Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det var en liten stackars grej, en incident på några sekunder, som inte skadade någon eller något (tvärtom hindrade den uppkomst av ansenliga skador), och som blåstes upp till oanade proportioner och ledde till att personen ...

Mm.. å där beskriver du ju själv den stora skillnaden om du tänker efter.

En liten stackars grej på några få sekunder.. det är klart att det är både beklagligt, sorgligt och frustrerande att den sån sak skall förstöra en karriär.

Men menar du på fullaste allvar att Det (en liten stackars grej, en incident på några sekunder) är det vi talar om här ?
 
Svar till inlägg #3643.

Jag vet inte vem det är du jämför med, men med tanke på hur du beskrev händelsen så tycks det mig vara väldigt stor skillnad mot Hellesøs agerande.
 
Ja, Magnus, säkerligen är det många som lidit helt orättvist pga medias behov av att hitta rubriker och stories och som bara handlat av en ingivelse och på ett sätt som vem som helst hade gjort. Sådana fall gör en ledsen och förtvivlad.

Men sen finns det dom som länge och utstuderat bäddat för sig och nu får ligga däri. Vi talar inte om ett enstaka snedhopp, eller ett ögonblicks ingivelse, vi talar om åratal av bedrägeri.
Vi talar om en karriär som är byggd på bilder 'direkt ur kameran' . Att då samtidigt sitta hemma och klippa och klistra för att få 'bildbevis' för otroliga amsagor om möten med diverse påhittade snusar och mårdhundar och gud vet vad, det är däremot något som övergår min vildaste fantasi. Och tydligen också andras. Detta är inte något vem som helst hade gjort. Det var ju därför det inte genomskådades. Man kunde inte tänka sig något så vansinnigt fräckt och dumt. Det var ju i flera fall så dåliga montage att hade det inte varit denna uppburna och välrenommerade fotografs så hade folk rynkat på näsan långt tidigare. Men Kejsarens byxor är nu en gång sådana som dom är.
Mannen lever i en fantasivärld och hans senaste inlägg visar ju bara att han fortfarande inte har snusen på marken.
 
Jag hör nog till dem som känner mer medlidande för honom än förakt.

Till skillnad från den absoluta majoriteten av er (troligtvis), har jag på extremt nära håll fått se hur grymt hårt det tar på en som människa att råka ut för sån negativ publicitet som Terje fått i det här fallet. I det fallet jag tänker på blev personen t.o.m. löpsedelsstoff för kvällspressen, trots att de allra flesta som känt till lite mer om händelsen som föranledde detta anser att personen agerat precis som vem annan som helst med sunt förnuft hade gjort i samma situation. Det var en liten stackars grej, en incident på några sekunder, som inte skadade någon eller något (tvärtom hindrade den uppkomst av ansenliga skador), och som blåstes upp till oanade proportioner och ledde till att personen fick se sin 30-åriga och dittills prickfria och framgångsrika karriär vara över. Detta trots att, som sagt, alla som jag talat med skulle ha agerat exakt likadant i samma läge.

Det har varit hjärtskärande att se denna glada och friska persons liv bli förvandlat till ett rent helvete för långa tider, och varje nyhetsrapportering om saken har känts ungefär som nån vrider på kniven som stuckits i ryggen. Depressionsmediciner och sjukskrivningar räckte inte långt för personen som beskrivit händelserna som att hela världen rasade över denne. Nu efter ett par år är dock denna händelse en del av historien, rättsprocesserna är äntligen avslutade och personen börjar sakta återfå delar av sitt gamla jag, men återställd kommer personen troligtvis aldrig bli.

Näväl, denna händelse har fått mig känna sympatier för alla som råkar ut för nåt ens närapå liknande, skyldig eller inte. Det råder ju inget tvivel om att Terje i det här fallet är i högsta grad skyldig och själv orsaken till det han (och hans anhöriga) råkat ut för nu. Man kan inte annat än beklaga sig över den situation han själv försatt sig och andra i. Sågar man själv av benet på piedestalen man hamnat på, som han gjort, har man ingen annan att skylla på än sig själv när man faller och slår sig. Med tanke på omständigheterna tycker jag faktiskt Terjes blogginlägg varit ovanlig sakliga, trots att han nu tillintetgjort sig själv som fotograf och befinner sig i en otroligt pressad situation såväl psykiskt som ekonomiskt.

