CreativeMind skrev:
Ok jag riskera att bli dryg nu .-)
Men - jag har plåtat och sålt bilder i över 20 år, kollar du min profilsida så ser du lite prov från senare år. Jag har valt att inte lägga ut tex "kändisbilder". Handlar dels om att de bilderna inte är representativa för mitt fotograferande och om respekt för personerna. Men du bad om exempel - Valerie Aflalo som blev Fröken Sverige år 2000 är ett (och så finns ju hon som jag mötte på bussen till Falsterbo och som är synnerligen relevant i denna diskussion... ;-)
Har alldeles för dålig koll för att veta vem Valerie är. Ingen som plingar klockrent bland modellnamnen men jag ska kolla närmare på det.
Tyvärr har jag ingen vidare koll på vart folk bor så jag har ingen aning om vem som bott eller bori falsterbo.
Mitt nuvarande jobb innebär att jag så gott som dagligen "värderar" andras (och egna) bilder; budskap men även teknisk kvalitet och sätter in dem i ett större sammanhang. Jag tror mig ha en ganska relevant uppfattning om just "god fotografi", sedan kanske min definition inte delas av alla här på FS. Kanske det är ett ämne för en ny tråd? (Denna är redan ganska spretig
Om god fotografi då är synonymt med vad som publiceras i olika sammanhang så är den definitionen inte värd särskilt mycket i mina ögon. Den "goda fotografin" har för det mesta ett enda syfte och det är att tjäna pengar åt någon. Men vad som är bra är ju att du inser att det är din definition och den inte nödvändigtsvis stämmer överrens med vad andra tycker. Då blir frågan varför du anser dig ha rätten att avgöra vem som har fel eller inte? Enda gången du har rätt att göra det är över ditt eget media.
Tittar man "god fotografi" inom fotoklubbsvärlden så har det länge handlat om långa gråskalor och perfekt skärpa. Något som en ny generation fotografer håller på att ändra.
Tittar man på nyhetsmedia så går det i många fall ifrågasätta ifall de har någon kvalitétsuppfattning alls.
Och så det här tjatet om att bli kränkt i tid o otid. Jag har aldrig påstått att jag som betraktare blir kränkt, jag väljer vad jag vill se... Men att bli kränkt av att någon inte applåderar ens bilder, eller ens val av modell, eller ens värderingar - det är barnsligt!!!!