Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Maverick skrev:
När det kommer till de två personligen så handlade aldrig nånsin om skönhetsideal utan grovt förenklat om prestationskrav och ett behov av kontroll.
Visst är det nog så. Åtminstone i slutet av 80-talet, början på 90-talet lades hela familjer in för "behandling" så jag är inte helt nollad då jag även varit med som anhörig i en sån sväng. Minns väldigt väl men tror ändå på samband till bakomliggande orsaker, för varför skulle inte en som väljer att operera sig kunna lida av detsamma? Typ "Se mig"!
 
Är rent ut sagt bedrövligt att läsa en del killars svar här inne om era modeller som ni tror er känna utan och innan till, får mig att må illa!!

Ni vet exakt vad som är bäst för dom därför att dom själva valt att stå där framför era kameror och vika ut sig.

Ni har inte hört talas om baksidan, alla de som mår skit, de som prostituerar sig, de som tar livet av sig, de som knäcks, utnyttjas m.m.

Man har inget ansvar :eek:(

Ändå så kan man ju höra DAGLIGEN om dessa tjejer som mår skit, som råkat illa ut...

De få tjejer som vågat gå ut och berätta om baksidan, de har ni väl heller inte hört talas om?

Många modellers drömmar handlar om att kanske få resa över hela jorden, att få prydda de stora modemagasinen, kanske få gå på catwalks en dag och många ggr en förhoppning om tv, film eller en karriär inom musiken. En dröm....många vill ha en bekräftelse, det har dom ju själva sagt.

Man bjuder ut sig för att komma nån vart....

Men hur går det för det mesta å de flesta? Jo, man hamnar i drogmissbruk, sexkontrakt, snuskiga slemmiga agenter...man börjar skickas runt kanske å hamnar på något helt annat än vad de sa från början.

Varför i hela friden tror ni att de införde en hårdare sexlag i Sverige? Lagen som b la ska ge ett bättre skydd för tjejer som utnyttjas till exempel av oseriösa fotografer??

Men man får inte tycka något, för då är det fel i skallen på en! Man är feminist, fel på ens sexliv, å vaffan ni mer skriver !? Massa skit, istället för att faktiskt inse att det finns faktiskt vad ni än tror, en baksida som är jäkligt rutten. Å man kan faktiskt bry sig om andra, å man kan faktiskt tycka att det är sorgligt att en ung tjej förstör sig själv för att behaga, för att bli bekräftad.

Om idealen förändrades, om man jobbade tillsammans för det, så hade också allting blivit bättre för alla dessa tjejer...

Precis som allt annat här i världen där man behöver jobba tillsammans , kämpa för att vi måste inse att vi kanske lever på ett tokigt vis, vi kanske utnyttjar vår värld, vår värld kanske inte klarar av vårt sätt att leva så länge till m.m.m. - men hur ska det gå, när vissa bara rycker på axlarna å anser att det här är okay? Eller det är inte mitt ansvar :eek:(
 
L-A skrev:
Vilken syn man har på sex? Vilket trams!
Jag mår illa när jag läser vad du svarar en människa som uppenbart bryr sig om andra.
Jag är mycket väl medveten om att hon bryr sig om andra och jag tycker det är jättebra, men jag tycker hon ser en del saker på fel sätt. Varför blandar du ihop de två?


Har själv en brorsdotter som bantat ner sej så mycket att hon lades in på dropp.Läkarna sa till henne att hon höll på att dö, men hon brydde sej inte om detta. Hon var för fet fortfarande. Hon blev lovad en modellkarriär. Och bröstförstoring och puttande läppar var bara en del av allt hon skulle förändra på sin kropp.
Visst hör detta ihop, men är man inskränkt och inte vill se, så ser man heller inget.
Jag lider med dig, men du kan inte dra slutsatser från ett fall, jag förstår att det antagligen har varit ohyggligt för er(jag kan dock inte förstå hur ohyggligt och på vilket sätt). Jag tycker inte att det är på något sätt rätt, varken forum eller nåtannat, att fortsätta diskussionen om detta enskilda fall.

Ju mer ohyggligt det är desto viktigare är det att man gör rätt saker istället för att göra fel saker av rätt orsak.