Hans blogginlägg om vad som är manipulering är mycket läsvärt, tycker jag. Han tog upp i långt samma saker för ett år sedan då jag var på en kurs/föreläsning med honom, en föreläsning som imponerade och påverkade mig väldigt mycket i mitt sätt att tänka kring bilder och bildskapande. Ingen annan föreläsning av nån annan fotograf har imponerat lika mycket.

Man får ju förstås tycka vad man vill om Terje, men jag tycker han har handlat högst mänskligt i hela den här historien, med allt vad det innebär. Att kräva att han skulle agera mycket annorlunda än han gjort är att kräva att han ska vara nåt annat än en människa. Det är så lätt att bara hacka ner på allt han skriver och säger nu, det är svårare att tänka sig hur man själv skulle agera i samma situation. Men man behöver inte svälja allt han säger med hull och hår för det.

Min första känsla var tidigt i ditt inlägg att du hade någon form av relation till TH, vilket det sen visade sig vara sant.
Summering... Du är fortfarande manipulerad av honom (stort tyvärr). Vissa människor kan ljuga med en sådan knivskarp äkthet att lögnen fortsätter vandra i en del människor trots att dem är onödigt överbevisade.
Vi människor är lite lustiga :)
 
Stina Arvidsson, ( Star 2, #3612 ), ditt arbete är suveränt, för det är viktigt att rekapitulera till sakfrågan och därför är Lars Erik Steinicks inlägg ( #3628 ) lika viktigt, för Terje Hellesö har fuskat, ljugit och lurats under lång tid. På FB finns nu bevis för 37 manipulerade bilder:

http://terjadefoton.wordpress.com/

Att fortsätta diskutera måste vara en självklarhet, så länge det finns fakta att tillgå. Jag förstår inte dem som tycker att det räcker och vill ”lägga locket på”, vilket numera verkar vara en vanlig attityd, på alla nivåer. En medlem på FS kallade kritiken mot TH:s förfarande för ”lynchmobben” i sin blogg och många samtyckte, innan kritiska kommentarer började komma in. Sedan plockades inlägget bort.

Niclas Forsberg försöker säga, att TH egentligen är konstnär, fast han ännu inte riktigt vet om det. Hitintills har han dock alltid marknadsfört sig som naturfotograf och blivit betraktad som sådan, om än numera föga trovärdig.

Idag publicerar TH ett avsnitt ur Susan Sontags ”On photography”, en mycket intressant och läsvärd bok ( numera klassiker ) av en intellektuell och saklig författare, mest uppskattad för sina essäer ( i korthet en faktabaserad text, som är personligt hållen ), även om hon skrev två romaner.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Essä

http://en.wikipedia.org/wiki/Susan_Sontag

Slutligen, läser jag Magnus Nordström inlägg, ( JassBass #3643 ):

Man får ju förstås tycka vad man vill om Terje, men jag tycker han har handlat högst mänskligt i hela den här historien, med allt vad det innebär.

och förundrar mig, för även om du har personliga erfarenheter av hur en närstående farit illa av media, så har TH däremot behandlats synnerligen väl av media, i proportion till hans eget beteende gentemot andra. Kritiken kommer från fotografer och andra, som är pålästa.
 
Att känna medlidande eller någon som helst sympati med Terje kan jag hur hårt jag än försöker ej lyckas med, sorry!

Däremot så önskar jag honom ett lycka till i sitt fortsatta liv som fotograf och föredragshållare eller vad det nu blir men hur det skall bli är endast och endast upp till honom själva.

//R
 
Mm.. å där beskriver du ju själv den stora skillnaden om du tänker efter.

En liten stackars grej på några få sekunder.. det är klart att det är både beklagligt, sorgligt och frustrerande att den sån sak skall förstöra en karriär.

Men menar du på fullaste allvar att Det (en liten stackars grej, en incident på några sekunder) är det vi talar om här ?

Jag vet inte vem det är du jämför med, men med tanke på hur du beskrev händelsen så tycks det mig vara väldigt stor skillnad mot Hellesøs agerande.

Som svar på dessa: Javisst det är en jättestor skillnad mellan händelserna, men resultaten av båda var dessvärre ungefär lika i båda fallen. Terjes karriär raserades av en bra orsak, detsamma kan man inte säga om fallet jag beskriver. Min poäng var att såna här händelser tär otroligt hårt på människan som drabbas, och det är onödigt att spä på Terjes tragedi hur mycket det än är han själv som är orsaken till den. Men det är klart att hans fusk ska utredas.

Min första känsla var tidigt i ditt inlägg att du hade någon form av relation till TH, vilket det sen visade sig vara sant.
Summering... Du är fortfarande manipulerad av honom (stort tyvärr). Vissa människor kan ljuga med en sådan knivskarp äkthet att lögnen fortsätter vandra i en del människor trots att dem är onödigt överbevisade.
Vi människor är lite lustiga :)

Så bara för att jag har träffat honom och således också lärt känna honom åtminstone lite grann personligen, är jag manipulerad av honom? Du tror alltså att du som aldrig träffat honom (jag utgår från att det är fallet då du skriver som du gör) har en bättre uppfattning om honom än jag? Jag som dessutom har upplevt på nära håll hur sånt känns som det han utsatts för, och därför känner lite medlidande?

Världen är inte så svartvit att människor antingen är goda eller onda. Alla är både och. Självklart fördömer jag hans bildmanipulationer och lögner till 100%, men jag dömer inte ut hela trädet för en rutten kvist, så att säga. Det växer en sån på oss alla. Terje har varit en stor inspiration för mig även om jag så bara träffat honom vid ett tillfälle, över en helg för ett år sedan.

Slutligen, läser jag Magnus inlägg, ( JassBass #3643 ):

Man får ju förstås tycka vad man vill om Terje, men jag tycker han har handlat högst mänskligt i hela den här historien, med allt vad det innebär.

och förundrar mig, för även om du har personliga erfarenheter av hur en närstående farit illa av media, så har TH däremot behandlats synnerligen väl av media, i proportion till hans eget beteende gentemot andra. Kritiken kommer från fotografer och andra, som är pålästa.

Oberoende så är väl effekten är ungefär densamma på personen som drabbats. Hård kritik har kommit men från lite olika håll. Förresten så är olika forum som detta är också medier.

PS. Våra namn är synliga endast för inloggade på FS, så jag skulle uppskatta om du inte citerade hela mitt namn så som du gjorde, det gör det sökbart i t.ex. Google och det vill jag inte det ska vara. DS.
 
Som svar på dessa: Javisst det är en jättestor skillnad mellan händelserna, men resultaten av båda var dessvärre ungefär lika i båda fallen. Terjes karriär raserades av en bra orsak, detsamma kan man inte säga om fallet jag beskriver. Min poäng var att såna här händelser tär otroligt hårt på människan som drabbas, och det är onödigt att spä på Terjes tragedi hur mycket det än är han själv som är orsaken till den. Men det är klart att hans fusk ska utredas.



Så bara för att jag har träffat honom och således också lärt känna honom åtminstone lite grann personligen, är jag manipulerad av honom? Du tror alltså att du som aldrig träffat honom (jag utgår från att det är fallet då du skriver som du gör) har en bättre uppfattning om honom än jag? Jag som dessutom har upplevt på nära håll hur sånt känns som det han utsatts för, och därför känner lite medlidande?

Världen är inte så svartvit att människor antingen är goda eller onda. Alla är både och. Självklart fördömer jag hans bildmanipulationer och lögner till 100%, men jag dömer inte ut hela trädet för en rutten kvist, så att säga. Det växer en sån på oss alla. Terje har varit en stor inspiration för mig även om jag så bara träffat honom vid ett tillfälle, över en helg för ett år sedan.



Oberoende så är väl effekten är ungefär densamma på personen som drabbats. Hård kritik har kommit men från lite olika håll. Förresten så är olika forum som detta är också medier.

PS. Våra namn är synliga endast för inloggade på FS, så jag skulle uppskatta om du inte citerade hela mitt namn på det här viset, det gör det sökbart i t.ex. Google och det vill jag inte det ska vara. DS.

Alla människor gör olika val, det är vuxna individer med eget samvete, moral och värderingar. Då får man också ta konsekvensen av det man gjort. Jag säger inte att jag glädjer mig åt Terjes missöde. Men jag tycker inte heller synd om honom.
 
Som svar på dessa: Javisst det är en jättestor skillnad mellan händelserna, men resultaten av båda var dessvärre ungefär lika i båda fallen. Terjes karriär raserades av en bra orsak, detsamma kan man inte säga om fallet jag beskriver. Min poäng var att såna här händelser tär otroligt hårt på människan som drabbas, och det är onödigt att spä på Terjes tragedi hur mycket det än är han själv som är orsaken till den. Men det är klart att hans fusk ska utredas.



