Hur påverkar det som har hänt dig?
Jag skall ärligt talat säga Dig att jag mår illa av detta. Jag hade mått bättre om fanskapet bara erkänt direkt eller om det varit en amatörfotograf samt att det inte varit priser och tävlande inblandat.
Alla bilder jag har tagit som folk i min omkrets har sett är hyfsade. Några är riktigt bra för att vara jag. (de som varit kass av en eller annan anledning har självklart kastats)
Mina vänner och bekanta har sett min iMac 27" med Aperture och Nik Software. Jag har varit stolt över att visa vad jag lagt mina sparpengar på och vilket brinnande intresse jag har för just fotografering och sådant som kan höra till.
Dock har jag hittills inte "tryckt" en enda bild som jag behandlat via dessa program. De enda bilder som vi har beställt eller skrivit ut är helt "råa".
Jag mår illa för att jag de flesta människor drar alla över en kant. Jag mår illa för att mina vänner och bekanta kanske i framtiden skall säga; "var, när och hur tog du den bilden", med en sådan skepsis i tonen.
Men jag tror nog det hör till. Tyvärr. Men det nog bara att gilla läget.
Personligen tror jag att "behandlade och manipulerade" bilder kommer att accepteras på samma sättet som spelfilmen accepteras idag. Kanske inte imorgon eller nästa år.
En gång i tiden var det ju "fusk" att kunna spela in, ta om och redigera. Teater var det enda riktiga. Herregud - det finns tonåringar idag som inte ens vet vad teater eller stumfilm är.
Detta är skrämmande men jag tror nog att det i framtiden kommer att handla väldigt litet om manuellt perfekt tagna bilder utan redigering i någon som helst form. Det är vi som tittar på bilder och den kommersiella världen som påverkar oss som fotografer som avgör.
Jag mår inte illa för att jag tror att detta var ett första steg mot den framtiden.
Jag mår illa för att TH ljugit och bedragit. Däremot älskade jag hans bilder och skulle mycket väl kunna ha dem hängandes på väggen om det inte varit för just detta som hänt. Nu känns det som att man hade haft "stöldgods" på väggen och konstant blivit påmind om det.
Vissa skyddas alltid till en bröjan. Jag tycker det är konstigt att inte fler har haft tanken "hur har han lyckats med detta"? Jag kände direkt att något var skumt över bilderna denna "golgata" började med. Det var bara en känsla och inget proffsigt analyserande.
Det påverkar mig. Det gör det. Jag kommer alltid att berätta exakt vad jag gjort med mina bilder för mina vänner och bekanta. Om jag nu lägger ut bilder på forum eller på nätet kommer jag också att skriva exakt vad jag gjort. Hade jag gjort det om det inte varit för TH. Jag tror det, men kanske inte lika nogräknat.
/Soms