Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Med all respekt, ni kan ju omöjligt veta vad TH fått ta emot i form av email, brev, telefon och annat som ni inte har tillgång till, så var lagom krtitiska i det avseendet. Världen är inte bara FS och FB. ;-)

Visst borde han besvara frågorna om vargbilder och annat, men det tänker han uppenbarligen inte göra. Nånstans finns kanske en gräns då man får konstatera att han är körd och att han inte tänker lägga alla kort på bordet, och då får det väl bli den kvarstående bilden av honom - en som förmodligen aldrig erkände fullt ut, och därmed förblir en som luras.

Då Terje vid upprepade tillfällen har sagt att han skall komma tillbaka som fotograf är det väl en självklarhet att det ifrågasätts fortfarande?


Att sedan folk som äger hans böcker, köpt hans bilder och gått på hans kurser vill ha svar förstår jag också. Att egentligen alla vill ha svar på omfattningen.

I intervjuerna återkommer en sak "Jag vet inte men, jag vet inte men, jag vet inte men"
Varför pratar han inte om saker han vet då? Vilka bilder, hur många, lägg upp dem så är biffen klar. Då kommer all hets bara upphöra kan jag lova.

Men han vill ju uppenbarligen vara en martyr.
Jag undrar vad det är för människor som önskar livet ur honom. Det känns inte jätteseriöst. När han ändå postar mail, inlägg och annat. Varför postar han inte _alla_ de inlägg där folk önskar livet ur honom? Än har jag inte läst något sådant....

Lögn på lögn blir sanning.
 
Med all respekt, ni kan ju omöjligt veta vad TH fått ta emot i form av email, brev, telefon och annat som ni inte har tillgång till, så var lagom krtitiska i det avseendet. Världen är inte bara FS och FB. ;-)

Visst borde han besvara frågorna om vargbilder och annat, men det tänker han uppenbarligen inte göra. Nånstans finns kanske en gräns då man får konstatera att han är körd och att han inte tänker lägga alla kort på bordet, och då får det väl bli den kvarstående bilden av honom - en som förmodligen aldrig erkände fullt ut, och därmed förblir en som luras.

Vi kan heller inte veta vad andra fått ta emot från Terje. I brev, mail, telefon, lögner och lurendrejerier.
 
Efterfrågar också några citat från tidningen foto där liknelser gjordes med Gaddafi. Känns som soffjournalistik över det där.

Jag tror att problemet är att vanliga tidningar har dålig kunskap i ämnet fotografi, medan våra svenska fototidningar inte har någon erfarenhet av "grävande" journalistik. Jag skulle tro att det är stor skillnad på att konfrontera en människa i vad denne gjort för att få reda på sanningen, jämfört med att recensera en kamera.
Inte heller tror jag att de jobbar på tidningen för att de har utbildning eller är intresserade av journalistik. De är bara tokintresserade av bildens uppkomst med hjälp av en kamera.
Vad tror ni?
 
Jag tror att problemet är att vanliga tidningar har dålig kunskap i ämnet fotografi, medan våra svenska fototidningar inte har någon erfarenhet av "grävande" journalistik. Jag skulle tro att det är stor skillnad på att konfrontera en människa i vad denne gjort för att få reda på sanningen, jämfört med att recensera en kamera.
Inte heller tror jag att de jobbar på tidningen för att de har utbildning eller är intresserade av journalistik. De är bara tokintresserade av bildens uppkomst med hjälp av en kamera.
Vad tror ni?

Det ligger nog något i det där. Dock tycker jag att t ex Foto borde vara intresserade i att verkligen gräva i det här då det rör hela deras målgrupp. Fotograf som bluffar, och då göra efterkommande reportage och ha lite olika diskussionsvinklar i tidningen. Kan ju bara sälja bättre...
 
Med all respekt, ni kan ju omöjligt veta vad TH fått ta emot i form av email, brev, telefon och annat som ni inte har tillgång till, så var lagom krtitiska i det avseendet. Världen är inte bara FS och FB. ;-)
Nä jag/vi vet inte vad han fått skickat till sig men exemplen han ger är ju inte speciellt hemska.
Det verkar märkligt att inte visa det han påstår kommer till honom utan välja ut några som faktiskt är helt ok med tanke på vad han själv gjort.

Visst borde han besvara frågorna om vargbilder och annat, men det tänker han uppenbarligen inte göra. Nånstans finns kanske en gräns då man får konstatera att han är körd och att han inte tänker lägga alla kort på bordet, och då får det väl bli den kvarstående bilden av honom - en som förmodligen aldrig erkände fullt ut, och därmed förblir en som luras.

Jo det har du ju rätt i och jag har väl redan gett upp hoppet om att Terje på något sätt ska göra det som skulle kunna rädda en liten smula heder åt honom. Det kanske till och med skulle kunna rädda något av karriären som fotograf.

Nu kommer han gå till historien som mannen som fuskar, ljuger och tycker synd om sig själv.

Det är tråkigt för alla inblandade inte minst Terje själv.
 
Jag tror att problemet är att vanliga tidningar har dålig kunskap i ämnet fotografi, medan våra svenska fototidningar inte har någon erfarenhet av "grävande" journalistik. Jag skulle tro att det är stor skillnad på att konfrontera en människa i vad denne gjort för att få reda på sanningen, jämfört med att recensera en kamera.
Inte heller tror jag att de jobbar på tidningen för att de har utbildning eller är intresserade av journalistik. De är bara tokintresserade av bildens uppkomst med hjälp av en kamera.
Vad tror ni?

Det är ingen intervju eller någon som har pratat med Terje i tidningen Foto. Det är mer skrivet som en "ledare" på första sidan i tidningen.
 
Nytt inlägg från Terje.

http://terjehelleso.wordpress.com/

"Om ”hela sanningen” kommer fram eller inte, det kommer framtiden visa."

Inte han själv, alltså.

Han säger att han måste ha tid att lösa de övriga situationerna först... är det inte bäst då att bara erkänna fullt ut och sedan kunna fokusera helt på de andra aspekterna?
 
Förtal eller inte?

nytt inlägg på bloggen: http://terjehelleso.wordpress.com/

tycker synd om sig själv och hotar med både faktura, advokat och polisanmälningar.

Varsågod Terje Hellesö. Lämna in en polisanmälan för förtal.

Min personliga uppfattning är att alla dina foton sedan bilden från Söderhamn, där du själv angivit är manipulerat, är mycket tveksamma gällande äkthet och att bevisbördan att de inte är förfalskade ligger på dig.

Jag skulle inte heller gå en kurs hos dig, då jag inte kan se hur jag kan lita på dig som lärare. Jag skulle dessutom vara mycket tveksam att anlita dig för ett uppdrag då det finns mycket stora oklarheter om du har en F-skattsedel eller inte, vilket gör att jag riskerar att stå för ev arbetsgivaravgifter.

/Casi

PS

Tyvärr känner jag igen hot om polisanmälan för fåtal från ett tidigare tillfälle när vi var några personer som uppdagade misstänkt ekonomisk brottslighet för några år sedan. Terje, det fungerar inte.

/DS
 
Allt snack om stämningar och upphovsrätt...

Terjes bildstölder då? Om man ska utgå ifrån hans synpunkt så borde ju samtliga folk/företag som han har stulit från stämma honom. Han har ju själv publicerat de bilderna på sin blogg och hemsida.

Förstår inte varför media inte ens har tagit upp frågan om bildstölder och de konsekvenser det kan få...
 
Allt snack om stämningar och upphovsrätt...

Terjes bildstölder då? Om man ska utgå ifrån hans synpunkt så borde ju samtliga folk/företag som han har stulit från stämma honom. Han har ju själv publicerat de bilderna på sin blogg och hemsida.

Förstår inte varför media inte ens har tagit upp frågan om bildstölder och de konsekvenser det kan få...

Håller med det är väldigt konstigt, det är ju inte så att upphovsrätten är okänd för media :)
Även om kvällstidningarna gör sitt bästa för att ignorera den ibland.
 
nytt inlägg på bloggen: http://terjehelleso.wordpress.com/

tycker synd om sig själv och hotar med både faktura, advokat och polisanmälningar.

Första intrycket är att jag bli lite småchockad och tycker att han "ballat ur" ännu mer. Jag tar det lugnt och konstaterar att det är faktiskt samma beteende som innan.

Beteende även ifrån många år tillbaka i tiden. Som när paret Hellesö "flydde/flyttade" ifrån Söderhamn pga "Det är de missnöjda som styr…"

Det är alla andras fel och TH pekar med långa fingrar mot påstådda människor som skulle vara avundsjuka på parets bil.

Bara kommentaren av TH "Terje Hellesø är fullständigt och fullkomligt omöjlig att knäcka" tycker jag indikerar tydligt den dåliga självinsikten. Att nästan hela Söderhamn skulle ha som mål att knäcka TH?

Så ur ett historiskt perspektiv kommer säkert TH att flytta till en ny kommun, där allt detta kommer att uppspela sig igen. Kanske inte att han ljuger inom ämnet fotografi, men på något annat råkar han och Malin komma i skottlinjen för arga företagare och medmänniskor.

Det är ju så att vissa människor bara drabbas av samma sak hela tiden. Det har ju inte med slump, otur eller val i livet som man gör. Det bara händer av sig själv.
Lite som att man är den där människan som djuren litar på och visar sig för (enligt någon).

Hänvisning:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:4RUP8X1DMxcJ:terjehelleso.wordpress.com/2009/01/16/+%22Terje+Helles%C3%B8+%C3%A4r+fullst%C3%A4ndigt+och+fullkomligt+om%C3%B6jlig+att+kn%C3%A4cka!%22&cd=3&hl=sv&ct=clnk&gl=se
 
"Nu tycker jag verkligen att det börjar räcka. Den lynchmobb som cirkulerar och sprider all möjlig dynga i allt detta, jag undrar verkligen när det ska sluta. "

Jag tror de flesta vet när det kan sluta. Det tror jag även han vet om.

Det här var i mina ögon ett extremt lågvattenmärke från Terjes sida. Han börjar med att beklaga sig, som alltid annars, och flikar in lite "diskret" att ett självmord skulle vara rättfärdigat efter "lynchmobbens" framfart gentemot honom.

"Det finns även en nystartat blogg http://terjadefoton.wordpress.com/ där man redan gjort sitt jurybeslut och kontaterat och bekräftat allt. En ”seriös” blogg där man avkräver svar, och där man med jämna mellanrum skickar mejl till mig för att avkräva svar från mig. Vad man kanske inte tänkt på är att ett flertal av bilderna som är publicerat i forumet är publicerade utan mitt tillstånd och där jag givetvis kan skicka en faktura för användning av dessa. Jag kommer givetvis inte avkräva något vad gäller mina manipulerade lodjursbilder, men alla andra indicier som framställs som bevis för omfattande manipulering kommer jag givetvis att så småningom fakturera ägaren till bloggen!"

Vad bra att han iallafall uppmärksammar bloggen, trodde han skulle ignorera den helt och hållet. Mindre bra att han fortfarande väljer att kommentera något om de ifrågasatta bilderna, och väljer istället att dra stämnings-kortet.

"Och så finns det fortfarande människor där ute som kräver bevis, bevis, bevis! Till vilken nytta."

..

Han säger varje gång att han inte följer det som skrivs på nätet, men får höra ifrån andra.

Jag tror faktiskt att TH har stenkoll på allt som skrivs. Även att han läser det jag skriver här denna sköna fredag förmiddag. Att han måste veta allt för att i sitt huvud lägga upp den perfekta strategin för att få folket på sin sida. Få förlåtelse och kunna hoppa upp på gunghästen igen och försöka börja igen där han sist blev stoppad av den elaka mobben.
 
Med all respekt, ni kan ju omöjligt veta vad TH fått ta emot i form av email, brev, telefon och annat som ni inte har tillgång till, så var lagom krtitiska i det avseendet. Världen är inte bara FS och FB. ;-).

Här håller jag med dej till 100%. Han har inte å kommer aldrig att få den insikten om sej själv.

Henrik har nog slagit spiken i huvudet då han gissar att TH kommer att flytta å dyka opp nån annanstans.
Den typen av människor som jag tror TH tillhör låter sej inte bromsas av såna här "bagateller".
Ett tu tre så försvinner han utomlands å där står rättväsendet med lång näsa.
Kanske väljer han ett land som inte har utlämningsavtal med Sverige ;-)

ThomasR
 
Senast redigerad av en moderator:
Ovälkommen gäst

I Naturkompaniets magasin 365 som kom i brevlådan idag, finns en notis om Mårdhund i Mullsjö.
"En fotograf i Mullsjö lyckades nämnligen fånga Mårdhunden på bild".
Inget namn på fotografen och bilden på Mårdhunden i notisen är inte Terjes.
Mer enligt notisen: "Mårdhunden kommer troligen att fångas in, steriliseras och få en spårsändare".

Tråkigt att tidningen troligen gått i tryck innan Terje avslöjades.
 
Så Malin säger att innan Söderhamn hade Terje stängt ett företag som inte heller fungerade. Även AF i Söderhamn var rädda för Terje utefter vad han gjort i Skåne.

Ifrån Malins blogg:
"Terje berättade om att han lagt sitt företag i Skåne i vila för att komma upp till Söderhamn och få ”ett vanligt jobb” då han lagt sitt fotograferande helt åt sidan, som han sa till mig."

"Kontaktade AF för att få starta upp eget och Terje fanns med. Det visade sig att man inte ville ge den möjligheten, eftersom dom tolkade det så att Terje försökte starta upp igen med att gå via mig."

Om det är sant som Malin säger, då får jag känslan av att Terje har utnyttjat och manipulerat henne sedan de träffades och en stor släng av Stockholmssyndromet bubblar upp i allt.

Oerhört otäck läsning.
 
Ja nu verkar det verkligen som han fullständigt har tappat konceptet. Att skriva "Om 'hela sanningen' kommer fram eller inte, det kommer framtiden visa." tyder ju på att han inte tänker lägga korten på bordet. Jag förstår ärligt talat inte varför inte någon journalist har snappat upp det här från ett mer kritiskt perspektiv. Det är helt galet...
 
KOMPLETTERING: Hur man hittar cachade sidor av T:s blogg.

Google, i sökfältet, skriv:
site:terjehelleso.wordpress.com
Eller alla sidor med "lodjur":
lodjur site:terjehelleso.wordpress.com
I sökresultaten, klicka på "Cachad" till höger där det finns (alla sidor är inte cachade).

ELLER:
klicka här för att se alla indexerade sidor på den domänen:
http://www.google.se/search?q=site:...=1174&bih=731&num=10&lr=&ft=i&cr=&safe=images
Eller alla sidor med "lodjur":
http://www.google.se/search?q=lodju...=1174&bih=731&num=10&lr=&ft=i&cr=&safe=images

ELLER:
Välj Avancerad sökning.
Skriv terjehelleso.wordpress.com vid "Sök inom en webbplats eller domän"
Skriv ev sökord längre upp.

KOMPLETTERING till hur man hittar cachade sidor av T:s blogg:

Eftersom Google successivt har infört ändringar i gränssnittet, så visas INTE alltid länken "Cachad" direkt i länkarna.
Då får man flytta muspekaren åt höger i resp länk (1, se bild), så att förhandsgranskningen öppnas. Där (2) ligger Cachad-länken (om sidan är cachad), längst upp i förhandsgranskningen.

En fördel med detta är att man även ibland kan se en cachad bild av ev. borttagna foton.
Som tex i följande fall, där T raderat fotot på sin blogg, men google har kvar en cachad bild av fotot:
 

Bilagor

  • google-cache_400x400.jpg
    google-cache_400x400.jpg
    84 KB · Visningar: 1,042
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.