Annons

Är kameran något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

thelizzy

Ny medlem
Hej!

Har tänkt mig att köpa en ny kamera då min gamla med 2 megapixlar och DIGITAL zoom känns ganska mycket våren 2002. Då jag är fattig student har jag ingen direkt överdriven budget utan får hålla mig under 2000 kronor. Jag har hittat en kamera som finns på www.netonnet.se som heter Kodak easyshare ZD 710. Tycker den verkar helt ok för mina behov, men är på grund av det låga priset lite kritisk. Så jag skulle behöva hjälp med att avgöra om den verkligen är något för mig.

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=99249&sid=1007175&SpaceCode=SectionTopOffer#ItemTabLevel

Det jag är mest fundersam över är "Ljusstyrka optik" som är f/2,8 - f/3,7. Räcker det, och vad är det egentligen som mäts? Ser att de flesta modellerna har något i stil med f/2,8 - f/5,1.

Filterdiametern är 55 mm. Är det bra?

Den har inte optisk sökare, utan digital. Märks det någon skillnad?

Jag funderar även över slutartiderna. Är 1/2 - 1/2000 sek samt 8-1/1000 sek bra? Vill jag ha så lång eller kort slutartid som möjligt?

Går det att utläsa hur lång fördröjning det är från det att man trycker av tills kortet tas på något sätt?

Hoppas någon kan hjälpa mig med svar på i alla fall några av mina frågor. Är det någon som har förslag på någon bättre kamera i samma prisklass så tar jag gärna emot. Vill dock inte ha någon liten kompaktkamera, utan vill ha något som i alla fall är på väg mot att vara en systemkamera.

Martin
 
Lägre siffra för "ljusstyrka optik" betyder att optiken är ljusstarkare. Att kameran har en lägre siffra är alltså bättre för att ta bilder i svag belysning. Den tar lika bra bilder när det är ljust för det.

Digital sökare är sämre än optisk, den digitala sökaren ger sämre bild och framför allt en fördröjning av vad du ser (det du ser i sökaren har alltså redan hänt i verkligheten). Alla kameror mig veterligen av denna typ har digital (elektronisk) sökare.

Här hittar du några användarrecensioner av kameran: http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=kodak_z710

Undrar om Z710 är samma som ZD 710? Bäst du kollar.
 
Senast ändrad:
Det ser ut att vara exakt samma kamera, i alla fall enligt specifikationerna.

Användarrecensionerna är genomgående positiva. Det enda negativa egentligen är att 2 av 13
upplever att det finns en lagg från det att man trycker av tills dess att kortet tas. Är det något som finns på alla kameror i den här prisklassen? Går det att hitta hur lång fördröjning det är på något sätt? har försökt med google, men lyckas inte hitta det jag söker.


Tack så mycket

Martin
 
Hittade nu på Kodaks hemsida att det är mindre än 0,3 sekunder från klick till bild, och att det går att ta bilder med 1,5 sekunders intervall. Är detta bra eller dåliga tider?
 
På dpreview:s sida kan du jämföra tiderna med andra kameror om du vill, tog en ur luften Panasonic FZ18 vars tider redovisas här: http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz18/page5.asp

Har klämt lite på den i en affär och den kändes rapp för att vara denna typ av kamera. 1,5 sek mellan bilderna låter inte avskräckande, har för mig att det brukar ligga runt sekunden. Men jämför på den länkade sidan, finns nog inga utförligare tester online.

Hur snabb denna typ av kamera är är dess akilleshäl, ju snabbare desto bättre, så det är helt riktigt att undersöka denna punkt. Om det är rörliga motiv som tex människor är det viktigt med kort dröjsmålstid, hellst ingen alls, det är svårt nog att hänga med ändå.

Jo, det här lagget finns på alla kameror av denna typ (det är en slags kompaktkameror).
 
Senast ändrad:
Fredrik183 skrev:
Lägre siffra för "ljusstyrka optik" betyder att optiken är ljusstarkare. Att kameran har en lägre siffra är alltså bättre för att ta bilder i svag belysning. Den tar lika bra bilder när det är ljust för det.

Digital sökare är sämre än optisk, den digitala sökaren ger sämre bild och framför allt en fördröjning av vad du ser (det du ser i sökaren har alltså redan hänt i verkligheten). Alla kameror mig veterligen av denna typ har digital (elektronisk) sökare.

Här hittar du några användarrecensioner av kameran: http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=kodak_z710

Undrar om Z710 är samma som ZD 710? Bäst du kollar.
Det går inte riktigt att säga att digital sökare är bättre än optisk på kompakter. Min erfarenhet är att ånga optiska är ungefär som att titta i ett sugrör och är med mest för sakens skull. De är alltså totalt oanvändbara som sökare.
 
ZD 710 har sk digital bildstabilisering vilket i praktiken betyder att ISO höjs för att kunna använda en tillräckligt snabb slutartid i mörka förhållanden. Tyvärr ökar det digitala bruset i samma takt som högre ISO.

För 1490 tycker jag att kodak ZD710 är en mkt bra köp, var bara med på att den är bra mkt mindre i verkligheten än man kan tro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.