Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Många duktiga musiker, konstnärer, skådespelare och andra kulturarbetare brottas med ekonomin. Det finns en rad skickliga fotografer som också kämpar att få pengarna att räcka till.

God förmåga, en stor portion tur, samt kännedom om marknaden och förmågan att anpassa sig till denna är viktiga delar i företagsbyggande. Planering och genomförande är andra beståndsdelar som har betydelse för hur strid strömmen av pengar som flyter in blir.

Det räcker inte att vara fantastisk fotograf för att ha garanterad god inkomst.

Du kan vara bäst i världen på att fotografera dumle-godisar, men antagligen kommer du inte bli rik på detta. Det är väl fallet med Terje, han har en, som jag ser det, snäv skara anhängare som gillar hans bilder. Vilket blir extra tydligt då man läser tråden. Att han är duktig som fotograf är det inget tvivel om. Man får också tänka på att han inte avbildar naturen rent dokumentärt, vilket väldigt många andra fotografer gör. Det gör också att man står rätt ensam i genren och inte har så mycket att jämföra honom mot.

Det är väl därför han är duktig inom sin genre. Att han fick börja skarva visar ju på att han inte var efterfrågade och tilltalande nog längre.

Det är i alla fall min tolkning av honom. Jag tycker Terje har några riktigt bra bilder, men dessa är som jag nämnt tidigare, rena dokumentationsbilder. Mina ögon, eller min kunskap tillåter inte min hjärna att gilla abstrakt konst.

Bra sagt. Jag känner ett antal helt fantastiskt duktiga jazzmusiker. De klarar sig hyfsat ekonomiskt, men det är främst tack vare att de också jobbar som musiklärare, spelar i orkestern på teatrar och gör spelningar, ofta flera i veckan med olika band. Allt från små bargigs till festivalspelningar som sidemen till andra artister. Men inkomsten varierar, de flesta får inte så stor månadslön från sina deltidsarbeten att de klarar sig på enbart den. Ska man klara sig på att enbart göra sin egen jazzmusik måste man både vara en sjuhelvetes bra musiker och sjuhelvetes bra på att marknadsföra sig själv, samt vara beredd att offra helger och familjeliv för sin musik.

För mig är det inte alls konstigt att TH har en del skulder. Att man blivit hyfsat känd och framgångsrik inom sitt område betyder inte att man automatiskt blivit rik på kuppen. En naturfotograf är i det avseendet ganska lik en jazzmusiker, man klarar sig inte så lätt på bara sin egen grej. Man får vara glad om man tjänar så mycket att man kan försörja sig själv och sin familj. Och nu får TH det klart knepigare i och med att hans trovärdighet sjunkit till botten.

Utgående från det kan man fråga sig vad han nu egentligen har att vinna ekonomiskt på att redovisa allt sitt fuskande. Han kommer nog inte kunna resa sig och få tillbaka sitt tidigare förtroende även om han skulle sona sina brott... Han får nog byta karriär för att få någon inkomst att betala sina skulder med och degradera sitt gamla yrke till en hobby.

Nu är det för sent anser jag. Hade han lagt ut allt på bordet i första stund hade det nog blivit annorlunda för honom. Denna diskussion hade också vart död många sidor bakåt. Vill han komma med ett erkännande nu handlar det väl om att vara fair mot sina gamla kollegor, folk som köpt böcker och investerat pengar i honom - rent av lätta sitt samvete. Men det lär han inte göra och jag skiter fullständigt i det.

Att Terje sedan har backat ekonomiskt är en självklarhet. Han använder ofta sin dåliga ekonomi för att göra offer av sig själv och sin familj. Men hur många i världen kan till 100% leva på sitt intresse? Jag skulle för allt i världen vilja arbeta som naturfotograf på heltid. Men det går inte, tyvärr verkar Terje anse att han är för fin för att ha ett "vanligt" knegarjobb.... (och nej, hans foto-lärarjobb kvalar inte in på detta då det varit vid behovs-basis).

Om och utifall Terje Hellesö, fuskat och av olika skäl tvingats eller blivit överbevisad om detta så är det ju en stor skam och nesa för honom. Men om debatten kring det påstådda fusket och om hans person fortsätter, så har han trots allt vunnit en seger en Pyrrhusseger. Personligen så tycker jag att en förmodad yrkesman som ej kan välja rätt spår, inte förtjänar någon som helst publicitet.

Om och utifall Terje Hellesö, fuskat och av olika skäl tvingats eller blivit överbevisad om detta så är det ju en stor skam och nesa för honom. Men om debatten kring det påstådda fusket och om hans person fortsätter, så har han trots allt vunnit en seger en Pyrrhusseger. Personligen så tycker jag att en förmodad yrkesman som ej kan välja rätt spår, inte förtjänar någon som helst publicitet.
Vad menar du med 'om' och 'ifall' och 'påstådda'? Den saken är ju klar. Det är bara omfattningen av fusket som saknar redovisning.

Vad menar du med 'om' och 'ifall' och 'påstådda'? Den saken är ju klar. Det är bara omfattningen av fusket som saknar redovisning.

äsch, Nils-Erik Eriksson tillhör väl en ur den sk "allmänheten" eller de som inte känner till fallet :)
Hans inläggshistorik visar att han knappt varit aktiv på fotosidan detta året.

Till Nils-Erik Eriksson, här kan du läsa mer:
http://terjadefoton.wordpress.com/media/medier/
(bläddra ner till tidningslänkarna)

Paketpris för TH's böcker, bara att slå till!...

"Paketpris: Min plats i ljuset/Året, 600 kronor plus porto! Gäller enbart vid beställning av båda böckerna samtidigt."

Angående kråkbilden, instämmer, men annars är det väl bara att kolla och köra liknande tillvägagångssätt i nivåer med bilden från Terjes blogg, för att se om samma brist på teckning finns i kråkan.

Paketpris för TH's böcker, bara att slå till!...

"Paketpris: Min plats i ljuset/Året, 600 kronor plus porto! Gäller enbart vid beställning av båda böckerna samtidigt."

Angående kråkbilden, instämmer, men annars är det väl bara att kolla och köra liknande tillvägagångssätt i nivåer med bilden från Terjes blogg, för att se om samma brist på teckning finns i kråkan.

Såg det paketpriset. Funderar på om han kommer få sålt ett enda paket. Jag är då inte förvånad att han försöker sälja böckerna innan liket kallnat. Att döma av hans tidigare uppförande är detta kutym i hans värld.

I sitt senaste blogginlägg publicerar Terje en gammal text (igen) där han bland annat ger en känga åt fotografer som använder photoshop i stället för att multiexponera i kameran. Jag tänker inte ge mig på att försöka ställa en diagnos (moderatorerna blir så tjuriga då), men han har nog inte alla hästar i kanoten ...

Oavsett vad det så kallade drevet hittar på är det nog Terje själv som ställer till det för sig med sina förvirrade blogginlägg.

I sitt senaste blogginlägg publicerar Terje en gammal text (igen) där han bland annat ger en känga åt fotografer som använder photoshop i stället för att multiexponera i kameran. Jag tänker inte ge mig på att försöka ställa en diagnos (moderatorerna blir så tjuriga då), men han har nog inte alla hästar i kanoten ...

Oavsett vad det så kallade drevet hittar på är det nog Terje själv som ställer till det för sig med sina förvirrade blogginlägg.

Just denna raden
"Genom åren har jag lärt mig att fotografera helt utan olika former för program- och automatikfunktioner. Jag använder alltid manuella funktioner; bländaröppning, slutartid och ISO-värde ställer jag in manuellt. Autofokus använder jag enbart på några av mina digitala kompaktkameror – aldrig annars!"

Att Terje är ruggigt duktig på manuell ljusmätning och annat är det inget snack om. Däremot höjer jag mina ögonbryn åt autofokusen. Jag läste på Arthur Morris (birdsasart.com) för några månader sedan hur han hyllade autofokusen i de nya systemhusen. Under hela hans karriär hade han kanske fått 10 riktigt skarpa bilder på flygande fåglar då han kör manuell fokus. Med AF idag beskrev han att han på en serie av 10 bilder kan få 7 skarpa.

Att man sedan skall kunna tekniken i grund och botten och inte helt lägga ödet till automatik förstår jag, men att helt bakåtsträva och skita i tekniken vet jag inte om jag ställer upp på.

Det är konstigt att Terje resonerar som han gör, speciellt med autofokus, han är tillbaka i sitt gamla esse och mellan raderna vill han få fram att man skall vara en manuell fotograf.

Just denna raden
"Genom åren har jag lärt mig att fotografera helt utan olika former för program- och automatikfunktioner. Jag använder alltid manuella funktioner; bländaröppning, slutartid och ISO-värde ställer jag in manuellt. Autofokus använder jag enbart på några av mina digitala kompaktkameror – aldrig annars!"

Att Terje är ruggigt duktig på manuell ljusmätning och annat är det inget snack om. Däremot höjer jag mina ögonbryn åt autofokusen. Jag läste på Arthur Morris (birdsasart.com) för några månader sedan hur han hyllade autofokusen i de nya systemhusen. Under hela hans karriär hade han kanske fått 10 riktigt skarpa bilder på flygande fåglar då han kör manuell fokus. Med AF idag beskrev han att han på en serie av 10 bilder kan få 7 skarpa.

Att man sedan skall kunna tekniken i grund och botten och inte helt lägga ödet till automatik förstår jag, men att helt bakåtsträva och skita i tekniken vet jag inte om jag ställer upp på.

Det är konstigt att Terje resonerar som han gör, speciellt med autofokus, han är tillbaka i sitt gamla esse och mellan raderna vill han få fram att man skall vara en manuell fotograf.
Kommer ihåg det där hur han pratade om att han enbart fotade med manuell fokus, även när det kom till fåglar om jag minns rätt. Tycker det känns tveksamt att använda den tekniken idag, men i vissa lägen, när man vill placera fågeln i ena hörnet av bilden tex, eller när man har mycket annan förgrund, så är ju manuellt att föredra, annars fokuserar kameran på annat än fågeln. Så det kan jag förstå, men i tex bilden på grönfinkarna på bloggen så borde det vara ytterst svårt att få till en skarp bild på fåglar som rör sig såpass snabbt upp och ner och i olika "skärpe-plan" i förhållande till fotografens position, utan autofokus.

Själv fåtar jag till 90% rörliga motiv (mkt fåglar..) och vill bara flika in i debatten att jag hellre har endast MF om jag var tvungen å välja. Men en Bra AF är ett perfekt hjälpmedel till en Bra MF.. Man skulle kunna nämna de två i omvänd ordning men för min del så är AFen en hjälp och inget annat.
AF är allt för styrande vad gäller kompositionen och när man jobbar med långa brännvidder, vid närgränsen och på öppna stora bländare så vågar jag inte lita på ett AFsystem, oavsett hur avancerat det är!

När det kommer till exponeringsteknik så är Terje mkt duktig. Ingen borde motstrida detta, tycker jag.

Boken "Naturen som fotomotiv", inspirerade mig mkt när den var ny. Jag lånade boken flera ggr under en period på två tre år på mitten av -90talet. Tillsammans med ett 5-7tal böcker och olika magasin så utgjorde detta basen för min teoretiska utveckling fram tills dess att jag studerade fotografi och konst på skola.

Vad Terje har betytt skall vi inte ta ifrån honom, även om senare års produktion gör att många och mycket surnar till.

Jag kommer ihåg hur Terje under sina tidiga år som digital var en rättså ivrig medlem här på fs.
Han publicerade då ett stort antal bilder på sin "tama" Hare, bilder som liknar den på hans första bokomslag.
Nu så här efter silhuetternas avslöjande (tänker på Lodjursbilderna) så sätter man ju givetvis frågetecken vid dessa bilder. Jag betvivlade inte Harbilderna då,, men jag gör det nu och det gör mig lite ledsen.
Tänker så här (om jag tillåter mig att spekulera):
-Kanske var det med sina silhuettbilder som Terje började skrida över sina egna gränser? Silhuetter är ju tacksamma att lära sig fuska med då de är enkla kreationer rent tekniskt. Att perioden med dessa silhuettbilder som senare så plötsligt försvann (och inte har visats efter?) stämmer överens med Terjes digitala barndom är kanske inte bara en tillfällighet.
Jobbiga tankar.

Jaja, jag önskar fortfarande att Terje kunde skapa ett konto här och svarade på lite frågor. Det hade varit respektingivande. Snygga ärliga frågor som får lika snygga ärliga svar liksom.

MVH Niclas,

Det var ju inte riktigt så han skrev förstås !!! "känga åt fotografer"....håll dig till sanningen...

I PS går det inte att dubbelexponera, möjligtvis "digital sandwich" .

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar