Annons

Är jag nöjd med min 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min rasslar på ganska bra.

Testade nu, fick 21 bilder innan det tog "stopp". Enligt tidsstämpeln på bildern tog det 4 sekunder (men det är ju avrundat).

Detta var på ISO 400 och 1/100 sekund, RAW, Bländarprioritet.

Kan du ha någon custom funktion påslagen som påverkar?
 
Jag provade också, raw, iso 100, bländarprio 2,8 det blev 20st innan farten "dök". Med Sandisk Extrem III 4gig.

/Benny
 
Jag har faktiskt ingen aning vad det gäller custom,testade med att o-ställa kameran, nu använder jag aldrig detta läge med 6bilder/sek men min kollegas 40d uppträdde som min egen dvs börjar skriva till kortet redan efter 8 bilder Raw och drar ner hastigheten till ca 1 bild/sek därefter.
Jag har testat med både extreme 3 och 4 kort.
Nu spelar detta ingen roll, bufringen startar oavsett kort
Mikael
 
Senast ändrad:
Kolla C.Fn II -2 Brusredusering för höga ISO
När jag ställde den på val 1 (=på) så ser jag i sökaren att bufferten gick ner från 17 till 6.

/Benny
 
Testar på studs
se där. nu stämmer antal bilder bättre. 21 st
ovanligt fånig inställning som påverkar även det som normalt betraktas som lågt/lägre iso dvs 100-800
Tackar
Mikael
 
Senast ändrad:
Det måste bero på att ni har ändrat någon - samma - funktion som påverkar hastigheten, t ex brusreducering, högdagerprio eller liknande. Prova att resetta alla customfunktioner och se vad som händer.

Edit - ser att jag var för sent ute. Bra att det löste sig.
 
Min tuffar på med sina 6 fps i 17-18 bilder på iso400 (autoiso eg) och bländarförval.

Det finns bara en funktion tror jag som begränsar bufferten. C.FnII-2 High ISO speed noise reduction. Den på minskar bufferten enligt manualen. Varför vet jag inte.

/Leif

Hoppla! Här går det minsann undan med svaren :)
 
MalinW skrev:
Hej,

Jag upplever också att min 40D tar väldigt "mjuka" bilder. Inte mkt kontrast och dålig fokus, har provat med alla mina objektiv (100mm, 50 1.8, 17-85) nu. Misstänker att det är jag som inte har bekantat mig väl nog med kameran men spontant tycker jag att min 350d tar skarpare bilder.

Hej Malin!

Desto mer avancerad kamera, desto mer kunskap i photoshop, efterbehandling krävs för att få ut "full effekt" från kameran.

Annars kan det bero på att du inte ställt in Jpeg-inställningarna rätt.
(orkar inte ens gå in på varför man inte ska fota i jpeg.. )
 
Av vad jag har läst/hört är det så, att ju mer avancerad kamera, och därmed målgrupp, desto mindre "studs" i jpeg-bilderna direkt från kameran. Tillverkarna förutsätter att de som köper sånt som ligger över instegsmodellerna antingen själv begriper hur de ska ställa in kameran, eller att de kör med RAW och fixar till bilderna enligt önskan i datorn.

Men det finns gott om "Picture Styles" i din 40D. Använd den första "Egna", basera den på Standard eller Landskap och dra sedan på skärpa, kontrast och mättnad, så får du se om du blir nöjd då.
Eller ännu bättre, fotografera i RAW och gör motsvarande test i datorn, på samma bild, så du verkligen kan se vilken skillnad det gör.
 
henrikgbg skrev:
vet inte hur det är med 40D, men hade en liknande codec från Canon för min 350D som gav mig samma resultat i xp som jag får nu med 40D i vista

Enligt Canons hemsida är det bara för Vista. Har inte provat själv.
 
AFJ skrev:
Enligt Canons hemsida är det bara för Vista. Har inte provat själv.

ok, kontigt att dom släpper en codec för vista, men inte xp, som fortfarande är det långt mer använda operativsystemet.

jag anar en sammansvuren komplott mellan microsoft o canon för att tvinga oss stackars konsumenter att välja vista framför xp! ;)
 
henrikgbg skrev:
ok, kontigt att dom släpper en codec för vista, men inte xp, som fortfarande är det långt mer använda operativsystemet.


Det finns ju en möjlighet att codecen funkar på XP och att de helt enkelt har missat att ange det på sin download sida.

Kanske skall prova att ladda ner och testa...
 
AFJ skrev:
Det finns ju en möjlighet att codecen funkar på XP och att de helt enkelt har missat att ange det på sin download sida.

Kanske skall prova att ladda ner och testa...


hehe! gör det! hade det vart vista du gjort ett liknande test på så hade hela datorn kraschat, avlidit och efter det lagt sig i en grästuva o gråtit. Allt medans du inser att alla bilder försvunnit från hårddisken! ;)

(fördelen med vista är att jag aldrig tagit mer seriöst på säkerhetskopiering än vad jag numera gör!)
 
Tänkte bara skriva en rad på detta fantastiska forum. Efter ett tags velande fram och tillbaka har man äntligen fått träda in i D-SLR markerna iom inköpet av en 40D. En liten försenad julklapp till sig själv. Uppgraderade från min gamla kamrat lympus C-8080 som tjänstgjort lite drygt 3,5år och gjort det väl bör väl tilläggas. Har dock i höst blivit far och insett dess begränsningar ffa i form av snabbhet eller kanske avsaknaden av densamma. Valet föll tillsut på en Canon. Har även en en Canon Ixus 900 Ti som fungerar mycket väl som "skötväske"kamera dvs alltid med.

Första intrycken av 40D med den prisvärda (i mina ögon) 18-55 3.5-5,6IS Canon optiken är WOW. Här går det undan. Har bara fotat i mörk innemiljö igårkväll men supernöjd med ffa hastigheten, min kära dotter hade ingen chans att sluta le innan kortet var taget. Enda nackdelen förutom att jag ingen blixt har än så länge, är att man tar så MÅNGA kort så snabbt. 150 bilder bara small av sådär.

Sen att det finns otaliga inställningar som man inte har så stor koll på ännukänns väl lite sådär när man vill ha koll på engång men annat hade jag ju inte räktnat med heller.

Mitt första intryck är iaf att jag är fantastiskt nöjd med min julklapp, att det kommer att bli dyrt med all utrustning som man nu vill komplettera med (läs blixt xxxx antal objektiv m.m.) samt att dottern aldrig kommer att komma undan nu när 40D sitter i pappas hand.

Gott slut och en god början, samt tack för nyttig och intressant läsning från en mycket nöjd nybliven 40D ägare uppe i Norr!!!!
 
Adsl-man skrev:
...
Första intrycken av 40D med den prisvärda (i mina ögon) 18-55 3.5-5,6IS Canon optiken är WOW.
...

Kul!
Tips: 50/1.8 är ett mkt billigt och skarpt objektiv (dryga tusenlappen nytt) som gör att du kan vänta med blixten ett tag. Har själv motsvarande Nikonvarianten. Även Sigmas 30/1.4, som dock är lite dyrare, är ingen dum investering.
 
Mikael F skrev:
Kul!
Tips: 50/1.8 är ett mkt billigt och skarpt objektiv (dryga tusenlappen nytt) som gör att du kan vänta med blixten ett tag. Har själv motsvarande Nikonvarianten. Även Sigmas 30/1.4, som dock är lite dyrare, är ingen dum investering.

Jo den står på inköpslistan tillsamans med en ej spikad telezoom, dock tror jag att blixten (ej bestämt ännu om 430 vs 580) kommer först. Eller kanske 430 + 50mm samtidigt för billigare peng....

Dock ganska angenäma bekymmer......
 
Titta först här

Innan du bestämmer dig för objektiv skulle jag ta en titt på denna sida:
http://www.slrgear.com/reviews/showcat.php/cat/4
och klicka fram olika objektiv som du är intresserad av och jämför "Blur Index"-kurvorna. och här kan du kontrollera och jämföra upplösningen med olika inställningar på både bländaren och ev zoom. Man lär sig enkelt också vid vilka inställningar ens objektiv fungerar bäst dessutom!

Det är bara objektiv i listan med "(Tested)" som har uppmätta kurvor, så du vet när du tittar igenom.

Du kan t ex se att zoom-objektivet EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM,
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/353/cat/all
har i stort sett lika bra eller bättre värden som många fasta objektiv och med IS kan du i många fall använda 3-4 ggr längre tider och då motsvarar 2,8 ca 1,2 (om motivet inte rör sig) och du får mycket bättre skärpa (Blur Index) än vad du får med motsvarande fasta 1,2 eller 1,4 objektiv (utan IS).

Bara in och jämför så ser du. Jag är mycket nöjd med mitt 17-55mm f/2.8 IS USM och kan rekommendera det starkt till din 40D. Jag har en del nattbilder och lågljusbilder i mitt album tagna med detta objektiv med just 40D. Även porträttbilder blir bra förstås.
 
Är nybörjare på Canon...är van vid Minolta.
Tycker bländarförval i samband med blixtfotografering fungerar lite opraktiskt på 40D. Om man styr bländare manuellt vill 40D sätta en tid så att även bakgrunden blir korrekt exponerad. Om man då sätter t ex bl 8 för att få bra skärpedjup blir tiden ofta orimligt lång, kanske flera sekunder och man får rörelse, eller skakoskärpa. Ett alternativ verkar vara att låsa blixtsynktiden vid bländarförval till 1/250, men då tappar man ju flera stegs exponering i onödan, jämfört med om man kunnat låsa till éxempelvis 1/30. I helautomatiskt läge går det inte att ändra bländare vid blixtfotografering utan 40D väljer största bländare.
Tror inte jag läst manualen slarvigt, men jag hade önskat en möjlighet att vid bländarförval kunna få kameran att sätta tiden så lång som möjligt, men ändå så att rörelseoskärpa undviks, exempelvis med maxsynktid på 1/30.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.