherade uppenbara naturutsnitt.
Nu förstår man ju att Terje gjorde bort sig och att detta får konsekvenser för honom.
Men jag tror inte att det påverkar oss så stort idag.
NU är det ju fritt fram att visa att man faktiskt kan uppnå de trixade bilderna (läs "liknande" bilder) utan PS-steroider.
PMD
Aktiv medlem
Vet inte hur det är på Högskolan för fotografi, men på högre utbildningar så heter det student och inte elev. Kanske en petitess i sammanhanget, men man börjar smått fundera om det verkligen är en person som pluggar på stället som skrivit det aktuella inlägget.
Numera är alla som studerar elever. Att kalla den som studerar på högre utbildningsanstalter som högskolor och universitet för "student" är att använda en förlegad terminologi.
Birdman
Aktiv medlem
Numera är alla som studerar elever. Att kalla den som studerar på högre utbildningsanstalter som högskolor och universitet för "student" är att använda en förlegad terminologi.
Intressant! Hur länge sedan började man med det? Kan man finna mer info om det någonstans?
Birdman
Aktiv medlem
Då måste många lärosäten använda sig av förlegad terminologi. Själv studerade jag senast på universitet för två år sedan. Då användes ordet student för de personer som var inskrivna på program eller kurs. Likadant var det när jag gick min grundutbildning.
Skit samma, det är ändå OT!
// d
Skit samma, det är ändå OT!
// d
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Jag bor i Lund som är en "student-stad" och i dagligt tal kallas alla studenter här. Både i och utanför högskolor och Universitet. Bostäderna de flesta bor i heter även student-bostäder. De olika Nationerna som de är med i heter Studentnationer. Det finns hundra andra exempel också. De som som jobbar på Universitetet säger studenter.
PMD
Aktiv medlem
Det låter ju utmärkt. Kanske har trenden vänts, men sen gymnasifieringen av högskolorna inleddes har folk som går på sådana talat om sig själva (och kurskamrater) som "elever", och sina kurskamrater som "klasskamrater".
I mer officiella sammanhang är säkert termen "student" fortfarande vanlig.
(Jag var nog lite optimstisk i att tro att sarkasmen i uttrycket "förlegad terminologi" skulle gå hem.)
I mer officiella sammanhang är säkert termen "student" fortfarande vanlig.
(Jag var nog lite optimstisk i att tro att sarkasmen i uttrycket "förlegad terminologi" skulle gå hem.)
Birdman
Aktiv medlem
Du har flera bra poänger där.
Visst lämnar jag namn,, valde inte många från någon region.
Jag tror vi gör ett misstag om vi jämför traditionerna på andra kontinenter med vår tradition här i Skandinavien. Jag skulle aldrig kunna säga att vi i sverige eller norden/Skandinavien är akterseglade av den internationella naturfotovärlden.. så olika är de både som traditioner och kulturer.
Möjligen kan vi jämföra utifrån helt och hållet parallella perspektiv, men på inga sätt lika.
Naturfotograferna (organisationen) har på många sätt som uppgift att bevara traditionerna och inte minst värdet/genuiniteten inom naturfotografiet.. jag tolkar verksamheten så?
Det kan man nog se på gott och ont.
Tidskrifterna tar inte ut svängarna nej. Kanske beror det till viss del på att vi genom de traditionsbevarande organisationerna präglar både vad som visas av dagens fotografi och det som skulle kunna vara en mer spänstig utveckling? Kan ligga nåt i det.
Jag tror också att det finns en aspekt i följande.
I Norge så känner jag på mig att fler av de stora namnen faktiskt inte har hela sin ekonomiska försörjning på fotografiet. Visst finns det otaliga sånna exempel på det även i Sverige men att slå fast hur viktig den konstnärliga friheten OCKså inom naturfotografiet är gör man helt klart (tycker jag) i en högre utsträckning i Norge.
Den som inte är ekonomiskt beroende genom just sitt fotograferande har kanske lättare att utmana både sig själv genom ständigt progressiv utveckling och hela naturfotomiljön? Jag tror det.
Jag kommer ihåg en gång när Pål Hermansen i Norge sa till mig om ett par av mina bilder "Niclas,, de där bildkvaliteterna är inte naturfotomiljön mogen för,, jag har precis börjat tänja på de gränserna själv"..
Jag tog det som en komplimang såklart (eftersom det delvis var menat så) men också lite less.. här var man på den kalashöga nivån och om inte Pål Hermansen skulle ha chans att vinna mark med sånt friskt bildtänk så hur skulle jag?,, Inte en enda chans,, Pål har jobbat och varit i/omkring spetsen i över 20år..
Det är nog så att det krävs en del mod hos de som leder utvecklingen, som så många lyssnar till.. att tänja på horisonterna.
Men seriöst,, Vi Svenskar är ju vansinnigt fega i största allmänhet
/N
Ps, vill med ovan inte alls påstå att jag är någon vass fotograf.. jag höll kvalitet en gång om nu någon kom ihåg det). Idag fotar jag bara bajs med iPhone
Niclas, jag har försökt att formulera mina tankar och funderingar i en egen tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=144592
Allt kanske inte kom med, men så får det vara...
// D
PS. Jag är en av dom som både sett och saknar dina bilder, synd att du inte kan fota som tidigare. Hoppas du kan komma igen DS.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja en annan tråd kanske ändå passar bäst.
Det var gott att höra Daniel! En dag så kanske jag är på banan igen
Mina senare inlägg blev långa där, ser jag nu. Var lite i övertrötthetskoma igår tror jag..
Det var gott att höra Daniel! En dag så kanske jag är på banan igen
Mina senare inlägg blev långa där, ser jag nu. Var lite i övertrötthetskoma igår tror jag..
denstorre
Aktiv medlem
nu när tråden ändå gått totalt offtopic och mod inte gör nåt åt det, så kanske vi kan diskutera sockerkaksrecept.
Vilket är ert bästa sockerkaksrecept?
Beror helt på hur du definierar stu....öhhh....sockerkaka. Det är ju helt avgörande för trovärdigheten i receptet.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Skratt**
Känns helt ok att det tonar ut .. till en fin bokeh .. en eftersomak som går att leva med liksom..
Ses i andra trådar (om det inte vänder, igen förståss
/N
Känns helt ok att det tonar ut .. till en fin bokeh .. en eftersomak som går att leva med liksom..
Ses i andra trådar (om det inte vänder, igen förståss
/N
denstorre
Aktiv medlem
En direkt tanke jag får när jag tänker på naturfotograf i Sverige är ju Terje. Ni som mer eller mindre försvarar honom kan ju ta det i fundering när man diskuterar svenska naturfotografers framtid. Vem fasen vill bli associerad med honom eller hans sysslor? Det kvittar om han har varit si eller så nyskapande. Nu är han enbart en fuskare, och hela genren har svärtats ner av honom. Försök inte reparera det genom att skydda idioten.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.