Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om det gäller mitt tidigare inlägg så var syftet dokumentärt (inte alla har läst hans blogginlägg). Inte att förlöjliga.
Bilderna har visats, hans berättelser har visats, varför inte även kommentarerna. Så här i efterhand ÄR det säkert pinsamt för de som gjorde inläggen, åtminstone känner jag så å kommentatorernas vägnar.
Exemplet visar - såhär i efterhand - hur väl han lyckades manipulera folk med sina berättelser och bilder.

I just detta lodjursmöte avfyrade han en blixt upp i näsan på lodjuret, inga betänkligheter om att skrämma lodjuret. Men när han plåtade Snusen (utan blixt) tog han bara 1 bild med motiveringen att inte skrämmas med kameraljudet. Han är en baddare på att ljuga, men behöver öva och finslipa lite på helheten för att det ska bli riktigt trovärdigt (han övar väl som bäst just nu).

Ja, det var ditt inlägg jag menade. Jag förstår din retorik och själva sakfrågan är intressant, det håller jag med om. Däremot anser jag även att det är att balansera på en tunn tråd genom att skriva som du gör ovan och samtidigt skriva att du plockat bort namnen för att det är pinsamt för vederbörande. Det kan verkligen vara en balansgång mellan att vilja föra fram bra saker i en diskussion och att kränka andra människor genom att publicera kommentarer från den aktuella bloggen och då bör man tänka en, två eller tre gånger extra gång innan man klickar på "skicka svar".

Jag ser det inte som ett dugg pinsamt att ha blivit lurad, det blir jag mer eller mindre varje dag, på det ena eller andra sättet. Men det är inte för andra att kritisera. Jag har själv blivit lurad av Terjes fake-bilder, om jag minns helt rätt har jag skrivit en kommentar vid ett tillfälle i hans blogg om en lodjursbild. Faktiskt den enda av lobilderna som jag tyckte varit tillräckligt snygg för min personliga smak. För mig har det mest varit "ok, han har plåtat lodjur...kul för honom!" och så har jag fortsatt med mitt liv.

Med det sagt skulle jag som person inte vilja att mina ord kommer upp i en diskussionstråd här på FS (även fast mitt namn är struket) eller någon annanstans, så att folk kan gotta sig i vad den "lättlurade" naturfotografen kan gå på. Det tycker jag säger mer om personen som postar än om den som har blivit lurad...

// Daniel
 
En av dom intressantare och samtidigt tråkigare aspekterna av TH-historien är just hur folk och grupper behandlar varandra i diskussionen. Här finns material för en doktorsavhandling tror jag nog. Det verkar finnas ett stort behov av spydigheter och sarkasmer, och att förlöjliga andra och ifrågasätta deras intelligens. Det är något jag har väldigt svårt för, ett argument blir inte starkare av att man kopplar ihop det med nedlåtande eller lustiga kommentarer om andras åsikter. Många verkar dock behöva förstärka argumenten och sig själva på det sättet. Vi-och-dom är också väldigt tydligt här, upplevda meningsmotståndare och sådana som bara inte håller med lika högljutt placeras in i klaner och sekter. Debatten har avslöjat annat än bara THs fusk skulle jag påstå, och några debattörer har kommit ur debatten lite solkiga.

Jag håller med, det är en mycket intressant fråga. Jag ser det som att det finns lite olika grupper:

- De ibland imponerade, gruppen som Daniel beskriver ovan och som jag själv känner mig som en "medlem" av. Denna grupp var nog ganska övertygad till en början om att GG och inte TH var på tunn is.

- De hänförda neutrala, som verkligen sett upp till TH:s foton och inte minst hans principer som naturfotograf, men som inte försvarat honom, exempelvis 15-åriga bloggtjejen (kommer inte ihåg namnet).

- Fansen, de som sett upp till honom nästan ikonmässigt och även försvarat honom hårdnackat och när TH kritiserat folk som givit honom fyror i betyg har "fansen" hängt med. Har väl funnits några i tråden men här väljer jag att inte nämna några namn...

- De öppna kritikerna, som varit aktiva och ifrågasatt, röstat lägre än fem osv... De som blivit ansatta av fansen och TH själv. En väldigt liten grupp som väl kanske är dem som håller fanan högst idag. Här är GG president...

- De tysta kritikerna, som tyckt att saker verkat skumt, men som av en sund oro över att hamna i klinch med Fansen och TH valt att tiga. Den grupp som många idag hade velat tillhöra, jag gjorde det inte, och undrar hur många som gjorde...

Precis som Daniel skriver så kan det aldrig vara den lurades fel, och jag ser ingen anledning att trycka ner dem som har beundrat, däremot så kanske de som tillhört "Fansen" ska fundera lite på sin approach framöver, när man väljer att kritisera eller döma utan att (uppenbarligen) ha helt torrt på fötterna.
 
Eftersom man blir nersablad så fort man skriver något lite mer spekulativt så ska jag vara försiktig. Vad jag förstår så fanns en diskussion om Terje hade fler konton här på FS runt 2007, det fanns några konton som i princip bara hyllade hans bilder? Kan det vara så enkelt att han blev bannad härifrån, torde ju vara tämligen enkelt för typ Elmfeldt att kolla IP-adresser, sen ville man inte "hänga ut" den STORE naturfotografen med så simpla metoder, så han valde att själv lämna FS pga tidsbrist.

Om det nu var så, så skulle det ju bara bekräfta hans beteende och simpla metoder att försöka nå framgång.

Fredrik

Terje sa upp sitt konto på egen begäran. Vi bannade inte honom. Likaså gäller Malin.
 
Lätt att tråden driver iväg nu när den funnits länge. Det är naturligt men jag försöker hålla den på rätt köl. Raderade ett par OT inlägg precis. Det är kanske dags för ett par kompletterande trådar? Tex juridiken?
 
Tydligen ett nytt inlägg på Terjes Facebook (saxat från FB):
...

Tja, alla skulle vi kanske ha lite problem med en kommentar som jämför en med Stalin och Hitler, det är som bekant ett bra sätt att stänga av en saklig debatt att dra in dom ... inte det smakligaste sättet att kritisera TH som jag sett.
 
Förstår att det inte är ok att kopiera från stängd facebook-sida, men det var spännande att läsa kommentarena, utan att säga för mycket så fick jag väl lite vatten på min kvarn att gruppen "Fansen" som jag skrev om ovan definitivt fortfarande existerar... Någon hänvisade till den här soppan som "ditt lilla misstag" vilket jag finner ganska intressant.
 
"Angela Sobhi: Dear Terje, I am very sorry that something so little has exploded into something so ridiculous."

..


Nu är det ju inte ALLA som har Terje som vän på facebook som strukit vare sig honom eller situationen medhårs!!!
Personligen så har jag (och många andra) vid ett flertal tillfällen avkrävt Terje på TOTAL transparens i sin "kommande/utlovade" redovisning... Mitt senaste tillskott i denna min strävan, gjordes så sent som idag, men den kommentaren valde du att INTE ta med!?
 
Nu är det ju inte ALLA som har Terje som vän på facebook som strukit vare sig honom eller situationen medhårs!!!
Personligen så har jag (och många andra) vid ett flertal tillfällen avkrävt Terje på TOTAL transparens i sin "kommande/utlovade" redovisning... Mitt senaste tillskott i denna min strävan, gjordes så sent som idag, men den kommentaren valde du att INTE ta med!?

Jag saxade kommentaren från ett inlägg som gjorde på FB 10:07. När det inlägget postades så var det alla kommentarer.

Jag har alltså inte själv någon insikt i TH's FB. Tänkte bara det skulle vara intressant för folket på FS att ta del av hans senaste uppdateringar. Måste ha missat reglerna.
 
Senast ändrad:
........
Jag ser det inte som ett dugg pinsamt att ha blivit lurad, det blir jag mer eller mindre varje dag, på det ena eller andra sättet. Men det är inte för andra att kritisera. Jag har själv blivit lurad av Terjes fake-bilder, om jag minns helt rätt har jag skrivit en kommentar vid ett tillfälle i hans blogg om en lodjursbild. Faktiskt den enda av lobilderna som jag tyckte varit tillräckligt snygg för min personliga smak. För mig har det mest varit "ok, han har plåtat lodjur...kul för honom!" och så har jag fortsatt med mitt liv.

Med det sagt skulle jag som person inte vilja att mina ord kommer upp i en diskussionstråd här på FS (även fast mitt namn är struket) eller någon annanstans, så att folk kan gotta sig i vad den "lättlurade" naturfotografen kan gå på. Det tycker jag säger mer om personen som postar än om den som har blivit lurad...
// Daniel

Du överreagerar, men jag ska förklara ändå.
Men först:
din agenda tycks vara att förminska T:s bedrägeri och flytta fokus till annat.
ENLIGT DIN INLÄGGSHISTORIK för denna tråd:

I ditt 1:a inlägg skriver du bl.a:
"...Däremot besökte jag inte hans blogg särskilt ofta och läste heller inte texterna...så jag hade egentligen inte en aning om antalet möten han uppgav där..."

Du har alltså inte ens läst texterna.

Ditt 2:a inlägg i denna tråd handlar om Hägrar som övervintrar...
Ditt 3:e handlar om Den svenska och nordiska naturfotografin...
Osv osv... 15 st mer eller mindre nonsensinlägg som på olika sätt försöker ta fokus från ämnet.

Och så kommer då ditt skenheliga inlägg mot mig där du försöker kasta skit för att jag visar några ANONYMISERADE kommentarer.

Du skriver: "Jag ser det inte som ett dugg pinsamt att ha blivit lurad, det blir jag mer eller mindre varje dag, på det ena eller andra sättet".
Men du har inte läst hans texter, och därmed inte heller blivit manipulerad och lurad av dem.
Istället försöker du förminska och reducera T:s årslånga bedrägeri till att handla om små vita lögner. Det är ljusår ifrån T:s bedrägeri, som pågick under lång tid och var systematisk utfört i syfte att manipulera folk för att gynna hans egen karriär.

Dina inlägg säger säger mer om dig, än vad du försöker ge sken av.
Faktum är att ditt eget agerande får dig själv att framstå som manipulativ, liksom T.

Du säger att DU inte upplever det som pinsamt. Men JAG gör det. Jag tillhör kategorin som - i motsats till Dig - faktiskt LÄSTE hans texter. Det var framför allt de detaljerade berättelserna som övertygade. Bilderna tyckte jag ibland såg smått märkliga ut, men berättelserna, alla positiva kommentarer, och hans ställning som erkänd fotograf vägde tyngre.

Och har du problem med kommentarerna, vänd dig till T som ursprungligen publicerade kommentarerna på sin blogg.
 
Ska man skämmas för att man blivit lurad?

Jag är en utav dem som blivit grundlurad.
Blandningen av naturfoto och konstfoto tilltalade mig mycket.

Visst sade magkänslan att Terje omöjligt kunde veta vilka lodjur som parat sig med varandra och att fötterna och skuggorna i bilden på lodjuret, som sas vara 1 meter från Terje, var konstiga, men jag ville inte lyssna.

Det är bara att lära sig och gå vidare. Min läxa är att lita på min magkänsla.

Jag vill gärna se att fokus riktas mot det bedrägeri som Terje utsatt oss alla för under alla dessa år.
Diskussionerna om BILDEN är så mycket viktigare än allt annat!

Alla seriösa fotografer koncentrerar sig på sitt yrke, sin passion.
Har du foto som levebröd eller brinner du för det du håller på med?
Visa det!
 
Jag är en utav dem som blivit grundlurad.
Blandningen av naturfoto och konstfoto tilltalade mig mycket.

Visst sade magkänslan att Terje omöjligt kunde veta vilka lodjur som parat sig med varandra och att fötterna och skuggorna i bilden på lodjuret, som sas vara 1 meter från Terje, var konstiga, men jag ville inte lyssna.

Det är bara att lära sig och gå vidare. Min läxa är att lita på min magkänsla.

Jag vill gärna se att fokus riktas mot det bedrägeri som Terje utsatt oss alla för under alla dessa år.
Diskussionerna om BILDEN är så mycket viktigare än allt annat!

Alla seriösa fotografer koncentrerar sig på sitt yrke, sin passion.
Har du foto som levebröd eller brinner du för det du håller på med?
Visa det!

Vart vill du komma med just detta? Vi har diskuterat hans bilder och hans sätt att manipulera i snart 2500 inlägg. Om man har foto som leverbröd eller brinner för det, visa det? Ja det gör nog de flesta eller hur menar du här?

Hmm...
 
skojare där :)

Men för den som eventuellt inte känner till det så finns det fortfarande en del gamla bloggsidor cachade hos google, sök på:
lodjur site:terjehelleso.wordpress.com
och välj "Cachad" på dom länkar där det finns.

Ja, det är väldigt lätt att hitta den bloggsida du tog kommentarerna från. (En sökning på någon av kommenterna räcker bra.)
 
Ok! Då mindes jag rätt, jag hade en vag aning om att han blev sur över nåt.

Jag har ett ganska bestämt minne över att han och M valde att lämna FS då det enligt dem var allt för mycket diskussion om teknik och prylar på FS. Och för lite diskussion om "bilden".

Har ett vagt minne av att jag ifrågasatte att teknikdiskussionerna på FS skulle skulle vara ett förhinder för diskussioner om bildskapande. Fick dock ingen gehör för de tankarna. Den tråden kanske finns kvar här på FS?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.