Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Ricoh bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Hörde att det rasar i bitar bara man tittar på det. Det var under 80 och 90 talet.

Men hur är det nu? Någon som märkt något? Små saker som ramlar bort eller så? Eller håller de likavärdig kvalité som Pentax och Nikon t ex?

Det jag tänker köpa är kompaktkamera. Varför det är bra enligt mig är att den alltid kan följa med + att få skapligare bilder än mobil t ex.

Ricoh (som du väl menar?) gör minst lika bra kompakter som andra märken. Faktum är att de har och har haft flera modeller som är utmärkta och har det lilla extra för den som har lite större krav. Den mest älskade av mina kompakter var en Ricoh :) Den var väldigt snabbjobbad och skön att fota med, och hållbarheten kan man verkligen inte klaga på. Den lever och funkar efter ganska många år fortfarande hos en familjemedlem.

Så roligt att höra att det är en bland de bättre. Kanske till och med bättre än pentax? Jag har en pentax-oem--kompaktkamera vilken jag har tagit över 22 000 bilder med. Den är rätt så trasig, (zoomen funkar ej, skruvar har ramlat dän, jättesliten utan på mm.).

Jag hörde att Ricoh (som jag då stavade lite fel sådär) hade små pill-detalj-delar som lätt åkte av. Jämfört med andra kameror så hade de tydligen inte så många små ömtåliga smådetaljer som ramlade av. Men så är det inte längre alltså?
(man har blivit lite "skadad" av att få veta att Rocoh inte är bland det bästa, så man vill ju försöka "övertala" sin hjärna om att det egentligen inte är så dåligt med Ricoh)

Hörde att det rasar i bitar bara man tittar på det. Det var under 80 och 90 talet.

Men hur är det nu? Någon som märkt något? Små saker som ramlar bort eller så? Eller håller de likavärdig kvalité som Pentax och Nikon t ex?

Det jag tänker köpa är kompaktkamera. Varför det är bra enligt mig är att den alltid kan följa med + att få skapligare bilder än mobil t ex.

Kolla in recensionerna här på Fotosidan. Själv är jag mycket nöjd med min Ricoh GR-D III, fler åsikter om just den kameran hittar du här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19475

Lycka till!
/johan e

Som vanligt tillverkar Ricoh inte bara en kamera och byggkvalitén är inte densamma över hela segmentet.

Jag har haft en av deras billigare i tre år. En Ricoh Caplio R2. Efter att ha följt med överallt och använts dagligen är den lite glapp, men med tanke på att jag gav en femhundring för den begagnat för tre år sedan kan man inte klaga. Det jag gillade hos den var att den var (för den tiden) ovanligt vidvinklig. Motsv 28mm. Den var också mycket snabb i uppstart, något som var viktigt för mig. Möjlighet till manuell fokus uppskattade jag också väldigt mycket. Jag fotar ofta när inte ens den bästa autofokus fixar biffen.

Jag har numera ersatt den med ricohs dyraste kompakt, GR Digital III. Den känns minst lika välbyggd som min systemkamera, en Canon EOS 20D. Optiken är väldigt bra, den är snabb, fotar raw, skärmen är fantastisk, etc. Men den är dyr.

Jag tror att du gör dig själv en tjänst om funderar på vad du behöver, letar reda på en kamera som uppfyller dessa krav, och sedan försöker ta reda på om just den specifika kameran håller en acceptabel kvalitétsnivå. Det är helt omöjligt att dra en tillverkares alla produkter över en kam.

Om dom hållit på sedan 1930 talet måste dom väl göra nånting rätt ;)

Nämen, dom är faktiskt väldigt bra idag. GR III räknas som vad jag vet, en av de bästa kamerorna i världen i sin "grupp".

Vad var det för en Ricoh du hade tänkt dig/kollat på?
Om det bara är "bättre bilder än en mobil", så finns där hur många kameror som helst, och av andra märken med som kvalificerar sig :)

Jag har haft en Caplio R7. Den rasslade o glappade, men höll. Smidig o sjysst bildkvalle under 400 iso. Oftast snabb o hade vettigt handhavande. Däremot gick den inte att ställa manuellt, bara exp kompensation, vilket funkade till 93% av bilderna.

Rent generellt tycker jag att Ricoh är riktigt bra, även om det bör nämnas att dem har haft vissa problem genom åren.

Damm som når fram till sensorn i GRD1, GRD2 och även GX100.

Och med R-serien (superzoom) R8-CX1 eller kanske rent av CX2 Har dem haft problem med att kameran stängs av med utskjuten zoomlins då batterierna börjar ta slut.
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1013&thread=33007614&page=1

Enstaka exemplar av GX200 har dragits med felande autofokus. Ricoh reparerar sannolikt det på grantin utan tvekan dock. http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1013&thread=33084304&page=1

Lite synd på i övrigt väldigt bra kameror med föredömligt bra användargränssnitt.

Ang byggkvalite kan kan jag säga att min gamla Ricoh Caplio R1 från 2004 håller än. Den har senaste månaderna varit min 3-årings kamera och tål även det.

ANNONS