Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Håller med dig om tidningen Foto. Ynkligt att han nästan tar Terje i försvar. Med kommentarer som att ingen farit illa. Och att man inte kan jämföra honom med Gaddafi !!!! Och hur synd det är om Terje för att fotografins Nato jagar och bombar honom värre än Gaddafi!!!

Gör han verkligen den typen av liknelser?
Om du har tid och lust får du gärna citera lite från texten så att även ickeläsare av tidningen ges möjlighet att begrunda just hur illa ställt det är med fotojournalistiken i det här landet. Den andra tidningens s.k. intervju med TH är ju rent löjeväckande och framstår mer som någon bisarr form av offerpredikan.
 
Vi har ju alla fått ta del av inte minst Gitts, eh, lite säregna reaktioner.

Exakt. Därför när man läser klubbens officiella uttalande, vänder det sig lite i magen.

Det är väl att en själv är ifrån de trakterna... så blir denna skandalen lite mer närmare för mig. =)

Det är bra att TH fortfarande är admin i fb-gruppen i alla fall, nu när han gått ur. :)
 
Ytterliggare en lam intervjuv, denna gången från SVD mobil.svd.se/rss.jsp?rssid=3622191&item=http%3A%2F%2Fwww.svd.se%2F%3Fservice%3Dmobile%26articleId%3d6493186

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 
Ytterliggare en lam intervjuv, denna gången från SVD mobil.svd.se/rss.jsp?rssid=3622191&item=http%3A%2F%2Fwww.svd.se%2F%3Fservice%3Dmobile%26articleId%3d6493186

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Tack,

Man blir ju bara mer och mer förvånad. Det är ett stort offerskimmer över hela sättet hos båda att resonera. Men det är väl så man gör när man har fastnat med handen i burken. Han har nog ingen plan att komma tillbaka igen, för det torde vara totalt omöjligt för honom med den frånvaro på riktig information som ges hela tiden.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/intervju-med-terje-helleso_6493326.svd

Kort radiointervju, undrar hur många "Nära" lodjursmöten han snackar om. T.om det där känns ju som en lögn och att påvisa varför han började manipulera från början.

Han får det att låta som att han bara har manipulerat lodjursbilder post 2010. Vilket är helt fel. Vargbilden är väl från 07 någon gång... Så hans sätt att prata om varför han började manipulera har tyvärr ingen botten. Då han inte ens tar upp nånting annat än just de här sabla lodjuren, och att frustrationen över att inte kunna "göra en bra bild" av dessa är orsaken på något sätt...
 
Senast ändrad:
nytt inlägg på bloggen: http://terjehelleso.wordpress.com/

tycker synd om sig själv och hotar med både faktura, advokat och polisanmälningar.

Jag måste säga att det var ett mycket intressant inlägg, eftersom det visar vad Terje menar med att förlöjliga och jaga. Det första mailet han hänvisar till, från Ivar Fernemo, tycket jag fångar ganska bra vad många av oss känner. Det ser Terje som hetsjakt och förlöjligande. Allt vi vill ha är korten på bordet...
 
Det är mycket märkligt att han aldrig skrivit ett ord om vargbilden. Han tasssar lixom omkring och försöker få den att försvinna.

Så länge han inte tar tag i de bilder folk frågar om blir det ju aldrig något slut på det här.

Börjar faktiskt fundera på om människan saknar någon form av förståelse för andra människors känslor.

Terje ser sig själv som en jagad man, och han saknar fullständigt förståelse på varför det fortsätts diskuteras. Det som är diskuterat de senaste 500 inläggen är inte någonting han tar upp. "Lägg korten på bordet, varför undanhåller han information och spelar ett oärligt spel".

Han har uttryckt att han vill komma tillbaka som fotograf, ändå undrar han varför folk ifrågasätter honom.

Att han gång på gång skriver att folk vill att han skall ta livet av sig osv tyder bara på att han vill ta fokus från sakfrågan och göra sig själv till ett offer som folk skall tycka synd om. Att han blivit uppmanad att flytta från Mullsjö har jag rätt svårt att tro. Det är väl så han har gjort förr, flytt fältet när det blivit för hett runt honom.

Sen förstår han inte att folk som köpt hans böcker och bilder självklart undrar vilka/när/var/hur-bilder som är manipulerade. Inte ens detta verkar han förstå.

Han kör just nu med skrämselpropaganda, polisanmälningar och advokat skall kallas in.
 
"Nu tycker jag verkligen att det börjar räcka. Den lynchmobb som cirkulerar och sprider all möjlig dynga i allt detta, jag undrar verkligen när det ska sluta. "

Jag tror de flesta vet när det kan sluta. Det tror jag även han vet om.

Det här var i mina ögon ett extremt lågvattenmärke från Terjes sida. Han börjar med att beklaga sig, som alltid annars, och flikar in lite "diskret" att ett självmord skulle vara rättfärdigat efter "lynchmobbens" framfart gentemot honom.

"Det finns även en nystartat blogg http://terjadefoton.wordpress.com/ där man redan gjort sitt jurybeslut och kontaterat och bekräftat allt. En ”seriös” blogg där man avkräver svar, och där man med jämna mellanrum skickar mejl till mig för att avkräva svar från mig. Vad man kanske inte tänkt på är att ett flertal av bilderna som är publicerat i forumet är publicerade utan mitt tillstånd och där jag givetvis kan skicka en faktura för användning av dessa. Jag kommer givetvis inte avkräva något vad gäller mina manipulerade lodjursbilder, men alla andra indicier som framställs som bevis för omfattande manipulering kommer jag givetvis att så småningom fakturera ägaren till bloggen!"

Vad bra att han iallafall uppmärksammar bloggen, trodde han skulle ignorera den helt och hållet. Mindre bra att han fortfarande väljer att kommentera något om de ifrågasatta bilderna, och väljer istället att dra stämnings-kortet.

"Och så finns det fortfarande människor där ute som kräver bevis, bevis, bevis! Till vilken nytta."

..
 
Med all respekt, ni kan ju omöjligt veta vad TH fått ta emot i form av email, brev, telefon och annat som ni inte har tillgång till, så var lagom krtitiska i det avseendet. Världen är inte bara FS och FB. ;-)

Visst borde han besvara frågorna om vargbilder och annat, men det tänker han uppenbarligen inte göra. Nånstans finns kanske en gräns då man får konstatera att han är körd och att han inte tänker lägga alla kort på bordet, och då får det väl bli den kvarstående bilden av honom - en som förmodligen aldrig erkände fullt ut, och därmed förblir en som luras.
 
Senast redigerad av en moderator:
Med all respekt, ni kan ju omöjligt veta vad TH fått ta emot i form av email, brev, telefon och annat som ni inte har tillgång till, så var lagom krtitiska i det avseendet. Världen är inte bara FS och FB. ;-)

Visst borde han besvara frågorna om vargbilder och annat, men det tänker han uppenbarligen inte göra. Nånstans finns kanske en gräns då man får konstatera att han är körd och att han inte tänker lägga alla kort på bordet, och då får det väl bli den kvarstående bilden av honom - en som förmodligen aldrig erkände fullt ut.

Om jag på något sätt lärt mig förstå människan TH, så har jag extremt svårt att tro att han inte skulle ta upp konkreta exempel om han verkligen var så hotad. Jag skulle tro att de mail han tar upp i bloggen är representativa för det han får. Han har ju inte direkt varit dålig på att spela på allt som är till hans fördel, så varför skulla han resonera:

- Hmm, jag väljer ut ett par milda mail att beklaga mig över, och låter de värsta vara...

I min värld är det helt otänkbart att han agerar så.
 
Med all respekt, ni kan ju omöjligt veta vad TH fått ta emot i form av brev, telefon och annat som ni inte har tillgång till, så var lagom krtitiska i det avseendet. Världen är inte bara FS och FB. ;-)

Visst borde han besvara frågorna om vargbilder och annat, men det tänker han uppenbarligen inte göra. Nånstans finns kanske en gräns då man får konstatera att han är körd och att han inte tänker lägga alla kort på bordet, och då får det väl bli den kvarstående bilden av honom - en som förmodligen aldrig erkände fullt ut.

Självklart tänker han inte göra det, det skulle ju skada det lilla anseende han har kvar. Just nu är han känd som människan som fick en knäpp och manipulerade och stal lodjursbilder, men INGET annat. Men så är det ju inte alls? Varför i hela fridens namn ska han få komma undan med sina tidigare dåd?

När han erkänner och lägger korten på bordet kommer "drevet" att släppa. Inte ett ögonblick innan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.