Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du skrev ju att det bästa för honom var att fortsätta att vara oärlig. Varför vill du inte hans bästa ?

Det luktar ganska mycket troll och fåneri, men jag nappar: att få den exceptionella likheten mellan vargvideon och bilden från sista december förklarad vore mycket roligare för mig än att Terje lyckas i framtiden. För egen del spelar det väldigt liten roll hur bra det går för honom. Alltså skulle jag be honom redovisa den bilden, samtidigt som jag tycker att för honom så är det nog bättre att han inte gör det (om det nu inte råkar vara en oediterad bild).
 
Det luktar ganska mycket troll och fåneri, men jag nappar: att få den exceptionella likheten mellan vargvideon och bilden från sista december förklarad vore mycket roligare för mig än att Terje lyckas i framtiden. För egen del spelar det väldigt liten roll hur bra det går för honom. Alltså skulle jag be honom redovisa den bilden, samtidigt som jag tycker att för honom så är det nog bättre att han inte gör det (om det nu inte råkar vara en oediterad bild).

Eftersom du inte skrivit inlägget jag citerade. (hela frågan byggde ju på det) Och heller inte var den jag frågade. Så var ju inte ditt svar så intressant :)
 
Det luktar ganska mycket troll och fåneri, men jag nappar: att få den exceptionella likheten mellan vargvideon och bilden från sista december förklarad vore mycket roligare för mig än att Terje lyckas i framtiden. För egen del spelar det väldigt liten roll hur bra det går för honom. Alltså skulle jag be honom redovisa den bilden, samtidigt som jag tycker att för honom så är det nog bättre att han inte gör det (om det nu inte råkar vara en oediterad bild).

Han hade nog redan redovisat den om den vore äkta. Istället verkar han göra allt för att ignorera dess existens och ignorerar samtliga påtryckningar angående den bilden.
 
Varför är så många så förbannade på Terje? Det han har gjort är i lagens ögon mindre allvarligt än en person som kör rattfull, eller säljer några gram knark, ändå är reaktionerna på Terje mycket starkare.
Det är spännande att se hur snabbt vi förlåter den som kört full från krogen och riskerat andra människors liv, men en person som ljugit och fuskat med sina fotografier är vi inte beredda att förlåta.
Ingen tvingar den stackars alkisen att berätta om alla gångerna han kört rattfull utan att åka dit, han blir ändå förlåten bara för att han lovat sluta dricka sprit.
Nu har också min stora idol under snart 50 år, Bob Dylan, anklagats för att fuska med sina bilder.
Undrar om han också kommer att vara körd om han inte berättar om allt snaskigt han har i sitt bagage?
Det är väl OK att jämföra ? (inte jämställa!!!).

http://www.fotosidan.se
 
Skall vi mäta vem som skrivit mest i denna tråd? Eller är dina kloka inlägg så värdefulla att de räknas mer än mina idiotiska?
Har den förtur som skriker mest?


Titta på vad du skriver just nu, och vad du svarade på för inlägg. Vad insinuerar du?
jag har varken sagt att mina inlägg är klokare, eller att den som skriver mycket har förtur.

Jag har inget problem med dig alls, det måste jag klargöra.

"Varför är så många så förbannade på Terje? Det han har gjort är i lagens ögon mindre allvarligt än en person som kör rattfull, eller säljer några gram knark, ändå är reaktionerna på Terje mycket starkare.
Det är spännande att se hur snabbt vi förlåter den som kört full från krogen och riskerat andra människors liv, men en person som ljugit och fuskat med sina fotografier är vi inte beredda att förlåta."

Vi kan bara reda ut detta du skrev.

Här diskuterar du en helt annan sak,, jämför med en människa som kör rattfull. Det finns dock så mycket saker som du utelämnar i din diskussion. Som du oreflekterat skriver:

Ovanstående text är helt sjuk egentligen, om vi nu tittar på vad vi diskuterar, och vad du drar in i bilden.

Dessa texter har förekommit lite då och då i denna tråden, det känns helt ovidkommande för diskussionen.

Brottet i sig är inte det som intresserar mig mest, för mig ligger intressent av diskussionen på helt andra saker, t ex hur han lyckats och hur han fortfarande lyckas.

Hoppas du fortsätter diskutera med oss Johan.
/M
 
Varför är så många så förbannade på Terje?...

Jag tror inte många är "förbannade".
Däremot är säkert en del irriterade på att han fortsätter agera manipulativt och inte bemöter de 5-10 bilder inkl vargbilden från 2007 som folk undrar över, dvs http://terjadefoton.wordpress.com/2...agor-om-den-ifragasatta-vargbilden-fran-2007/
En del reagerade nog också starkt när det visade sig att de blivit grundlurade då han ljög så iskallt i radiointervjun några dagar innan avslöjandet:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=91&grupp=15945&artikel=4671014

Många har irriterat sig över T:s DUBBELMORAL där han alltid predikat bilder "direkt ur kameran", och framställt sig själv som motståndare till fusk och bildstöld. Samtidigt som han själv ohämmat stulit och klippt&klistrat hemma på kammaren. Och på så sätt försökt skaffa sig fördelar gentemot nuvarande och kommande konkurrerande naturfotografer.

