Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
lottawe skrev:
Å ja är både stolt och lycklig för att min son redan innan uppnådd skolålder konstaterade både att Bratz är oproportionerlig och barbie ful;) Men skulle det hända snor jag Jannes ide med monopolpengar.. Det är ingen konstig människosyn att önska människor man bryr sig om äkta vara.
Det här var väl en sak som jag inte trodde om dig, för mig är det ren diskriminering. Om jag uppfattar dig så finns det en grupp som är äkta och en grupp som är oäkta, den oäkta gruppen är inte bra för dina barn.
Om man opererar sig så blir man en sämre människa?
Hur kan man tänka så?
 
Makten skrev:
Varför ska inte din dotter på 13 år kunna prostituera sig om hon "vill det"? Var går gränsen?
För att vid 13 så har kanske hon inte har uppnått den mognad som krävs så hon förstår konsekvenserna.
Men självklart så skulle jag ha en diskussion kring det istället för att förbjuda henne, jag inser ju att jag inte kan bevaka henne dygnet runt.


Och hur ser du på det nedtryckande av svaga som dessa bilder innebär för andra då?
Jag tycker att man ska stärka individen, inte censurera utbudet.


Om jag inte får uttrycka att jag ogillar en risig bild på en kvinna som framställs som ett objekt, varför i helvete ska man då kunna påpeka att en horistont är sned? Ta kritik verkar dessa fotografer inte ha hört talas om.
Det är de de har, men det är när du kritiserar modellen som det blir problem.

Det är inte modellerna jag i första hand är orolig över, utan resten av den kvinnliga (och manliga) befolkningen, som ser bilderna och tar del av budskapet.
Menar du då att det behövs censur för att befolkingen inte hanterar dessa bilder?

I mina ögon har de degraderat sig själva genom att operera sig. Den åsikten kan jag inte ändra på. Jag tror att fler människor tjänar på att jag yppar den än att jag håller käft för modellens skull.
Men har du inget ansvar för hur modellen tar det du säger?


På vad sätt är det en "smutskastningskampanj" att säga att man tycker att en bild ser billig och sjaskig ut? Om du hade fotat en polsk hora som för fina pengar visat könet, skulle jag inte få säga att bilden var vidrig då heller?
Jag förstår inte varför per definition en polsk hora skulle vara vidrig, ej heller varför könet skulle vara vidrigt.
Men om bilden var vidrig så skulle du få säga det om du gjorde det utan att kränka någon.
 
bEPH skrev:

Om man opererar sig så blir man en sämre människa?
Hur kan man tänka så?
Nej, inte nödvändigtvis. Däremot tror jag tyvärr inte att den som opererar sig är särskilt stabil eller mår värst bra, och det visar ju självmordsstatistiken som tidigare nämns i tråden också.

Det handlar naturligtvis inte om äkta bröst eller inte utan om något du/ni kanske ser ännu värre när jag nu yttrar. Det handlar om äkta människor som respekterar och accepterar sig själva och andra som de individer de är.

Och faktum är väl att det finns få föräldrar som uppriktigt är glada oavsett vem barnet dejtar/träffar? Inte vill du att ditt barn träffar en kriminell, en missbrukare, en våldsam eller någon med värderingar du anser idiotiska, även om du kanske skulle vara tvungen att acceptera om det hände? Att tvingas acceptera och stödja är dock två vitt skilda saker i mina ögon, så enkelt är det. Jag anser att jag som förälder inte ska vara så falsk att jag bara sitter och ler när jag tror saker bär åt helvete..
 
lottawe skrev:
Nej, inte nödvändigtvis. Däremot tror jag tyvärr inte att den som opererar sig är särskilt stabil eller mår värst bra, och det visar ju självmordsstatistiken som tidigare nämns i tråden också.

Finns det statistik som påvisar ett samband mellan kosmetisk kirurgi och självmord? Det har jag faktiskt inte sett, var hittar jag den?
(orkar inte gå igenom alla sidor i tråden) :)
 
dJb skrev:
Finns det statistik som påvisar ett samband mellan kosmetisk kirurgi och självmord? Det har jag faktiskt inte sett, var hittar jag den?
(orkar inte gå igenom alla sidor i tråden) :)

Det är ju självklart aftonbladet som är källan, en reporter hos dem hittade på lite siffror.
(OBS! jag anklagar inte dig lottawe utan det är bara det att jag blir trött på aftonbladet)
 
Makten skrev:
Jag har för länge länge sedan tappat lusten att föra en diskussion med dig, så du behöver inte anstränga dig. Det är inget som helst fel på min svenska. Den är riktigt bra faktiskt.
Du får gärna bekänna dig till gruppen "ni", det är ditt eget val.

Låt mig se om jag förstått detta rätt:

-Det är helt i sin ordning att publicera bilder som får massor av människor att må dåligt genom att förmedla snedvridna ideal, men det går inte för sig att kritisera varken fotograf eller modell för detta, då modellen kan må dåligt.

Är det helt tomt på loftet eller? Hallå? Nån hemma?

Gonatt.

Snarare tvärtom, där råder full aktivitet.
Men vi är nog överens. Efter snart 1500 inlägg inser även jag att det är helt meningslöst att fortsätta diskutera detta.
Så fort den börjar bli det minsta intelektuell så startar du den rispiga skivan och häver ur dig ett inlägg som saknar all underbyggnad av typen "ni skiter fullständigt...."

Det är ingen fråga, inget svar, bara ett tomt påståenden som inte bevisas eller styrkas på något sätt.

Och jag ser det då inte konstigt att jag reagerar som jag gör. Men nu är det hög tid att släppa denna "diskussion" för mig. Mkt som ska ordnas före söndag.

För min del får gärna diskussionen stängas. Den visar om inte annat än att vi står på helt olika sidor och den kunskapen kan användas för framtida agerande här på FS. Och om jag som sagt får tid över så blir det en ny svensk "fotosida" nästa år där fokus kommer att ligga hur vi glamour och "flickfotografer" kan utvecklas tillsammans som fotografer utan att behöva lägga tid på att försvara våra bilder mot moralister/feminister/religiösa värderingar eller vad som nu ligger bakom.

Ska gör mitt bästa för att hålla mig borta från denna tråd nu - God Jul alla!
 
lottawe skrev:
Nej, inte nödvändigtvis. Däremot tror jag tyvärr inte att den som opererar sig är särskilt stabil eller mår värst bra, och det visar ju självmordsstatistiken som tidigare nämns i tråden också.
...
Och faktum är väl att det finns få föräldrar som uppriktigt är glada oavsett vem barnet dejtar/träffar? Inte vill du att ditt barn träffar en kriminell, en missbrukare, en våldsam eller någon med värderingar du anser idiotiska, även om du kanske skulle vara tvungen att acceptera om det hände?.
Det är kanske invandrare du syftar på?
De har nästan dubbelt så stor risk att vara notoriska brottslingar som de äkta svenskar som vi har.
Chansen att en invandrarungdom(åk 9) är en notorisk brottsling är 12%, chansen att en opererad tjej begår självmord mellan 15-69 är 4,3 promille jämfört med 1,5 promille.
Då är det väl viktigare att se till att dejten inte är en invandrare?
Källa Brå:s rapport om Ungdomar och brott åren 1995–2005
 

Bilagor

  • invandrare.png
    invandrare.png
    24.8 KB · Visningar: 230
Mattsen skrev:
Du har tidigare "slått många slag" för bögar och lebbor. Respekteras. Och jag antar att du inte skulle förfäras om din som kom hem och presenterade sin nya pojkvän för dig.
Naturligtvis skulle jag respektera det. Att vara homosexuell är såvitt jag förstått inget aktivt val (men det spelar ju mindre roll i sammanhanget) och Jag skulle tycka det vore mer tragiskt om en homosexuell inte vågade presentera sin parner för föräldrarna än att personen funnit styrka att stå för sin läggning.

Du hade inte respekterat det eller?
 
Re: British Medical Journal


Den länken fungerade inte men jag har ögnat igenom en del andra sidor.

I en amerikansk longitudinell studie har man funnit en överrisk för självmord efter bröstförstorande operation. Man får dock vara väldigt försiktig när man värderar sådana undersökningar men det stödjer antagandet att kvinnor som genomgår bröstförstorande operation har en ökad sannolikhet för psykiatrisk sjukdom.

Eller snarare kanske man kan säga att kvinnor som löper ökad sannolikhet till psykiatrisk sjukdom i högre grad vill förstora brösten. Dock så vet vi ingenting om hur självmordsfrekvensen sett ut om kvinnorna inte genomgått operation. Det finns t.ex. studier som tyder på positiva effekter av operation.

