Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar just vad som är det värsta Terje gjort?
Är det att han har fuskat med sina bilder?
Är det att han har ljugit?
Eller är det värsta han gjort att inte lägga korten på bordet?

Här i Eilat där jag bor just nu är många mycket arga och upprörda på den kände och välbärgade man som full och drogad körde på och dödade en cyklist.
Ilskan växte kraftigt när mannen förnekade brottet och skyllde på någon annan, trots övertygande bevisning.
Mannen dömdes till tolv års fängelse. Ilskan tycks vara större för att han inte erkänner än för det brott han har begått.

Känns det igen?

Terje vägrar att göra som tråden vill. Han är inte politiskt korrekt. Han lyssnar inte på de råd han får. Terje kör sitt eget race och skiter i vad andra vill. Han förstår inte sitt bästa, han har inte biktat sig tillräckligt mycket. Mannen har inte gjort upp med sitt förflutna på ett för tråden acceptabelt sätt.
Detta är kanske det värsta brott Terje Hellesö har begått?

Inte lägga korten på borden och lögnerna går ju hand i hand.

Annars så är det väl mer en personlig preferens. Vissa är upprörda över att han har besudlat naturfotografin, andra kanske är mer upprörda över de fortsatta bilderna och just hans agerande medan andra tycker att bildstölderna klart är värst. Finns rätt många olika aspekter av detta som "tilltalar" och upprör folk på olika sätt.

Det är just att han ljugit som är fusket. Ju.

Exakt.
Så enkelt kan det ju nästan konkretiseras.
Och det är just i själva lögnen som bedraget och sviket ligger. Att det sedan pågått så craaaazy lång tid gör det ju "ondare" och kraven på deklaration från Terjes sida ökar ju parallellt lika mycket.

Det är med lögnen som bakgrund att jag reagerar mot Terjes sätt att ena gången placera sig bland de fria kreatörerna/konstnärerna och i andra gången ställa sig bakom sina gamla TIDigare så respekterade skapandefilosofier.
Terje behöver ett stadigt fotfäste. Efter en sån här katastrof (för hans personliga del) så hade det behövts alla korten på bordet samt en tids funderationer från hans sida. Nu blir det bara ett velande som skadar honom snarare än att gynna.

/Niclas,

Senast ändrad:
Terje vägrar att göra som tråden vill. Han är inte politiskt korrekt. Han lyssnar inte på de råd han får. Terje kör sitt eget race och skiter i vad andra vill. Han förstår inte sitt bästa, han har inte biktat sig tillräckligt mycket. Mannen har inte gjort upp med sitt förflutna på ett för tråden acceptabelt sätt.

Åjo, jag tror nog att han förstår sitt bästa, och det är att inte göra som tråden vill.

Ja det är precis Det du skriver som jag reagerar mot/på!
OM du har följt Terjes blogginlägg sedan starten för allt detta ohyggliga kaos så hade du säkert också läst in att han helt enkelt inte vet var han Nu står och vart han kommer att befinna sig genremässigt i framtiden.

Hade Terje definitivt behållit fotfästet i naturfotografiet (så som vi känner det konventionellt/traditionellt) så hade han kunnat driva sin stränga lag vidare (i alla fall för sin egen del och kanske inte professionellt..). Men när han i flera blogginlägg antyder och ibland tydligt beskriver sin osäkerhet vart han själv står så håller det inte längre utan det blir bara som att elda förkråkorna.

Fotfäste är viktigt och så länge Terje själv velar med denna avgjort viktiga punkt så kan man egentligen aldrig riktigt veta ur vilket perspektiv man förväntas betrakta hans bilder och det han faktiskt skriver.
Fotfäste ÄR viktigt,, hur tänker vi om en politiker som velar med ståndpunkten som vandrar mellan partierna,, man får ju en direkt orespekt! Eller vad med en Präst som säger sig vara osäker på vilket religion han tillhör,, Dryga jämförelser men funktionella.

Ja jag kan nog låta lite som Terje i mitt sätt att använda det litterära/verbala språket. Jag och Terje är inte så olika när det gäller många saker som har med bildmässig och språklig "poesi" att göra. (NB: Utan att säga mig tillhöra ngn slags professionell cirkus av någe slag).
Har identifierat mig en hel del med hans arbeten. Han har också uppmuntrat mig genom flera år när det gäller mina egna bilder.. hans ord har betytt mycket och den komplimangen kommer jag ALDRIG att ta ifrån honom.

/Niclas,

Jag tror inte det är säkert att Terje är helt osäker som du menar Niclas. Vad jag däremot är rätt övertygad om - sett till hur Terje behandlat denna soppa, är han sätt att vända kappan efter vinden. Han velar och verkar självklart "lost in translation" för att få en del av massan att tro att han är vilse.

Personligen menar jag att han hela tiden haft näsan inställd mot att komma tillbaka. Hans 2a inlägg, efter avslöjandet visar så starkt på detta. Då han skulle använda denna händelsen till sin fördel, inget sänker honom osv.

Han och nu förlåtit sig själv och antar att alla kommer göra det samma så fort som möjligt. Senaste blogginlägget från Malin bekräftar även detta, då paret Hellesö fortfarande inte förstår varför folk undrar varför Terje beter sig som han gör.

Kontenta:
Terje har hela tiden planerat detta utfall. Allt prat om hans artistiska sida, citaten och parallellerna har hela tiden varit manövrar för att få vissa av läsarna mjuka. Hans planer har hela tiden varit att ta sig tillbaka på toppen som naturfotograf.

Så tror jag.

Exakt.
Så enkelt kan det ju nästan konkretiseras.
Och det är just i själva lögnen som bedraget och sviket ligger. Att det sedan pågått så craaaazy lång tid gör det ju "ondare" och kraven på deklaration från Terjes sida ökar ju parallellt lika mycket.

Det är med lögnen som bakgrund att jag reagerar mot Terjes sätt att ena gången placera sig bland de fria kreatörerna/konstnärerna och i andra gången ställa sig bakom sina gamla TIDigare så respekterade skapandefilosofier.
Terje behöver ett stadigt fotfäste. Efter en sån här katastrof (för hans personliga del) så hade det behövts alla korten på bordet samt en tids funderationer från hans sida. Nu blir det bara ett velande som skadar honom snarare än att gynna.

Det som stör hans strategi är den outredda härvan som hänger i luften, över honom och hans familj.
Det är svårt (omöjligt?) att bestämma vilken väg man ska ta, när man inte har en aning om vad den outredda härvan ställer till med imorgon och dagen därpå.
Han är den enda som kan reda ut härvan.

Jag tror inte det är säkert att Terje är helt osäker som du menar Niclas. Vad jag däremot är rätt övertygad om - sett till hur Terje behandlat denna soppa, är han sätt att vända kappan efter vinden. Han velar och verkar självklart "lost in translation" för att få en del av massan att tro att han är vilse.

Personligen menar jag att han hela tiden haft näsan inställd mot att komma tillbaka. Hans 2a inlägg, efter avslöjandet visar så starkt på detta. Då han skulle använda denna händelsen till sin fördel, inget sänker honom osv.

Han och nu förlåtit sig själv och antar att alla kommer göra det samma så fort som möjligt. Senaste blogginlägget från Malin bekräftar även detta, då paret Hellesö fortfarande inte förstår varför folk undrar varför Terje beter sig som han gör.

Kontenta:
Terje har hela tiden planerat detta utfall. Allt prat om hans artistiska sida, citaten och parallellerna har hela tiden varit manövrar för att få vissa av läsarna mjuka. Hans planer har hela tiden varit att ta sig tillbaka på toppen som naturfotograf.

Ang kontentan:
Ja, man ska inte glömma att det handlar om en person som under lång tid lyckades lura skjortan av omvärlden med sina ord och sitt verbala flöde. Det som skrivs på bloggen är därför inte värt någon tilltro så länge han vägrar bemöta de frågor läsare/kolleger/kursdeltagare m.fl. har angående omfattningen.

Ang kontentan:
Ja, man ska inte glömma att det handlar om en person som under lång tid lyckades lura skjortan av omvärlden med sina ord och sitt verbala flöde. Det som skrivs på bloggen är därför inte värt någon tilltro så länge han vägrar bemöta de frågor läsare/kolleger/kursdeltagare m.fl. har angående omfattningen.

Ja, killen lever i la-la-land och har tydligen befunnit sig där en lång tid.
Påminner om småkillar som hittade på de mest fantastiska lögner när jag gick i skolan. Även när deras historier avslöjats gick dom omkring och hittade på ännu mer invecklade och fantastiska historier som 'förklaringar' för sina trogna anhängare.
Jag antar att dom flesta växte från denna sjuka innan dom fick fjun på hakan, men endel gjorde det tydligen aldrig.

Åjo, jag tror nog att han förstår sitt bästa, och det är att inte göra som tråden vill.

Jag håller med, men det jag radade upp var hur jag upplever ett en del i tråden ser på Terje.
Redan för flera hundra inlägg sedan förutsåg ( och missförstods) jag att Terje INTE skulle gå ut med någon full bekännelse, av den enkla anledningen att han inte har något att tjäna på det.

Å andra sidan vet jag inte om det precis är bättre för honom att hålla på som han gör i nuläget, och om det verkligen är det bästa för honom - i längden, iallafall.

Vad tjänar han på genom att agera som han gör, för tillfället?

Senast ändrad:
Å andra sidan vet jag inte om det precis är bättre för honom att hålla på som han gör i nuläget, och om det verkligen är det bästa för honom - i längden, iallafall.

Vad tjänar han på genom att agera som han gör, för tillfället?

F'örmodligen vinner han tid. Det är väl i stort sett bara vi i den här tråden som fortfarande bryr oss om saken. Ett litet uppsving kom kanske med FOTOs artikel där ett antal fotografer uttalade sig om Hellesø, men så småningom falnar intresset bland allmänheten.

Jag håller med, men det jag radade upp var hur jag upplever ett en del i tråden ser på Terje.
Redan för flera hundra inlägg sedan förutsåg ( och missförstods) jag att Terje INTE skulle gå ut med någon full bekännelse, av den enkla anledningen att han inte har något att tjäna på det.

Nej du missförstods inte. Men de flesta höll inte med dig. Och du vet ju faktiskt inte om han kommer att göra det (jag tror ju inte det). För det skulle ju kunna ske om en månad eller ett år eller ännu längre fram. Så du har inte förutsett något som slagit in ännu

F'örmodligen vinner han tid. Det är väl i stort sett bara vi i den här tråden som fortfarande bryr oss om saken. Ett litet uppsving kom kanske med FOTOs artikel där ett antal fotografer uttalade sig om Hellesø, men så småningom falnar intresset bland allmänheten.

Javisst, men då kan man egentligen fråga sig vad han vinner tid inför. Ja, intresset kommer att falna för händelsen, men det lär ju sakta dö ut för fotografen himself med. Som sagt, han vinner tid men inför vad vet jag inte riktigt. Karriären är död. Ingen lär vilja ha att göra med han i framtiden. Bara det att han inte vill inse det.

Sedan det där snacket om att han har blivit erbjuden att ställa ut sina mediokra montage har jag riktigt svårt att köpa..

Javisst, men då kan man egentligen fråga sig vad han vinner tid inför. Ja, intresset kommer att falna för händelsen, men det lär ju sakta dö ut för fotografen himself med. Som sagt, han vinner tid men inför vad vet jag inte riktigt. Karriären är död. Ingen lär vilja ha att göra med han i framtiden. Bara det att han inte vill inse det.

Sedan det där snacket om att han har blivit erbjuden att ställa ut sina mediokra montage har jag riktigt svårt att köpa..

Håller med dig. Vinner tid för vad då? Vill man leva och försörja sig som naturfotograf eller fotograf, vill man då folk ska glömma en, och vad man håller på med? Alla andra som konkurrerar med honom vill ha uppmärksamhet och publicitet.

Jag är ganska säker på att många fler än de i denna tråden fortfarande bryr sig. Hur många kurser och föreläsningar tror du han håller nu ? Hur många bilder säljer han? Hur många utställningar eller liknande grejor gör han nu?
Svaret är säkert att alla grejerna är nerlagda nu...............................................

Man skall nog inte blanda in det tvivelaktiga begreppet PK här.
Han har manipulerat länge och ljugit för sig själv o andra.
Detta är enormt tragiskt egentligen.
Har man ljugit så länge är ngt riktigt galet.
Hoppas han kan få bra hjälp av nära o kära.

Det är nog viktigt också att fotografin tar avstånd från sådan här manipulation samtidigt som man nog får sätta en gräns för hur mycket han skall behöva lida. Han är ju en duktig fotograf och alla skall ju kunna få sona sitt straff,

Man skall nog inte blanda in det tvivelaktiga begreppet PK här.
Han har manipulerat länge och ljugit för sig själv o andra.
Detta är enormt tragiskt egentligen.
Har man ljugit så länge är ngt riktigt galet.
Hoppas han kan få bra hjälp av nära o kära.

Det är nog viktigt också att fotografin tar avstånd från sådan här manipulation samtidigt som man nog får sätta en gräns för hur mycket han skall behöva lida. Han är ju en duktig fotograf och alla skall ju kunna få sona sitt straff,

Tydligen inte tillräckligt duktig för att kunna livnära sig på det, i alla fall inte utan "klippa och klistra". IMO så är hans bilder bilder ganska "platta" och intetsägande utan hans eviga sagoberättelser som undertext. Och då menar jag bilder som INTE är manipulerade, vilket man iofs kan fråga sig hur många det är egentligen. Min fråga blir: om han nu var en så fantastisk fotograf som många här tydligen tycker, så borde han ju rimligtvis kunnat livnära sig på det? eller?