Och det är många andra som drabbats, påverkats eller berörts.
Här några exempel:




Det handlar alltså om tusentals människor som på olika sätt berörts och berörs av den här affären. Så det är inte konstigt att det varit sådan anstormning av inlägg och diskussioner på olika forum.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte många är "förbannade".
Däremot är säkert en del irriterade på att han fortsätter agera manipulativt och inte bemöter de 5-10 bilder inkl vargbilden från 2007 som folk undrar över, dvs http://terjadefoton.wordpress.com/2...agor-om-den-ifragasatta-vargbilden-fran-2007/
En del reagerade nog också starkt när det visade sig att de blivit grundlurade då han ljög så iskallt i radiointervjun några dagar innan avslöjandet:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=91&grupp=15945&artikel=4671014

Många har irriterat sig över T:s DUBBELMORAL där han alltid predikat bilder "direkt ur kameran", och framställt sig själv som motståndare till fusk och bildstöld. Samtidigt som han själv ohämmat stulit och klippt&klistrat hemma på kammaren. Och på så sätt försökt skaffa sig fördelar gentemot nuvarande och kommande konkurrerande naturfotografer.

Och det är många andra som drabbats, påverkats eller berörts.
Här några exempel:




Det handlar alltså om tusentals människor som på olika sätt berörts och berörs av den här affären. Så det är inte konstigt att det varit sådan anstormning av inlägg och diskussioner på olika forum.

Förträfflig sammanställning. Kanske skulle mejla den till Tidningen Fotos chefredaktör, TV4 och några till ...
 
Precis! Eller om han på frågan hur många gånger han kört rattfull hade svarat "Jaaduu, det vet jag inte så noga. Sedan 2002? Näe, det tror jag väl ändå inte, men jag måste kolla i kalendern och fundera lite hemma innan jag vet säkert."

Hade nog blivit en fridsam diskussion i den klubben då.

Eller om han efter några veckor gått ut och påstått att rattfylleri minsann inte är så absolut, det är en gråskala, alla i nykterhetsförbundet sysslar nog med rattfylleri i större eller mindre omfattning...
 
Därför att hans bästa inte är mitt bästa och inte heller en hel del massa andra människors bästa.

Därför skall vi nog inte utgå från oss själva när vi diskuterar bra/dåligt. Utan mer hur massan reagerar på det som händer. Personligen anser jag att Terjes målgrupp reagerat mycket negativt på det som hänt.

Medierna har svalt Terjes historia med hår och hull. De som haft något mer Terje att göra före detta, och de som är en riktad målgrupp för hans företagande vet också hur läget ligger.
Det är den delen som är viktig. Inte vad Agda-95 anser om Terjes fusk, hon köper hellre Allers än att gå på något föredrag ute i skogen där man talar om för folk hur viktigt det är att göra allt i kameran, och att photoshop är för folk som inte orkar lägga det där sista.

Vi måste skilja på den stora massan - som egentligen aldrig vetat vem Terje var, och som antagligen aldrig kommer ha något med han att göra.

Den andra delen är de byggstenar Terje behöver för sitt företagande. Han verkar ju vilja komma tillbaka inom naturfoto. Det är just inom det klassiska naturfotot han är helt rökt. Och det är det som är relevant för tråden. Inte om han kommer börja göra utställningar om photoshoppade rådjur på månen, för det kunde jag nog inte bry mig mindre om.
 
Jag tror inte många är "förbannade".
Däremot är säkert en del irriterade på att han fortsätter agera manipulativt och inte bemöter de 5-10 bilder inkl vargbilden från 2007 som folk undrar över............../QUOTE]

Mycket bra sammanfattat Stina!

Själv är jag förbannat irriterad över TH's senaste "tillskott" i sin blogg... Där fortsätter han med en dåres envishet att skuggboxa fienden ända upp på läktarsektionen... Ja han vevar på i sin patetiska självömkan och skiter fullkomligt i ALLA dessa individer som suttit på den Terjeanska skolbänken och glupskt hungrat efter att få ta del av TH's geniala hemligheter och som nu vill ha SVAR!?!?

Blir också heligt förbannat irriterad över hur han i sin blogg väljer att lägga fokus på "ALLA" dessa anonyma som "illvilligt" kritiserat tilltaget under resan gång, när det har funnits och finns en uppsjö fotografer, skribenter och vanliga döda som nyanserat uppmanat / uppmanar TH till att sanningsenligt förklara Motiv, Omfattning och Tidpunkt osv... Men icke!

Nä han borde redan dag ETT författat ett Stort Förlåt på sin blogg och annorstädes och samtidigt täppt igen sin käft om allt annat ovidkommande, för att dag TVÅ återkomma med en transparent redovisning av TUTTI BARUTTI!!!

Men så blev det nu inte, även om jag hoppades ända långt in i september att dag ETT och TVÅ skulle komma och att TH skulle krysta ut ALLT i en ända lång försonande förlösning... Men icke!

Sammanfattningsvis så är Jag förbannat irriterad på hela skiten... Om det nu inte framgått!

But I'ts time to move on...


/JV
 
Det...Herr Sandell...var det ärligaste, mest rakryggade och, som jag tror, med de flestas åsikt överensstämmande inlägget på länge i denna tråd...hear hear! :)

Håller med dig...dags att gå vidare och glömma "vad han nu hette"... :p
 
Snygg sammanfattning av detta "case"!
Kan bara lägga till en detalj: Tidskriften Camera Natura hade ett heluppslag med THs omtalade Snusen-bild i senaste numret, inklusive THs uppdiktade story om detta fantastiska möte.

Jag tror inte många är "förbannade".
Däremot är säkert en del irriterade på att han fortsätter agera manipulativt och inte bemöter de 5-10 bilder inkl vargbilden från 2007 som folk undrar över, dvs http://terjadefoton.wordpress.com/2...agor-om-den-ifragasatta-vargbilden-fran-2007/
En del reagerade nog också starkt när det visade sig att de blivit grundlurade då han ljög så iskallt i radiointervjun några dagar innan avslöjandet:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=91&grupp=15945&artikel=4671014

Många har irriterat sig över T:s DUBBELMORAL där han alltid predikat bilder "direkt ur kameran", och framställt sig själv som motståndare till fusk och bildstöld. Samtidigt som han själv ohämmat stulit och klippt&klistrat hemma på kammaren. Och på så sätt försökt skaffa sig fördelar gentemot nuvarande och kommande konkurrerande naturfotografer.

Och det är många andra som drabbats, påverkats eller berörts.
Här några exempel:




Det handlar alltså om tusentals människor som på olika sätt berörts och berörs av den här affären. Så det är inte konstigt att det varit sådan anstormning av inlägg och diskussioner på olika forum.
 
Varför är så många så förbannade på Terje? Det han har gjort är i lagens ögon mindre allvarligt än en person som kör rattfull, eller säljer några gram knark, ändå är reaktionerna på Terje mycket starkare.
Ja, men käre värld...

Du tror väl inte att folk inom det fotografiska skrået är förbannade på Terje, i första hand pga det juridiska. Självklart handlar det mer om det stora svek han utsatt sina tidigare beundrare, kunder och kollegor för. Han har drivit och -- med extremt hög svansföring -- påtalat hur "äkta" naturfotografering bör bedrivas. Samtidigt som han på ett mycket utstuderat vis, i både text, bild och tal, fuskat och bedragit.

Så, snälla, blanda inte in rattfyllor och narkotika i detta.
 
Ja, men käre värld...

Du tror väl inte att folk inom det fotografiska skrået är förbannade på Terje, i första hand pga det juridiska. Självklart handlar det mer om det stora svek han utsatt sina tidigare beundrare, kunder och kollegor för. Han har drivit och -- med extremt hög svansföring -- påtalat hur "äkta" naturfotografering bör bedrivas. Samtidigt som han på ett mycket utstuderat vis, i både text, bild och tal, fuskat och bedragit.

Så, snälla, blanda inte in rattfyllor och narkotika i detta.

Hittade ingen GILLA-knapp på fotosidan.
 
http://malinhelleso.wordpress.com/2011/09/29/manipulation-eller-inte/

De arbetar i fin symbios, äkta paret Hellesö.....

"Jag skulle gärna se fler fotografer lägga ut sina före och efterbilder i sina bloggar för att visa hur dom gjort."

Kan hon inte börja med att fråga sin make då, skulle vara oerhört intressant att se de senaste årens före/efter-bilder...

Känns ju som om dom båda har tappat förståndet helt.

De bilder Malin visar upp i sin blogg räknar jag som normal efterbehandling, mörka ner lite i skuggor, ljusa upp lite, kontrast osv.
Känns som dom båda blandar ihop "manipulering" med manipulering.
Visst, man kan kalla normal efterbehandling för manipulering om man anser att justering av kontrast, exponering osv som inte är gjord i kameran är fel.
Dock tror jag inte att det är det som den "stora massan" tycker är fel, eller överhuvud taget ifrågasätter.
Manipulering för mig är när något tas bort eller läggs till i bilden.

I fallet Terje är det inte justeringar av bildens kontrast, exponering, färgmättnad osv som ifrågasätts eller kallas för manipulering, utan det FAKTUM att han helt sonika har fått för sig att klona, eller klippa och klistra in element i bilder som inte fanns där från början, dikta ihop en smått fantastisk historia om hur han tagit bild/bilderna, och sedan publicera resultatet som är MANIPULATION.
Försöket att misskreditera kollegor samt "kräva" före/efter bilder är inget annat än ett patetiskt försök att flytta fokus från Terjes klippa och klistra övningar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.