Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Läst om ludmilla? De andra har ingen eller liten chans att återkomma. Skillnaden är inte ens jämförbar. Att den stora median inte bryr sig är ju självklart. Men att fototidningar, där det dessutom arbetar journalister inte bryr sig är bedrövligt. Speciellt då det handlar om en gren inom journalistiken. Nämnde jag bedrövligt, sorgligt och fegt.
"Foto" rymmer mycket mer än bilder på djur så att "fototidningar" har tröttnat på denna person är inte så konstigt. Det finns roligare saker att skriva om.
 
"Foto" rymmer mycket mer än bilder på djur så att "fototidningar" har tröttnat på denna person är inte så konstigt. Det finns roligare saker att skriva om.

Tröttnat?
De har ju aldrig skrivit om det, inte mer än för att tala om att det är dax att gå vidare nu han har ju bett om ursäkt.
 
"Foto" rymmer mycket mer än bilder på djur så att "fototidningar" har tröttnat på denna person är inte så konstigt. Det finns roligare saker att skriva om.

Detta har inget med genre att göra utan foto i stort och vad avsiktligt vilseledande kan få för konsekvenser. Det förstår nog du också om du försöker se ett större perspektiv.
 
Detta har inget med genre att göra utan foto i stort och vad avsiktligt vilseledande kan få för konsekvenser. Det förstår nog du också om du försöker se ett större perspektiv.
Då hävdar jag att i ett större perspektiv har denna händelse fått betydligt mer uppmärksamhet än den förtjänar. Fototidningars påstådda ointresse speglar förmodligen vikten av naturfotografi i sammanhanget. Hade det rört sig om manipulerade bilder från en krigsskådeplats eller demonstrationer i t.ex. Syrien hade man sannolikt lagt ner mer energi på det.

En fotograf i underhållningsbranchen har varit lite väl kreativ, hur mycket tid skall man lägga på det?
 
Då hävdar jag att i ett större perspektiv har denna händelse fått betydligt mer uppmärksamhet än den förtjänar. Fototidningars påstådda ointresse speglar förmodligen vikten av naturfotografi i sammanhanget. Hade det rört sig om manipulerade bilder från en krigsskådeplats eller demonstrationer i t.ex. Syrien hade man sannolikt lagt ner mer energi på det.

En fotograf i underhållningsbranchen har varit lite väl kreativ, hur mycket tid skall man lägga på det?

Åter, någon som slätar över. Kan du peka ut 10 viktigaste fotohändelserna senaste100 åren utan att ta med Terje? ( i Sverige då så klart)
 
Ok, räkna upp 10 fuskare som är värre än Terje då, eller tio fotohändelser som är större för den delen.
Nu missförstod du nog. Jag menar att varken hans fotografiska gärning eller hans fusk platsar på listan "de 100 viktigaste fotohändelserna senaste100 åren i Sverige". T ex är ju varenda bok av Christer Strömholm och Sune Jonsson viktigare.
 
Nu är det nog dags att definiera "viktig".
:)
(vad lustigt att ni just nu diskuterar den fråga jag tänkte ställa)

Man kan omformulera frågan, som vänder sig till alla:

- Hur rangordnar du/ni terjegate bland NATURfotobedrägerier i svensk historia? Respektive bland FOTObedrägerier?

Dvs gällande bedrägeriets omfattning (utsträckning i tid, mängden förfalskade bilder, falska utsagor, de drabbades ekonomiska förluster).

Vilka andra (natur)fotobedragare är nämnvärda i sammanhanget?
 
(vad lustigt att ni just nu diskuterar den fråga jag tänkte ställa)

Man kan omformulera frågan, som vänder sig till alla:

- Hur rangordnar du/ni terjegate bland NATURfotobedrägerier i svensk historia? Respektive bland FOTObedrägerier?

Dvs gällande bedrägeriets omfattning (utsträckning i tid, mängden förfalskade bilder, falska utsagor, de drabbades ekonomiska förluster).

Vilka andra (natur)fotobedragare är nämnvärda i sammanhanget?

Finns det någon som ens är i närheten i fuskomfattning?
 
Kanske inte i mängd, men i djup (eller vad man ska kalla det) är väl fusket med uppstoppad rovfågel hängande i nylontrådar som jagar likaledes uppstoppad duva (eller nåt) hängande i nylontrådar rätt så jämförbart?
 
Ja båda är ju en form av montage och på så sätt jämförbara.
Frågan gällde dock omfattning, gällande bl.a. just olika aspekter av mängd. Om Uppstoppad-Duvhök-Bedragaren var en enstaka företeelse, med 1 publicering i en jakttidning, så bleknar det kraftigt vid jämförelse av omfattning.

Frågan är alltså om någon annan når upp till en liknande omfattning:

- Tillverka/sprida mängder av förfalskade bilder på olika vilda djur m.m.
- Pågå i flera år (tex 5-6), i syfte att höja sin status bland naturfotografer och öka intäkterna.
- Stjäla från andra naturfotografers bilder (dvs begå upphovsrättsintrång) och klistra in i sina egna.
- Motta någon slags utmärkelse+prissumma (tex Årets naturfotograf) för sina fotografier, och i det sammanhanget lämna ut pressbilder som är monterade med stulna djur.
- Sprida ett omfattande nätverk av detaljerade lögner kring bilderna.
- Orsaka ansenliga kostnader för företag och myndigheter.
 

Ja, finns det hopp för världen än?
Den söta Snusen-hälsningen gav mig lite Jule Tide spirit i alla fall. (Kan man önska sig en tomtemössa på den också? - trots att den inte sitter i snöig omgivning, men det bryr vi oss ju inte om nu i dessa tider när vi firar lögn och lurendrejeri med glädje och gamman.)
 
Hur bra gjort som helst av användaren Stig-Britt. Däremot är ju AB helt ute och cyklar då de menar att "Flashbackgrävarna" även låg bakom detta, då det är en användare som har gjort upptäckten, och det existerar väl kanske inte riktigt någon s.k. "grävgrupp" i just det fallet.

Men förbannat bra gjort! Sorry för OT.
 
Ja, finns det hopp för världen än?
Den söta Snusen-hälsningen gav mig lite Jule Tide spirit i alla fall. (Kan man önska sig en tomtemössa på den också? - trots att den inte sitter i snöig omgivning, men det bryr vi oss ju inte om nu i dessa tider när vi firar lögn och lurendrejeri med glädje och gamman.)

Jag misstänker att Terje är ute efter att folk skall misstänka den bilden också, för att vara manipulerad. För att kanske gotta sig i att folk har fel, liksom.
Tyvärr håller inte bilden ngn direkt hög kvalitet enligt någon aspekt, så jag tror att den önskade effekten uteblir. En riktigt bra bild hade nog fått folk att börja fundera mera.
Terje pratade om en paus. Ser inte ut som någon längre distans.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.