Tydligen inte tillräckligt duktig för att kunna livnära sig på det, i alla fall inte utan "klippa och klistra". IMO så är hans bilder bilder ganska "platta" och intetsägande utan hans eviga sagoberättelser som undertext. Och då menar jag bilder som INTE är manipulerade, vilket man iofs kan fråga sig hur många det är egentligen. Min fråga blir: om han nu var en så fantastisk fotograf som många här tydligen tycker, så borde han ju rimligtvis kunnat livnära sig på det? eller?

Många duktiga musiker, konstnärer, skådespelare och andra kulturarbetare brottas med ekonomin. Det finns en rad skickliga fotografer som också kämpar att få pengarna att räcka till.

God förmåga, en stor portion tur, samt kännedom om marknaden och förmågan att anpassa sig till denna är viktiga delar i företagsbyggande. Planering och genomförande är andra beståndsdelar som har betydelse för hur strid strömmen av pengar som flyter in blir.

Det räcker inte att vara fantastisk fotograf för att ha garanterad god inkomst.

Många duktiga musiker, konstnärer, skådespelare och andra kulturarbetare brottas med ekonomin. Det finns en rad skickliga fotografer som också kämpar att få pengarna att räcka till.

God förmåga, en stor portion tur, samt kännedom om marknaden och förmågan att anpassa sig till denna är viktiga delar i företagsbyggande. Planering och genomförande är andra beståndsdelar som har betydelse för hur strid strömmen av pengar som flyter in blir.

Inom varje existerande yrkesgrupp finns det personer som kämpar för att få pengarna att räcka till. Dålig ekonomi är inget speciellt för bara de grupper du nämner. Eller något som visar att Terje skulle vara en fantastisk fotograf. Tvärtom så hade Terje redan ett känt namn inom naturfotografin. Även kontakter och utgivningar av böcker. Så han var före och hade fördelar mot alla duktiga okända naturfotografer.
Håller med han som precis skrev att han var tydligen inte duktig nog att livnära sig på det utan klipp-klistra och fusk. Och hans bilder har aldrig varit bra jämfört med andra kända naturfotografer från Sverige eller andra länder. Och han har halkat efter ännu mera sen det digitala började.
Nej en simpel fuskare är han. Och det behövs inga bort-förklaringar om hur svårt det är inom hans yrke. Många andra duktiga fotografer klarar det utan fusk. Och det som inte klarar att försörja sig på naturfoto fuskar inte ändå. Då har de naturfoto som hobby och tjänar pengarna på andra håll. Nej bort med fusket inom naturfotografin............

För egen del så tar han inga bilder jag eftersträvar men att han är ganska skicklig syns väl lite på färg, form, komponeringen. Men om det räcker för att livnära sig på har jag ingen aning om.
Det viktiga i det hela är ivf att de viktiga faktorerna inom FOTO/natur-foto tydligt markerar vad de anser om sådant här som ex Photonatura gjort nu.

Bra sagt. Jag känner ett antal helt fantastiskt duktiga jazzmusiker. De klarar sig hyfsat ekonomiskt, men det är främst tack vare att de också jobbar som musiklärare, spelar i orkestern på teatrar och gör spelningar, ofta flera i veckan med olika band. Allt från små bargigs till festivalspelningar som sidemen till andra artister. Men inkomsten varierar, de flesta får inte så stor månadslön från sina deltidsarbeten att de klarar sig på enbart den. Ska man klara sig på att enbart göra sin egen jazzmusik måste man både vara en sjuhelvetes bra musiker och sjuhelvetes bra på att marknadsföra sig själv, samt vara beredd att offra helger och familjeliv för sin musik.

För mig är det inte alls konstigt att TH har en del skulder. Att man blivit hyfsat känd och framgångsrik inom sitt område betyder inte att man automatiskt blivit rik på kuppen. En naturfotograf är i det avseendet ganska lik en jazzmusiker, man klarar sig inte så lätt på bara sin egen grej. Man får vara glad om man tjänar så mycket att man kan försörja sig själv och sin familj. Och nu får TH det klart knepigare i och med att hans trovärdighet sjunkit till botten.

Utgående från det kan man fråga sig vad han nu egentligen har att vinna ekonomiskt på att redovisa allt sitt fuskande. Han kommer nog inte kunna resa sig och få tillbaka sitt tidigare förtroende även om han skulle sona sina brott... Han får nog byta karriär för att få någon inkomst att betala sina skulder med och degradera sitt gamla yrke till en hobby.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar