ANNONS
Annons

Är Nikon Svenska AB Sveriges mest arroganta företag?

Produkter
(logga in för att koppla)
esbtse skrev:
Efter att i åratal ha haft Nikon kameror och därmed ha haft kontakt med Nikon Svenska AB är det bara att konstatera att företagets anställda är kundfientliga, arroganta och ovilliga att hjälpa till. De svarar heller aldrig på mail.
Är detta Nikon andan? Vet Japanska Moderbolaget om hur de uppträder?

Har detta drabbat andra Nikon ägare?

Bland dom trevligaste mailen jag ihuvudtaget fått har varit från en tjej från Nikon Svenska AB som kollade up några ganska svåra uppgifter som jag inte själv lyckades hitta, hon återkom t.o.m med att följa up mina frågor.

Jag lämnade en Nikkor 80-200 med trasig bländar ring på Nikons verkstad i Upplands väsby, trots att det var 15.30 & han hade andra jobb igång erbjöd han (Tony) att byta ring på studs då jag bodde en bit bort, 15 min senare & mätt & lycklig av att läsa massa trevlig Nikon litteratur & dregla lite framför D2X montern, kunde jag åka hem med en känsla av att blivt bemött på bästa möjliga sätt.

Ännu har jag inte märkt några som helst tecken på arrogans & otrevligheter. Men det finns altid några på ett företag som kan orsaka mera skada än nytta.

Jag kanske skulle lägga till ett par saker till min förra post, förresten.

Alla tre gånger jag skickat utrustning för justering/reparation, har åtgärderna bedömts falla under garanti -- trots att garantin varit utgången i två av de tre fallen.

Nikon Support har snabbt, vänligt och (oftast) i detalj besvarat det jag frågat om. (En fråga var dock knivig och tog därför lite längre tid).

Jag har under årens lopp, av (väldigt) olika anledningar, erhållit gåvor och reklamartiklar, varierande i värde från "fyrsiffrigt till ensiffrigt". Lika vänliga och tillmötesgående, oavsett om det varit jag som aktivt bett om saker, eller om jag fått gåvorna av andra anledningar.

Det jag dock lite *har* emot Nikons kundservice, är att man ibland verkar blunda för och "inte låtsas om" problem som de facto "alla" känner till. Det kan reta mig lite ibland, men återigen: att Nikon som företag betraktat skulle vara "kundfientliga", "arroganta" och "ovilliga att hjälpa till" känns för mig väldigt avlägset.

Är Nikon Svenska AB Sveriges mest kundvänliga företag?

Jag måste länka till mitt inlägg i en tidigare tråd om Nikon i Upplands Väsbys - servicefolket alltså - upprepade trevliga och generösa bemötande.

Också de få gånger jag stött på Nikons representanter (typ demonstrera-sortimentet-på-mässa), senast på Elmia i våras, har bemötandet varit trevligt och proffsigt.

När de på fredagen på mässan inte kunde svara på alla mina detaljerade frågor - naturligtvis, jag hade klurat och förberett frågorna i veckor - om trådlös överföring av bilder vid stora sportevenemang (ska vi satsa på ett nätverk för detta? är tekniken mogen eller ska vi vänta? hur många trådlösa enheter har ni sålt? har ni skriftlig dokumentation att skicka? funkar Canons system likadant? är det driftsäkert? hur reagerar bildöverföringen när nätet blir överbelastat? vilken överföringshastighet vid vilket avstånd? hur tätt ska vi ha mellan basstationerna? vilket fabrikat rekommenderar ni på basstationerna? modellbeteckning? hur stör plåtväggar? hur stör bluetooth? vad ska vi tänka på med brandväggarna och ska vi öppna några nya portar i dem? vem har hands-on-erfarenhet? var kan vi åka på studiebesök? etc etc) återkom man under tisdag-onsdag med svar på det viktigaste.
Så jobbar proffs.

OK, kunde du inte skrivet det på en gång, istället det om obesvarade mailen och andra saker om Nikon Sverige?
----------------------------------------------

Jag har problem med nikon svenska ab och ej Lasses. För er som ej vet detta är det två olika företag.

Senast ändrad:
esbtse skrev:
OK, Jag har problem med nikon svenska ab och ej Lasses. För er som ej vet detta är det två olika företag.

Jo jag förstod det...

Men för att det inte ska bli några spekulationer om din trovärdighet. ;-)
Skulle du säga något gott om Nikon Sverige som fungerade, och något mindre bra med att vända sig till Lasses?

/Michael

Chet skrev:
Varför låta sig uppslukas av enstaka incidenter, ryt till, ring eller skriv till de berörda istället för att smitta hela sverige med negativ energi!

Här på forumet finns ju massor med positivt att lära sig, en guldgruva av inspiration och kunskap. Och med just kunskap och inspiration tar man bra bilder, låt inte någon elller några ta det ifrån er.

Fasen det är väl ändå flitiga och trevliga aseater som tillverkar våra redskap eller "statussymboler" för en del.

Snott citat från okänd källa:
"Sänk er inte till idioternas nivå, där blir ni ändå slagna av erfarenhet."

Kloka ord - när man känner sig kränkt är det ganska ofta man själv som gått in i en situation med "fel humör".

Jag har svårt att tänka mig en bättre service än exempelvis den supportsida som Nikon har där man kan göra direkutskrifter på deras manualer samt finna allt av intresse kring samtliga kameror. Jag köpte en D1:a alltså en digital relik vid det här laget, utan manualer osv. På hemsidan finns allt samt de svarar troget och perfekt på mina mail om en produkt de inte ens säljer längre. Jag har köpt den begagnad och de behandlar mig som en kung! för att det var deras premium modell för hundra år sedan.

Det kallar jag ett bra märke - med ansvar/känsla för sina produkter.

Helt enkelt svårslaget.

mvh Erik

Förträffligt...

Nikon har varit helt suveräna i mina kontakter med dom. Har haft fel på kameran två ggr, fick snabbt låna utbytes kamera. Snabba svar på mailen. Allt har fungerat helt perfekt

/Thomas

Dålig erfarenhet

En Nikon Coolpix-kamera av den vridbara typen (jag minns ej modellens namn) krånglade för oss på jobbet trots att den hade använts väldigt sparsamt. Kameran skickades till Nikon för reparation och vi trodde att det skulle gå snabbt och smidigt eftersom garantin fortfarande gällde. När Nikon hade undersökt kameran hävdade de att kameran var fuktskadad trots att vi aldrig hade använt den utomhus eller i någon fuktig miljö. Ingen garanti gällde för den sortens skada, så om vi ville få kameran reparerad så skulle vi få stå för kostnaden själva. Då vi inte tyckte att kameran var värd att reparera skulle vi få lov att betala för felsökningen för att tillbaka den trasiga kameran. De fick behålla kameran och vi köpte en Canon 300D istället.

De dåliga erfarenheterna jag fick av Nikon vid den här kontakten med dem fick mig att välja en Canon när det var dags att köpa en egen digitalkamera. Tidigare tyckte jag nog bättre om Nikon än Canon, åtminstone när det gällde analoga systemkameror.

Jag undrar ibland hur man kan vara säker på att vår Nikon-kamera verkligen var fuktskadad. Kanske var det bara glapp i en kontakt som vi själva gissade (symptomen var såna). Kanske lagade någon på Nikons serviceverkstad ett enkelt bagatellfel på vår kamera och sålde den sedan vidare med god förtjänst. Jag säger naturligtvis inte alls att det verkligen var så, men ibland tänker jag den tanken.

Re: Dålig erfarenhet

IRS skrev:
En Nikon Coolpix-kamera av den vridbara typen (jag minns ej modellens namn) krånglade för oss på jobbet trots att den hade använts väldigt sparsamt. Kameran skickades till Nikon för reparation och vi trodde att det skulle gå snabbt och smidigt eftersom garantin fortfarande gällde. När Nikon hade undersökt kameran hävdade de att kameran var fuktskadad trots att vi aldrig hade använt den utomhus eller i någon fuktig miljö. Ingen garanti gällde för den sortens skada, så om vi ville få kameran reparerad så skulle vi få stå för kostnaden själva. Då vi inte tyckte att kameran var värd att reparera skulle vi få lov att betala för felsökningen för att tillbaka den trasiga kameran. De fick behålla kameran och vi köpte en Canon 300D istället.

De dåliga erfarenheterna jag fick av Nikon vid den här kontakten med dem fick mig att välja en Canon när det var dags att köpa en egen digitalkamera. Tidigare tyckte jag nog bättre om Nikon än Canon, åtminstone när det gällde analoga systemkameror.

Jag undrar ibland hur man kan vara säker på att vår Nikon-kamera verkligen var fuktskadad. Kanske var det bara glapp i en kontakt som vi själva gissade (symptomen var såna). Kanske lagade någon på Nikons serviceverkstad ett enkelt bagatellfel på vår kamera och sålde den sedan vidare med god förtjänst. Jag säger naturligtvis inte alls att det verkligen var så, men ibland tänker jag den tanken.

Ja eller så kanske det var så simpelt att kameran faktiskt var fuktskadad.

ibland undrar du ? kanske dags att släppa det där... det var inte din personliga kamera eller ?

/P.L

Re: Re: Dålig erfarenhet

Paul.r.Lindqvist skrev:
Ja eller så kanske det var så simpelt att kameran faktiskt var fuktskadad.

ibland undrar du ? kanske dags att släppa det där... det var inte din personliga kamera eller ?

/P.L
Visst KAN kameran verkligen ha varit fuktskadad, men hur blir en kamera fuktskadad i vanligt torrt inomhusklimat? Jag är mycket glad att det inte var min personliga kamera. Mitt företag klarar säkert att förlora 8-10.000 kronor, men för mig som privatperson hade det svidit rejält. Mitt förtroende för Nikon som tidigare var mycket gott, har fått sig en rejäl törn.

Har en liten historia om Nikons service jag med.
Det hela utspelades när jag jobbade i en fotoaffär. En kund kommer in med en gammal Nikonos undervattenblixt, och säger att det är något galet med blixten (vägrar fungera). Jag ringer Nikon, skickar iväg den och några dagar efteråt ringer de och säger att bla bla bla, blixten har ett par smådetaljer i blixten som är trasiga, bla bla bla, de görs inte längre, bla bla bla. Hursomhelst, de skickar tillbaka den kostnadsfritt (bjöd på frakt o undersökningskostnad). Kollar själv på blixten (nu när den ändå var deklarerad som "sönder"). Visar sig att kopparplåtarna där batterierna sitter hade ärgat igen och med gamla batterier. Skrapar lite på dom tills de skiner igen, slänger i nya batterier och vips - Som ny!

Visst, Nikon var trevliga att ha att göra med, men lite skit bakom spakarna finns det överallt. Det är ju ändå människor i andra ändan också..

Åh, så trevligt! En tråd om Nikon Svenska AB. Detta företag hyser jag ett mycket passionerat hat till. Mitt svar på frågan som ställs i rubriken är ja, Nikon Svenska AB är tveklöst Sveriges mest arroganta företag.

Efter att min F80 befunnit sig i samma ryggsäck som en ymnigt läckande burk med kladdig cider skickade jag den till Nikon via en fotoaffär. Efter sex sju veckor eller så återvänder jag till fotoaffären(den olyckliga incidenten inträffade strax innan julhelgerna, därav väntetiden). Jag betalar ett par tusen enligt kostnadsförslaget och får ut min älssskade igen.

Jag laddar kameran och försöker ta en bild. Optimistiskt av mig tydligen, ty att fotografera med min kamera går inte. Springer tillbaka med min kamera till affären som skickar den tillbaka till allas vårat favoritföretag igen. Ringer Nikon och utrycker önskemål om att inte behöva vänta veckovis den här gången. Får beskedet att det kan ta en stund, ber snällt om en lånekamera, får detta och alla är lyckliga och glada.

Hämtar ut min kamera igen efter ett tag. Den här gången hinner jag med att plåta upp till tjugo bilder innan den brakar samman. Springer tillbaka till fotoaffären, där mitt anlete börjar bli en mycket välbekant syn. Jag lämnar in min kamera och får ut lånekameran (som fotohandlaren i all sin förutseende visdom beslutat att inte skicka tillbaka till Nikon än på ett tag). Ringer Nikon och förhör mig om vad de tänker göra annorlunda den här gången. Får svaret att de ska skicka den till en tredje tekniker och den här gången ska det gå kvickt. ”Strålande” säger jag och plåtar vidare med deras lånekamera.

Efter ett antal veckor återvänder jag till fotoaffären, där jag numera ses som en del av möblemanget. Får ut min kamera och allt är förhållandevis bra. Det är när jag får höra vad fotohandlaren har att säga som jag är nära att vomera av raseri.

Nikon har ju naturligtvis haft extra omkostnader av att reparera en och samma kamera tre gånger. Och vad gör de åt detta? Jo, de skickar ett nytt kostnadsförslag till fotoaffären med mig som slutlig adressat. Enligt fotohandlaren tog det honom en halvtimmes telefondiskussion innan Nikon återkallade detta. Hade det där kostnadsförslaget nått mig så hade jag förmodligen dött på fläcken.

Jag tänker köpa en D200 när den finns tillgänglig. Oavsett om det bara är en skruv som lossnar kommer jag hellre att begrava kameran i vanhelgad jord än att skicka den till Nikon Svenska AB för reparation. Någon som har kläm på vad det finns för alternativ här i Stockholmstrakten till detta förfärliga företag om man vill ha en Nikon reparerad?

Kan bara ställa mig i ledet av nöjda kunder till Nikon Svenska AB. De gånger jag har haft kontakt med dem har jag blivit mycket professionellt bemött.

Nikon i Sverige

Jag kan berätta att Nikon i Sverige har ett ganska "besynnerligt" sätt som de hanterar sina presskontakter på.

1998, när man lanserade en av sina första digitala konsumentkameror Coolpix 900 så testade jag den. I omdömets nackdelar tog jag upp att den hade ett smäckigt hölje, missat objektivskydd och tunn engelsk handbok.

Blev direkt efter publiceringen uppringd av en av de dåvarande cheferna på Nikon som sa att: Vi är vana vid att ha ett bra förhållande till pressen, men eftersom du har skrivit negativt om en av våra kameror kommer du aldrig mer att få någon information eller hjälp från oss.

Och det hotet/löftet har man hållt under alla år, de skickar inte ens vanlig pressinformation.

Eftersom jag är den som skriver om teknik i Pressens Tidning, alltså bland annat för alla pressfotografer på svenska dagstidningar, så antar jag att det betyder att Nikon inte har några kameror som är intressanta för den målgruppen, eller....

Re: Nikon i Sverige

Gunnar Fahlström skrev:
Blev direkt efter publiceringen uppringd av en av de dåvarande cheferna på Nikon som sa att: Vi är vana vid att ha ett bra förhållande till pressen, men eftersom du har skrivit negativt om en av våra kameror kommer du aldrig mer att få någon information eller hjälp från oss.

Och det hotet/löftet har man hållt under alla år, de skickar inte ens vanlig pressinformation.
Jag tycker en del av Nikon-kritiken i den här tråden verkar dåligt underbyggd men ditt exempel är ju rätt chockerande. Kan det vara juridiskt acceptabelt att framföra den typen av "hot" som Nikon-chefen gjorde?

Gunnar Fahlström skrev:
Jag kan berätta att Nikon i Sverige har ett ganska "besynnerligt" sätt som de hanterar sina presskontakter på.

1998, när man lanserade en av sina första digitala konsumentkameror Coolpix 900 så testade jag den. I omdömets nackdelar tog jag upp att den hade ett smäckigt hölje, missat objektivskydd och tunn engelsk handbok.

Eftersom jag är den som skriver om teknik i Pressens Tidning, alltså bland annat för alla pressfotografer på svenska dagstidningar, så antar jag att det betyder att Nikon inte har några kameror som är intressanta för den målgruppen, eller....

Du kan ju hälsa hans chef, det lär nog göra susen.

Gunnar Fahlström skrev:

Den pressansvarige har nog slutat. Känner t.ex. Matias Jonsson på CAP&Design som har mycket goda kontakter på Nikon, trots att han är obotlig Canonist och trots att han sågat ett antal Nikonprodukter. Är själv produkttestare på Nätverk&Kommunikation sen tre år och jag har då aldrig hört något liknande, men visst det kan ju ha varit fel man på fel plats. Personligen har jag dock ingen åsikt om Nikons service - mina Nikon prylar funkar! (Peppar, ...)

Gunnar Fahlström skrev:

Hot? gosse va du måste varit rädd under alla dessa år...

/P.L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar