Att recensera en kamera är inte lätt, allt är ju främst utifrån ens egna behov, kunskaper och erfarenhet. Men här är några intryck från mig.
Skärm
Vridbar gillar jag, det har jag haft länge på kameror av andra märken också. Skarp, bra skärm. Tryckskärm gillar jag (och barnen...).
Allmän kvalitet
Bra och distinkta knappar, inte hårda som på 60D. (Känns ibland som det är olika tillverkare på de modellerna).
Valratten
Jag hade gärna haft 2-3 ”C-lägen”, ett känns inte meningsfullt. Men det är väl detta som skiljer mot de dyra modellerna.
Menyer
Som vanligt dålig översättning på svenska, så den står på engelska.
Wifi
Har inte provat, lär inte gå vid filmning vad jag förstått. Då den behövs mest...
Bildkvalitet
Bästa kvalitet jag haft av nån DSLR (av Canon har jag fotot mest med 60D och 7D). Av CSC så är jag ofta imponerad av kvalitet med Eos M, men den är mera tidskrävande att använda. Jag tog lite med 5D häromåret, ser jag tillbaka på de bilderna och jämför med 70D under ungefär samma förhållande så tycker jag 70D är klart bättre (trots Aps....). Jag tycker det dynamiska omfånget oftast är bättre. Jag vill oftast ha så långt skärpedjup som möjligt i mina vanliga motiv, så jag har undvikit FF därför. APS är tillräckligt svårt ändå med kort skärpedjup jämfört med min tidigare 4/3-epok.
Brus, visst finns det. Men klart mindre än Kodachrome 64 i 120-format... Fuji Sensia 200 och Velvia var länge mina standardfilmer på småbild, och här känns det som jag på ISO 800-1600 har mindre brus/korn än vad jag fick/får med skannade Sensia 200. Jag tycker det är kanonbra. Jag tog på ISO6400 nyligen i mörk lokal, där var ju raw räddningen, men med tidigare kameror hade jag nog inte kunnat ta de bilderna och stativ var inte möjligt då. Visst, en 5DIII med ljusstarkt objektiv hade kanske varit toppen just då, utom prislappen och tyngden.
Autofocus
Återigen mycket bra. Den har lite problem inomhus (mest med Sigma 18-35/1.8). Skärpan sitter inte alltid rätt, men tar man på 1.8-2.2 så är ju inte heller skärpedjupet så långt.
Med bara lite mera ljus utomhus, och inte bara dagtid utan även gryning/skymning så sitter skärpan nästan alltid rätt. Sanslöst bättre än 60D, ungefär som 7D.
Bra med flera punkter än 60D, här gillar jag att flytta ett eller två snäpp vid sidan av mittpunkten.
Tar gärna på enpunktsfokus, grupppunkter funka bra till barn utomhus.
Filmning
Verkar rätt och, men jag filmar mest rörliga motiv så där föredrar jag mina vanliga HD-videokameror med CCD-chip.
Kameran verka ha normala filmfunktioner för denna typ av kameror, jag ska undersöka detta mera med tiden. För vitsen för mig är ändå att kunna filma enstaka saker när jag inte har stora videokamerorna med.
Mycket bra sak jämfört med 60D är omställningen till filmning. Här är det en liveview/filmningsomkopplar till höger om objektivet. På 60D var det på valratten på ovansidan, då låg filmläget ungefär i ena ändläget och P i andra ändläget. Ett jäkla vridande när jag omväxlande fotade och filmade barnen ett par gånger.
Sökare
Hade gärna kunnat byta mattskiva till ett med riktigt rutnät, men här går det att spegla in ett rutnät (men inte i mitten bland AF-punkterna).
Batterigrepp
Jag har köpt original för att använda ibland. Bra kvalitet, känns gediget. Gör att jag kan greppa med lillfingret också. Verkar dra ur ett batteri i taget? Men jag har dock inte kollat detta noggrant.
Vad jag saknar:
G12 kan man i efterhand välja att radera enbart Jpeg eller raw, perfekt när man vill hålla ned minneskortsåtgången på resor. Framförallt kasta raw av bra semesterbilder och bara behålla Jpeg. Men jag tror inte jag kommer att ha 70D på semester utan EosM, men då saknar jag också den G12-funktionen.
Soptunneknapp på tryckskärmen när jag sorterar/gallrar tagningar i kameran. Varför en separat knapp för det, den knappen hade varit bättre att ha för ex WB.
Dubbla minneskortsfack för backup hade varit bra.
G12:ans funktion att kunna skapa en mapp per datum och lägga bilderna i. Bra med färdigsorterade bilder.
Automatisk sommartid, varför går inte det?
Bilder tagna i höjdformat visas stående på skärmen med svart på sidan (som moderna Iphonefilmer på Youtube...). Kan man inte få dem att vrida sig automatiskt för att fylla skärmen?
Sammanfattning
Jag gillar 70D bästa av de Canon DSLR jag provat, jag är riktigt nöjd, den är en bra kompromiss mellan kvalitet, hantering, funktion och med bra bildkvalitet. Detta är kameran kan tar med när jag vill ta kort. När jag ska på utflykt, och kanske vill ta kort, om jag ser nått kul, då är det M som gäller.