Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
http://malinhelleso.wordpress.com/
”en saga alltför god för att vara sann...”
det var inte min första tanke, när jag läste Malin Hellesös inlägg, men väl den andra,
för hon har ofta visat samma attityd som Terje Hellesö, gentemot andra, som inte fallit dem i smaken.

Efter att ha läst utspelet i dagens SvD, vidhåller jag att all insikt saknas, TH fortsätter att fäktas och ge sparkar med all kraft, då han istället borde göra en lång inre resa. Människorna i hans närhet? Systern skrev på FB att hon tar avstånd från beteendet.

Och det är just förhållningssättet som upprör folk, angreppen och hoten, därför är FB:s fortsatta arbete behövligt.

/Maud
 
Stämmer det att TH har publicerat denna bild utan att nämna att bilden är arrangerad med en död mullvad ?!?

Han publicerade bilden med bildtexten "Gissa djuret."

Däremot är det ju inte SÄKERT/spikat/hundra-procentigt klarlagt att den är arrangerad med en död mullvad. Men mest troligtvis så är det så.
 
En fråga från en okunnig taliban (även vi som fotar analogt kallas ju ibland av någon outgrundlig anledning för talibaner).
Vad innebär det att vara jpg-taliban och på vilket sätt påverkar det möjligheten att fuska?

I SVTs morgonprogram blev Mattias Klum intervjuad för en tid sen. Han fick bl a frågan om hur han såg på det här med bildmanipulering. Han svarade inte direkt på frågan utan berättade att när han fotade för National Geographic så krävde de alltid RAW-filer och inget annat. Den efterbehandling som behövdes göras gjordes av deras egen personal. Han tyckte det var som på den analoga tiden när han använde dia (något som jag däremot vet mer om).

Olle

Det finns säkert ingen definition på begreppet. Vad jag avsåg var en konservativ syn på fotograferandet där bilden ska vara klar i kameran och ingen bildbehandling i datorn. OBS, inget nedsättande alls om en sådan inställning. Fantastiskt skickligt om man kan göra så och få fram bilder som THs! Detta har han också gjort till ett stort nummer och hans bilder ansågs fantastiska mycket beroende på just dessa faktorer.
Om det påverkar möjligheten att fuska vet jag inte. Men följer man doktrinen finns ju inga RAW att rentvå sig med och heller inga bildserier som vi vanliga ofta har i RAW efter möten i skogen.

Johan
 
Om det påverkar möjligheten att fuska vet jag inte. Men följer man doktrinen finns ju inga RAW att rentvå sig med och heller inga bildserier som vi vanliga ofta har i RAW efter möten i skogen.
Sant, men för mer "normala" (natur-)fotografer är det sällan några problem att bevisa äkthet, även om man bara kör i JPEG. Med dagens högpresterande kameror använder man ju ofta längre eller kortare serier av bilder, vilka som helhet stärker äktheten av de enskilda bilderna.

Terje, däremot, påstod ju att han i sina nästintill världsunika "1m-möten" med lodjuret "Snusen" och andra, "försiktigt tog bara en bild" för att inte skrämmas. JPEG och bara en bild. Så praktiskt uttänkt -- för det hände ju aldrig -- med tanke på att avsikten var att bedra och luras.
 
De flesta i Året är dock fåglar om jag nu minns rätt, har inte boken tillhands här på jobbet. Oavsett vilket vore det ju snyggt om TH la korten på bordet vad gäller bilderna i Året. Om inte måste man väl tyvärr avfärda även dessa som fejk.

Svarar mig själv...

Gick igenom ”Året” och listar de i mitt tycke tveksamma bilder där finns. Det finns fler saker i Året som är lite märkliga men jag nöjer mig för tillfället med dessa. Även om man ska anses som oskyldig till motsatsen bevisats så tycker jag TH, med tanke på vad som hittills framkommit, borde kunna presentera bevis för att dessa bilder inte är fejkade. Hoppas någon på FB läser detta och snokar fram sanningen. Följande datums bilder anser jag vara värda en närmare granskning:

8-apr
6-jun
1-jul
6-jul
9-jul
16-jul
28-jul
7-aug
9-aug
12-sep
22-sep
14-okt
25-okt
10-nov
24-nov
29-nov
8-dec
9-dec
12-dec
31-dec

Johan
 
Svarar mig själv...

Gick igenom ”Året” och listar de i mitt tycke tveksamma bilder där finns. Det finns fler saker i Året som är lite märkliga men jag nöjer mig för tillfället med dessa. Även om man ska anses som oskyldig till motsatsen bevisats så tycker jag TH, med tanke på vad som hittills framkommit, borde kunna presentera bevis för att dessa bilder inte är fejkade. Hoppas någon på FB läser detta och snokar fram sanningen. Följande datums bilder anser jag vara värda en närmare granskning:

8-apr
6-jun
1-jul
6-jul
9-jul
16-jul
28-jul
7-aug
9-aug
12-sep
22-sep
14-okt
25-okt
10-nov
24-nov
29-nov
8-dec
9-dec
12-dec
31-dec

Johan

Inte så enkelt tyvärr att leta fram "sanningen" då man hanterar fotografier som är avfotograferade från pappersbilagor. Har själv sett några bilder från Året och då kändes det som att merparten av bilderna i boken verkade vara fågelsilhuetter av olika slag.
 
Senast ändrad:
Inte så enkelt tyvärr att leta fram "sanningen" då man hanterar fotografier som är avfotograferade från pappersbilagor. Har själv sett några bilder från Året och då kändes det som att merparten av bilderna i boken verkade vara fågelsilhuetter av olika slag.

Jo så är det ju tyvärr. Den ende som kan reda ut sanningen är TH och han gömmer sig. Är rätt säker på att han på nått sätt följer denna debatt så; Terje, kom fram och lägg korten på bordet. Är Året äkta i alla aspekter så visa det för oss.
 
Den storyn har jag inte hört förut. Har du fler detaljer, eller länk till bild?
ser att du redan fått bildlänk så här kommer blogglänk till killen som var med
http://marcusekerhult.wordpress.com/2011/09/21/mullvaden/

Även om man aldrig kan bevisa till 100% att det var samma mullvad som de redan träffat på död så är ju det sannolikast. De på flashback tyckte att det var suspekt att den tittade ut ur en halmgåmg istället för jordgång, någon hade studerat bilder på mullvadar som tittade ut ur gångar och tyckte atta alla andra hade händerna vinklade aningen mer neråt än terjes vilket skulle kunna stödja att hans legat död på rygg och fått ett bakåtfall på armarna
Tillägg: länk till bylines inlägg https://www.flashback.org/sp33021831

Jag antar att han satt rätt nära med tanke på den kraftiga vidvinkeln. Jag vet inte hur orädda mullvadar är, men en levande borde väl känt lukten och avvaktat?
 
Senast ändrad:
ser att du redan fått bildlänk så här kommer blogglänk till killen som var med
http://marcusekerhult.wordpress.com/2011/09/21/mullvaden/

Även om man aldrig kan bevisa till 100% att det var samma mullvad som de redan träffat på död så är ju det sannolikast. De på flashback tyckte att det var suspekt att den tittade ut ur en halmgåmg istället för jordgång, någon hade studerat bilder på mullvadar som tittade ut ur gångar och tyckte atta alla andra hade händerna vinklade aningen mer neråt än terjes vilket skulle kunna stödja att hans legat död på rygg och fått ett bakåtfall på armarna
Tillägg: länk till bylines inlägg https://www.flashback.org/sp33021831

Jag antar att han satt rätt nära med tanke på den kraftiga vidvinkeln. Jag vet inte hur orädda mullvadar är, men en levande borde väl känt lukten och avvaktat?


Den där mullvadsbilden är så riggad så man blir rädd. Tror ni seriöst en mullvad gör ett bo av halm - utanför öppningen till boet? Det är nog den sämsta bild jag nånsin sett. Självklart är djuret dött. Annat vore helt våldsamt sjukt
 
Den där mullvadsbilden är så riggad så man blir rädd. Tror ni seriöst en mullvad gör ett bo av halm - utanför öppningen till boet? Det är nog den sämsta bild jag nånsin sett. Självklart är djuret dött. Annat vore helt våldsamt sjukt

Eller så är det våldsamt sjukt att djuret faktiskt är dött :) Eller snarare våldsamt sjukt att bilden är riggad med ett dött djur. TH har bokstavligt talat gått över lik för att blåsa upp sig själv.
 
Den där mullvadsbilden är så riggad så man blir rädd. Tror ni seriöst en mullvad gör ett bo av halm - utanför öppningen till boet? Det är nog den sämsta bild jag nånsin sett. Självklart är djuret dött. Annat vore helt våldsamt sjukt

Nej, jag tror verkligen inte på det. I synnerhet inte när Terje uppenbarligen förberedde fusket genom att försöka lura sällskapet att mullvaden bara spelade död. Det behöver man inte om man är en ärlig fotograf som tar bilder på levande djur, det behöver man bara om man arrangerrar döda.
 
Gamla fiender?

Nu är det tre veckor sedan de första fuskbilderna avslöjades.

Jag har kollat THs blogg och kan bara hålla med om att han hittills inte har sagt något som är honom till gagn. Det är synd, för klockan tickar och ju längre han väntar desto svårare lär det bli för honom att återkomma som respekterad naturfotograf. Jag tror faktiskt, till skillnad från många andra, att TH faktiskt har en liten chans att komma tillbaka, på lång sikt. Karln är ju bara 47 år och naturfotografi kan man ju hålla på med långt bortom normal pensionsålder.Se t.ex. på Jan Grahn!

Men om TH ska återvinna respekt så är det hög tid att lägga alla korten på bordet. Tvätta hela byken på en gång, Terje! Om du har fler lik i garderoben än de som redan uppdagats, så passa på att göra dig kvitt alltihop på en gång. Lägg upp allt på bloggen eller på annat lämpligt ställe, med dina egna kommentarer om varför det blev som det blev. Bättre tillfälle än nu finns inte!

Jag noterade också att TH pratar om "gamla fiender" som vaknat till liv. Fiende är ett väldigt starkt ord. Undrar vilka dessa fiender kan vara? Det kan knappast vara det anonyma FLB-folket. Tror snarare att det är den grupp medlemmar på FS som vågat ta diskussioner med TH genom åren som han ser som fiender. Jag har själv haft några heta debatter med TH i forumet, framförallt i tekniska frågor, men jag skulle aldrig drömma om att kalla honom min fiende för den sakens skull.

Den debatt jag minns bäst är den om filmers reciprocitetsavvikelse. (Jo jag vet, det är grekiska för er som inte plåtat med analoga kameror)
TH propagerade i många år för sin egen kompensationstabell som avvek kraftigt från filmleverantörernas datablad. Han delade ut tabellen på sina kurser och publicerade den i en artikel på FS. Var och en som har en smula teknisk utbildning och/eller logiskt tänkande kunde klura ut att tabellen var felaktig. Jag, Olle B, Mikael P, Jim H med flera försökte med tålmodiga logiska resonemang få TH att förstå detta. Men TH hävdade envist att tabellen fungerade. Jag och Olle provexponerade t.o.m. diabilder enligt THs tabell och laddade upp bilderna i tråden. Bilderna visade tydligt att tabellen var fel. Men det var ändå stört omöjligt att få TH att erkänna detta! Hans enda argument var att "Tabellen funkar för mig", och han vägrade att upprepa mina och Olles provexponeringar för att bevisa att han hade rätt.

Jag har sällan upplevt en så tjurigt envis person. Han var fullständigt överbevisad men upprepade ändå bara sitt mantra: Tabellen funkar för mig, tabellen funkar för mig, ... :-D
 
Tidningen Foto

Oj. Fick tidningen FOTO i brevlådan idag och slog naturligtvis upp Ordagrant av chefredaktören för att läsa hans kommentarer om Terje H.

Han skriver att "Så det måste finnas någon rim och reson, någon känsla för propotioner, när folket tar till de värsta brösttonerna."
Håller fullkommligt med om detta. Men när chefsredaktören jämför drevet på Terje med drevet på Gaddafi, så saknas det verkligen rim och reson och känsla för propotioner.

Lite otur hade väl tidningen Foto idag, för tillsammans med tidningen kom ett nytt inbetalningkort på nästa års prenumeration. Jag kommer inte att betala detta. Chefredaktörens ord (analys) var det som fick bägaren att rinna över.

Tycker dessutom inte att det är ett drev mot Terje, utan ett drev mot/för sanningen.
Förstår alla bildköpare, bokköpare, kursdeltagare med mera som vill veta, vad som är äkta och vad som är "fusk".
Ex v Söderhamns kommun kan ju fortfarande använda alla bilder som är äkta och därmed inte göra en förlust på hela beloppet, 740 000:-.
Men det är bara Terje som kan lösa detta åt dom. Det s k "drevet" mot Terje dör i samma stund som han öppet och ärligt redovisar sanningen om bilderna.
 
Lägg korten på bordet! Hela byken måste tvättas! Om han öppet och ärligt redovisar sanningen om bilderna så tystnar drevet! Ropen på krav om sanningen är många, men jag har inte hittat hur det ska gå till.

Vad krävs för att till och med de argaste kritikerna, t ex här på FS, ska vara nöjda? Hur ska Terje som har ljugit om ett antal bilder (hur många och hur länge vet vi inte säkert) plötsligt bli trodd om han börjar tala sanning? Hur ska byken tvättas så inga tvivel finns kvar?

Jag funderade själv över frågan, men insåg efter ett tag att jag inte har något bra svar. Nu är det ingen fråga som gör att jag ligger sömnlös på nätterna, men frågan är ändå intressant. Finns det överhuvudtaget ett svar på den frågan? Funderingar mottages tacksamt.

/Gunnar
 
Nu är det tre veckor sedan de första fuskbilderna avslöjades.
...
Jag har sällan upplevt en så tjurigt envis person. Han var fullständigt överbevisad men upprepade ändå bara sitt mantra: Tabellen funkar för mig, tabellen funkar för mig, ... :-D

Verkar som om det inte är en plötslig ingivelse på senare tid som fått Terjes arbetssätt att spåra ur. Allt tyder ju på att han "kört ett eget race" under lång tid och de som opponerat sig eller ställt sig frågande har endera fått hotelser eller omotiverade förnekanden som svar. Ackes länk (intressant läsning faktiskt!) är ju 8 år gammal och han körde samma stil då verkar det som.

/Roger
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.