Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Maverick skrev:
Det får du gärna utveckla hur de ser att det skulle vara respektfullt att erbjuda din son låtsaspengar om han väljer att dejta en tjej med implantat.

/Maverick
Ärligt talat så anser jag inte att jag som förälder ska gynna allt han vill bara för att han är min son. Det vore ansvarslöst.. Däremot kommer jag alltid älska honom även om jag inte skulle gilla eller stödja valen, men till vissa grejer lär han aldrig få mina pengar..

Jag tycker det är respekt att kunna säga nej ibland. Det gör jag till en del redan idag och hoppas att han någon dag (om inte direkt) faktiskt förstår varför.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Att gömma sig bakom begreppet "kränkt" blir i detta sammanhang bara pateti

tbmac skrev:
Hänsyn!? hänsyn behövs ju inte när någon har opererat sig tidigare i livet. då kan man bara vräka ur sig vad som helst för då är det ju bara en vara! precis som en äcklig hamburgare.

( obs ironi)

Ok - du har inte läst mina inlägg - jag lägger inga personliga värderingar i det här med silikon. Jag har jobbat med modeller i över 20 år och antagligen sett massa silikon, du blir varken en bättre eller sämre människa av det.

Läs mitt inlägg igen :)
 
Tammy skrev:
Jag undrar vad dessa pojkar tycker om prostitution? Mats? Björn? Fredrik?

Vet ni att unga flickor prostituerar sig för att ha råd med dyra fina kläder, smink och kunna operera sig? Ja, tyvärr väldigt vanligt....


Kom genom mitt jobb i kontakt med unga tjejer som prostituerar sig för att kuann köpa nya bröst, fylla läppparna mera....en flicka hade fått höra från sin fotograf att liiiite större bröst hade gjort succé....

Någon utav er som läst böcker från f.d modeller?

Suck ja...ghlömde, dom har ju själv valt att ställa sig där....sorry!


Men ge dig. Ska du inte i nästa inlägg påstå att det är vi som plåtar tjejer som genom vårt intresse i denna genre av foto är dom som är skyldiga till att tjejer blir horor?

Kan du inte föra debatten mer seriöst än så är det helt lönlöst att föra den. Och du jag skiter totalt i om en brud väljer att fucka sig till sin karriär, det hade hon garanterat gjort oavsertt om jag hade plåtat henne eller inte. Jag försvarar intensivt att tjejer kränks pga deras utseende och val, men om en tjej nu väljer att sära på benen för nå sitt "mål" så har jag ingen "skuld" eller medverkan till det. Det finns många encelliga individer av det täcka könet också. Precis som det finns karriärmedvetna dito med en IQ som överträffar det mesta i denna tråd. Jag har mött båda varianterna. Och respekterar båda gruppernas val och inställning.
 
Re: Re: Re: Att gömma sig bakom begreppet "kränkt" blir i detta sammanhang bara patetiskt.

CreativeMind skrev:
Ok jag riskera att bli dryg nu .-)
Men - jag har plåtat och sålt bilder i över 20 år, kollar du min profilsida så ser du lite prov från senare år. Jag har valt att inte lägga ut tex "kändisbilder". Handlar dels om att de bilderna inte är representativa för mitt fotograferande och om respekt för personerna. Men du bad om exempel - Valerie Aflalo som blev Fröken Sverige år 2000 är ett (och så finns ju hon som jag mötte på bussen till Falsterbo och som är synnerligen relevant i denna diskussion... ;-)


Har alldeles för dålig koll för att veta vem Valerie är. Ingen som plingar klockrent bland modellnamnen men jag ska kolla närmare på det.

Tyvärr har jag ingen vidare koll på vart folk bor så jag har ingen aning om vem som bott eller bori falsterbo.


