Annons

Är Sigma 50-150 2.8 ett bra val ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, Sigma 50-150/2,8 är ett bra val, till och med mycket bra skulle jag vilja säga.
Med bildkvalitet, vikt och pris invägt så finns det inget som kommer i närheten.

Mitt Nikkor 50/1,4 samlar mest damm då detta är lika skarpt (bra kontrast osv.) vid 50 mm.
Bra kontrast, snabb AF, hyffsat vädertätat och fördelaktig bildvinkel, 70mm är ofta för långt och 200mm ofta för kort.
Vid 150mm och 2,8 vid nära avstånd är det dock inte så bra, men kompromisser får man ju tyvärr ofta leva med.

Sigma 50-150/2,8 och ett 100-300/4 fyller mina behov betydligt bättre än ett 70-200/2,8, och detta till ett lägre pris.

Bägge är mycket bra objektiv till en kostnad som ligger under ett "orginal" 70-200/2,8 och bildstabilisering saknar jag sällan på de här brännvidderna.

Ettt 35-135/2,8 hade dock varit ännu mer intressant.
 
Köp du 50-150mm, kolla när du får hem objektivet att det fokuserar rätt, genom att tex fokusera på ögonen på en nallebjörn och se var skärpeplanet hamnar (mest real life), fotografera batterier uppställda i en linje snett mot kameran och varje batteri 1cm närmare (lite mera nördig variant) eller ladda hem en speciell fokustesttavla, t ex (http://www.focustestchart.com/focus21.pdf) för den riktigt nördiga varianten.

En del kameror har en extra känslig mittsensor med objektiv med max bländaöppning f/2,8 eller större, vet inte hur det är med D40. Vissa toleranser måste det finnas, men det ska inte handla om centimetrar.

Normalt sett tycker jag inte om att hålla på att testa en massa, men eftersom tillverkarna inte åtgärdar sina egna tillverkningsfel (front/bakfokus) utanför garantitiden är det säkrast att kolla direkt. Är det inte bra är det bara att skicka för kalibrering eller byte. Har du tur på första försöket hardu nog ett riktigt, riktigt bra objektiv!

/Pontus
 
Hur snabb är AF på denna när det är lite sämre ljus? Ex vis jämfört med Canon 85/1.8 USM (som är grymt säker och snabb även vid dåligt ljus)?
 
Fukus hastigheten är viktig även för mig då det är den enda bristen jag kan se med min D40.
Erfarenheter önskas, tackar på förhand men väntar nog in att Photozone lägger ut redan testad Sigma 50.1500 på nätet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.