Martin-B skrev:
Ja, och jag tror inte han spenderade lika mycket pengar på sin mikro som på sina objektiv... Köper man en mikro för 4.000 så kommer den hålla, garanterat.
Håller med. Jag har hittills inte slitit ut ett enda kamerahus eller ett enda objektiv och då har jag ändå under peroder fotat MYCKET och dessutom rest i kalla, fuktiga, varma och dammiga miljöer under långa perioder. Jo förresten, min Ricoh GR1 gick sönder under en forsränning i Chile. Jag hade den fastklämd under armen i en sån daär genomskinlig fotopåse. Tyvärr så hade jag kommit åt on-knappen så kameran försökte mata ut ojektivet, men min arm var ju ivägen. Nåt gick sönder, skulle kostat typ 2000 spänn att laga, så det fick vara, jag gick helt över till 6*7 istället
Tror inte det var fel på kvaliteten på kameran, utan möjligen i så fall konstuktionen med infällbara objektiv drivna av små elmotorer. Men man vill ju att en sådan kamera skall vara kompakt.
Så för oss amatörer har nog kvaliteten åtminstone hittills varit bra nog. Men visst finns det ett intresse från tillverkarna att antingen se till att sakerna inte håller så länge så man måste köpa nytt, alternativt se till att skapa trender så folk köper det senaste vare sig de behöver det eller inte. Mobiltelefonsidan använder ju båda metoderna med framgång. Vad gäller kameror så är det väl närmast trendmetoden som används (åtminstone än så länge).
Jag känner bara till några enstaka som köpt ny kamera pga att den gamla gick sönder, och då var det speciella omständigheter, alla kameror hade gått sönder. Mycket vanligare är att folk köper ny kamera för att de vill ha fler MP, större 'zooom', eller snyggare/modernare design.
Jag har däremot trorr att digitala hus skulel bli relativt kortlivade, men är idag överraskad över hur pass många år kamerorna verkar klara sig. På den sidan finns det (eller fanns i alla fall till nyligen) en anledning att köpa nytt, då tekniken fortfarande snabbt utvecklas. Nu börjar ju kamerorna bli så bra att det knappt är ärt att köpa nästa generation, och då börjar väl faran att man börjar bygga in saker som lägger av när garantitiden tar slut. Men låt oss hoppas att det inte sker inom fotovärlden.