Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men nu diskuterar vi bilder på en sida som handlar om fotografering. Jag tror att de flesta (alla?) förstår att den diskussionen inte har samma världsliga betydelse som folkmord och andra betydligt grövre brott. Ingen har väl påstått att bildmanipulation är ett brott jämställt med våldtäkt?!
Nej men även i de fall du beskriver finns samma problem.
Det är segraren som skriver historien...
 
Mina tankar går också till alla de som blivit snuvade på utmärkelser (årets naturfotograf mm), uppdrag utställningsmöjligheter mm. pga att han "dopat" sig till dem...

ja det har säkert påverkat många fler än man kan tro. Det handlar inte bara om lurade besökare, kursdeltagare, kunder, m.m.

Någon skrev att de påstådda rikliga lodjursmötena kunde medfört hårdare tjuvjakt, vilket hade haft rakt motsatt effekt till vad T påstod sig värna om. Så det kanske var bra även för lodjuren att det avslöjades.
 
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e63c584c42d7_terjefejk.swf

En av de bilderna som Terje ska ha varit rätt nöjd över... undrar varför. Fy fan.
Första inlägget från mig i den här soppan.
Den animationen är fejk, vilket gör det hela ännu mer löjligt. Har vargen tappat ena örat när den blev en siluett?
Terjes bild ser ju onekligen mycket skum ut och man har svårt att tro på hans bilder men att fejka bevis är precis lika lågt.

För övrigt tycker jag huvudpersonen har gjort något otroligt korkat. Fast jag blir ärligt talat ännu mer förskräckt över ur vissa personer t.o.m. insinuerar att de vill slå honom på käften... Killen har erkänt och mår nog sämst på hela jorden just nu. Släpp skiten och gå vidare är mitt tips. Han har ju inte mördat någon direkt...
 
Om jag förstår det hela rätt så var det kanske inte bilderna i första hand som ledde till att fusket upptäcktes, utan snarare påståendena om hur ofta och på vilka platser ovanliga djur påträffats och fotograferats. Så fram till dess så verkar ju flertalet som sett bilderna trott att dom var OK. Man ser ofta vad man vill se eller förväntar sig att se, så har man ingen direkt anledning att vara misstänksam så tittar man nog inte så noga tror jag.

måste bara säga att på många naturbilder har jag innerst inne kännt en viss dålig känsla och det gäller inte bara Terje. Men, Terje är ett proffs som har satt upp ramar som han ska arbeta inom, garantera dem och stå för dom. Men det har han inte gjort, sveket är då totalt och han riskerar även Naturfotografernas namn. Jag kan acceptera vilka bilder som helst så länge skaparen står för dom.
 
Första inlägget från mig i den här soppan.
Den animationen är fejk, vilket gör det hela ännu mer löjligt. Har vargen tappat ena örat när den blev en siluett?
Terjes bild ser ju onekligen mycket skum ut och man har svårt att tro på hans bilder men att fejka bevis är precis lika lågt.

För övrigt tycker jag huvudpersonen har gjort något otroligt korkat. Fast jag blir ärligt talat ännu mer förskräckt över ur vissa personer t.o.m. insinuerar att de vill slå honom på käften... Killen har erkänt och mår nog sämst på hela jorden just nu. Släpp skiten och gå vidare är mitt tips. Han har ju inte mördat någon direkt...

Var tämligen snabb att dra till förhastade slutsatser, ja. Något jag ångrar gällande den animationen. Ursprungsbilden (Terjes) samt den enskilda vargbilden är väldigt lika varandra, men inte riktigt tillräckligt lika (men att sudda bort ett öra är tämligen enkelt även för nybörjare i PS). Däremot så finns det så oerhört mycket som talar emot sannolikheten på den bilden just nu... det allra bästa hade varit något sorts bevis för att den faktiskt är äkta, då man kanske då skulle kunna ifrågasätta flertalet av hans digitala bilder, något som nu sker, och med all rätt, till viss mån.

Nej, han har inte mördat någon. Lite skillnad. Men ska han inte behöva stå sitt kast för det? Glömma bort detta och säga att alla gör tabbar? Klart som fan det ska bli konsekvenser för honom.
 
Misstänkte INGEN initierad naturfotograf?

Jag bara undrar om INGEN mer avancerad naturfotograf misstänkte att det va nåt lurt med Terjes bilder? Jag fotar inte djur och visste inte i ärlighetens namn knappt vem Terje var innan detta uppdagades, men jag har snabbt ögnat genom lite av hans material och jag som aldrig fotar djur hade nog lyft på ögonbrynen åt en hel del av hans bilder och tyckt de såg konstiga/misstänkta ut. Och jag som får dåligt samvete när jag klonar bort en lyktstolpe i en landskapsbild, han måste ju helt tappat förståndet.

