Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Seriöst, nu blev jag riktigt ledsen. Terje hade en chans, vi var många som uppmuntrade honom att i ett tidigt skede lägga korten på bordet.
Nu har det helt kokat över.

Jag vet inte riktigt varför jag blir uppriktigt ledsen. Faktiskt lite orolig för Terje. De senare publikationerna understryker bara en frustration, en bottenlös vilsenhet.

Jag hoppas att Terje får hjälp.

(Skriver inte ngn humoristisk ton utan mer bekymrad medmänsklig ton.. bara så det är sagt)

MVH Niclas,

Ps, citat från Terje idag,,
""Jag äger verkligen inte mitt problem längre… Med tanke på allt som sagts om mig i allt detta. Att reda ut allt går inte. Jag kan enbart ta hand om mig själv och min familj. Mina närmaste vänner. Det spelar heller ingen roll vad jag skriver eller säger, allt vänds på och så blir det ännu mer fel.""

Problemet är ju att korten måste på bordet. Så enkelt och så svårt kan det vara. Nu börjar det snart bli för sent. Tyvärr. ds.
 
Senast ändrad:
Seriöst, nu blev jag riktigt ledsen. Terje hade en chans, vi var många som uppmuntrade honom att i ett tidigt skede lägga korten på bordet.
Nu har det helt kokat över.

Jag vet inte riktigt varför jag blir uppriktigt ledsen. Faktiskt lite orolig för Terje. De senare publikationerna understryker bara en frustration, en bottenlös vilsenhet.

Jag hoppas att Terje får hjälp.

(Skriver inte ngn humoristisk ton utan mer bekymrad medmänsklig ton.. bara så det är sagt)

MVH Niclas,

Ps, citat från Terje idag,,
""Jag äger verkligen inte mitt problem längre… Med tanke på allt som sagts om mig i allt detta. Att reda ut allt går inte. Jag kan enbart ta hand om mig själv och min familj. Mina närmaste vänner. Det spelar heller ingen roll vad jag skriver eller säger, allt vänds på och så blir det ännu mer fel.""

Problemet är ju att korten måste på bordet. Så enkelt och så svårt kan det vara. Nu börjar det snart bli för sent. Tyvärr. ds.

Intressant att han väljer att ta upp vissa spekulationer som kanske högst en eller två individer har framlyft. Jag vet inte någon som har påstått att han exempelvis har bott i 15 kommuner... han frossar verkligen i spekulationerna.

En kurs nu på lördag dessutom. Olika förfrågningar. Ojoj.

Det här med expertgranskningen verkar ju inte heller leda någon vart. Han lyfter fram diverse bilder som ALDRIG varit med i föregående diskussioner (utöver lavskrikan & räven, två diskussioner som tog slut lika snabbt som de började) - självklart finns det då ingen poäng med expertgranskningen då han självklart fortsättningsvis kommer välja att publicera bilder som är o-terjade. Alltså kan det "erbjudandet" lika gärna ryka.

Fortfarande beter han sig som ett grinigt litet barn... lyfter fram spekulationer, grämer sig över att folk försöker sänka honom... stackars liten.

Och stackars de fotografer som ska ha honom som mentor.. om han agerar som han gör i nuläget.
 
Senast ändrad:
I dessa dagar då matthetskänslan tagit över vid läsande av andra publikationer, upplever jag det befriande,
att läsa inlägget av de skickliga flashbackdetektiverna, som publicerats på SR:s hemsida! Seriöst och målmedvetet arbete.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3938&artikel=4732492

Även upplyftande är Brutus Östlings senaste blogginlägg, denna eminenta och respektfulla fotograf,
som genom utnämningen till en av Canons europaambassadörer ger Sveriges naturfotografi en synnerligen positiv bild.

http://brutusbloggar.blogg.se/

Jag ser båda dessa inslag, som en del i den fortsatta diskussionen. Sakfrågan för dagen handlar om TH:s bildfusk, men han har valt att inte samarbeta och har inte förstått konsekvenserna, som dessutom skulle kunna drabba en hel yrkeskår.
För som jag ser det, handlar det också om tilltron till fotografin, vilket inbegriper oss alla utövare, men framförallt yrkesfotograferna.

