Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så du skulle rekommendera honom att fortsätta vara oärlig om du fick frågan? Och jag antar att om det är bäst för honom så måste det vara bäst för oss andra också att vara oärliga eller?

Om du har gjort något fel och vill att så få som möjligt ska veta om det så gör du nog bäst i att inte berätta att du har gjort det.

Jag kan tänka mig några saker som gör att det är "bättre" för Terje att inte redovisa vargbilden som ihopklippt (förutsatt att de starka indicierna visar rätt) och beskriva sig själv som offer istället:
- Att få pengar ifrån kommuner för vykortsbilder blir nog inte svårare för att han framhärdar i att det bara är lodjursbilderna som är ihopklippta (mårdhunden nämns inte numera?)
- TV4 har redan presenterat en väldigt överslätande bild.
- Skulle verkligen fler bli intresserade av hans kursverksamhet om han berättade om fler ihopklippta bilder?
- Att presentera sig som ett offer för nätmobben, och att vrida klippoklistrandet till att det hamnar inom samma område som "alla" använder sig av genom att jämföra det med pjattning och ljus/färg-putsningar gör ju att det inte blir så farligt - utan snarare synd om honom.

Det starkaste argumentet för Terje själv skulle nog vara att han får visa upp allt, och sedan leva vidare i ärlighet resten av livet, och att det skulle göra hans självkänsla bättre. Samtidigt så får han ju samma övertygelse genom att måla upp sig som ett offer, och beskriva det han gjort som bara en bildeditering i mängden.

Det känns nästan som att det enda som kan motivera till att redovisa alla ihopklistrade bilder är om han bestämmer sig för att gå vidare med funderingarna på utställning av "falska" bilder - eftersom han då får ett större material att visa upp.

Om ärlighet lönade sig i längden - skulle vi verkligen ha så många fotbollsspelare som snubblade på grässtrån då? :)

Så du skulle rekommendera honom att fortsätta vara oärlig om du fick frågan? Och jag antar att om det är bäst för honom så måste det vara bäst för oss andra också att vara oärliga eller?

Jag tror att denna frågeställning är ganska överspelad. Om han i samband med att fusket upptäcktes uppriktigt gått ut med allt han känt till, varit öppen för utomstående granskning helt utan förbehåll och dessutom själv intagit en ödmjukare attityd hade han nog kommit billigare undan än vad han nu gör.

Ett av de största problemen i hans agerande är att han väljer att svara på frågor som aldrig ställts, genom att själv välja ut bilder för granskning där han givetvis även själv vet att de inte är fejkade och som ingen heller påstått skulle vara fejkade. Jag tror att bara ett sådant agerande ensamt gör mer skada för honom själv än om han hårdnackat vägrat all granskning. Det blir ju en förolämpning för alla normalt tänkande människor att bete sig på det sättet. Det ger också känslan av att han fortfarande ser sig själv som oförvitlig och ställd över varje misstanke. En bismak av att det enligt honom egentligen inte är hans fel att han fuskat utan att det beror av andra omständigheter smyger sig också mer och mer in i hans uttalanden på hans blogg tycker jag.

Dessutom tror jag att det som man kan uppfatta som en kappvändning, alltså att han nu tycks banalisera fuskandet är förödande för honom själv. Detta kanske funkat för någon som själv inte hävdat äkthetens betydelse för bilden till den milda grad som han själv faktiskt gjort genom åren.

Hur som helst verka tråden numera mest handla om han skulle tjäna på ärlighet eller inte, och där tycks det finnas två läger. Diskussionen är ju intressant ur ett allmänfilosofiskt perspektiv, men den kommer knappast att föra frågan TH närmare någon form av svar tror jag. Så länge han själv väljer att agera som han gör spelar egentligen ingen roll vad vi tycker. Jag tror dessutom att loppet är kört så till vida att oavsett vad han gör i dag är förtroendet redan så kört i botten att knappast någon kommer att tro att ett nytt utspel skulle innebära någon form av "uppvaknande till ärlighet".

Ps. Angående andras svar på samma fråga så tror jag personligen inte att TH:s agerande är så utstuderat som många försöker göra gällande. Jag tror snarare att han faktiskt tänker ungefär som han uttrycker sig, detta kan givetvis vara en mer eller mindre omedveten överlevnadsstrategi, allt annat blir givetvis spekulationer som vi inte får och kanske inte bör ägna oss åt i tråden.

Om du har gjort något fel och vill att så få som möjligt ska veta om det så gör du nog bäst i att inte berätta att du har gjort det.

Jag kan tänka mig några saker som gör att det är "bättre" för Terje att inte redovisa vargbilden som ihopklippt (förutsatt att de starka indicierna visar rätt) och beskriva sig själv som offer istället:
- Att få pengar ifrån kommuner för vykortsbilder blir nog inte svårare för att han framhärdar i att det bara är lodjursbilderna som är ihopklippta (mårdhunden nämns inte numera?)
- TV4 har redan presenterat en väldigt överslätande bild.
- Skulle verkligen fler bli intresserade av hans kursverksamhet om han berättade om fler ihopklippta bilder?
- Att presentera sig som ett offer för nätmobben, och att vrida klippoklistrandet till att det hamnar inom samma område som "alla" använder sig av genom att jämföra det med pjattning och ljus/färg-putsningar gör ju att det inte blir så farligt - utan snarare synd om honom.

Det starkaste argumentet för Terje själv skulle nog vara att han får visa upp allt, och sedan leva vidare i ärlighet resten av livet, och att det skulle göra hans självkänsla bättre. Samtidigt så får han ju samma övertygelse genom att måla upp sig som ett offer, och beskriva det han gjort som bara en bildeditering i mängden.

Det känns nästan som att det enda som kan motivera till att redovisa alla ihopklistrade bilder är om han bestämmer sig för att gå vidare med funderingarna på utställning av "falska" bilder - eftersom han då får ett större material att visa upp.

Om ärlighet lönade sig i längden - skulle vi verkligen ha så många fotbollsspelare som snubblade på grässtrån då? :)

Det är en viss skillnad på att snubbla på ett grässtrå och göra grejorna som Terje gjort. Och givetvis är även de flesta fotbollsspelare ärliga. Precis som de flesta fotografer.
Med din logik så skulle det ju vara bäst för alla fuskare och brottsingar att fortsätta med sitt oärliga liv.
Det viktigaste i livet är ju inte vykorts-försäljning, föreläsningar eller kurser. Eller tycker du det är viktigare än att få ordning på hela sitt liv ?

Varför är så många så förbannade på Terje? Det han har gjort är i lagens ögon mindre allvarligt än en person som kör rattfull, eller säljer några gram knark, ändå är reaktionerna på Terje mycket starkare.
Det är spännande att se hur snabbt vi förlåter den som kört full från krogen och riskerat andra människors liv, men en person som ljugit och fuskat med sina fotografier är vi inte beredda att förlåta.
Ingen tvingar den stackars alkisen att berätta om alla gångerna han kört rattfull utan att åka dit, han blir ändå förlåten bara för att han lovat sluta dricka sprit.
Nu har också min stora idol under snart 50 år, Bob Dylan, anklagats för att fuska med sina bilder.
Undrar om han också kommer att vara körd om han inte berättar om allt snaskigt han har i sitt bagage?
Det är väl OK att jämföra ? (inte jämställa!!!).

Det är en viss skillnad på att snubbla på ett grässtrå och göra grejorna som Terje gjort. Och givetvis är även de flesta fotbollsspelare ärliga. Precis som de flesta fotografer.

Är verkligen de flesta fotbollsspelare ärliga? Det är väldigt sällan som jag ser fotbollsspelare invända mot domslut som de vet är felaktiga(edit: invända mot domslut som är till deras fördel). Vad räknar du som ärlighet inom fotboll?

Med din logik så skulle det ju vara bäst för alla fuskare och brottsingar att fortsätta med sitt oärliga liv.
Det viktigaste i livet är ju inte vykorts-försäljning, föreläsningar eller kurser. Eller tycker du det är viktigare än att få ordning på hela sitt liv ?

Hur menar du att Terje får ordning på sitt liv genom att berätta om fler bilder som han har klippt ihop?

Varför är så många så förbannade på Terje? Det han har gjort är i lagens ögon mindre allvarligt än en person som kör rattfull, eller säljer några gram knark, ändå är reaktionerna på Terje mycket starkare.
Det är spännande att se hur snabbt vi förlåter den som kört full från krogen och riskerat andra människors liv, men en person som ljugit och fuskat med sina fotografier är vi inte beredda att förlåta.
Ingen tvingar den stackars alkisen att berätta om alla gångerna han kört rattfull utan att åka dit, han blir ändå förlåten bara för att han lovat sluta dricka sprit.
Nu har också min stora idol under snart 50 år, Bob Dylan, anklagats för att fuska med sina bilder.
Undrar om han också kommer att vara körd om han inte berättar om allt snaskigt han har i sitt bagage?

Det här är ett fotoforum, och därför är väl många här arga och känner sig lurade.

Jämför det med om din rattfyllerist tidigare varit en framstående ordförande i någon större nykterhetsorganisation. I den kretsen hade han nog inte blivit förlåten så snabbt.

Bob Dylan, anklagats för att fuska med sina bilder.

Låter som en ok jämförelse. Jag känner inte alls till Bob Dylans fotografiska verk. Har han också stenhårt proklamerat noll efterbearbetning av bilder och ett benhårt efterhållande av upphovsrätten? I sådana fall är det precis lika pinsamt för honom.

Däremot är Bob Dylan såklart inte "körd" om han har förfalskat några fotografier eftersom han är en artist som har lite fler strängar på sin lyra än så.

Jag tror att ganska få egentligen är speciellt förbannade, jag är det inte till exempel. Däremot är ju fenomenet som sådant intressant. Jag skulle nog jämföra det med om ordföranden i Motorförarnas Helnykterhetsförbund torskat för rattfylla och det visat sig att han kört rattfull flera gånger under en lång period. Om denne efter avslöjandet mer eller mindre skulle rycka på axlarna och mena att det är ju sådant folk gör skulle det säkert även bli ett herrans liv på MHF hemsida. Man får nog inte glömma att TH inte är vem som helst här på FS.

