Skulle vilja säga att merparten av de som har deltagit mest aktivt i FB-tråden, är personer med gediget foto- och naturintresse, trådstartaren själv var ju en aktiv jägare, och flertalet personer som titulerat sig som naturfotografer/fotografer har följt och kommenterat tråden. Tror ingen har påstått att det inte funnits några naturfotografer i grävet, hur vag den benämningen än må vara. När tar man steget över från att vara fotograf med naturintresse, till naturfotograf?
Även väldigt många på FB förnekade ju fusket, ja, även här och inte minst på NFF där det var rätt intensivt i början. Bland annat du hade ju några kommentarer om att FB var en avskrädeshög, att det var en skitsida där mestadels dynga sprids, och ja den smutskastning som nu tydligen pågick..
Är det verkligen så många i FB-tråden som faktiskt har koll på foto i allmänhet och naturfoto i synnerhet, ens bland de som är mest aktiva? Så fort det kommer upp en blixtbild på Terjes blogg ifrågasätts den p.g.a. skuggor och annat, som är rätt lättförklarade om man kan fotografera. Det brukar mynna ut i rätt mycket onödigt tjafs.
NFF har såvitt jag vet tagit rätt stort avstånd från TH, och ser honom nu som en ickefotograf (eller nåt). Jag är själv medlem där, men i början av allt detta var det ganska rabiat - det var inte poppis att kritisera TH. Nu verkar de flesta låtsas som om TH aldrig funnits.
Det finns säkerligen massor av nackdelar med Flashback, men i det här fallet har jag svårt att se någon annan än att där ibland finns rötägg som skriver onödiga inlägg (vilket det gör här också). TH själv verkar likställa FB och FS i de inlägg där han beklagar sig över näthatet som blir alltmer utbrett.
Jag hatar inte Terje, jag har aldrig träffat karln. Jag är inte jätteförtjust i hans bilder, men de flesta tycker nog att han tar bättre bilder än jag gör. Det jag ogillar är att Terje byggt en karriär på något han inte åstadkommit sjäv, med stulna texter, stulna och manipulerade bilder (de senaste åren) och att han så hårdnackat gett sig på andra som gjort det just han själv gjort. Jag skulle tycka precis lika illa om vilken som helst annan fotograf som gör på det viset, rent fotomässigt.
Terje har ännu inte svarat på hur länge han manipulerat bilder, utan bara i vaga ordalag sagt att det gäller nåt hundratal lodjursbilder, ett mårddjur och två grävlingar (tror jag det var). samtliga är bilder där han blivit överbevisad av folket på Flashback innan han medgett fusk. Ytterligare bilder, som vargen från nyår i "Året" har ifrågasatts, men inte kommenterats alls.
Nyårsafton i år publicerades en lodjursbild tagen på nära håll som var gjord i Mullsjöskogarna, men den togs bort för att det blev för mycket bråk om den i TH:s blogg. Jag har sett bilden som förstås innehöll ett lodjur, men att ta en sådan bild, på så nära håll just på nyårsafton och publicera den dagen efter känns för mig fullständigt osannolikt. Detta är något TH borde kunna motbevisa med fler bilder från samma dag, EXIF-info eller annat, men han valde att ta bort blogginlägget. Det är möjligt att TH publicerade bilden som något slags nyårsskämt (jag fnissade när jag såg bilden), men då skulle han nog sagt det.
Senaste debatten om TH gäller föreläsningen i Göteborg. Där vet vi ju faktiskt inte vad som sades, men det verkar inte som om något nytt framkom. Det hade nog varit roligare om det var journalister och inte fotografer som besökte föreläsningen - då hade kanske frågorna blivit fler ....
Blev ett långt och negativt inlägg detta, så jag vill återigen framhålla att det inte är Terje som person jag ger mig på, utan Terje som naturfotograf och debattör i natursammanhang.
/afe