Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Terje fortsätter att leva i sin egen bubbla av verkligheten.

http://terjehelleso.wordpress.com/2011/10/07/kajor-och-regnbage/
"I mellantiden kommer jag också fortsätta visa fram bilder, där samtliga bilder på olika sätt blivit misstänkta för att vara manipulerade i datorn. Vilket de givetvis inte är, då orginalfilerna hela tiden finns tillgängliga för att granskas. Som denna bild på två kajor i flykt, fotograferade från min balkong, precis när de passerade regnbågen. Kameran var Pentax K20D, brännvidden var 250mm, bländaren 6.3 och slutartiden 1/320 sekund. Inga filter, ingen multiexponering."

Tänk om Terje kunde posta alla bilder som verkligen blivit ifrågasatta istället för att leta fram helt andra alster som inte har något alls att göra med hans fuskande.
 
Jösses...

Finns det inga gränser för hur lågt en människa kan sjunka ?

Fortsätt följa TH, så ska du nog få se nya bottenrekord...

Den ENDA bilden som har varit ifrågasatt av de han publicerat är lavskrikan, och då var det många som direkt kom till Terjes försvar och sade att det var den minsann inte alls.
 
Det var en del på FB som ifrågasatte räven Rasmus också ett tag, men de fick rätt snart veta att rävar är nyfikna och inte så skygga.
 
Från Terjes senaste blogginlägg:

"Kommer jag att göra en totalförändring och bli fullständigt dokumentär och avbildande i mitt fotograferande framöver? Kommer jag överge det digitala och bli helt analog igen? Kommer jag börja fotografera i RAW, och inte som hittills enbart i J-PEG? Hur kommer jag ställa mig till manipulation framöver, då särskilt efterbearbetning i Photoshop?"

Man undrar hur karln ställer sig till fortsatt bildstöld. Kommer stockfotografer även i framtiden få bjuda på delar av sina alster då Terjes verklighet inte räcker till??? Tänka sig att han glömde nämna det...
 
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3938&artikel=4732492

"TERJNING. "Flashbackdetektiverna" bakom det crowdsourcade avslöjandet av naturfotografen Terje Hellesøs omfattande bildfusk, som de själva menar är en av Sveriges största fotofuskskandaler, skriver på Medieormen och efterlyser en större debatt om problematiken med bildmanipulering och upphovsrättsbrott gällande fotografier efter avslöjandet som gett upphov till ett helt nytt uttryck: terjade foton."
 
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3938&artikel=4732492

"TERJNING. "Flashbackdetektiverna" bakom det crowdsourcade avslöjandet av naturfotografen Terje Hellesøs omfattande bildfusk, som de själva menar är en av Sveriges största fotofuskskandaler, skriver på Medieormen och efterlyser en större debatt om problematiken med bildmanipulering och upphovsrättsbrott gällande fotografier efter avslöjandet som gett upphov till ett helt nytt uttryck: terjade foton."

Väldigt bra debattinlägg. Hoppas att det ger napp!
 
"I mellantiden kommer jag också fortsätta visa fram bilder, där samtliga bilder på olika sätt blivit misstänkta för att vara manipulerade i datorn."


Upp med vargbilden Terje lilla, upp med vargbilden......
 
Helt plötsligt blir det väldigt aktuellt att redovisa dokumentärt, trots att han varit galjonsfiguren för "ur kameran" och blivit påkommen med fusk, märklig figur!!!!!!!!

För mig kommer han alltid vara en bedragare, en gårdfaruhandlare, resande i damunderkläder eller electrolux dammsugarförsäljare. Den som nu säger "Han har alltid varit en inspiration, och kommer att vara fortsättningsvis" LJUGER för sig själv, och oss andra som tvingas lyssna på eländet.

Upp med vargbilden och jag ska ge honom en ärlig chans!

/Fredrik (Vill ni ha adress, personnr, skonr mm så kan ni mejla)
 
Nästa alla rävar jag har "träffat" har varit tämligen skygga. Undantagen är väl ungarna.

Jag har två gånger i livet råkat ut för räv som självmant kommit ända in på gården och rört sig ganska obehindrat bland folk. Ingen av gångerna en unge, men möjligen en ung en.
Så visst kan man råka ut för att få syn på räv på nära håll.

Petter ...
 
Lavskrikorna.. varför ifrågastätts de egentligen? Bara för att de är Terjes bilder? Jag menar,, de är väl så långt ifrån omöjliga fågelbilder man kan komma..

Vargbilden, ja den lär ju ingen glömma och det borde Terje ha tänkt på. Även om han själv skulle tänka att "den är ju ändå redan en av de dömda" så kommer den att förfölja honom i framtiden - oavsett vilken bana i livet han väljer.

Jag rekommenderar Terje att snarast deklarera för Vargbilden.. den är rättså avgörande - inte i termer att den skall eller inte skall vara äkta utan för att den helt enkelt är en bild som "bör försvinna ur folks minne".. för den lär INTE glömmas - pga sin vida betydelse som en av de bilder han själv varit typ mest nöjd med samt betydelsen i och med Vargdebatterna!!
Med andra ord. Den bilden måste fram i dagen.

/Niclas,
 
Lavskrikorna.. varför ifrågastätts de egentligen? Bara för att de är Terjes bilder? Jag menar,, de är väl så långt ifrån omöjliga fågelbilder man kan komma..

Vargbilden, ja den lär ju ingen glömma och det borde Terje ha tänkt på. Även om han själv skulle tänka att "den är ju ändå redan en av de dömda" så kommer den att förfölja honom i framtiden - oavsett vilken bana i livet han väljer.

Jag rekommenderar Terje att snarast deklarera för Vargbilden.. den är rättså avgörande - inte i termer att den skall eller inte skall vara äkta utan för att den helt enkelt är en bild som "bör försvinna ur folks minne".. för den lär INTE glömmas - pga sin vida betydelse som en av de bilder han själv varit typ mest nöjd med samt betydelsen i och med Vargdebatterna!!
Med andra ord. Den bilden måste fram i dagen.

/Niclas,

Kanske en lite väl intellektuell analys av läget Niclas... Tror nog att "Vargbilden" ska deklareras i ljuset av det sken den till dags dato har fått och inget annat, dvs hur långt bakåt sträcker sig Terje's digitala klåfingerhet egentligen!?
 
Kanske en lite väl intellektuell analys av läget Niclas... Tror nog att "Vargbilden" ska deklareras i ljuset av det sken den till dags dato har fått och inget annat, dvs hur långt bakåt sträcker sig Terje's digitala klåfingerhet egentligen!?

Tycker inte att jag är oenig med dig.
Skrev lite diffust. Det jag menar med min rekommendation till Terje är att ju snarare dessto bättre.. men att det inte har framkommit någon deklaration ännu talar ju sitt tydliga språk - i synnerhet när det är ganska uppenbart att Terje följer den här tråden minst sagt aktivt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.