Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan inte låta bli att bli förbannad när Terje som naturvän går ut och skapar en bild av att det finns massor med Lodjur i småland. När han set lodjur 150 gånger skickar han en signal att det kryllar av stora kattor i skogarna. Och självklart finns det miffon med jaktvapen som tycker att det då är ok att skjuta ett och annat lodjur då de ändå är skadedjur som tar ”deras” rådjur.

Fågelskådare tex vet att de ska hålla tyst om när de siktar tex Berguv för att inte locka till tjuvjakt. Ärligt talat så är man väldigt försiktig med att rapportera all häckande rovfågel öppet dvs man håller observationsplatsen hemlig för utomstående.

Att då som Terje överdriva och fabricera möten skapar en felaktig bild är oförlåtligt. Plötsligt stämmer inte allmänhetens bild av rovdjurssverige överens med verkligheten. Läser man hans blogg så beskrivs hans möten med Lodjuren titt som tätt då det tydligen blivit som en drog sikta Lodjur.

Lite om Lodjurstammen i Småland http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.368922/mystiskt-forsvunna-lodjur-i-smaland

och i Skåne: http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...oroade-over-lodjurens-utveckling-i-skane.aspx

och i Sverige i stort: http://svt.se/2.22620/1.2511592/tjuvjakt_skattar_lodjursstammen_hart

Det ger en liten bild av vilka problem Terje varit del i att skapa genom sitt till synes oskyldiga och endast självdestruktiva beteende. Ärligt talat hade hans möten och bilder varit äkta så tycker jag det ändå är brist på omdöme att blogga om dem på det sätt han gjort

Kan inte låta bli att bli förbannad när Terje som naturvän går ut och skapar en bild av att det finns massor med Lodjur i småland. När han set lodjur 150 gånger skickar han en signal att det kryllar av stora kattor i skogarna. Och självklart finns det miffon med jaktvapen som tycker att det då är ok att skjuta ett och annat lodjur då de ändå är skadedjur som tar ”deras” rådjur.

Fågelskådare tex vet att de ska hålla tyst om när de siktar tex Berguv för att inte locka till tjuvjakt. Ärligt talat så är man väldigt försiktig med att rapportera all häckande rovfågel öppet dvs man håller observationsplatsen hemlig för utomstående.

Att då som Terje överdriva och fabricera möten skapar en felaktig bild är oförlåtligt. Plötsligt stämmer inte allmänhetens bild av rovdjurssverige överens med verkligheten. Läser man hans blogg så beskrivs hans möten med Lodjuren titt som tätt då det tydligen blivit som en drog sikta Lodjur.

Lite om Lodjurstammen i Småland http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.368922/mystiskt-forsvunna-lodjur-i-smaland

och i Skåne: http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...oroade-over-lodjurens-utveckling-i-skane.aspx

och i Sverige i stort: http://svt.se/2.22620/1.2511592/tjuvjakt_skattar_lodjursstammen_hart

Det ger en liten bild av vilka problem Terje varit del i att skapa genom sitt till synes oskyldiga och endast självdestruktiva beteende. Ärligt talat hade hans möten och bilder varit äkta så tycker jag det ändå är brist på omdöme att blogga om dem på det sätt han gjort

Att jägare skulle förlita sig på en rovdjursinventering gjord av fablernas världs president Terje Hellesö kan du glömma. Det var ju just den biten som gjorde att han åkte dit. Nä, allt är inte så gulligt ute i naturen och det har även Terje insett efter som han gjort som han gjort.

Känner att jag måste skriva av mig lite...
När jag lärde känna Terje så var det mer av en slump här på fotosidan och en grupp naturfotografer i Uppsala som skulle åka på en kurs hos Terje och hade lagt ut en inbjudan här. Jag tyckte kursen lät spännande och följde med.
Det jag lärde mig på kursen på verkas naturligtvis inte av det som hänt. Inte heller påverkas de ideal när det gäller fotografi som Terje och jag delar/delat. Att vi delat ideal (dvs att försöka skapa bilden vid fotografering tidpunkten) betyder inte att vi samtidigt delat bildspråk.
I mitt tycke spelar det inte så stor roll om alla hans bilder manipulerats/behandlats för att få den speciella karaktären. Bildspråk är bildspråk och vägen dit spelar mindre roll. Idealet är att kunna göra det vid exponeringen men det är inte alltid det går och då kan efterbehandling i PS eller liknande vara en väg.
Men jag tycker att man ska vara öppen med att man "tvingats" göra justeringar.
Justeringar för att få till bildspråket innefattar naturligtvis inte sånt som att klona in motiv (varken såna som man tagit själv vid andra tillfällen eller som hittats på andra sätt)

Däremot känner jag inte igen Terjes bildspråk i de bilder som jag nu ser på lo och mårdhund. De tycker jag saknar mycket av det som gjorde Terjes bilder intressanta.

