Annons

Är Nikon Svenska AB Sveriges mest arroganta företag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, vissa har blivit dåligt bemötta av folk på Nikon, andra höjer deras service till skyarna. Upplever man att man har blivit dåligt bemött, så har ju något klickat - det kan vara säljarens eller kundens fel. Det finns dåliga säljare, och det finns kunder som inte borde få köpa saker. Jag tror att det finns någon eller ett par människor på Nikon som man kan ha oturen att råka ut för, medan det i de flesta fall är vettigt folk man pratar med. Vi har väl alla stött på det där fenomenet att det alltid finns någon på en arbetsplats man inte funkar med - den där sippa kärringen eller griniga gubben eller lata snorvalpen. Och med största sannolikhet så finns "den där" även på Nikon, och ibland kommer han/hon tyvärr i kontakt med kunder. För er som har blivit dåligt bemötta, kan jag bara hoppas på att ni inte dömer ut ett helt företag pga några rötägg, och produkterna är det ju inte dessa rötägg som tillverkar.

//Lasse
 
Re: Nikon i Sverige

Gunnar Fahlström skrev:
Jag kan berätta att Nikon i Sverige har ett ganska "besynnerligt" sätt som de hanterar sina presskontakter på.

1998, när man lanserade en av sina första digitala konsumentkameror Coolpix 900 så testade jag den. I omdömets nackdelar tog jag upp att den hade ett smäckigt hölje, missat objektivskydd och tunn engelsk handbok.

Blev direkt efter publiceringen uppringd av en av de dåvarande cheferna på Nikon som sa att: Vi är vana vid att ha ett bra förhållande till pressen, men eftersom du har skrivit negativt om en av våra kameror kommer du aldrig mer att få någon information eller hjälp från oss.

Och det hotet/löftet har man hållt under alla år, de skickar inte ens vanlig pressinformation.

Eftersom jag är den som skriver om teknik i Pressens Tidning, alltså bland annat för alla pressfotografer på svenska dagstidningar, så antar jag att det betyder att Nikon inte har några kameror som är intressanta för den målgruppen, eller....

Gunnar- vi har setts på ett antal Photokinor, även jag har delat ut kängor till Nikon angående deras produkter . En del blev/blir sura på Nikon ,andra var/är hjälpsamma , vilket resulterade i möte med Japanska chefskonstruktören 3 Photokina tillbaka.

Mycket folk har bytts ut sedan dess, har du fortfarande lika dålig erfarenhet av Nikon i Sverige.
Idag är de bara en "handfull" människor kvar.
Och dessuton en ny chef.
Du skall kanske uppdatera dig på deras presslista.
Mikael
 
Senast ändrad:
Vad det gäller Nikon så har jag gett upp!

Jag har talat med den europeiska chefen, VD:n för ett av de större programföretagen i branschen har försökt få dem ta reson men inget av detta har gett resultat.

När jag lånade en D100 av en handlare i samband med dess lansering och testade den (tillsammans med Pressens Bild) så ringde Nikonrepresentanten upp handlaren och skällde ut honom för att ha lånat ut en kamera.Detta trots att den artikeln var väldigt positiv.

Tror inte att ett seriöst företag skulle missa att informera Pressens Tidning, Nikon i Sverige uppfattar jag inte som seriöst ;-)!
 
Kontakta mig om ni har problem!

Trevligt att läsa att de flesta inte instämmer i rubriken på denna tråd. Men det är mycket beklagligt att några ändå inte tycker att vi är tillräckligt service mindade. Vi har en mycket hög ambitionsnivå när det gäller all typ av kundservice. När vi falerar med detta vill jag gärna veta det direkt så att vi snabbt kan lösa problemen. Mig når ni på [email protected] och jag är General Manager för Nikon Nordic AB (som vi numer heter)
MVH
Gösta
 
Hoppsan hejsan ser man på Gunnar!?

En utsräckt hand! :) Skall nu äntligen pressens tidning och Nikon försonas efter alla dessa år...

Ja om du inte tar den så kanske du inte uppfattas som seriös... :- )


/P.L
 
Senast ändrad:
Re: Kontakta mig om ni har problem!

Generalen skrev:
Trevligt att läsa att de flesta inte instämmer i rubriken på denna tråd. Men det är mycket beklagligt att några ändå inte tycker att vi är tillräckligt service mindade. Vi har en mycket hög ambitionsnivå när det gäller all typ av kundservice. När vi falerar med detta vill jag gärna veta det direkt så att vi snabbt kan lösa problemen. Mig når ni på [email protected] och jag är General Manager för Nikon Nordic AB (som vi numer heter)
MVH
Gösta

Nejdå, inga problem, men tacka gärna Japanerna när du träffar dom för att dom äntligen varit lite bussiga & gjort D200 kompatibel med gammla Nikkor Ai Ais MF pärlor, jag som var på väg att köpa ett Canon hus & en adapter för att kunna utnyttja alla mina Nikkor optik ;) Nu slipper jag troligen tänka mera på det.
MVh R.
 
DenStoreGru skrev:
Åh, så trevligt! En tråd om Nikon Svenska AB. Detta företag hyser jag ett mycket passionerat hat till. Mitt svar på frågan som ställs i rubriken är ja, Nikon Svenska AB är tveklöst Sveriges mest arroganta företag.
OSV
--------------------------
Lasses kamera servise har fungerat bra på mina analoga kameror
//Thomas
 
Senast ändrad:
Re: Kontakta mig om ni har problem!

Generalen skrev:
Trevligt att läsa att de flesta inte instämmer i rubriken på denna tråd. Men det är mycket beklagligt att några ändå inte tycker att vi är tillräckligt service mindade. Vi har en mycket hög ambitionsnivå när det gäller all typ av kundservice. När vi falerar med detta vill jag gärna veta det direkt så att vi snabbt kan lösa problemen. Mig når ni på [email protected] och jag är General Manager för Nikon Nordic AB (som vi numer heter)

Jag har blivit dåligt bemött vid produktfrågor om bland annat Nikon film skanner i telefon. Det kanske är dax att låta era anstälda gå en kurs i hur man hanterar kunder vid telefon samtal innan de gör ert varumärke mer skada.
//Thomas
 
Senast ändrad:
Re: Re: Kontakta mig om ni har problem!

INJUREDMOOSE skrev:
Nejdå, inga problem, men tacka gärna Japanerna när du träffar dom för att dom äntligen varit lite bussiga & gjort D200 kompatibel med gammla Nikkor Ai Ais MF pärlor, jag som var på väg att köpa ett Canon hus & en adapter för att kunna utnyttja alla mina Nikkor optik ;) Nu slipper jag troligen tänka mera på det.
MVh R.
Nikon kunde skaka fram ett fullformat sensor som tar gammla optik så blir jag nöjdare
 
Christian, du missförstår (men jag var nog lite otydlig ser jag nu).

Jag menar att jag alltid fått svar från Nikon, till och med flera gånger under samma dag med kompletteringar...

:)
 
mipert skrev:
Christian, du missförstår (men jag var nog lite otydlig ser jag nu).

Jag menar att jag alltid fått svar från Nikon, till och med flera gånger under samma dag med kompletteringar...

:)

Ja det gjorde jag nog då :). Men så fick vi ju utrett vart man ska vända sig!
 
Thomas
Jag skulle upskatta om du kontaktade mig så vi kan reda ut vad som hänt i din kontakt med Nikon.
När det gäller nya nikon modeller har vi på Nikon Nordic inte full möjlighet att påverka vad som görs i Tokyo men vi kan framföra din önskan.
MVH
Gösta
 
Jag har också haft med Nikon service att göra.

Jag tyckte att min D70 inte lade focus rätt vid macrofotografering så jag testade den mot det numera berömda backfocuspappret och mailade in resultatet till Nikon.

Dagen efter fick jag svaret "det där ser dessvärre ut som backfocus, skicka in kameran till oss så fixar vi det".

Samma dag skickade jag kameran med objektiv till Nikon för åtgärd.
Sedan väntade jag och väntade och väntade (tiden går långsamt utan kamera).
Efter ca 14 dagar ringde det på dörren och där står en snubbe från Schenker som ville lämna ett paket till mig.

Det visade sig vara min kamera. inne i lådan låg en handskriven lapp från serviceteknikern och där stod ungefär så här:

"Hej, jag har justerat focus på din kamera så nu fungerar det förmodligen bättre för dig. Jag passade på att rengöra sensorn samt sökaren när jag ändå hade den inne. Jag blåste även rent mellan UV-filtret och frontlinsen på objektivet där det hade samlats lite damm. Ha en bra dag hälsningar ***"

Visst fick jag vara utan kamera i 2 veckor (vilket i o f s inte är så lång tid) men det trevliga bemötandet och serviceambitionen lämnar inget att klaga på.

Möjligen då att min kamera från början lämnat fabriken utan att ha blivit korrekt justerad i focus men det är ju en annan femma.

Hoppas det inte är samma på min D200 jag har beställt...
 
En gång fick jag vänta nio(9) månader på ett Nikon insticksfilter (till stora telen, pirat passar ej). Nästan som ett skämt.
Nu har jag beställt en filmstripholder till min Coolscan V scanner, gjordes i början av september. Ännu inte ett spår av den. Enligt YFO kommer det inte att ta nio månader, troligen "bara" ca hälften (sista sagt med oerhörd ironi).

Hur sjutton kan man kalla sig "leverantör av professionell utrustning"?

Mvh
/Ulf W
 
Re: Re: Re: Kontakta mig om ni har problem!

esbtse skrev:
Nikon kunde skaka fram ett fullformat sensor som tar gammla optik så blir jag nöjdare

Du menar att du hemskt gärna vill ha med den suddiga delen av optiken!?

Ha ha skojjar bara lite... De klart om man behöver fullformat, men många tjatar om det där jäkla formatet. Det finns ju alltid för och nackdelar med allt, och har man tillgång till ljus så räcker ju DX formatet ganska långt.

Vill man optimera resultatet så har ju inte optiken upphört att spela huvudrollen.
 
Re: Re: Re: Re: Kontakta mig om ni har problem!

Chet skrev:
Du menar att du hemskt gärna vill ha med den suddiga delen av optiken!?

Ha ha skojjar bara lite... De klart om man behöver fullformat, men många tjatar om det där jäkla formatet. Det finns ju alltid för och nackdelar med allt, och har man tillgång till ljus så räcker ju DX formatet ganska långt.

Vill man optimera resultatet så har ju inte optiken upphört att spela huvudrollen.

Det är en utveklingsfråga att se till att skärpan finns ut i kanten.

Jag fotograferar landskap och vill använda mina gammla optik av både MF/AF och det inkluderar vidvinklar. Därför behöver jag fullformat sensor. Jag förstår att viss fotografi såsom sport, fågel och möjligtvis djur inte har detta behov.

En annan orsak är att det dynamiska området hos sensorn ökar om dess storlek ökar med bibehållen upplösning. Det medför mindre risk för blooming, mindre störande brusnivå vid instälning av högre asatal, något som Nikon är känd för att generera, samt klarare färger.
 
Senast ändrad:
Jo det stämmer Thomas!

Jag ville bara slänga ut en liten känga, mest för att retas lite!

Tänkte bara att många skulle inte behöva hänga upp sig på produkt-specinformation, då sina behov kanske redan finns tillgodosedda med råge i redan existerande produkter.

Visst såg man lite rött till en början, med brännviddsförlängningen. Ja jag önskar i och för sig inte den nu heller, då jag gillar vidvinklar.

Jag ville nog bara säga att allt är inte "kasst", bara för att en"siffra"ser för ögat lite ofördelaktig ut i jämförelse med något annat.
 
Chet skrev:
Jo det stämmer Thomas!

Jag ville bara slänga ut en liten känga, mest för att retas lite!

Tänkte bara att många skulle inte behöva hänga upp sig på produkt-specinformation, då sina behov kanske redan finns tillgodosedda med råge i redan existerande produkter.

Visst såg man lite rött till en början, med brännviddsförlängningen. Ja jag önskar i och för sig inte den nu heller, då jag gillar vidvinklar.

Jag ville nog bara säga att allt är inte "kasst", bara för att en"siffra"ser för ögat lite ofördelaktig ut i jämförelse med något annat.

Jag är inte främmande för att köpa en av Nikons digitalkamror jag har funderingar på D200 men är osäker på att jag får alla funktioner som jag behöver. Jag gillar inte att man bara ser 95% av bilden då oftast det är saker i kanterna som förstör en landskapsbild.

Jag behöver åtminstone nedbländning, kunna sluta sökaren mot ströljus, B och T -läge, trådutlösare och att det skall gå att använda glasögon till kameran.

En siffra för ögat har inget med brännvidds förlängning att göra. Det beror helt på vilken typ av bilder som du tar. jag utnytjar skärpedjupet hos vidvinkarna och vill ha den dominerande förgrund som de skapar.

Om du har en bränvidds förlängning på 1.5 som D2X och troligtvis D200 har. Så kommer mina mest använda vidvinklar att bli oanvändbara till den typ av bilder som jag vill ta.

Jag använder ofta:
MF 20mm f/4 omvandlas till 30 mm.
MF 28mm f/3.5 PC omvandlas till 42 mm.

Nikon har inga ljusstarka bra vidvinklar för sina digitalkamror ännu. Närmaste man kan köpa är AF 17-35 mm/2.8 IF-ED som är mycketbra men då får man ett 26-50 zoom om man sätter den på en digitalkamra så jag missar 20mm pesrpektivet och kan ej använda pespektiv kontroll i optiken.
 
världen är full av aviga, bittra och gnälliga människor. En del verkar trivas i detta sinnes tillstånd..

Må det vara kund eller försäljare, inte bara säljaren i detta fall...

/P.L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.