Så bara för att jag har träffat honom och således också lärt känna honom åtminstone lite grann personligen, är jag manipulerad av honom? Du tror alltså att du som aldrig träffat honom (jag utgår från att det är fallet då du skriver som du gör) har en bättre uppfattning om honom än jag? Jag som dessutom har upplevt på nära håll hur sånt känns som det han utsatts för, och därför känner lite medlidande?

Världen är inte så svartvit att människor antingen är goda eller onda. Alla är både och. Självklart fördömer jag hans bildmanipulationer och lögner till 100%, men jag dömer inte ut hela trädet för en rutten kvist, så att säga. Det växer en sån på oss alla. Terje har varit en stor inspiration för mig även om jag så bara träffat honom vid ett tillfälle, över en helg för ett år sedan.



Oberoende så är väl effekten är ungefär densamma på personen som drabbats. Hård kritik har kommit men från lite olika håll. Förresten så är olika forum som detta är också medier.

PS. Våra namn är synliga endast för inloggade på FS, så jag skulle uppskatta om du inte citerade hela mitt namn så som du gjorde, det gör det sökbart i t.ex. Google och det vill jag inte det ska vara. DS.

En person som då sålde en sanning som inte var sin egen, med sådan kraft att du trodde på den. Du smektes med lögner. Ser du själv det idag?
Om du är manipulerad, är du då medveten om det Magnus? Ens om du är onödigt överbevisad? Svar: Nej
 
Lite trist att alla som visar lite empati i denna historia skall misstänkliggöras och drämmas till med storsläggan av det fåtal tongivande i tråden som tycks driva någon personlig form av hat-vendetta mot TH. Om man läser vad som numera skrivs i tråden finns väl ingen som försvarar Terjes fuskande, eller inte vill att fuskandet skall upp på bordet? (vilket inte är samma sak som att spekulera i huruvida TH skulle tjäna på att lägga korten på bordet eller inte.) Ingen påstår väl heller att han personligen inte är ansvarig för vad han ställt till med? Jag har gått in och kollat profilerna hos er som tar till de djupaste brösttonerna så fort någon närmar sig något som kan uppfattas som empati i denna fråga, eller försökt nyanser den, och måste säga att jag inte riktigt förstår vad som driver er? Ingen av er verkar ju ha några beröringspunkter med TH:s fotograferande? Ingen av er är väl själv drabbade av hans fuskande på något sätt? Personligen tycker jag att en del av er beter er på ett sätt som för tankarna till min bardoms skolgårdar, vilket inte var en så trevlig miljö alla gånger. Det brukar också vara en indikation på att allt inte står rätt till med den egna självkänslan om man har behov av att kliva på andra för att känna sig sedd.

Detta är inget försvar för TH:s fuskande, men däremot ett försvar för allas rätt att uttrycka sin åsikt och även ett försvar för att man måste försöka lyfta sig till att skilja person från handling. Ingen människa kan reduceras till att bara vara en fuskande naturfotograf och inget mer. Om man tror det har man nog djupa brister i sin egen verklighetsuppfattning.
 
Sedan är det väl så att sådana här historier ofta lockar till sig en och annan som tycker att det är skoj att kasta in en provocerande brandfackla och studera vad som händer.
 
Lite trist att alla som visar lite empati i denna historia skall misstänkliggöras och drämmas till med storsläggan av det fåtal tongivande i tråden som tycks driva någon personlig form av hat-vendetta mot TH. Om man läser vad som numera skrivs i tråden finns väl ingen som försvarar Terjes fuskande, eller inte vill att fuskandet skall upp på bordet? (vilket inte är samma sak som att spekulera i huruvida TH skulle tjäna på att lägga korten på bordet eller inte.) Ingen påstår väl heller att han personligen inte är ansvarig för vad han ställt till med? Jag har gått in och kollat profilerna hos er som tar till de djupaste brösttonerna så fort någon närmar sig något som kan uppfattas som empati i denna fråga, eller försökt nyanser den, och måste säga att jag inte riktigt förstår vad som driver er? Ingen av er verkar ju ha några beröringspunkter med TH:s fotograferande? Ingen av er är väl själv drabbade av hans fuskande på något sätt? Personligen tycker jag att en del av er beter er på ett sätt som för tankarna till min bardoms skolgårdar, vilket inte var en så trevlig miljö alla gånger. Det brukar också vara en indikation på att allt inte står rätt till med den egna självkänslan om man har behov av att kliva på andra för att känna sig sedd.

Detta är inget försvar för TH:s fuskande, men däremot ett försvar för allas rätt att uttrycka sin åsikt och även ett försvar för att man måste försöka lyfta sig till att skilja person från handling. Ingen människa kan reduceras till att bara vara en fuskande naturfotograf och inget mer. Om man tror det har man nog djupa brister i sin egen verklighetsuppfattning.

Om du tycker alla ska ha rätt att uttrycka sin åsikt. Varför attackerar du alla som inte gillar Terje med storsläggan i varje inlägg ? Eller gäller det inte alla åsikter?
 
En person som då sålde en sanning som inte var sin egen, med sådan kraft att du trodde på den. Du smektes med lögner. Ser du själv det idag?
Om du är manipulerad, är du då medveten om det Magnus? Ens om du är onödigt överbevisad? Svar: Nej

Jag är fullt medveten om vad han ljugit om. Jag är medveten om att han ljugit mig rakt upp i ansiktet, åtminstone nästan. Sluta påstå att jag är manipulerad av honom för att jag inte tycker som du. Jag har all orsak att tycka som jag gör. Det är förresten inte i första hand hans djurbilder som imponerat, utan främst hans ord och tankar kring naturfotografin som konstart. Detta även fast han sen inte själv kunde leva alls som han lärde, utan bröt å det grövsta mot sina egna principer. Det fanns mycket sanning då i hans ord och det anser jag fortfarande att det finns. Även om det inte gäller allt han säger eller har sagt.

Hur stor del av hans bilder som är manipulerade bryr jag mig egentligen inte om. Det räcker för mig att veta att han fuskat en gång för att misstänka att han fuskat betydligt mer. Jag har som så många andra tappat allt förtroende för honom som naturfotograf, och kan omöjligen se honom resa sig från den här skandalen. Men det hindrar mig inte från att anse det finns mycket bra i det som han sagt, att anse att han är den enskilda fotograf som inspirerat mig mest, eller att känna lite medlidande för honom som person, med bakgrund i mina egna erfarenheter av massiv negativ publicitet. Någon som inte upplevt detsamma kan svårligen veta hur det kan kännas.

På vilket sätt är jag manipulerad?
 
Det är förresten inte i första hand hans djurbilder som imponerat, utan främst hans ord och tankar kring naturfotografin som konstart. Detta även fast han sen inte själv kunde leva alls som han lärde, utan bröt å det grövsta mot sina egna principer. Det fanns mycket sanning då i hans ord och det anser jag fortfarande att det finns.

Det där är lite intressant. Vad Hellesø har lärt ut har förstås inte förändrats pga hans fuskande. Om någon tyckte att hans kurser var givande och intressanta och att hans föreläsande hade ett bra innehåll, så gäller det förstås fortfarande. Bra sagda ord står inte och faller med vem som säger dem.

(Ingen, eller åtminstone väldigt få, kommer dock att lyssna på Hellesø i fortsättningen om han försöker sig på att ge kurser i äkta naturfotografi.)
 
Det där är lite intressant. Vad Hellesø har lärt ut har förstås inte förändrats pga hans fuskande. Om någon tyckte att hans kurser var givande och intressanta och att hans föreläsande hade ett bra innehåll, så gäller det förstås fortfarande. Bra sagda ord står inte och faller med vem som säger dem.

(Ingen, eller åtminstone väldigt få, kommer dock att lyssna på Hellesø i fortsättningen om han försöker sig på att ge kurser i äkta naturfotografi.)

Exactly my point. Tack.
 
Jag är fullt medveten om vad han ljugit om. Jag är medveten om att han ljugit mig rakt upp i ansiktet, åtminstone nästan. Sluta påstå att jag är manipulerad av honom för att jag inte tycker som du. Jag har all orsak att tycka som jag gör. Det är förresten inte i första hand hans djurbilder som imponerat, utan främst hans ord och tankar kring naturfotografin som konstart. Detta även fast han sen inte själv kunde leva alls som han lärde, utan bröt å det grövsta mot sina egna principer. Det fanns mycket sanning då i hans ord och det anser jag fortfarande att det finns. Även om det inte gäller allt han säger eller har sagt.

Hur stor del av hans bilder som är manipulerade bryr jag mig egentligen inte om. Det räcker för mig att veta att han fuskat en gång för att misstänka att han fuskat betydligt mer. Jag har som så många andra tappat allt förtroende för honom som naturfotograf, och kan omöjligen se honom resa sig från den här skandalen. Men det hindrar mig inte från att anse det finns mycket bra i det som han sagt, att anse att han är den enskilda fotograf som inspirerat mig mest, eller att känna lite medlidande för honom som person, med bakgrund i mina egna erfarenheter av massiv negativ publicitet. Någon som inte upplevt detsamma kan svårligen veta hur det kan kännas.

På vilket sätt är jag manipulerad?

Orden
, dubbelspelet, attityden...
(... sen har du bilderna också ja!)

Det finns fortfarande de som ser upp till en fd tysk ledare som på sin tid lurade ett helt folk.

En del är just så där oerhört skickliga med retoriken att du (tex Magnus) sväljer allt med hull och hår... och fortsätter att tro på den starka upplevelsen som du fick. Hur osann den än är.

Men visst har du rätt att stötta TH. Läs bloggen och låt magin ifrån förr, ta ny fart under dina vingar.
 
..., och måste säga att jag inte riktigt förstår vad som driver er? Ingen av er verkar ju ha några beröringspunkter med TH:s fotograferande? Ingen av er är väl själv drabbade av hans fuskande på något sätt? ....

Visst är det faschinerande hur stor avsky det kan finnas mot bedrägeriet. Tankarna förs till det Freud kallar projektion.
Saxat från WIkipedia:
"Projektion [..] en psykologisk försvarsmekanism, som verkar för att förmildra ens egna oönskade tankar, värden, etc. Personen (A) vill bli "rentvådd", varför denne projicerar sin svaghet på en annan person (B), i till exempel sociala sammanhang för att få bekräftelsen av andra att svagheten ej längre kan associeras med en själv och på så sätt rentvår sig själv (A)."

Petter ...

"
 
Om du tycker alla ska ha rätt att uttrycka sin åsikt. Varför attackerar du alla som inte gillar Terje med storsläggan i varje inlägg ? Eller gäller det inte alla åsikter?

Jag attackerar ingen, men sätter fingret på ett ganska tydligt fenomen som jag tror de flesta lagt märke till som följt den här tråden. När det gäller mina inlägg så berör den absoluta majoriteten av dessa Terjes fuskande. Men jag har alltid haft svårt för mobbning, och jag tycker att en del ägnar sig åt en form av nätmobbning, där dessutom den berörda inte har någon möjlighet att försvara sig. Dessutom tycker jag att det är lågt att påstå att alla som inte är beredda att fortsätta spotta på TH skulle vara manipulerade av densamme.

TH har ju för fan förstört hela sitt liv med detta fuskande. Dessutom har han sabbat sin relation till sina vänner och nära. Visst ingen annan har hjälp honom i detta, men icke desto mindre måste man inse att detta är en personlig tragedi som han kanske aldrig lyckas resa sig ur. Om man inte tycker att detta är straff nog så tycker jag att proportionerna i detta helt spårat ur.
 
Det där är lite intressant. Vad Hellesø har lärt ut har förstås inte förändrats pga hans fuskande. Om någon tyckte att hans kurser var givande och intressanta och att hans föreläsande hade ett bra innehåll, så gäller det förstås fortfarande. Bra sagda ord står inte och faller med vem som säger dem.

(Ingen, eller åtminstone väldigt få, kommer dock att lyssna på Hellesø i fortsättningen om han försöker sig på att ge kurser i äkta naturfotografi.)

Bara för att en kurs är intressant, behöver ju inte betyda att den är innehållet är bra. Så som jag tokar det är just hans manipulativa förmåga och retorik så stark att han får med sig folk och där med kan motivera dem.

Med en sådan gåva kan man antingen göra något väldigt bra, eller dåliga saker.
 
Visst är det faschinerande hur stor avsky det kan finnas mot bedrägeriet. Tankarna förs till det Freud kallar projektion.
Saxat från WIkipedia:
"Projektion [..] en psykologisk försvarsmekanism, som verkar för att förmildra ens egna oönskade tankar, värden, etc. Personen (A) vill bli "rentvådd", varför denne projicerar sin svaghet på en annan person (B), i till exempel sociala sammanhang för att få bekräftelsen av andra att svagheten ej längre kan associeras med en själv och på så sätt rentvår sig själv (A)."

Petter ...

"

Precis det TH gör i sin blogg med naturfotografer.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.