Detta är med säkerhet inte den sista tyvärr, hur e det egentligen med extremt duktiga "streetphotographers" är det rimligt att de kan producera SÅ fantastiska gatubilder dag ut och dag in, kanske, kanske inte. Med lite hjälp från kompisar skulle det bli mycket enklare iaf, några statister kanske. Är det fusk på samma nivå? Nja kanske inte, men då ska man också ange att bilden är arrangerad och INTE ett snapshot på en förbipasserande.

Om ingen trodde på att bilderna var montage, så måste ni väl rimligen förstått att 150 timmar med vilda lodjur låter mycket på 9 månader. Jag har varit på skansen 2 ggr i sommar och inte ens där sett nåt lodjur.

Ha de alla!

Fredrik
 
Jag bara undrar om INGEN mer avancerad naturfotograf misstänkte att det va nåt lurt med Terjes bilder?.............

Att ingen annan reagerade offentligt handlar nog om respekt för en väletablerad fotograf med lång erfarenhet och egen bildstil.
Så här skrev en annan naturfotograf före avslöjandet, och många resonerade nog så:

Vi är många som följt Terje genom åren. Terje är en av landets mest erfarna naturfotografer och har än så länge ägnat mer tid åt att fotografera på diafilm än att fotografera digitalt.
Att Terje skulle lagt om stil när han till sist – lite mot sin egen vilja – kom till det digitala, och då skulle börjat manipulera bilder finns inte på min karta. Terje har sin trygghet i att han sedan länge kan hantera sin kamera.
Jag tycker nog att Gunnar Glöersen skulle lagt mer tid i att forska bakåt i Terjes historia innan han skrev sitt blogginlägg.


Hela inlägget:
http://arleklint.wordpress.com/2011...areforbundet-pastar-att-terje-helleso-fuskar/
 
Jag bara undrar om INGEN mer avancerad naturfotograf misstänkte att det va nåt lurt med Terjes bilder? Jag fotar inte djur och visste inte i ärlighetens namn knappt vem Terje var innan detta uppdagades, men jag har snabbt ögnat genom lite av hans material och jag som aldrig fotar djur hade nog lyft på ögonbrynen åt en hel del av hans bilder och tyckt de såg konstiga/misstänkta ut. Och jag som får dåligt samvete när jag klonar bort en lyktstolpe i en landskapsbild, han måste ju helt tappat förståndet.

Detta är med säkerhet inte den sista tyvärr, hur e det egentligen med extremt duktiga "streetphotographers" är det rimligt att de kan producera SÅ fantastiska gatubilder dag ut och dag in, kanske, kanske inte. Med lite hjälp från kompisar skulle det bli mycket enklare iaf, några statister kanske. Är det fusk på samma nivå? Nja kanske inte, men då ska man också ange att bilden är arrangerad och INTE ett snapshot på en förbipasserande.

Om ingen trodde på att bilderna var montage, så måste ni väl rimligen förstått att 150 timmar med vilda lodjur låter mycket på 9 månader. Jag har varit på skansen 2 ggr i sommar och inte ens där sett nåt lodjur.

Ha de alla!

Fredrik
Jag satt för skoj skull i eftermiddag och gjorde en äkta lodjursbild till en "fejkbild".

Jag tror att många reagerat men återigen så hade Terje en oerhört hög trovärdighet. Många lät sig luras. Varför det blev så är en intressant fråga som borde diskuteras i ett psykologiforum :)
 
.........
Om ingen trodde på att bilderna var montage, så måste ni väl rimligen förstått att 150 timmar med vilda lodjur låter mycket på 9 månader. Jag har varit på skansen 2 ggr i sommar och inte ens där sett nåt lodjur.

att inte ha sett lodjur på Skansen låter ännu mer orimligt än 150 möten i Mullsjö :)
 
Vet inte om jag ska kalla mig avancerad naturfotograf men ja, jag har sett flera av hans bilder men inte reagerat nämnvärt, å andra sidan nagelfar jag inte pixlar osv när jag tittat på dem. Däremot besökte jag inte hans blogg särskilt ofta och läste heller inte texterna...så jag hade egentligen inte en aning om antalet möten han uppgav där i.

Inte heller känner jag till speciellt mycket om lodjur, har visserligen sett en hona vid ett tillfälle (i våras) men har egentligen inte mer erfarenhet än att jag vet att det är ett väldigt vackert kattdjur och att de oftast är skygga, men inte alltid. För mig har /N:et alltid stått för det äkta och etiska och det gör det än idag mer än någonsin, även fast jag själv har blivit lite stukad av detta.

// Daniel
 
Att ingen annan reagerade offentligt handlar nog om respekt för en väletablerad fotograf med lång erfarenhet och egen bildstil.
Så här skrev en annan naturfotograf före avslöjandet, och många resonerade nog så:

Vi är många som följt Terje genom åren. Terje är en av landets mest erfarna naturfotografer och har än så länge ägnat mer tid åt att fotografera på diafilm än att fotografera digitalt.
Att Terje skulle lagt om stil när han till sist – lite mot sin egen vilja – kom till det digitala, och då skulle börjat manipulera bilder finns inte på min karta. Terje har sin trygghet i att han sedan länge kan hantera sin kamera.
Jag tycker nog att Gunnar Glöersen skulle lagt mer tid i att forska bakåt i Terjes historia innan han skrev sitt blogginlägg.


Hela inlägget:
http://arleklint.wordpress.com/2011...areforbundet-pastar-att-terje-helleso-fuskar/

Jo jag vet att trovärdigheten va hög. Det va liksom FÖR hög fallhöjd för att någon skulle tänka tanken. Men frågan man måste ställa sig är: Hur kan några icke fotokunniga avslöja honom på några få timmar, medans en hel uppsjö avancerade naturfotografer år efter år bara köpt hans bilder. Har vi fotografer inget kritiskt tänkande eller?
 
..........Men frågan man måste ställa sig är: Hur kan några icke fotokunniga avslöja honom på några få timmar, medans en hel uppsjö avancerade naturfotografer år efter år bara köpt hans bilder. Har vi fotografer inget kritiskt tänkande eller?

Fast nu var det en fotointresserad jaktvårdskonsulent (Gunnar Glöersen) som först publicerade misstankarna i sin blogg. Han kände inte till Terje sedan tidigare och såg väl därför bilderna med andra ögon, plus att han direkt fattade misstankar ang uppgifterna om både mårdhunden och lodjuren.

Blogginlägget startade en hetsig debatt hos FS, vilket uppmärksammades av andra fotokunniga som inte heller kände till Terje så väl.
Några av dem gick till Flashback, och där finns många medlemmar (en halv miljon?) varav många bildkunniga som gillar att lösa problem.
Ungefär så gick det väl till.
 
Exakt!!
Kunde inte formulerat det bättre själv.
Och blir väldigt trött att hela tiden läsa:
- Jag hatar photoshop och det var bättre på filmtiden
- Jag gör så lite efterbehandling med bilderna som möjligt och undviker filter
- Jag personligen vill inte ändra bilden och förvränga sanningen

Jag skulle vilja ställa några motfrågor till alla dessa "jag är en äkta fotograf alltså manipulerar/ändrar jag inte"-människorna:
- Var går gränsen för äkta och manipulerat?
Räknas digitaliseringsprocessen i kamerans mjukvara som efterbehandling?
Räknas de olika vätskorna och papperstyperna i filmvärlden som efterbehandling?
Är ett graderat filter ok för att visa hur himmeln ser ut genom mina ögon och inte genom kameran?
Är NIKONS D-lightning ok att använda för att öka dynamiskt omfång?

Det hela handlar om vad man vill förmedla - en ren dokumentär bild exakt som den är tagen med kameran och nödvändigtvis inte som man såg den eller om man vill förmedla den verkliga känslan man hade när man såg bilden. Och det är upp till betraktaren att gilla eller inte gilla resultatet och fotografen är vare sig bättre eller sämre i någon av alternativen.

Manipulation av människor via bloggar och inlägg i debatter och inklipp från andra bilder är en helt annan sak och helt förkastligt.

Thommy

Men det är ju inte bara den tagna bilden som manipuleras. Det mesta är i värsta fall fejk. Man säger att man tagit bilder i fria naturen men har i själva verket tagit dem i djurpark eller så "mäskar man" med jordnötssmör, uppspikat bacon eller någon självdöd höna. Funkar inte heller så gör man vad som krävs "i ett mörkt rum" utan insyn för att väcka uppmärksamhet med sina bilder och i värsta fall så fixar man till ett "fotomontage" och hävdar att bilden är tagen av en själv i en och samma exponering. Det känns ju onekligen rätt desperat av en naturfotograf som uppenbarligen har svårt att leva på sitt yrke på traditionellt sätt. Det känns lite sorgligt att man är beredd att ta så stora risker att förnedras på detta sätt för att folk ska lägga märke till en men fotobranschen är stenhård och fotografer fortsätter mata marknaden med allt mer fantastiska bilder år efter år. Så det är väl knappast förvånande att vi till slut hamnar vid vägs ände och en del då väljer att ta genvägar för att kunna överleva. Det finns väl bara en väg ut ur detta och det är att vi lär oss att inte vara så beredvilliga att låta oss luras som vi uppenbarligen är. Vi är faktiskt på Internet och där måste man tillämpa källkritik hela tiden.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.