Mitt nuvarande jobb innebär att jag så gott som dagligen "värderar" andras (och egna) bilder; budskap men även teknisk kvalitet och sätter in dem i ett större sammanhang. Jag tror mig ha en ganska relevant uppfattning om just "god fotografi", sedan kanske min definition inte delas av alla här på FS. Kanske det är ett ämne för en ny tråd? (Denna är redan ganska spretig :)


Om god fotografi då är synonymt med vad som publiceras i olika sammanhang så är den definitionen inte värd särskilt mycket i mina ögon. Den "goda fotografin" har för det mesta ett enda syfte och det är att tjäna pengar åt någon. Men vad som är bra är ju att du inser att det är din definition och den inte nödvändigtsvis stämmer överrens med vad andra tycker. Då blir frågan varför du anser dig ha rätten att avgöra vem som har fel eller inte? Enda gången du har rätt att göra det är över ditt eget media.

Tittar man "god fotografi" inom fotoklubbsvärlden så har det länge handlat om långa gråskalor och perfekt skärpa. Något som en ny generation fotografer håller på att ändra.

Tittar man på nyhetsmedia så går det i många fall ifrågasätta ifall de har någon kvalitétsuppfattning alls.


Och så det här tjatet om att bli kränkt i tid o otid. Jag har aldrig påstått att jag som betraktare blir kränkt, jag väljer vad jag vill se... Men att bli kränkt av att någon inte applåderar ens bilder, eller ens val av modell, eller ens värderingar - det är barnsligt!!!!

Fast det är inte det som de blir kränkta av utan hur kritiken förs fram, inte att den finns där. Det är skillnad.

Det var inte du som sa att du blev kränkt av dessa bilder men det finns andra som inte har insett att de kan välja vad de vill titta på i det flesta fall. Det märkliga blir då att de blir kränkta av bilden samtidigt som de inte förstår att fotograf och modell blir kränkta av de personliga påhopp som ofta är resultatet av deras "bildkritik".

/Maverick
 
lottawe skrev:
Ärligt talat så anser jag inte att jag som förälder ska gynna allt han vill bara för att han är min son. Det vore ansvarslöst.. Däremot kommer jag alltid älska honom även om jag inte skulle gilla eller stödja valen, men till vissa grejer lär han aldrig få mina pengar..

Jag tycker det är respekt att kunna säga nej ibland. Det gör jag till en del redan idag och hoppas att han någon dag (om inte direkt) faktiskt förstår varför.

Oekj, jag tror vi står alldeles för långt ifrån varandra för att nånsin kunna förstå varandra.

Hur man kan tycka att det är okej att lägga sig i någons val av partner är helt obegripligt för mig. Det hade varit en sak som du konsekvent sagt nej till att ge pengar för att han ska dejta. Men när det bara beror på huruvida tjejen har implantat eller inte liknar det dikrimenering i lika stor grad som rascism.

/Maverick
 
Re: Re: Re: Re: Att gömma sig bakom begreppet "kränkt" blir i detta sammanhang bara pateti

Maverick skrev:
Om god fotografi då är synonymt med vad som publiceras i olika sammanhang så är den definitionen inte värd särskilt mycket i mina ögon. Den "goda fotografin" har för det mesta ett enda syfte och det är att tjäna pengar åt någon.


Bilder handlar om budskap. Du utsätts för en ofantlig mängd bilder dagligen och alla vill ge dig ett budskap. Vissa lyckas - det är det mitt jobb handlar om. Om dina val och värderingar. Och det handlar om mycket mer än pengar. (Kom ut ur bubblan skulle jag vilja säga ;-)

Men tycker som sagt att denna diskussion hör hemma i en egen tråd.
 
Re: Re: Re: Att gömma sig bakom begreppet "kränkt" blir i detta sammanhang bara patetiskt.

CreativeMind skrev:
Och så det här tjatet om att bli kränkt i tid o otid. Jag har aldrig påstått att jag som betraktare blir kränkt, jag väljer vad jag vill se... Men att bli kränkt av att någon inte applåderar ens bilder, eller ens val av modell, eller ens värderingar - det är barnsligt!!!!

Jaså du tycker det?
Jag var just inne och kikade på en av dina bilder som du har döpt till "modell porträtt".
I ditt långa svarsutlägg till den första kommentaren du fick kör du ett rejält försvarstal men bland annat "(Jag har jobbat med dessa tekniker i över tjugo år, så förlåt om jag är lite dryg ;-)".

Kränkt? Nej då. LOL
 
Re: Re: Re: Re: Att gömma sig bakom begreppet "kränkt" blir i detta sammanhang bara pateti

Mattsen skrev:
Jaså du tycker det?
Jag var just inne och kikade på en av dina bilder som du har döpt till "modell porträtt".
I ditt långa svarsutlägg till den första kommentaren du fick kör du ett rejält försvarstal men bland annat "(Jag har jobbat med dessa tekniker i över tjugo år, så förlåt om jag är lite dryg ;-)".

Kränkt? Nej då. LOL

Kränkt?
Om jag blev kränkt skulle jag ta ner bilden och överväga att lämna FS ;-)
Mitt svar var just som jag sa "drygt" (möjligtvis lätt irriterat :) och det är VÄLDIGT långt kvar tills jag blir kränkt!!!!

Det går definitivt inflation i ordet kränkt!

Kritik är något som man får när man lägger ut bilder här, om man sedan tycker att den är oinitierad eller missriktad så står det ju alla fritt att uttrycka det - är inte det hela poängen med kritikpoolerna på FS?
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Ärligt talat så anser jag inte att jag som förälder ska gynna allt han vill bara för att han är min son. Det vore ansvarslöst.. Däremot kommer jag alltid älska honom även om jag inte skulle gilla eller stödja valen, men till vissa grejer lär han aldrig få mina pengar..

Jag tycker det är respekt att kunna säga nej ibland. Det gör jag till en del redan idag och hoppas att han någon dag (om inte direkt) faktiskt förstår varför.

Du har tidigare "slått många slag" för bögar och lebbor. Respekteras. Och jag antar att du inte skulle förfäras om din som kom hem och presenterade sin nya pojkvän för dig.
Men om han kom hem med en brud som precis hade stoppat in 500 ml i boobisarna, då skulle du rynka på näsan och "tala förnuft" med honom?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Att gömma sig bakom begreppet "kränkt" blir i detta sammanhang bara pa

CreativeMind skrev:
Bilder handlar om budskap. Du utsätts för en ofantlig mängd bilder dagligen och alla vill ge dig ett budskap. Vissa lyckas - det är det mitt jobb handlar om. Om dina val och värderingar. Och det handlar om mycket mer än pengar. (Kom ut ur bubblan skulle jag vilja säga ;-)

Men tycker som sagt att denna diskussion hör hemma i en egen tråd.

Vad mer än pengar handlar det om? Det finns ju undantag men det skulle vara intressant att se om du jobbar med dem.

För övrigt finns det gott om folk i branchen som är kassa på bilder alldeles oavsett hur länge de har jobbat med det.

/maverick
 
Det är enormt pinsamt att en del av er värnar om modellen, samtidigt som ni skiter fullständigt i om andra far illa av bilderna. Men det är klart, det handlar väl bara om pengar i den egna fickan som vanligt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Att gömma sig bakom begreppet "kränkt" blir i detta sammanhang bar

Maverick skrev:
Vad mer än pengar handlar det om? Det finns ju undantag men det skulle vara intressant att se om du jobbar med dem.

För övrigt finns det gott om folk i branchen som är kassa på bilder alldeles oavsett hur länge de har jobbat med det.

/maverick

Ok - mitt jobb berättar jag inte mer om här (av uppenbara själ) men mina bilder ger en liten fingervisning :)

Det sista är jag böjd att hålla med dig om....
 
Makten skrev:
Det är enormt pinsamt att en del av er värnar om modellen, samtidigt som ni skiter fullständigt i om andra far illa av bilderna. Men det är klart, det handlar väl bara om pengar i den egna fickan som vanligt.

Jo jag tjänar som fan på det här...

Minst lika pinsamt som att man säger sig värna om kvinnor samtidigt som man förtrycker vissa...

/Maverick
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Att gömma sig bakom begreppet "kränkt" blir i detta sammanhang

CreativeMind skrev:
Ok - mitt jobb berättar jag inte mer om här (av uppenbara själ) men mina bilder ger en liten fingervisning :)

Det sista är jag böjd att hålla med dig om....

En väldigt liten fingervisning i så fall. Alldels för spretig för att kunna bilda sig nån säker uppfattning. I synnerhet inga bilder som tydligt indikerar att det skulle handla om icke kommersiella syften.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Minst lika pinsamt som att man säger sig värna om kvinnor samtidigt som man förtrycker vissa...
Jag kanske har missat nåt, men när har jag förtryckt en kvinna?

Hur motiverar du själv att bilder som bidrar till ideal som får människor att må dåligt inte ska kunna kritiseras?
 
Makten skrev:
Det är enormt pinsamt att en del av er värnar om modellen, samtidigt som ni skiter fullständigt i om andra far illa av bilderna. Men det är klart, det handlar väl bara om pengar i den egna fickan som vanligt.

Nu får ge dig. Jag vet inte hur många av dina inlägg du använder svordomar och uttryck som idiot mm, de första fem såg jag mellan fingrarna med, men nu har har tröttnat på dina angrepp Martin.

Du slänger ur dig lösryckta påstående med din charmerande chargong som "ni skiter fullständigt i".

Visst, man kan hetsa upp sig, men att på IQ-befriad svenska anklaga en hel grupp för att "vi skiter fullständigt om andra far illa"... gör att man helt tappar lusten att ens försöka föra en vuxen diskussion med dig.
 
Mattsen skrev:
Nu får ge dig. Jag vet inte hur många av dina inlägg du använder svordomar och uttryck som idiot mm, de första fem såg jag mellan fingrarna med, men nu har har tröttnat på dina angrepp Martin.

Du slänger ur dig lösryckta påstående med din charmerande chargong som "ni skiter fullständigt i".

Visst, man kan hetsa upp sig, men att på IQ-befriad svenska anklaga en hel grupp för att "vi skiter fullständigt om andra far illa"... gör att man helt tappar lusten att ens försöka föra en vuxen diskussion med dig.
Jag har för länge länge sedan tappat lusten att föra en diskussion med dig, så du behöver inte anstränga dig. Det är inget som helst fel på min svenska. Den är riktigt bra faktiskt.
Du får gärna bekänna dig till gruppen "ni", det är ditt eget val.

Låt mig se om jag förstått detta rätt:

-Det är helt i sin ordning att publicera bilder som får massor av människor att må dåligt genom att förmedla snedvridna ideal, men det går inte för sig att kritisera varken fotograf eller modell för detta, då modellen kan må dåligt.

Är det helt tomt på loftet eller? Hallå? Nån hemma?

Gonatt.
 
Mattsen skrev:
Nu får ge dig. Jag vet inte hur många av dina inlägg du använder svordomar och uttryck som idiot mm, de första fem såg jag mellan fingrarna med, men nu har har tröttnat på dina angrepp Martin.

Du slänger ur dig lösryckta påstående med din charmerande chargong som "ni skiter fullständigt i".

Visst, man kan hetsa upp sig, men att på IQ-befriad svenska anklaga en hel grupp för att "vi skiter fullständigt om andra far illa"... gör att man helt tappar lusten att ens försöka föra en vuxen diskussion med dig.

Måste nog tillägga att även du verkar tappa konceptet, dina inlägg andas inte välvilja och god ton precis, du kanske rentav är kränkt? ;-)

Godnatt
 
Makten skrev:
Jag kanske har missat nåt, men när har jag förtryckt en kvinna?

Hur motiverar du själv att bilder som bidrar till ideal som får människor att må dåligt inte ska kunna kritiseras?

Ungefär samtidigt som jag sa att jag sket i alla andra...

Jag har aldrig påstått att de inte ska kunna kritiseras. Jag har haft synpunkter på hur de kritiseras men det verkar trögt att få folk att förstå det. Eller att få folk att fatta skillnaden mellan allmänt tyckande och bildkritik.

/Maverick
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.