Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag kan komma ihåg saker runt omkring bilden som jag har tagit när jag ser den. Jag har dock väldigt svårt att komma ihåg alla mina 20000+ bilder på beställning. Frågan är om Terje ens har tittat på sin vargbild under den här tiden, medan du själv tycker att det är självklart att han borde minnas den som ett klippochklistrajobb eftersom du sett bevisen för det gång på gång i denna tråd och på andra ställen.

Jag gissar att Terje har lagt ner mycket mer tid på att prata om sina mest populära bilder än han har lagt på att klippa och klistra till dem. Det är ju vid det här laget ganska vedertaget att en hel del av klippoklistrandet är ganska amatörmässigt. Det är ju en ganska lång lista på saker som han inte har gjort i bilderna:
- Fixa till ljus så att det stämmer in
- Fixa till rörelseoskärpa
- Fixa till grenar så att de passar in framför/bakom djur
- Fixa till skuggor

Oavsett detta så tror jag ändå att det är möjligt att förtränga och intala sig själv saker, även om man lade ner en del tid och koncentration på att göra det. Jag gissar nämligen att funktionerna i hjärnan som påverkar resultatet i vittnessituationer även påverkar andra situationer på liknande sätt.

Den största omfattningen av manipulationen tror jag är på lo-bilder...

Sedan finns det säkert några bilder som är klipp-klistra.

Jo, terje har ordnat med ljus, oskärpa och annat i sina bilder, så det är inte bara klipp och klistra. Gå och titta på dem får du se....

Ja, men du använder ju dina referenser mot fel typ av person och händelse? Detta med att intala sig något och "glömma bort verkligheten" går inte att tillämpa på allt.

Att jag sedan inte har någon wikipedia att länka till har inte med saken att göra, det är bara jag själv som tänker så och har inte belägg för det. Jag tror knappast Terje behöver sitta i timmar och gå igenom sina bilder

"Hmm undrar om jag klippte in denna vargen här eller om den faktiskt var där" I ett möte med så ovanliga djur, och dessutom om man får ett riktigt bra foto, då kommer man ihåg det, annars har man något minnesfel. Och oavsett hur man diktar upp historian har jag svårt att tro att du intalar dig själv, för det handlar om att du intalar dig själv. Inte att någon annan intalar dig det... Det är den stora skillnaden.,

Att du tillämpar vittnessituationer här är ju riktigt konstigt. Där handlar det väl också om helt andra faktorer som gör att du förtränger, PTS, förvirring, adrenalinpåslag, förvirring osv? Näae, jag har svårt att tillämpa vittneshistorien på just detta som Terje har gjort. Men jag kan ju ha fel.
,
 
Jag håller med dig om det faktum att han säkerligen inte har någon vidare koll på hur utbrett fusket faktiskt är.

Men deras resonemang, NVV's, var ju i grund och botten att det fanns mycket som talade för att han hade manipulerat innan 2011, vilket de meddelade honom... men han själv vet inte att han har manipulerat (ergo, skapat montage) innan 2011?

Angående vargbilden så är den ju bland hans mest tongivande vargbilder, och han har själv sagt i en intervju med K. Buchwald (osäker på om jag har rätt namn) att det är en av hans absolut bästa vargbilder.

Ett annat utdrag från den intervjun:

”Varför valde du den bilden? Vad är det som gör den så speciell för dig?”

”För att det är en vild varg i Sverige, och här i Hälsingland. Efter lång tids arbete känns det skönt att ha lyckats göra en vargbild precis som jag önskade mig en sådan. En varg i sin miljö i vinterkyla i spännande ljus. Bilden har även använts i vargdebatten, vilket gör bilden än viktigare – för att vargen ska få en säker framtid i Sverige.”

Så just den bilden borde inte vara lika lätt att förtränga som en av 100-tals manipulerade lodjursbilder. Det är min tanke.
Just det där uttalandet i den intervjun tycker jag talar mot äktheten i de andra vargsiluettbilderna från samma tidsperiod. Om jag fotograferade en fin vargbild en nyårsafton där vargen syntes som en liten siluett och sedan någon månad senare fuskade ihop en annan vargbild genom att klistra in en liten vargsiluett... och sedan fick frågan vilken som var min favorit - ja, då skulle jag självklart välja den äkta bilden. Varför lyfta fram en fuskbild om man har en äkta att vara stolt över?

Den rimligaste förklaringen är i mina ögon att båda är montagebilder och han helt enkelt valde den montagebild han var mest nöjd med. Plus att de faktiskt passar in väldigt bra på hans "fuskprofil" att han helst fuskar i bilder där djuret är suddigt, siluett eller en liten del långt borta.

(edit: eller silhuett kanske, med h?)
 
Jag står över poängplockandet jag med genom att hänvisa till http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1724503&postcount=2377

Hänvisar till http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1724481&postcount=2366

...om du tycker att det är lättare för dig att förstå. Annars... föreslår jag att du skriver ett privat meddelande så kan vi diskutera psykologi och kommunikation. Jag tycker att det är tokigt intressant! Blev en liten glidning ifrån huvudämnet. Så jag svarar inte dig mer här nu, men hör gärna av dig Gustaf. :)
 
Anders, det är ett sluttande plan. Jag tror få håller på och klipper och klistrar som Terje som inte uttryckligen sysslar med fotomontage (för det är ju en konstart i sig) men det är väldigt många som säkert slirar på en hel del andra plan precis som Mavericks skrivningar indikerar. Så att tro att Terje är unik visar återigen bara på oviljan att se problemen med digitalt "efterarbete" som ibland slirar över i manipulation mer eller mindre utan att folk bryr sig om att skriva andra på näsan vad de gör.

Jag vidhåller att Terjes situation är unik. Han har inte "slirat", han har inte sysslat med "digital efterarbete". Han har jobbat med ren och skär förfalskning samtidigt som han hävdat att han själv inte ens efterarbetar överhuvudtaget. Dessutom har han hållit föredrag och agerat kursledare där han predikat sin oförfalskade teknik.

Det är den kombination som gör fallet unikt.

Säkert finns det en och annan fotograf där ute som inte har helt rent samvete men få (ingen?)kommer i närheten av detta fusk.

Tror och tycker jag i alla fall.
 
Är det någon som hört nått mer från Terje? Är senaste intervjun som var på SVT? Skulle vara intressant att höra hur det går för honom. Bör väl knappast ta så här lång tid att sammanfatta...
 
http://www.nyheterna.se/tv?vid=2032...&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

02.55

Terje sitter själv och säger att han började klippa-och-klistra med andras bilder, i samband med lodjursprojektet, alltså. Som startade i slutet av 2010.

Är inte detta tillräckligt bevis för att det inte går att lita på människan?

Citat från intervjun:

I: Hur långt tillbaka räknar du då?
TH: Tidigast, ja.. någon gång i december.
I: Så ingenting innan dess?
TH: Näe alltså, jag har inte drivit på med sådant innan dess annat än att..

Sedan nämner han kaos. Och att han inte måste se för många krav. Och att han även sedan innan har gjort manipuleringar, vad han vet, i lindrigare former, som han tror handlar om några enstaka bilder.
 
Senast ändrad:
http://www.nyheterna.se/tv?vid=2032...&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

02.55

Terje sitter själv och säger att han började klippa-och-klistra med andras bilder, i samband med lodjursprojektet, alltså. Som startade i slutet av 2010.

Är inte detta tillräckligt bevis för att det inte går att lita på människan?

Citat från intervjun:

I: Hur långt tillbaka räknar du då?
TH: Tidigast, ja.. någon gång i december.
I: Så ingenting innan dess?
TH: Näe alltså, jag har inte drivit på med sådant innan dess annat än att..

Sedan nämner han kaos. Och att han inte måste se för många krav. Och att han även sedan innan har gjort manipuleringar, vad han vet, i lindrigare former, som han tror handlar om några enstaka bilder.

Huouvaa .......
 
När dom första anklagelsena dök upp så sa många direkt att "anklagelserna är löjliga - sluta!". Som tur var lyssnade inte många och efter någon dag avsjöjades dom första förfalskade bilderna.

Direkt så var det vissa som sa att "sluta nu - Terje har säkert en bra förklaring". Folk fortsatte gräva.

Terje erkände att vissa lodjursbilder var manipulerade och då skrevs det att "han har erkänt så lämna honom ifred". Folk fortsatte gräva och snart hade man avsjöjat betydligt mer än några lodjursbilder.

Då erkännde Terje ett mer omfattande fusk och precis som tidigare så skrev vissa att "nu skall ni inte besvära Terje mer".

Och så kom en ursäkt och återigen så skall vi sluta tjata och "gå vidare"...

Så länge han behåller prispengarna han fuskat sig till. Då vet man att han inte menar allvar med ursäkten eller är ångerfull.
Och han erkänner bara lite i taget när någon grävt fram nytt fusk
 
Verkar som han fortsätter att ljuga, nu har han erkänt att han manipulerat bilder i 6 år! http://www.jagareforbundet.se/svens...Helleso-manipulerade-bilder-i-sex-ar-1.18133/

Någon som kan berätta hur man använder google cache? Skulle vilja läsa hans gamla inlägg...

Det uppkom igår att han erkände att han har manipulerat sedan 2005, då han flyttade två byggnader närmre varandra. Men han snackade inte montage då.

Men han säger att han har klippt-och-klistrat och monterat in andras djur, från och med december 2010.
 
Så länge han behåller prispengarna han fuskat sig till. Då vet man att han inte menar allvar med ursäkten eller är ångerfull.
Och han erkänner bara lite i taget när någon grävt fram nytt fusk

Med tanke på att han pratar om dålig ekonomi så kanske han har svårt att få fram 15000 spänn i nuläget. Men i så fall borde han säga att han ska betala tillbaka så fort ekonomin medger.
 
Det uppkom igår att han erkände att han har manipulerat sedan 2005, då han flyttade två byggnader närmre varandra. Men han snackade inte montage då.

Men han säger att han har klippt-och-klistrat och monterat in andras djur, från och med december 2010.

Vargbilden från Året är väl från 07.

Jag förstår seriöst inte att människan kan sitta och blåljuga framför kameran. Obehagligare känsla har jag knappt upplevt när man lyssnar på honom. Sitta och fortsätta manipulera och rädda sitt eget skinn. Aldrig har jag då läst "väldigt många" kommentarer som tycker de skall gå ut och skjuta sig själva.

Blir rent av förbannad av att reportrarna inte kan läsa på lite och kanske ha lite bilder på papper och lägga fram och be honom förklara. t ex vargbild.............
Tröttsamt
 
Blir rent av förbannad av att reportrarna inte kan läsa på lite och kanske ha lite bilder på papper och lägga fram och be honom förklara. t ex vargbild.............
Tröttsamt

Detta håller jag med om - det känns som att det är två dåliga alternativ att välja mellan:

- Reportern har inte reda på att vargbilden är synnerligen fuskmisstänkt.

- Reportern vet detta, men väljer att inte fråga om det för att Terjehistorien ska kunna dras ett varv till senare, och konfronteras med bilden i en ny intervju

Det senare alternativet känns ju lite väl konspirationsteoretiskt, så frågan är hur svårt det är att hitta fram till vargbilden. Den borde ju märkas om man skummar flashbacktråden eller den här. Den här är kanske lite väl osynlig för gemene man. Jag antar att http://terjadefoton.wordpress.com/ syns för dåligt på google? Är det något mera publikt ställe som tagit upp den?
 
Vargbilden från Året är väl från 07.

Jag förstår seriöst inte att människan kan sitta och blåljuga framför kameran. Obehagligare känsla har jag knappt upplevt när man lyssnar på honom. Sitta och fortsätta manipulera och rädda sitt eget skinn. Aldrig har jag då läst "väldigt många" kommentarer som tycker de skall gå ut och skjuta sig själva.

Blir rent av förbannad av att reportrarna inte kan läsa på lite och kanske ha lite bilder på papper och lägga fram och be honom förklara. t ex vargbild.............
Tröttsamt

Den bevisade vargbilden är inte från Året, men däremot är den "tagen" i början av 2007.

Kan bara instämma, det är obehagligt....
 
Detta håller jag med om - det känns som att det är två dåliga alternativ att välja mellan:

- Reportern har inte reda på att vargbilden är synnerligen fuskmisstänkt.

- Reportern vet detta, men väljer att inte fråga om det för att Terjehistorien ska kunna dras ett varv till senare, och konfronteras med bilden i en ny intervju

Det senare alternativet känns ju lite väl konspirationsteoretiskt, så frågan är hur svårt det är att hitta fram till vargbilden. Den borde ju märkas om man skummar flashbacktråden eller den här. Den här är kanske lite väl osynlig för gemene man. Jag antar att http://terjadefoton.wordpress.com/ syns för dåligt på google? Är det något mera publikt ställe som tagit upp den?


Tänkte faktiskt samma, tänkte även att reportern kanske har legat lågt för de ville ha en ren Terje-intervju. Intervjuaren ställer ju inte direkt obekväma frågor.

Skulle intervjuaren vara lite smart skulle han ju fråga "Folk hävdar att du fortfarande, under intervjuer, ljuger och talar osanning." och sen upp med x antal bevis.

Även sätta lite press på honom. Han får ju fullständigt fritt utrymme att tala om hur synd det är om sig själv. Men det kan vara precis som du säger, de vill köra honom en gång till sen. Fast då kanske han inte vill intervjuas, utan då kör han kanske "Jag har lagt det bakom mig nu, tagit bort alla bilder osv"
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.