Alla människor gör fel i stort och smått det som i mitt tycke är viktigt då är att man står för det man gjort. Men från den dag som an erkänner det man gjort och ber om förlåtelse tycker jag att man ska ge förlåtelse. Vilket inte innebär att man ska glömma det som hänt eller att eventuella rättsliga efterspel ska avslutas.
Men det betyder att den dag Terja tar upp kameran och fotogrferar igen så kommer jag att bedöma hans bilder utan att blanda in den här händelsen och förringa hans bildskapande. Det har faltiskt varit en ganska jobbig helg när jag har fått berabeta mina känslor (besvikelse) men jag tror änså att det jag upplevt är väldigt lite jämfört med vad Terje gått igenom.

Terje, jag hoppas att vi snart får återse den "gamla" Terje med ditt speciella bildspråk. Som fotograf och bildskapare har du öppnat ögonen på många av oss och flyttat våra ramar för vad naturbilder kan vara.

Jo jag vet att trovärdigheten va hög. Det va liksom FÖR hög fallhöjd för att någon skulle tänka tanken. Men frågan man måste ställa sig är: Hur kan några icke fotokunniga avslöja honom på några få timmar, medans en hel uppsjö avancerade naturfotografer år efter år bara köpt hans bilder. Har vi fotografer inget kritiskt tänkande eller?

Visst har vi kritiskt tänkande men om man öppnar käften och säger att kejsaren inte har några kläder så blir man offentligt avrättad. Det är bara folk utifrån som Gunnar som kan göra en sån sak i skydd av att vara en lekman på foto men bra på djur. Lite tråkigt är det att folk kan idealisera en person så mycket att ingen törs kritisera denne. Personen i sig behöver inte vara aggressiv eftersom alla dennes anhängare är det åt den. Terje verkar ju i intervjun vara vänligheten själv.
Jag säger att han inte är ensam i detta, hans anhängare har också en del i detta. Hur många fler fotografer/konstnärer är det som skulle behöva tas ner till jorden? Vem törs?

Har läst och begrundat denna historia, lyssnat på radiointervjuer, tolkat det som skrivs. Har själv skrivit arga ord på en annan blogg, men nu när jag läst så många hatiska inlägg så kom jag att tänka på lite paraleller.

Vi höjer de människor som presterar ovanligt bra till skyarna. vi avundas deras kunnande. vi ser upp till dessa, när någon säger den fuskar så blir det nästan krig.

Sedan om det handlar om foto eller sport/idrott spelar ingen roll i sammanhanget. När väl fuskaren blir avslöjad så sätter drevet igång.

Många säger sig då ha misstänkt detta länge och sparkar ner den skyldige i skiten.

Att manipullera bilder likt detta är som att dopa sig inom idrott. fel fel och åter fel.

Men varför gör människan på detta viset då.
Människan behöver oftast stå i focus måste ha bekräftelse. Käna pengar till sitt levebröd.
Anledningarna kan säkert bli många men lika fel ändå.

Jag har i många år sett Terjes bilder som unika, beundrat dessa tagit efter i bildskapandet.(typen av kompisionerna)
Den personliga bilden i centrum.
Vad ska jag nu tänka????
Ska jag också följa drevet på Terje????
Ska jag även sparka ner människan i smuttsen???

Jag tycker att Terje skall skriva ner sina tankar om det som har hänt, berätta vad som hänt, fejkbilder eller inte.
Terje du måste ta och förklara för oss varför detta har hänt, hur det ligger till OSV.

Prestationsångest är en farlig åkomma i det mänskliga huvet.

Jag stöttar inte fusk jag vill ha en förklaring.

Håkan Andersson

Jag säger som Håkan - jag vill ha en förklaring. Terje har sagt att han ber om ursäkt. Jag vill inte ha en ursäkt, jag vill ha en förklaring. Har tidigare inspirerats mycket av Terjes bilder och vill gärna veta varför han som alltid haft så hög svansföring i diskussionerna om äkthet och bildskapande nu helt plötsligt(?) sjunkit så lågt man kan göra i det avseendet.

Är det någon Terje ska be om ursäkt så är det till sin familj, särskilt till sin dotter. Hur kul känns det när ens pappa figurerar i tidningar och på nätet som en lumpen fuskare?

Jag tror nog att alla vill ha en förklaring.
Men jag tror att det tar tid rje att bearbeta det som hänt och komma fram till hur och varför för den som inte bara svikit omvärlden utan kanske också sina ideal. Vi nåste nog låta den processen ta sin tid och inte fdörsöka hitta nån enkel förklaring. för jag tror att det varit en längre process med små steg som slutat i denna tragedi.

Jeg vil gjerne takke alle som har holdt seg til fakta i denne saken. Jeg vil takke alle dere som forstår at det bak dette ligger en menneskelig tragedie. Jeg ba i et innlegg på Malins blogg folk vise medmenneskelighet og prøvde å få almennheten til å roe seg litt. Jeg fortalte at Terje er innlagt på sykehus. Dette lyktes dessverre ikke. I stedenfor ble innlegget mitt latterliggjort og siden distribuert til Flashback der en flokk hyener kastet seg over det. Det finnes til og med de som mener at han bør ta livet av seg. Jeg ser med forundring at debatten om min bror har over 400 000 treff og over 2500 svar på nevnte forum. Det foregår der en heksejaktu uten like. At Malins blogg nå er stengt håper jeg dere forstår. Der var det ikke mange saklige kommentarer å lese. Jeg setter pris på en saklig debatt om det som nå har skjedd, ikke at en lager nye ord og utrykk med min brors navn. Jeg setter heller ikke pris på å se bilder av min avdøde mor distribuert. Usaklig å trekke annet inn i denne diskusjonen. Familien opplever nå en hverdag med trusler fra folk som aldri hadde hørt om min bror tidligere. Folk sitter å diskuterer millionene Terje har tjent som fotograf. Dere som er medlem på dette forumet vet at slik avlønning ikke er mulig. Innlegg fra denne siden blir klippet inn i heksejakten som pågår der. At Terje har gjort en feil er det ingen tvil om. At dere andre føler dere truet av hans feil er for meg uforståelig. Han har gjort en feil, ikke dere. Terje vil, når den tid kommer, stå skolerett for de det gjelder. Vær snill å ikke legg mer ved på bålet nå. Tenk over hva dere skriver og fremfor alt tenk over hva dere laster opp av bilder. Vet at dette forumet er et diskusjonsforum hvor bilder har en sentral plass, men akkurat nå er dette forumet en plass hvor mobben kan hente sine bilder fra. Den Terje dere har møtt som kursleder ol er den ekte Terje. En sterk og fantastisk dyktig foredragsholder og fremfor alt en dyktig fotograf. Jeg har vært heldig som har fått følge han fra begynnelsen. Da ha kjøpte sin første Nikon i 1979 begynte han å ta bilder på sin særegne måte. Siden har jeg fulgt hans vei som fotograf. Hans signatur i bildet har hele tiden vært tydelig. Bildene det nå er snakk om er ikke noe Terje ville vært stolt av. En trenger ikke utdannelse som psykolog for å forstå at det her ligger en tragedie bak. Vær snill og hold dere til fakta. En saklig diskusjon er alltid bra og ha, det er når usaklighetene dukker opp og mobben overtar det begynner å bli farlig.

Vad är en saklig debatt? Jag tycker inte de kommentarer som finns i de här tråden går till överdrift - att däremot börja prata om hyenor som gottar sig i dött kött är det däremot. Det åsikter som främst framförts i denna tråd är åsikter om besvikelse, dels över fusket i sig men till stor i hyckleriet. Att den man som förespråkat värdet i ett bildspråk fritt från manipulation just är den man som ägnar sig åt det. Är det inte en saklig debatt att skriva just detta? Är det inte en saklig debatt att visa hur fusket har gått till? Är det inte en saklig debatt att diskutera hur stor del av hans arbete som kommit fram ur samma metoder?

Vad är i så fall en saklig debatt? Är det enbart att uttrycka sina sympatier? Eller får man inte nämna saken överhuvudtaget?

Hyenorna finns väl i första hand på Flashback, även om en del småhyenor har visat upp sig på FS också. Dom flesta i den här tråden är ändå rätt sansade.

Hyenorna finns väl i första hand på Flashback, även om en del småhyenor har visat upp sig på FS också. Dom flesta i den här tråden är ändå rätt sansade.

Och tacka gudarna för att Flashback fanns, annars hade detta fusk kanske inte alls uppdagats. Iallafall inte så fort som det nu har skett och troligtvis inte i lika stor utsträckning. Flashback ska ha en eloge även om det beblandas med så mycket skit.

Och tacka gudarna för att Flashback fanns, annars hade detta fusk kanske inte alls uppdagats. Iallafall inte så fort som det nu har skett och troligtvis inte i lika stor utsträckning. Flashback ska ha en eloge även om det beblandas med så mycket skit.

Visst, det är mycket bra att det blev upptäckt. En del verkar dock tolka det som att man försvarar fusket när man tycker illa om dom som beter sig osmakligt i debatten, vilket är en bisarr koppling.

Jeg vil gjerne takke alle som har holdt seg til fakta i denne saken. Jeg vil takke alle dere som forstår at det bak dette ligger en menneskelig tragedie. Jeg ba i et innlegg på Malins blogg folk vise medmenneskelighet og prøvde å få almennheten til å roe seg litt. Jeg fortalte at Terje er innlagt på sykehus. Dette lyktes dessverre ikke. I stedenfor ble innlegget mitt latterliggjort og siden distribuert til Flashback der en flokk hyener kastet seg over det. Det finnes til og med de som mener at han bør ta livet av seg. Jeg ser med forundring at debatten om min bror har over 400 000 treff og over 2500 svar på nevnte forum. Det foregår der en heksejaktu uten like. At Malins blogg nå er stengt håper jeg dere forstår. Der var det ikke mange saklige kommentarer å lese. Jeg setter pris på en saklig debatt om det som nå har skjedd, ikke at en lager nye ord og utrykk med min brors navn. Jeg setter heller ikke pris på å se bilder av min avdøde mor distribuert. Usaklig å trekke annet inn i denne diskusjonen. Familien opplever nå en hverdag med trusler fra folk som aldri hadde hørt om min bror tidligere. Folk sitter å diskuterer millionene Terje har tjent som fotograf. Dere som er medlem på dette forumet vet at slik avlønning ikke er mulig. Innlegg fra denne siden blir klippet inn i heksejakten som pågår der. At Terje har gjort en feil er det ingen tvil om. At dere andre føler dere truet av hans feil er for meg uforståelig. Han har gjort en feil, ikke dere. Terje vil, når den tid kommer, stå skolerett for de det gjelder. Vær snill å ikke legg mer ved på bålet nå. Tenk over hva dere skriver og fremfor alt tenk over hva dere laster opp av bilder. Vet at dette forumet er et diskusjonsforum hvor bilder har en sentral plass, men akkurat nå er dette forumet en plass hvor mobben kan hente sine bilder fra. Den Terje dere har møtt som kursleder ol er den ekte Terje. En sterk og fantastisk dyktig foredragsholder og fremfor alt en dyktig fotograf. Jeg har vært heldig som har fått følge han fra begynnelsen. Da ha kjøpte sin første Nikon i 1979 begynte han å ta bilder på sin særegne måte. Siden har jeg fulgt hans vei som fotograf. Hans signatur i bildet har hele tiden vært tydelig. Bildene det nå er snakk om er ikke noe Terje ville vært stolt av. En trenger ikke utdannelse som psykolog for å forstå at det her ligger en tragedie bak. Vær snill og hold dere til fakta. En saklig diskusjon er alltid bra og ha, det er når usaklighetene dukker opp og mobben overtar det begynner å bli farlig.

Och vad säger du till alla de som han lurat pengar av. De som betalat dyra pengar för kurser, föreläsningar och bilder. Ska de bara vara tysta och säga att det inte gjorde något att han lurade pengarna av dem ???

Även om Terje har felat och gjort bort sig ordentligt så bör man behandla honom med respekt.
Även om man är arg, besviken och känner sig lurad så bör man tänka sig för innan man kränker och förödmjukar någon.
Man behöver inte ha empati i överflöd för att fatta att detta är en personlig tragedi för Terje och att det också drabbar hans närmaste.

Även om Terje har felat och gjort bort sig ordentligt så bör man behandla honom med respekt.
Även om man är arg, besviken och känner sig lurad så bör man tänka sig för innan man kränker och förödmjukar någon.
Man behöver inte ha empati i överflöd för att fatta att detta är en personlig tragedi för Terje och att det också drabbar hans närmaste.

Och Terje borde också lämna tillbaka pengarna han lurat av många människor. Ja det är synd om de närmaste som inte är inblandade i hela historien. Men annars så är det mera synd om de som blivit lurade än om den som lurade dem.

Och vad säger du till alla de som han lurat pengar av. De som betalat dyra pengar för kurser, föreläsningar och bilder. Ska de bara vara tysta och säga att det inte gjorde något att han lurade pengarna av dem ???

Til det har jeg bare en ting å si; Alle de som har vært på kurs hos Terje har møtt en person som har guidet de gjennom fotokunsten og gitt de tips og veiledning for veien videre. Ingen av disse har noensinne blitt lurt. Det han har holdt forelesninger om har også vært korrekt. Det som er feil er bilder som nå har vist seg å være manipulert. De som har kjøpt disse bildene er de som er ført bak lyset. Har du Lasse Erikson kjøpt noen av disse bildene? Har du vært på noen av hans kurs og følt deg lurt? Har du vært på hans forelesninger og blitt ført bak lyset? Dersom du kan svare ja på dette kan du som enkeltperson ta dette videre. Dersom dette ikke er tilfelle synes jeg du skal la de det gjelder ta saken videre.

Til det har jeg bare en ting å si; Alle de som har vært på kurs hos Terje har møtt en person som har guidet de gjennom fotokunsten og gitt de tips og veiledning for veien videre. Ingen av disse har noensinne blitt lurt. Det han har holdt forelesninger om har også vært korrekt. Det som er feil er bilder som nå har vist seg å være manipulert. De som har kjøpt disse bildene er de som er ført bak lyset. Har du Lasse Erikson kjøpt noen av disse bildene? Har du vært på noen av hans kurs og følt deg lurt? Har du vært på hans forelesninger og blitt ført bak lyset? Dersom du kan svare ja på dette kan du som enkeltperson ta dette videre. Dersom dette ikke er tilfelle synes jeg du skal la de det gjelder ta saken videre.

Har du läst inläggen på olika ställe från personer som varit på kurser/föreläsningar. När han berättat om photoshop och om sina bilder. Har inte de blivit lurade.

Att debatten på framför allt Flashback till och från varit rätt låg kan dels förklaras med att det är just Flashback med dess anonymitet...

Men rätt tidigt i Flashback-tråden klev en del skribenter in i diskussionen till Terjes försvar med en ganska hög svansföring...tacka fasen för att debatten trissas upp då. Här följer ett par exempel:

"Man kan självklart ha en egen åsikt om bilderna är fejk eller ej även om man inte kan så mycket om fotografering. Men att vissa så kallade självutnämnda fotoexperter här i tråden gör och säger att allt är fejk är ju lite småkomiskt."

"Har läst så många kommentarer här emot Terje som inte har någon verklighetsförankring överhuvudtaget, photoshop/efterbehandlings experterna här verkar ju vara på ett infantilt stadium."

Inte konstigt att det spårar ur när det visar sig att det var fiffel och båg alltihop. De som blivit kallade "infantila" och "självutnämnda fotoexperter" kan ju då eventuellt känna lite skadeglädje.

...och som någon sa: utan Flashback hade Terje kunnat fuska vidare bäst han ville.

Jag tror det är bra om vi alla får diskutera av oss i den här frågan. Uttrycka vår bestörtning och chock över det som hänt. Terje är ju inte vilken naturfotograf som helst, utan en auktoritét och förebild för otroligt många. Inte minst vad gäller att undvika allt för mycket efterarbete eller ren manipulation. Därför har väl besvikelsen och bedrövelsen varit extra stor den här gången, när den som motarbetat detta visat sig så pass omdömeslös att han tagit till dessa medel själv. Säkert förekommer övertramp i debatten och rena osakligheter, precis som det gjort mot den som vågade gå ut och ifrågasätta, Gunnar Gröelsen. Han fick utstå både spott och spe från många för att han tyckte sig se det som andra inte såg (eller kanske inte ville se). Men Gröelsen var ju inte ensam, även den som arbetat med projektet mårdhund (startat av länsstyrerlsen pga den falska bilden på mårdhund) ifrågasatte det hela redan i vintras (framkom i radiointervjun som länkades tidigare), men länsstyrelsen ville inte hålla med utan projektet satte igång, med skattemedel som vi alla bidrar till. Nu har han gjort en polisanmälan eftersom han känner sig både lurad och besviken och då han anser att det är lagbrott som begåtts. Ja om man inte får uttrycka sin besvikelse och tycka till om det här så blir det bara fel. Men som påpekats, det ska hållas på en saklig nivå.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar