Annons

Ångest! Kanske tjatigt, men Minolta el. Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozig

Medlem
Jag behöver hjälp! Jag har fortfarande svår beslutsångest, nu mellan Minolta D7D, och Nikon D70. Jag har en Minolta dynax500si sedan tidigare med ett sigma 28-80 objektiv, och ett 50 1:7. Nu ska jag köpa digitalkamera och jag kan inte bestämma mig! Alla jag har pratat med säger att jag är dum om jag köper en ny Minolta, och att de ALDRIG skulle använda något annat än Canon el. Nikon. (Lite löjligt tycker jag, men det kan ju vara svårare att hitta begagnat...). Jag har funderat på M.D7D med tokina 19-55, för med kitobjektivet blir det för dyrt, men är det lika bra som Nikons kitobjektiv 18-70? Om jag köper minolta kostar det med alla tillbehör jag vill ha 20800 kr, en Nikon kostar 17800 inklusive ett nytt 50 mm objektiv som jag då måste köpa om jag byter system. Dessutom passar ju inte en Nikonblixt på min gamla Minolta, och D70:s kitobjektiv passar inte på en analog Nikon, om jag i framtiden vill byta system helt och hållet. Tror ni det är värt 3000 extra för Minoltan, eller är Nikon kanske bättre? Kanske svårt att svara på innan D7D har kommit ut, men jag behöver verkligen hjälp!
 
Du kan börja med att fråga alla som har gått över från film till digitalt hur ofta dom fotograferar med film. Vad jag har förstått så blir den gamla kameran bara stående hemma när man har en ny digitalkamera.

Du har ju inte en hel arsenal med dyra objektiv. Då tycker jag det inte spelar någon större roll vilken kamera du väljer.
 
Titta inte bara på siffror och finneser. Minolta kommer snart i butik. knata ned till någon som saluför båda. Ta god tid på dig och känn efter vilken som passar dig bäst.
I den analoga fronhistorien vart det mycket känsla som bestämde valen. I dag är det bara siffror på ett papper som avgör om en kamera blir lyckad.
Det är väll ändå kameran i kombination med dina händer och ögon som tar en bra bild. Inte specen på pappret.
 
Ja, det kommer ju bli mest fotande med digitalkameran, men jag tycker också det är väldigt kul att ta svartvita bilder och kopiera själv, så det vill jag ha kvar min gamla kamera till, och det vore ju trevligt om man kunde använda samma blixt till båda... jag var nere i fotobutiken och kände på D70, och den kändes ju väldigt bra, men jag måste nog vänta till Minoltan kommer innan jag kan bestämma mig, om jag någonsin kommer kunna bestämma mig...Det skiljer ju trots allt 3000 i pris, och jag vet inte om det är värt så mycket. ( jag är fattig)
 
Jag ser det så här: D70 är en testad kamera, man vet att den inte är en flopp. Man vet också att nikon har en större begagnatmarknad än Minolta. Viktigast (?) av allt är kameran också billigare.

Du kan nog köpa en D70 väldigt billigt begagnad (använd blockets köpgaranti och du har nästan full säkerhet). Alternativt köp från tyskland och lägg pengarna du sparade på ett objektiv!


Prisexempel AC-foto (väldigt bra butik i tyskland, skulle påstå att det är riskfritt att köpa därifrån):

D 70
AF-S 18-70/3.5-4.5 DX
AF 50/1.8 D

Totalt:
12 000 kr (samt en tusing extra för lite tillbehör)

EDIT: www.ac-foto.de
 
Prisexempel AC-foto (väldigt bra butik i tyskland, skulle påstå att det är riskfritt att köpa därifrån):

D 70
AF-S 18-70/3.5-4.5 DX
AF 50/1.8 D

Totalt:
12 000 kr (samt en tusing extra för lite tillbehör)

EDIT: www.ac-foto.de [/B][/QUOTE]

Ja, det skiljer ju inte så mycket från cyberphoto där detsamma kostar 12790 kr. Men jag måste nog lägga mer än 1000kr på tillbehör. Jag vill ha Blixt sb 600 2795kr, omnibounce 263kr, 1 Gb minneskort 1344kr, och ett par filter och stativ...det blir ganska dyrt...men jag behöver ju inte skaffa allt på en gång.
 
Sådana här trådar är alltid farliga... Folk springer alltid in och propsar för sitt eget märke. Det skulle jag också kunna göra men jag ids helt enkelt inte. Jag är ju nöjd med det märket jag valt.

Min rekommendation till dig är att du själv känner efter vilken kamera du föredrar. Om någon vecka finns ju båda i butik.
 
Minolta-kameran verkar vara en väldigt trevlig kamera. Man blir ju lite sugen på den när man läser om den.

Det som är lite tråkigt med Minolta är det begränsade utbudet av originalobjektiv. Men vem har sagt att man måste köpa original när det finns andra märken som Sigma och Tamron.
 
vågar man köpa gluggar ifrån usa å tyskland kan man göra rejäla klipp när det gäller minoltas begagnade gluggar. i sverige är det betydligt svårare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.