gpq
Aktiv medlem
Så du skulle rekommendera honom att fortsätta vara oärlig om du fick frågan? Och jag antar att om det är bäst för honom så måste det vara bäst för oss andra också att vara oärliga eller?
Om du har gjort något fel och vill att så få som möjligt ska veta om det så gör du nog bäst i att inte berätta att du har gjort det.
Jag kan tänka mig några saker som gör att det är "bättre" för Terje att inte redovisa vargbilden som ihopklippt (förutsatt att de starka indicierna visar rätt) och beskriva sig själv som offer istället:
- Att få pengar ifrån kommuner för vykortsbilder blir nog inte svårare för att han framhärdar i att det bara är lodjursbilderna som är ihopklippta (mårdhunden nämns inte numera?)
- TV4 har redan presenterat en väldigt överslätande bild.
- Skulle verkligen fler bli intresserade av hans kursverksamhet om han berättade om fler ihopklippta bilder?
- Att presentera sig som ett offer för nätmobben, och att vrida klippoklistrandet till att det hamnar inom samma område som "alla" använder sig av genom att jämföra det med pjattning och ljus/färg-putsningar gör ju att det inte blir så farligt - utan snarare synd om honom.
Det starkaste argumentet för Terje själv skulle nog vara att han får visa upp allt, och sedan leva vidare i ärlighet resten av livet, och att det skulle göra hans självkänsla bättre. Samtidigt så får han ju samma övertygelse genom att måla upp sig som ett offer, och beskriva det han gjort som bara en bildeditering i mängden.
Det känns nästan som att det enda som kan motivera till att redovisa alla ihopklistrade bilder är om han bestämmer sig för att gå vidare med funderingarna på utställning av "falska" bilder - eftersom han då får ett större material att visa upp.
Om ärlighet lönade sig i längden - skulle vi verkligen ha så många fotbollsspelare som snubblade på grässtrån då?