ANNONS
Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Privatpersoner som gått kurser......

Har du någon källa på det? (att det inte gäller privatpersoner)

Fördelen med att reda ut och uppmärksamma den här frågan,
är att kunder/utbetalare då kan undvika att begå lagbrott och slippa ev tilläggsavgifter.
Alternativt reda ut det med säljaren och låta säljaren ta kostnaden istället.
 
http://www.fotosidan.se/shop/viewproduct.htm?ID=17869

Det verkar inte varit någon som noterat detta? En del är ju upptagna i en diskussion om nåt som aldrig skulle ske och har aldrig gjort.

Nåt som aldrig skulle ske och har aldrig gjort.. huh?

Förövrigt är jag beredd att instämma, lite konstigt att böckerna finns kvar, särskilt Året - men å andra sidan, så tror jag inte särskilt många går och frivilligt köper en av hans böcker efter denna härva..
 
Man ska kunna förutsätta att den man anlitar inte arbetar svart. Jag vill kunna lita på mina medmänniskor, men statens kontrollapparat gör att jag inte kan det.
"Statens kontrollapparat" i det här fallet består i att du ber om faktura/kvitto. Inget annat.

Om du inte vill göra det så slipper du. Men då kan du å andra sidan bli skyldig att betala arbetsgivaravgifter när du köper en tjänst.
 
Jisses

Har du någon källa på det? (att det inte gäller privatpersoner)

Fördelen med att reda ut och uppmärksamma den här frågan,
är att kunder/utbetalare då kan undvika att begå lagbrott och slippa ev tilläggsavgifter.
Alternativt reda ut det med säljaren och låta säljaren ta kostnaden istället.

Har du någonsin tagit emot ett kvitto där det stått en summa som gäller egenavgifter och sociala avgifter? Det är något som säljaren av t.ex. en tjänst betalar själv baserat på sitt företags eventuella vinst. Och du kan nog vara säker på att alla som är ekonomiansvariga i företag och den offentliga sektorn är medvetna om hur det fungerar. Att någon sedan kan ha blivit förda bakom ljuset är en sak. Kan de ínte bevisa detta så är de just dessa som får stå för notan (sociala avgifter för T) om skatteverket beslutar om en granskning.
 
Det vore ju trevligt om det gick att leva så. Den här trådens ursprung bevisar väl att det inte fungerar.
Vad säger du till polisen som kommer och säger att kameran du köpt utan kvitton på blocket är stulen?
"I princip, ja" betyder att jag inser att det finns folk jag inte kan lita på. Motmänniskor snarare än medmänniskor.

Du vill gärna göra det här till en höger vs vänsterfråga.
Njae, det är väl snarare en motsättning mellan liberalism och statism.

Jag ser det som en rättsfråga, du som medborgare i detta land är skyldig att veta vad som är tillåtet.
Just den saken har jag ingen invändning mot. Jag är fullt medveten om att okunskap om lagen inte är en ursäkt eller förmildrande omständighet (oftast), och jag tycker nog att det är som det ska.

Du vill ha tillbaka den fast för svartjobb.

Nej, jag vill få bort orsakerna till svartjobb.
 
"Statens kontrollapparat" i det här fallet består i att du ber om faktura/kvitto. Inget annat.

Om du inte vill göra det så slipper du. Men då kan du å andra sidan bli skyldig att betala arbetsgivaravgifter när du köper en tjänst.

Numera tycks den här lagen vara ganska accepterad. Annat var det när den kom. Då kallades den angiverilagen, och mer än hälften av befolkningen tyckte illa om den.
 
Har du någonsin tagit emot ett kvitto där det stått en summa som gäller egenavgifter och sociala avgifter?......

Självklart inte, det där är bara dumheter.

Men självklart gäller reglerna även privatpersoner. Men det finns en mängd undantag som jag skrev i ett tidigare inlägg, och en av de undantaget beskrivs enkelt och tydligt i den länk som arneri bifogade. Tack för den länken!
 

Ah, lite mer lättillgänglig info än:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1997:483 :)

Då betyder det att om en PRIVATPERSON köper en tjänst av en PRIVATPERSON (som inte driver näringsverksamhet) för högst 9.999 kr under ett år, så ska kunden inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter.

Däremot ska kunden lämna kontrolluppgift till skatteverket.

Sedan är det andra regler om den som köper tjänsten bedriver någon form av näringsverksamhet.

Hur sedan skv betraktar Hellesös verksamhet som hobby eller näringsverksamhet är varken kundernas eller vårt bekymmer.
 
Senast ändrad:
Självklart inte, det där är bara dumheter.

Men självklart gäller reglerna även privatpersoner. Men det finns en mängd undantag som jag skrev i ett tidigare inlägg, och en av de undantaget beskrivs enkelt och tydligt i den länk som arneri bifogade. Tack för den länken!

Du sa ju tidigare om man gått på en föreläsning hos terje skulle man betala in arbetsgivaravgifter och skatter. På dig lät det som att alla enligt lag har det ansvaret, så det kunde ju varit relevant att nämna att det gäller för över 10 000 kr. Det tycker jag iaf gör en väldig skillnad.

Jag tror inte det är särskilt många privatpersoner som köpt tjänster av Terje för över 10 000 under 1 år.

Min största invänding var alltså att en privatperson glider in på en föreläsning (eller en frisörsalong) och betalar några 100 kronor och sedan åker man på skatter och arbetsgivaravgifter, bara för att man sket i att kolla på kvittot (eller inte vet vad som skall stå på kvittot).
Jag tycker dock att inte heller större belopp skall göra den privata kunden ansvarig för något.
 
Tycker faktiskt att du kastar sten i glashus när du hoppas att ingen betalar lagstadgad skatt i en tråd som handlar om att man är arg på en person som ljugit och fuskat med både det ena och det andra...
Man har skyldigheter i här i livet, det är bara att acceptera även om det bara rör sig om en fotokurs...

Jag diskuterar inte saker enbart utifrån vad som är lagligt eller inte.

Om någon tycker att det Terje gjort är rätt så tar jag gärna en diskussion om varför jag tycker att det är fel.
Om någon tycker att lagen vi pratar om är rätt så diskuterar jag gärna om varför jag tycker den är fel. kanske inte i denna tråd dock.

Så jag tycker helt enkelt att det är fel att man skall åka på skatt och arbetsgivaravgifter bara för att man inte vet reglerna.

Eftersom att jag tycker att lagen är fel så vill jag inte att folk själva skall anmäla att dom gått kurs hos Terje och betala skatter och avgifter. Civil olydnad driver utvecklingen framåt ;)

Jag står för att jag tycker att Terje gjort fel och jag står för att jag tycker att politikerna som instiftat lagen vi diskuterar har gjort fel. Inga stenar kastade i glashus här inte.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.