rronnbac
Aktiv medlem
Tack, det lutar nu åt att det blir en 6D som ersätter min 7D, så får jag senare förfina optiken
Tänk dock på att 7D är en väsentligt snabbare kamera mm, bättre af etc så du inte tappar något annat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack, det lutar nu åt att det blir en 6D som ersätter min 7D, så får jag senare förfina optiken
Hej!
Jag plåtar främst porträtt, har för närvarande en Canon 7D och några relativt billiga fasta objektiv vara ett är Canon 35/2 (gamla versionen) som jag använder mest. Jag filmar inte så mycket, men då och då.
Jag klarar mig egentligen bra med vad jag har men skulle vilja ta ut lite mer information ur skuggorna i vissa fall få lite högra DR och skärpan är inte på topp jämt. I övrigt så gillar jag renderingen och hudtonerna man får ut, väldigt lättjobbat efterarbete.
Så min fråga är vad ni tycker är bra/dåligt att gå till fullformat, eftersom jag har begränsad budget så är inte 5D mk4 ett alternativ. En begagnad mk3:a eller 6D känns mer rimligt. Är det kanske rentav värt att köpa en 5D mk1 bara för att testa?
Eller borde jag satsa på lite bättre glas, i så fall har ni några favoriter inom 35-50mm har hört gott om senaste versionerna av Sigmas ART serie.
mvh
Petter
Det finns i och för sig manuella objektiv med både Sony- och Fujibajonett numera. Men de är rätt dyra.
Manuell fokus är svårt som fan med spegelreflexkamera, men väldigt lätt med spegellöst. Värt att tänka på.
Sen ska man vara medveten om att de tidiga Sony a7-modellerna är en ergonomisk och haptisk katastrof jämfört med en 5D eller liknande. Alla knappar är för små och menyerna är utformade som av en slumpgenerator. Dock är det väldigt trevligt med stor sensor i ett litet hus, som man kan använda nästan vilka objektiv man vill på Jag hade i princip bara manuella, skitbilliga objektiv under många år.
Om du vill fortsätta med Canon så tror jag du ska sikta lite högre än en 5D. Den är uråldrig och har skitliten display. Naturligtvis blir det finfina bilder ändå, men du lär inte tjäna nåt vad gäller brus mot din nuvarande kamera.
Edit: Håller i stort sett med Richard här ovan. Kanske att man vill ha ett lite roligare objektiv än 50/1,8 dock, men det kan man ju dona med senare.
Fast i just Canons fall är det bara 5D IV bland FF kamerorna som har en bra sensor avseende DR (att lyfta skuggorna). 80D har en sensor som vid låga ISO möjligen tillåter mer skugglättning än övriga FF kameror då den nyare tekniken inte ens letat sig in i 6D II. Så i just detta fall kan en 80D vara värd att överväga. Jag tror inte att Canon precis efter släppet av 6D II kommer släppa en 6D III med nyare sensor som förändrar detta. Det lär alltså dröja några år innan det finns en billigare Canon FF DSLR med den nyare sensortekniken så att byta till FF och 6D (ettan) och vänta in det är nog inte så stor vits som att plåta på och endast uppgradera kamerahuset till 80D. Man kan gå över till FF om några år och se över ens objektiv då. Med 80D får man d u vassare AF än 6D (ettan) eller 5D ett eller II.
Det år visserligen sant att canons tidigare sensorer släpade efter, men trots det är det enorm skillnad mellan 7d och 6D och det är en enorm vinst att gå över.
Utöver att 6D har ett stegs fördel genom sin större sensor så ger frånvaron av den banding som 7D led av åtminstone ytterligare 1-2 stegs spelrum till 6D
Dessutom finns fullformatets fördelar med mindre känslighet för kromatisk abberation, diffraktion osv.
Vi som ägt och plåtat med båda alternativen vet att det är en mycket påtaglig skillnad, direkt synlig. 7D är inte ens i närheten.
Därmed inte sagt att förslaget om 80D är dåligt. Det är en fin kamera som har modernare sensorteknik. Trots detta så är 6D ändå påtagligt bättre vad gäller brus etc.
Ja 6D är bättre gällande brus i mellantonerna då man höjer ISO men här var det frågan om att lyfta skuggor och vid låga ISO är frågan om inte 80D kan vara bättre. Vanlig lateral kromstisk abberation är lätt att korrigera i efterhand och nyare Canonkameror gör detta automatiskt med JPEG på flera originalobjektiv. Dessutom beror CA också på vilket specifikt objektiv vi pratar om. Så det är inte så lätt. Det är enklare hos t ex Nikon där det är i grunden samma sensorteknik i FF som i crop och då är den större sensorn ca 2,25x bättre på nästsn allt i relation till dess 2,25x större yta.
TS har hyggliga objektiv, men sensorn är en flaskhals
Frågan är varför den är en flaskhals. Kan man arbeta på ett sådant sätt att det faktiskt inte behövs en nyare sensor?
Kolla gärna in vad den här karln har att säga.
https://www.youtube.com/watch?v=4GflhBUSpdQ
Ja det här med AF. Hur är det egentligen på 6D, har hört att den inte ska vara speciellt bra?
Själv använder jag mestadels mittpunkten, one shot, och ompositionerar, vilket brukar funka bra. Sällan jag låter kameran själv välja fokuspunkt, vande mig vid det när jag började plåta och hade en 400D, vilken inte kunde fokusera speciellt bra, sen dess har det bara hängt med.
Men vill såklart inte att kameran ska jaga fokus stup i kvarten.
Funderar på precis samma sak.
Orkar oftast inte se ett YouTubeklipp, och specillt inte om jag inte,vet vadnset handlar om. Tycker det inte nödväntigtsvis är fel att länka till saler i trådar och diskussioner, men tycker att det samtidigt hör till god ton att referera till innehållet man länkar.
Vad säger han?
Det han säger är att det inte spelar någon roll vilken kamera man har för att ta bra bilder, i princip