Jag tror att ganska få egentligen är speciellt förbannade, jag är det inte till exempel. Däremot är ju fenomenet som sådant intressant. Jag skulle nog jämföra det med om ordföranden i Motorförarnas Helnykterhetsförbund torskat för rattfylla och det visat sig att han kört rattfull flera gånger under en lång period. Om denne efter avslöjandet mer eller mindre skulle rycka på axlarna och mena att det är ju sådant folk gör skulle det säkert även bli ett herrans liv på MHF hemsida. Man får nog inte glömma att TH inte är vem som helst här på FS.

Precis! Eller om han på frågan hur många gånger han kört rattfull hade svarat "Jaaduu, det vet jag inte så noga. Sedan 2002? Näe, det tror jag väl ändå inte, men jag måste kolla i kalendern och fundera lite hemma innan jag vet säkert."

Hade nog blivit en fridsam diskussion i den klubben då.

Låter som en ok jämförelse. Jag känner inte alls till Bob Dylans fotografiska verk. Har han också stenhårt proklamerat noll efterbearbetning av bilder och ett benhårt efterhållande av upphovsrätten? I sådana fall är det precis lika pinsamt för honom.

Däremot är Bob Dylan såklart inte "körd" om han har förfalskat några fotografier eftersom han är en artist som har lite fler strängar på sin lyra än så.

Dylan har till ganska exakt likhet i komposition och innehåll målat av bl.a ett fotografi av Henri Cartier-Bresson. Och sedan ställt ut dom som målningar hämtade från hans egna resor i Asien. Oavsett om det är lagligt eller ej så är det i alla fall i mina ögon rent lurendrejeri och dessutom moraliskt oförsvarligt (såvida han inte inhämtat tillstånd från upphovsrättsinnehavarna). Falsk varudeklaration är det också, precis som med TH.s bilder.

...Hellesø tjänar därför knappast på att erkänna fler fuskbilder än han redan gjort. För hans del är det bästa att hela affären blåser över (vilket den väl redan har gjort överallt utom här) och hitta på nåt nytt.

Vid närmare eftertanke, så är jag inte det minsta intresserad av att ge goda råd till honom. Så därför är jag benägen att hålla med dig PMD, och jag uppmanar därför honom:

Det ABSOLUT BÄSTA FÖR DIG - även på lång sikt - är att inte säga sanningen och istället fortsätta som hittills. Alltihop kommer garanterat att blåsa över som en höststorm! När alla fallna träd är bortforslade, alla knäckta elstolpar är lagade och alla avblåsta tak åter är på plats, så är snart allt glömt och inga spår finns längre kvar efter stormen.
>:)

Ännu en gång har du helt konstiga och felaktiga jämförelser. Många fler är arga och har starka reaktioner på de som säljer knark och kör rattfulla. Och rattfulla får ett straff och blir inte bara förlåtna om de slutar att dricka

Dylan har till ganska exakt likhet i komposition och innehåll målat av bl.a ett fotografi av Henri Cartier-Bresson. Och sedan ställt ut dom som målningar hämtade från hans egna resor i Asien. Oavsett om det är lagligt eller ej så är det i alla fall i mina ögon rent lurendrejeri och dessutom moraliskt oförsvarligt (såvida han inte inhämtat tillstånd från upphovsrättsinnehavarna). Falsk varudeklaration är det också, precis som med TH.s bilder.

Terje satte dit tjejen som målade av en hare................

Ja eller om man som fd framgångsrik friidrottare och explicit spokesman för Ren idrott blir påkommen med en avsevärd mängd kalle-knuff (kokain) i näsan... Jag vill minnas att det inte gick vare sig Ren Idrott eller allmänheten förbi!

Det blir inte lättare att förstå dig, dessa paralleller och liknelser börjar mer och mer bli riktigt långdraget. .

Det är rätt många i denna tråd som misstolkat dig, omedvetet. Du kanske bör tänka på hur du uttrycker dig, då det väldigt många gånger i tråden just återkommer till dig och det du skriver.

Eller så kan de som hittills misstolkat försöka tolka lite mer välvilligt nu när det har visat sig att Johan har blivit misstolkad.

Postel's Law är nog egentligen avsedd att tillämpas på nätkommunikationsprotokoll, men kan också användas vid kommunikation mellan människor:
"be conservative in what you do, be liberal in what you accept from others"

Så du skulle rekommendera honom att fortsätta vara oärlig om du fick frågan?
Nej, naturligtvis inte. Vad jag vill att Hellesø ska göra är en helt annan fråga.

Och jag antar att om det är bäst för honom så måste det vara bäst för oss andra också att vara oärliga eller?

Inte nödvändigtvis. För samhället i stort är det bästa att alla är ärliga, men för enskilda individer kan det löna sig att vara oärlig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar