Du har rätt Brutus. Vi borde glömma bort Hellesø och hans falsarier och ägna oss åt all fantastiskt fin fotografi som finns istället.
Det kan t.o.m. vara så att ju snabbare Hellesø blir en fotnot i svensk fotohistoria, desto bättre.
Jag känner ju att detta redan är en parantes även om vi talar om det i den här specifika tråden. Vet ju inte hur andra känner, men bara för att tråden blivit lång och fortfarande lever så betyder inte det att detta ämne på något sätt dominerar fotografers tänkande på något vis.
Jag tycker hur som haver inte att det är motsägande att tråden/ämnet/temat i bemärkelse Terje är på något sätt levande på samma gång som vi kör på och lyfter det fina naturfotografiet och värnar om dess positiva och sunda utveckling!
Rätta mig gärna om jag enligt någon har fel.
Hannu Hautala var verkligen en av mina stora inspirationskällor när jag körde igång rejält på mitten av -90talet. Hur han skildrade fåglar och djur i miljön, hur man kunde känna den bitande kylan nypa mig i fingertopparna genom det välbläddrade pappret i böckerna...
Finnarna skall man ha respekt för. MEN kollar vi på grannarna i väst så bör vi ha lika mycket repsekt även för dem. De har utvecklats ifrån oss med innovativa fotografer som Pål Hermansen, Bård Løken, Morten Løfberg och andra i spetsen.. De har lyckats bevara äkheten i/från det traditionstyngda naturfotogafiet och adderat ny friskhet i form av klassiskt analogt hantverk och nya tidigare oanvända tekniker (cyanotypi, gummitryck, röntgenkameror etc)..
Vi i Sverige har på många sätt stått stilla och vaggat oss i den trygga vaggan med J-P Lahall, T Hagman, J Gran.. Tyvärr så är det lite väl tyst från Anders Geidemark.. han var på gång emot något mycket stort inom svensk och kanske internationell naturfotogarfi. Som tur är har vi Brutus Östling som har en galet fin krispighet rent tekniskt och bildtekniskt.
Angående textplagiatet så blir jag uppgiven. Är det inte fruktansvärt onödigt? .. ?
Kan man inte så kan man inte - då tar man hjälp för att få det gjort eller så hittar man annat att hålla på med.(punkt)
/N