Birdman
Aktiv medlem
Om det gäller mitt tidigare inlägg så var syftet dokumentärt (inte alla har läst hans blogginlägg). Inte att förlöjliga.
Bilderna har visats, hans berättelser har visats, varför inte även kommentarerna. Så här i efterhand ÄR det säkert pinsamt för de som gjorde inläggen, åtminstone känner jag så å kommentatorernas vägnar.
Exemplet visar - såhär i efterhand - hur väl han lyckades manipulera folk med sina berättelser och bilder.
I just detta lodjursmöte avfyrade han en blixt upp i näsan på lodjuret, inga betänkligheter om att skrämma lodjuret. Men när han plåtade Snusen (utan blixt) tog han bara 1 bild med motiveringen att inte skrämmas med kameraljudet. Han är en baddare på att ljuga, men behöver öva och finslipa lite på helheten för att det ska bli riktigt trovärdigt (han övar väl som bäst just nu).
Ja, det var ditt inlägg jag menade. Jag förstår din retorik och själva sakfrågan är intressant, det håller jag med om. Däremot anser jag även att det är att balansera på en tunn tråd genom att skriva som du gör ovan och samtidigt skriva att du plockat bort namnen för att det är pinsamt för vederbörande. Det kan verkligen vara en balansgång mellan att vilja föra fram bra saker i en diskussion och att kränka andra människor genom att publicera kommentarer från den aktuella bloggen och då bör man tänka en, två eller tre gånger extra gång innan man klickar på "skicka svar".
Jag ser det inte som ett dugg pinsamt att ha blivit lurad, det blir jag mer eller mindre varje dag, på det ena eller andra sättet. Men det är inte för andra att kritisera. Jag har själv blivit lurad av Terjes fake-bilder, om jag minns helt rätt har jag skrivit en kommentar vid ett tillfälle i hans blogg om en lodjursbild. Faktiskt den enda av lobilderna som jag tyckte varit tillräckligt snygg för min personliga smak. För mig har det mest varit "ok, han har plåtat lodjur...kul för honom!" och så har jag fortsatt med mitt liv.
Med det sagt skulle jag som person inte vilja att mina ord kommer upp i en diskussionstråd här på FS (även fast mitt namn är struket) eller någon annanstans, så att folk kan gotta sig i vad den "lättlurade" naturfotografen kan gå på. Det tycker jag säger mer om personen som postar än om den som har blivit lurad...
// Daniel