För att göra en grov jämförelse så kan man säga att i gruppen som drabbas av blindtarmsinflammation drabbas ett visst antal av komplikationer och kanske t.om. dödsfall i samband med operationen men sannolikt hade fler dött om de inte genomgått operation.

Sannolikt råder inget direkt orsakssamband mellan bröstförstorande operation och självmord och att de tillhör en "känsligare" grupp är kanske inte konstigare än att man kanske kan upptäcka att goth-lyssnare eller elitidrottsmän också löper en överrisk att begå självmord.

Jag vet dock för lite om ämnet men råder till "besinning" och eftertanke innan man drar alltför stora växlar på denna typ av undersökningar.
 
bEPH skrev:
Det är kanske invandrare du syftar på?
De har nästan dubbelt så stor risk att vara notoriska brottslingar som de äkta svenskar som vi har.
Chansen att en invandrarungdom(åk 9) är en notorisk brottsling är 12%, chansen att en opererad tjej begår självmord mellan 15-69 är 4,3 promille jämfört med 1,5 promille.
Då är det väl viktigare att se till att dejten inte är en invandrare?
Källa Brå:s rapport om Ungdomar och brott åren 1995–2005

Intressant och se hur "ni"sätter (svaga) grupper mot varandra,fetma/modeller,invandrare/modeller,islam/eran frihet,kritiker/censur osv osv.Känns igen från 20-talets tyskland.
 
dJb skrev:
Den länken fungerade inte men jag har ögnat igenom en del andra sidor.
Provar så här. Den tidigare länkade är den från 2003.
- Université Laval, september 2006
- BMJ-British Medical Journal, november 2003

Det finns t.ex. studier som tyder på positiva effekter av operation.
Blir nyfiken..
Men å andra sidan visar väl inte de studierna heller hur effekten hade varit om operationen t.ex varit utbytt till terapi eller så heller?

...men det stödjer antagandet att kvinnor som genomgår bröstförstorande operation har en ökad sannolikhet för psykiatrisk sjukdom. Eller snarare kanske man kan säga att kvinnor som löper ökad sannolikhet till psykiatrisk sjukdom i högre grad vill förstora brösten. Dock så vet vi ingenting om hur självmordsfrekvensen sett ut om kvinnorna inte genomgått operation.
Precis. Tycker det är tragiskt att folk mår så piss att de är beredda att lägga sig under kniven och orsakerna till såna val skulle det vara intressant om det bringades klarhet om.. Spelar de skeva idealen in också tro?
 
Känns som tråden börjar sväva iväg lite nu...åt alla håll.

Kan man inte sammanfatta det hela med att vi är två läger med två olika åsikter och när det gäller bildkritik ska man respektera Fotosidans regler gällande netikett.

Vill bara klargöra att jag inte anmält någon kommenter och jag respekterar helt och fullt dom som inte gillar mitt fotograferande.

En idé efter att ha följt tråden är att kanske skapa en egen fotopool för denna typ av fotografering - en glamourpool (fotosidan drar upp riktlinjer för denna typ av bilder) som kräver att man är 18 år för att kika på (vilket dock är svårt att kontrollera i praktiken).

Bra eller anus?
 
Senast ändrad:
Polsk Hora okej nu kom de där idiotinläggen?

Man baxnar över retoriken och inteligensen i denna diskussion, ja tyskland på 20 talet eller nej WAM på 80 talet eller Helge Frosmo på 2000 talet.
 
lottawe skrev:
Provar så här. Den tidigare länkade är den från 2003.
- Université Laval, september 2006
- BMJ-British Medical Journal, november 2003


Blir nyfiken..
Men å andra sidan visar väl inte de studierna heller hur effekten hade varit om operationen t.ex varit utbytt till terapi eller så heller?


Precis. Tycker det är tragiskt att folk mår så piss att de är beredda att lägga sig under kniven och orsakerna till såna val skulle det vara intressant om det bringades klarhet om.. Spelar de skeva idealen in också tro?

Fick inte heller de länkarna att fungera men här är några:
http://www.newscientist.com/channel/health/mg19225745.200?DCMP=NLC-nletter&nsref=mg19225745.200
http://www.usnews.com/usnews/health/briefs/beauty/hb050112b.htm
http://www.apa.org/monitor/sep05/surgery.html

Vad jag menar är att man som alltid bör vara lite försiktig med att dra enkla slutsatser. Att det i gruppen kvinnor som genomgår bröstförstorande operation finns en något ökad risk för självmord innebär inte att alla som genomgår sådan operation lider av psykiska problem. Man får komma ihåg att det är statistik och stora grupper man har att göra med. Detta är ju t ex tydligt om man ser på gruppen kvinnliga läkare som också uppvisar en signifikant förhöjd självmordsrisk. Få skulle väl hävda att kvinnliga läkare generellt sett lider av psykiska problem utan att det handlar om en något förhöjd statistisk risk som kanske har med ett krävande yrke och tuffa arbetsförhållanden att göra.

Samtidigt så är det intressant att notera att självmorden bland kvinnor i Sverige successivt minskat sedan början av 80-talet vilket nog till stor del har med ökad prevention och bättre antidepressiva läkemedel att göra.
 
Freddie skrev:
....som kräver att man är 18 år för att kika på (vilket dock är svårt att kontrollera i praktiken).

Bra eller anus?
Blir nyfiken på varför Du tycker att en åldersgräns behövs? Handlar det om risk för ev. negativ påverkan eller annat?
 
lottawe skrev:
Blir nyfiken på varför Du tycker att en åldersgräns behövs? Handlar det om risk för ev. negativ påverkan eller annat?

Ett förslag utifrån det som tidigare sagts. Tänkte man kanske kunde komma fram till någon slags avslut på diskussionen :) Men jag har börjat förstå att det är omöjligt.

Man kanske ska starta "Skrivsidan.se"...oops...var visst redan någon som gjort... :)
 
Men någonstans med förslaget verkar du ju inse vilken inverkan vissa bilder kanske kan ha? Vad bilderna kan bidra till? Eller har jag fel när jag antar det?
 
Freddie skrev:
Ett förslag utifrån det som tidigare sagts. Tänkte man kanske kunde komma fram till någon slags avslut på diskussionen :) Men jag har börjat förstå att det är omöjligt.

Man kanske ska starta "Skrivsidan.se"...oops...var visst redan någon som gjort... :)

Jaha så detta är inte avigsidan.se?

Tänk att man kan ha så fel, det låtyer avigt, det ser avigt ut men, det är inte avigt?

Du skall inte tro att någon här slutar att tjafsa om detta, vad skulle de annars göra fotografera ???
 
bEPH skrev:
Det är de de har, men det är när du kritiserar modellen som det blir problem.
Det gör jag inte, men fotograferna verkar ju tycka att bildkritik är indirekt kritik av modellen. Det är i så fall deras eget fel anser jag, inte mitt.

Men har du inget ansvar för hur modellen tar det du säger?
Nej, jag kan väl inte styra hur nån annan ska tolka mina åsikter mer än att framföra dem på ett ärligt sätt? Om fotografen framställer modellen på ett ofördelaktigt sätt, är det då mitt fel att modellen blir "kränkt" när jag sågar bilden??


Jag förstår inte varför per definition en polsk hora skulle vara vidrig, ej heller varför könet skulle vara vidrigt.
Men om bilden var vidrig så skulle du få säga det om du gjorde det utan att kränka någon.
Jag talade om bilden, inte modellen. Men ja, det var en onödig grej att skriva.


Mattsen skrev:
Snarare tvärtom, där råder full aktivitet.
Men vi är nog överens. Efter snart 1500 inlägg inser även jag att det är helt meningslöst att fortsätta diskutera detta.
Så fort den börjar bli det minsta intelektuell så startar du den rispiga skivan och häver ur dig ett inlägg som saknar all underbyggnad av typen "ni skiter fullständigt...."
Vore det inte bättre om du började visa på vad sätt du egentligen bryr dig? Det framgår nämligen inte.

För min del får gärna diskussionen stängas. Den visar om inte annat än att vi står på helt olika sidor och den kunskapen kan användas för framtida agerande här på FS. Och om jag som sagt får tid över så blir det en ny svensk "fotosida" nästa år där fokus kommer att ligga hur vi glamour och "flickfotografer" kan utvecklas tillsammans som fotografer utan att behöva lägga tid på att försvara våra bilder mot moralister/feminister/religiösa värderingar eller vad som nu ligger bakom.
Jag förstår att du är pigg på att slippa ta ansvar, så det är nog en bra idé.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.