Annons

Är Nikon D70 ett bra val? (var: "Hjälp!!!")

Produkter
(logga in för att koppla)

sparlösa

Ny medlem
Hjälp!!!

Hej,
Jag har aldrig ägt en digitalsystemare, men nu vill jag köpa en då min Z2 kamera ej räcker längre för mig.
Jag har tittar runt lite här på forumet och kommit framt till att en Nikon D70s med AF 18-70 kanske kan vara ett bra val???
Det jag fotar är landskap,olika sportmotiv i rörelse samt rally.
Så frågan är, är valet av kamera bra och nåt jag kan ha ett bra tag framöver och allt eftersom byta objektiv efter behov?
Priset på en Nikon D70s med AF 18-70 ligger på 7000:-

Om ovan val inte är okej så kom gärna med förslag

Min budget ligger på 9000:- för komplett paket

Tackar på förhand
 
Hej

Var idag på Mediamarkt i Göteborg och där kostar det Kit som du är intresserat av 5995 alt 5695.

Har själv en D70 som jag är grymt nöjd med.
 
Jomenvisst!

Började min digitala ban med en Minolta Z3, men behövde en systemkamera och min D70s har verkligen varit bra. Har tagit över 25.000 bilder med den och för den summa den kostar så får du mycket kamera för pengarna. Mvh Niclas
 
Tack för svaren.
Det lutar att det kommer bli denna kameran, men skulle vilja ha ett vidvinkelobjektiv till kameran
Det jag vill ha vidvinkelobjektivet till är för landskap och för rally bilder
Nån som kan rek ett prisvärt och bra objektiv till kameran??
I prisklass 1000:-3000:-
 
Objektivet som vanligen följer med D70s är ett 18-70 mm. Till de behov du anger är det fullt användbart.

Ett zoom mellan 18-70 mm innebär ett område mellan vidvinkelobjektiv (18mm-läget) till ett kort teleobjektiv (i 70mm-läget). Det finns mer extrema objektiv än så (åt båda håll), men tipset är att skaffa erfarenhet av vad som verkligen behövs innan du investerar.
 
Håller med Anders. Kör med kit gluggen nån månad och känn efter vad du saknar, och köp inte på dig för mycket prylar i början.
 
Nej, om du vill ha bildstabilisering i huset så är det Pentax eller Sony som gäller.

Vidvinkel till Rally? Jag inbillar mig att det är tele du behöver, kanske mer än 70mm? Å andra sidan har har aldrig fotat rally så jag kanske har fel.
 
Hur mycket tele du behöver till rally är ju svårt att säga. Det beror ju på hur du vill att bilden ska bli och hur långt ifrån banan du står.

Sony A100, Pentax K10 och K100 har bildstabilisering i huset. Alltså du har antiskak på alla objektiv kan man säga. Hos Canon heter det IS och hos Nikon VR, men i dessa två fallen sitter detta änså länge bara i en del gluggar, dessa är både dyra och tunga att bära med sig. Pentax "ord för" bildstabilisering är SR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.