BÖ jämför med hur det var förr, men ser också de moderna förutsättningarna.

"Det klassiska mörkrummets verktyg har numera i det digitala mörkrummet förfinats, och nya har tillkommit.*Vi ska inte kasta ut barnet med badvattnet bara för att några bilder ibland framställs i berättelserna som något annat än de är. Utan Photoshop eller liknande verktyg skulle inga digitala bilder alls framställas, i alla fall inga bilder som någon vill se på.
Just frågan var gränsen går när det gäller vad man bör göra eller inte göra kan och kommer alltid att vara flytande. Men en flytande gräns är en sak, den kan man ständigt diskutera var den går; en uppenbar lögn är en helt annan sak, då har fotografiet och berättelsen om fotografiet för länge sedan passerat en gråzon."
 
Senast ändrad:
Varför hävdar Terje fortfarande att alla hans bilder han visar på sin blogg är ifrågasatta?

Vad grundar sig detta långdragna beteendet på tror ni? Att han tycker att folk förlöjligar hans "expertutlåtande" utan att en sekund reflektera över innehållet som man kan "expertgranska"?

Jag har skickat mail till Terje och fått svar, där jag var tydlig med just vargbilden. Därför vet jag att han är medveten om att fråga finns, ändå undviker han den och smutskastar alla runt omkring.

Börjar faktiskt fundera på minneskortet verkligen sitter i kameran.
 
"Expertgranskningen" fyller ju absolut inget syfte. Det är patetiskt, ja, att den existerar då han har fullmakt över de bilder som publiceras på bloggen. Självklart kommer inte vargbilden dyka upp där. Självklart kommer ej heller några av de andra ifrågasatta bilderna dyka upp där.

Man kan även säga som så att, eftersom han verkar vägra att publicera vargbilden från Året, och samtidigt påstår att samtliga bilder från Året är omanipulerade, så finns det bara en slutsats. Året-vargen är definitivt fake. Annars hade den säkerligen legat uppe för öppen granskning.

Dess existens fyller ingen riktig funktion som sagt, då han själv har full kontroll över den.
 
"Expertgranskningen" fyller ju absolut inget syfte. Det är patetiskt, ja, att den existerar då han har fullmakt över de bilder som publiceras på bloggen. Självklart kommer inte vargbilden dyka upp där. Självklart kommer ej heller några av de andra ifrågasatta bilderna dyka upp där.

Man kan även säga som så att, eftersom han verkar vägra att publicera vargbilden från Året, och samtidigt påstår att samtliga bilder från Året är omanipulerade, så finns det bara en slutsats. Året-vargen är definitivt fake. Annars hade den säkerligen legat uppe för öppen granskning.

Dess existens fyller ingen riktig funktion som sagt, då han själv har full kontroll över den.


Kan möjligen vara så att många bilder från året kan vara manipulerade. Det var ju antagligen under hans storhetstid han gjorde detta. Är det någon som har eller sett den boken?

Skulle vara intressant att ta del av bilderna ur denna, det är ju ingen lätt uppgift att ta en högkvalitativ bild varje dag under ett år. Men med manipulationstekniken är det däremot väldigt enkelt att få till rätt bra bilder varje dag.
 
Kan möjligen vara så att många bilder från året kan vara manipulerade. Det var ju antagligen under hans storhetstid han gjorde detta. Är det någon som har eller sett den boken?

Skulle vara intressant att ta del av bilderna ur denna, det är ju ingen lätt uppgift att ta en högkvalitativ bild varje dag under ett år. Men med manipulationstekniken är det däremot väldigt enkelt att få till rätt bra bilder varje dag.
Jag har bläddrat i den.
Redan titeln skvallrar om att det är enkelt att låta en viss dags fotografi låna sin bild från en annan dag.
Men jag gissar att du mest är intresserad av om det är fejkade bilder i boken och det har jag ingen susning om.
 
Kan möjligen vara så att många bilder från året kan vara manipulerade. Det var ju antagligen under hans storhetstid han gjorde detta. Är det någon som har eller sett den boken?

Skulle vara intressant att ta del av bilderna ur denna, det är ju ingen lätt uppgift att ta en högkvalitativ bild varje dag under ett år. Men med manipulationstekniken är det däremot väldigt enkelt att få till rätt bra bilder varje dag.

Som jag skrivit tidigare hittade jag "Året" på vinden för ett par veckor sedan, har fått den i födelsedagspresent men hade skam till sägandes lagt den åt sidan och helt glömt bort den. Märklig känsla att hitta den av en tillfällighet strax efter avslöjandet...

Men jag har inte gått igenom den ordentligt. Den kanske är mycket värd nu.. ;-)
 
Nu är ju förvisso Flashback ett enormt stort nätverk av mängder av olika typer av människor, men varför driver man denna upphovsrättsfrågan så stenhårt, när man i andra sammanhang (läs fildelning) i princip vill att den ska skrotas? Är det en helt annan falang i detta fallet eller?
 
Nu är ju förvisso Flashback ett enormt stort nätverk av mängder av olika typer av människor, men varför driver man denna upphovsrättsfrågan så stenhårt, när man i andra sammanhang (läs fildelning) i princip vill att den ska skrotas? Är det en helt annan falang i detta fallet eller?

Känns som att de vill få Terje att sona för det han gjort, skulle gissa på att det som driver dem i just den debatten är Terjes förhållande till just bildstöld och nu hans efterspel. Det blir bara mer vatten på kvarnen.
 
Jag har bläddrat i den.
Redan titeln skvallrar om att det är enkelt att låta en viss dags fotografi låna sin bild från en annan dag.
Men jag gissar att du mest är intresserad av om det är fejkade bilder i boken och det har jag ingen susning om.

Tänkte rent allmänt hur kvalitén är på bilderna i boken. 365 bilder på ett år, där alla skall vara såpass "bra" så de passar in i en bok är en riktigt bra bedrift. Har man dock ett bildarkiv som sträcker sig 20-30 år bakåt i tiden blir det ju betydligt enklare som du skriver :)
 
Nu är ju förvisso Flashback ett enormt stort nätverk av mängder av olika typer av människor, men varför driver man denna upphovsrättsfrågan så stenhårt, när man i andra sammanhang (läs fildelning) i princip vill att den ska skrotas? Är det en helt annan falang i detta fallet eller?

Som du säger, Flashback är ett enormt stort nätverk av människor. Olika människor, med olika intressen, i olika delar av forumet.
 
Nu är ju förvisso Flashback ett enormt stort nätverk av mängder av olika typer av människor, men varför driver man denna upphovsrättsfrågan så stenhårt, när man i andra sammanhang (läs fildelning) i princip vill att den ska skrotas? Är det en helt annan falang i detta fallet eller?

Jag misstänker att många som driver frågan inte är så värst intresserade av upphovsrätten, utan mera om omfattningen på fusket. Väldigt många är övertygade om att vargbilden i boken Året är fejkad, men Terje har hittills inte velat kommentera den. Istället har han visat en massa bilder som "Flashback-mobben" inte har sett och därmed inte kritiserat eller hittat komprometterande originalbilder för på nätet.

Det finns nog inte heller någon chans att de lugnar sig så länge Terje fortsätter att visa bilder som inte kritiserats "offentligt" och samtidigt beskyller kritikerna för att uppmuntra honom till självmord.

Jag tror att de som skriver om kompensation till de som äger originalbilderna antingen själva vill tjäna på upphovsrätten eller så vill de att Terje ska få ett straff: eftersom han har fått 15000 från NVV som han fått behålla, på felaktiga grunder som Terje inte vill medge (eftersom han nu hävdar att det bara är enstaka lodjursbilder, och de saker som misstänks före lodjursprojektet vill han inte tillstå - eller ens kommentera).
 
Ny bild på Terjes blogg. Bedömer den själv som osannolik, men kan inte avgöra om det är fejk. Kanske någon annan har en åsikt.

http://terjehelleso.wordpress.com/2011/10/10/tva-lankar/

Självklart är den äkta. Varför skulle han lägga upp sina förfalskade bilder? Så pass trög är han nog inte.

Och tja... han fick ett "tips via mejl". Snabbt som bara den lägger han upp länken till parodibloggen. Var ingen vidare lång bloggpaus för Terje, inte.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.