Jag tror inte på samma lösning som Tammy, jag pratar (främst) inte om anorektiker, jag pratar om plastikoperationer.
Visst förstår jag att om man tog bort alla vackra tjejer från media och skolor så skulle en del må bättre, men jag ser inte det som ett möjligt alternativ.
Skulle man förbjuda PO så inser även jag att färre skulle göra det, men jag tycker inte heller att det är riktigt rimligt.
 
bEPH skrev:
Jag är mycket väl medveten om att hon bryr sig om andra och jag tycker det är jättebra, men jag tycker hon ser en del saker på fel sätt. Varför blandar du ihop de två?


Jag lider med dig, men du kan inte dra slutsatser från ett fall, jag förstår att det antagligen har varit ohyggligt för er(jag kan dock inte förstå hur ohyggligt och på vilket sätt). Jag tycker inte att det är på något sätt rätt, varken forum eller nåtannat, att fortsätta diskussionen om detta enskilda fall.

Ju mer ohyggligt det är desto viktigare är det att man gör rätt saker istället för att göra fel saker av rätt orsak.

Jag tror inte på samma lösning som Tammy, jag pratar (främst) inte om anorektiker, jag pratar om plastikoperationer.
Visst förstår jag att om man tog bort alla vackra tjejer från media och skolor så skulle en del må bättre, men jag ser inte det som ett möjligt alternativ.
Skulle man förbjuda PO så inser även jag att färre skulle göra det, men jag tycker inte heller att det är riktigt rimligt.


Björn du skriver:

Visst förstår jag att om man tog bort alla vackra tjejer från media och skolor så skulle en del må bättre, men jag ser inte det som ett möjligt alternativ.

Jag undrar vad som är vackert för dig? Vackra flickor? Är tjejer som opererar sina bröst till osymmetriska fotbollar, munnar som är större än en brax, lösnaglar och sönderblekt hår, är det vad du definerar vacker flicka?

Tror du i din vildaste fantasi att någon utav oss som skriver här vill se ut så där? Jag blir nästan full i skratt nu när jag läser dina rader å ser hur du verkar tolka vacker :eek:))

Jag kan faktiskt se bortom allt det där, jag kan se den vackra flickan under allt de fejkade...kan du?

Jag tror INGEN vill plocka bort några vackra flickor från denna sidan, du har helt enkelt bara missförstått vad man känner och vad man faktiskt har skrivit.

Va trist att du inte inte förstod.
 
Tammy skrev:
Jag undrar vad som är vackert för dig? Vackra flickor? Är tjejer som opererar sina bröst till osymmetriska fotbollar, munnar som är större än en brax, lösnaglar och sönderblekt hår, är det vad du definerar vacker flicka?
Jag tror jag uttyckte mig oklart. Vad jag tycker spelar ju ingen roll för de som mår dåligt, frågan är ju vad de tycker. Vad som är vackert beror på idealen, de ideal som diskuterades här menade jag som "vackra", inte min egen preferens.

Tror du i din vildaste fantasi att någon utav oss som skriver här vill se ut så där? Jag blir nästan full i skratt nu när jag läser dina rader å ser hur du verkar tolka vacker :eek:))
Ja, i min vildaste fantasi så kan både det ena och det andra förekomma, men jag tror inte att det är något vi ska diskutera just nu:)

Jag kan faktiskt se bortom allt det där, jag kan se den vackra flickan under allt de fejkade...kan du?
Som kille så har man länge blivit tvungen att se det vackra under det fejkade/mejkade.
För min egen del så anser jag att utseendet är så fruktansvärt överskattat. Jag vill gärna leva mitt liv med en person, hur den personen ser ut när man är ung är ju en fis i rymden. Det är ju inte så att man när man är 80 och sitter och otrivs med sin partner tänker: "Hon/han var i alla fall vacker när jag var ung".


Jag tror INGEN vill plocka bort några vackra flickor från denna sidan, du har helt enkelt bara missförstått vad man känner och vad man faktiskt har skrivit.
Nej, jag menade inte att ni(du?) ville, jag sa OM man gjorde det.
De tjejer som söker bekräftelse genom att ändra sitt utseende mår ju dåligt. Skulle man plocka bort ALLA ideal(bra som dåliga) så skulle de må bättre, för då skulle utseendepressen vara borta. Men det tyckte jag var orealistiskt i en normal miljö, dock så skulle jag ippa att om man vårdar dem så gör man sånt till viss del.
Jag ser fortfarande inte idealet som det onda, jag tycker att det onda är att de mår dåligt och att de tror att de kan fly genom uppnå nåt ideal.


Va trist att du inte inte förstod.
Jag vet inte ens om jag inte förstod:), dock så uttryckte jag mig klumpigt så du missförstod mig:)
 
bEPH skrev:

Ja, i min vildaste fantasi så kan både det ena och det andra förekomma, men jag tror inte att det är något vi ska diskutera just nu:)
Känner att ett svar på Tammys fråga -fantasi vore intressant så jag formulerar om med att ta bort det ordet.

Tror du att någon utav oss som skriver här vill se ut så där? Andra som har för vana att klassa "oss" som är kritiska till vissa bilder avundsjuka får också gärna svara..
 
bEPH skrev:
Jag tror jag uttyckte mig oklart. Vad jag tycker spelar ju ingen roll för de som mår dåligt, frågan är ju vad de tycker. Vad som är vackert beror på idealen, de ideal som diskuterades här menade jag som "vackra", inte min egen preferens.

Ja, i min vildaste fantasi så kan både det ena och det andra förekomma, men jag tror inte att det är något vi ska diskutera just nu:)

Som kille så har man länge blivit tvungen att se det vackra under det fejkade/mejkade.
För min egen del så anser jag att utseendet är så fruktansvärt överskattat. Jag vill gärna leva mitt liv med en person, hur den personen ser ut när man är ung är ju en fis i rymden. Det är ju inte så att man när man är 80 och sitter och otrivs med sin partner tänker: "Hon/han var i alla fall vacker när jag var ung".


Nej, jag menade inte att ni(du?) ville, jag sa OM man gjorde det.
De tjejer som söker bekräftelse genom att ändra sitt utseende mår ju dåligt. Skulle man plocka bort ALLA ideal(bra som dåliga) så skulle de må bättre, för då skulle utseendepressen vara borta. Men det tyckte jag var orealistiskt i en normal miljö, dock så skulle jag ippa att om man vårdar dem så gör man sånt till viss del.
Jag ser fortfarande inte idealet som det onda, jag tycker att det onda är att de mår dåligt och att de tror att de kan fly genom uppnå nåt ideal.


Jag vet inte ens om jag inte förstod:), dock så uttryckte jag mig klumpigt så du missförstod mig:)

Ååååh, vilket härligt svar :eek:))

Nu är jag med, trodde du menade att du bara tyckte de som opererat sig var vackra och att det skulle glädja folk om alla vackra flickor försvann :eek:)

Å tro mig, jag tycker dessa tjejer är jättefina som de är under allt som är ditopererat!

Haha, nä det kanske vi inte ska diskutera, vår fantasi alltså :eek:)

Ååååh, kan inte låta bli att skratta när jag läser raderna om när man är 80 år...tja, hon var ju vacker en gång i tiden :eek:))) Humor, det gillar jag :eek:) Tja, frågan är, om man känner sig som 80 redan nu när klockan ringer på morgonen, hur skulle man då känna sig när och om man blev så gammal :eek:)))

Tack för dina rader...:eek:)
 
lottawe skrev:
Känner att ett svar på Tammys fråga -fantasi vore intressant så jag formulerar om med att ta bort det ordet.

Tror du att någon utav oss som skriver här vill se ut så där? Andra som har för vana att klassa "oss" som är kritiska till vissa bilder avundsjuka får också gärna svara..

Intressant Lotta. Man får ju och kan oftast läsa att "dom är bara avundsjuka"! Eller, "vem skulle inte vilja ha en sådan flickvän"

Jag kan själv känna som tjej hur vissa dömmer mig när jag skriver, kan nästan höra hur deras hjärnor knakar att jag måste vara avundsjuk ju :eek:)


Nu är jag inte den avundsjuka typen som missunnar andra glädje och framgång, tvärtom...kan jag hjälpa skulle jag verkligen göra det.

Men jag tycker det är så otroligt viktigt att som tjej skriva att alla tjejer vill inte se ut så här, - faktiskt så är det så pojkar, de flesta skulle inte för hur mycket pengar i världen vilja se ut så där :eek:)


Kan man få vara rädd om andra tjejer som tjej?
 
Tammy skrev:
Jag vet inte, har aldrig sagt mig veta det heller....men visst kan du om du öppnar ögonen se lite av baksidan också? Eller det kan du inte?

För att inte veta så tar du ordet sanning rätt ofta i din mun.

Det finns baksidor av allting om vi bortser från vissa fysiska teorier. Frågan är bara hur vi låter dessa baksidor styra våra liv och hur vi anser att det ska lösas.

Avgaser är uppenbart olämpliga men vi slutar inte köra bil för det. Överdrivet bantande är inte heller hälsosamt men vi förbjuder inte gym eller trakasserar dess äger för den skull.

Det finns folk som mår dåligt pga av ideal. Min åsikt är att de har en osund syn på dessa ideal och dess betydelse för att lyckas här i världen. I synnerhet eftersom ett ideal ersätts med ett annat om det första tas bort. Därför borde de behandlas för det snarare än att man skapar en skyddad värld där något annat ideal kan ta över för det man tog bort.

Men det är ungefär så sjukvård fungerar idag. Vi behandlar symtomen och skiter i orsakerna.

/Maverick
 
lottawe skrev:
Visst är det nog så. Åtminstone i slutet av 80-talet, början på 90-talet lades hela familjer in för "behandling" så jag är inte helt nollad då jag även varit med som anhörig i en sån sväng. Minns väldigt väl men tror ändå på samband till bakomliggande orsaker, för varför skulle inte en som väljer att operera sig kunna lida av detsamma? Typ "Se mig"!

Vet inte om du jämställer "Typ Se mig" med de orsaker som ofta ligger bakom anorexi och bulimi på nått sätt. De senare handlar inte alls om att "Se mig".

Typ "Se mig"-problematiken är högst vanlig och jag tror att alla genomgår den i någon form. Det handlar om att ge folk bekräftelse. Får man inte den bekräftelse fortsätter man söka bekräftelse tills man får den av någon. Frågan inställer sig då vem det var från början som borde ha gett denna bekräftelse? Finns för övrigt en bra fotobok som handlar om det, tror jag är inte helt säker dock. Hur som helst så heter boken Holding.

Så kontentan är fortfarande att jag inte tror på några starka bakomliggande orsaker.

/Maverick
 
Maverick skrev:
För att inte veta så tar du ordet sanning rätt ofta i din mun.

Men du själv skriver väl inte på något vis sanningens ord, läs dina egna rader om hur allt ska skötas.


Det finns baksidor av allting om vi bortser från vissa fysiska teorier. Frågan är bara hur vi låter dessa baksidor styra våra liv och hur vi anser att det ska lösas.

Avgaser är uppenbart olämpliga men vi slutar inte köra bil för det. Överdrivet bantande är inte heller hälsosamt men vi förbjuder inte gym eller trakasserar dess äger för den skull.

Det finns folk som mår dåligt pga av ideal. Min åsikt är att de har en osund syn på dessa ideal och dess betydelse för att lyckas här i världen. I synnerhet eftersom ett ideal ersätts med ett annat om det första tas bort. Därför borde de behandlas för det snarare än att man skapar en skyddad värld där något annat ideal kan ta över för det man tog bort.

Men det är ungefär så sjukvård fungerar idag. Vi behandlar symtomen och skiter i orsakerna.

/Maverick

Nej, det gör jag inte! Det är du som inte kan tolka andra som tycker olikt dig på ett mera vidsynt vis.

Vidare skriver du att folk kör bil trots att vi spyr ut avgaser och det slutar ju folk inte köra bil för m.m.

Helt rätt, folk slutar inte för det.

Och resonerar man som du gör, så kan vi tammejfan skita i allt...men du glömmer, det finns faktiskt DOM där UTE som bryr sig, som faktiskt gör något.


Ja, ungefär lika illa som vår sjukvård, men jag antar att det är väl bara att acceptera å knipa käft, för varför skulle man bry sig om hur illa det är.
 
lottawe skrev:
]Tror du att någon utav oss som skriver här vill se ut så där?
Hmm, jag gör antagandet att du frågar efter om jag tror att någon av er kvinnor som skriver här vill se ut som det idealet för den första bilden.
(Som du ser så lyckas jag redan krångla till frågan).

För det första så ska man aldrig svara på en sådan fråga, det kan nästan inte komma nåt gott av det.
För det andra så har jag inte lärt känna er annat än genom FS:s forum så det vore dumt av mig.
osv..

Om jag går mot detta och ändå svarar på frågan och förenklar det utan 5 sidors utläggning så är svaret:

Ja, jag tror att du till viss del vill se ut som dem, men jag tror inte att Tammy vill se ut som dem för tillfället.

Jag inser att det inte var vad man borde säga.:)
 
Grejen är väl lite den att man faktiskt har rätt att se ut i princip som man vill. Hur många är det inte som tränar för att få en snygg kropp snarare än för att det är nyttigt? Hur många ligger inte och pressar i solarier eller på stranden för att få en snygg solbränna trots att det är direkt kopplat till malignt melanom?

Jag personligen tycker inte det är snyggt med överdriven solariebränna och jag tycker inte heller det är snyggt med för stora, uppenbart opererade bröst men vem ska ha rätt att dömma egentligen? Jag tycker det är skitfult med övertränade body builders och skulle aldrig vela se ut så heller.

Jag tycker dock att de här modellerna får stå anklagade för väldigt mycket. Utseendefixering och olika skönhetsideal existerar i hela samhället, inte minst i tidningar som t ex Amelia eller Hälsa men även så klart i tidningar som diskuterats i den här tråden.

Modellerna utmålas närmast som psykiska vrak som i berått mod kastar sig under kniven för att försöka upprätta någon form av självkänsla och Tammy skriver att "Men hur går det för det mesta å de flesta? Jo, man hamnar i drogmissbruk, sexkontrakt, snuskiga slemmiga agenter...man börjar skickas runt kanske å hamnar på något helt annat än vad de sa från början."

Är detta verkligen med sanningen iöverenstämmande?

Är de som genomgår kosmetisk kirurgi psykiska vrak?
Hamnar "de flesta" modeller i drogmissbruk och sexkontrakt?

Modellvärlden har jag väldigt dålig insyn i men jag har mycket mycket svårt att tro att ovanstående frågeställningar är annat än stereotypiseringar eller feluppfattningar.
 
bEPH skrev:
Jag tror att så ptroligt mycket bottnar i vilken syn man har på sex, om det är fult eller nåt naturligt. Man vill skapa regler för hur andra ska se på sex, alla som inte tycker som en själv är perversa svin på det ena eller det andra sättet för att det äcklar en själv.

Instämmer till 100%
Så fort man bryter en norm så är man annorlunda..!
 
Tammy skrev:


...

Men jag tycker det är så otroligt viktigt att som tjej skriva att alla tjejer vill inte se ut så här, - faktiskt så är det så pojkar, de flesta skulle inte för hur mycket pengar i världen vilja se ut så där :eek:)


Kan man få vara rädd om andra tjejer som tjej?

Tror inte de flesta killar vill eller bryr sig om hur tjejer ser ut heller. Tror att ifall du frågar killar i allmänhet så vill ingen byta ut sin flickvän mot nån annan för att de passar bättre in på rådande mediaideal.

Personligen gillar jag de flesta utseende. Inklusive dem med implantat. Likaså respekterar jag dem för deras val och deras drömmar. Hur naiva de än kan tyckas vara för mig. Som liten drömde jag om att bli stridspilot och det närmsta jag kom var en massa utlägg på dyra datorspel.

Fortfarande hävdar jag att de som får problem i förhållande till rådande ideal skall få hjälp med detta. I synnerhet som jag inte tror att idealen är de verkliga orsakerna. Att på nått sätt försöka förbjuda utvik eller köra med skräckpropagande är inte rätt sätt. Det känns som förlegat och hör hemma i feminismens barndom i USA i seklets förra seklets början.

/Maverick
 
Tammy skrev:
Nej, det gör jag inte! Det är du som inte kan tolka andra som tycker olikt dig på ett mera vidsynt vis.

Vidare skriver du att folk kör bil trots att vi spyr ut avgaser och det slutar ju folk inte köra bil för m.m.

Helt rätt, folk slutar inte för det.

Och resonerar man som du gör, så kan vi tammejfan skita i allt...men du glömmer, det finns faktiskt DOM där UTE som bryr sig, som faktiskt gör något.


Ja, ungefär lika illa som vår sjukvård, men jag antar att det är väl bara att acceptera å knipa käft, för varför skulle man bry sig om hur illa det är.

Jo precis, man förbjuder inte bilkörande utan jobbar på det verkliga problemet i form av att avgaser är giftiga. Därför har vi nu miljövänligare alternativ, men vi kör fortfarande bil.

Lös problemen istället för symtomen.

/M
 
Maverick skrev:
Vet inte om du jämställer "Typ Se mig" med de orsaker som ofta ligger bakom anorexi och bulimi på nått sätt. De senare handlar inte alls om att "Se mig".
Njae, det där är inte fakta. Faktiskt är inte orsakerna helt 100%-igt fastställda heller men anorexia börjar utan tvekan alltid med bantning. Utan en bantning utlöses inte sjukdomen.

Du nämner kontrollbehov, det behovet kommer med sjukdomen (behöver inte finnas innan) och det är nog en hel del samverkande faktorer som orsakar anorexia. Som sagt ej 100% fastställda än idag. Men glöm inte att det alltid börjar med en "vanligt" bantande! Bekräftelsebehov, se på mig är inte uteslutet som en faktor bland andra som utlöser sjukdomen..
 
dJb skrev:
Grejen är väl lite den att man faktiskt har rätt att se ut i princip som man vill. Hur många är det inte som tränar för att få en snygg kropp snarare än för att det är nyttigt? Hur många ligger inte och pressar i solarier eller på stranden för att få en snygg solbränna trots att det är direkt kopplat till malignt melanom?

Jag personligen tycker inte det är snyggt med överdriven solariebränna och jag tycker inte heller det är snyggt med för stora, uppenbart opererade bröst men vem ska ha rätt att dömma egentligen? Jag tycker det är skitfult med övertränade body builders och skulle aldrig vela se ut så heller.

Jag tycker dock att de här modellerna får stå anklagade för väldigt mycket. Utseendefixering och olika skönhetsideal existerar i hela samhället, inte minst i tidningar som t ex Amelia eller Hälsa men även så klart i tidningar som diskuterats i den här tråden.

Modellerna utmålas närmast som psykiska vrak som i berått mod kastar sig under kniven för att försöka upprätta någon form av självkänsla och Tammy skriver att "Men hur går det för det mesta å de flesta? Jo, man hamnar i drogmissbruk, sexkontrakt, snuskiga slemmiga agenter...man börjar skickas runt kanske å hamnar på något helt annat än vad de sa från början."

Är detta verkligen med sanningen iöverenstämmande?

Är de som genomgår kosmetisk kirurgi psykiska vrak?
Hamnar "de flesta" modeller i drogmissbruk och sexkontrakt?

Modellvärlden har jag väldigt dålig insyn i men jag har mycket mycket svårt att tro att ovanstående frågeställningar är annat än stereotypiseringar eller feluppfattningar.

Ja och generalisering är en av de dygder många här använder. Det dör fler människor av bilar än annorexia, bulimia eller förstorade bröst men inte hör vi någon som skriker att man skall stoppa bilarna?

En sak som också är intressant är att Annorexia är en ärftlig sjukdom som uppkommer lite si och så dvs den kan triggas av bantning eller en traumatisk upplevelse. Man får inte annorexia av att förstora brösten eller vika ut sig som modell.

Sedan är många tjejer modeller för att de har valt detta som yrke och inte för att hävda sig då skulle man i princip säga samma sak om fotografer att de bara vill hävda sig?
 
lottawe skrev:
Njae, det där är inte fakta. Faktiskt är inte orsakerna helt 100%-igt fastställda heller men anorexia börjar utan tvekan alltid med bantning. Utan en bantning utlöses inte sjukdomen.

Du nämner kontrollbehov, det behovet kommer med sjukdomen (behöver inte finnas innan) och det är nog en hel del samverkande faktorer som orsakar anorexia. Som sagt ej 100% fastställda än idag. Men glöm inte att det alltid börjar med en "vanligt" bantande! Bekräftelsebehov, se på mig är inte uteslutet som en faktor bland andra som utlöser sjukdomen..

Naturligtvis går det inte att bortse från bekräftelsebehovet. Det gör det inte i nån form av självdestruktivietet. Fast det är ett rop på hjälp i sådana fall snarare än att det skulle vara orsaken till sjukdomen.

Att anorexi startar med en bantning säger sig, det är att slå in öppna dörrar med det påståendet. Orsakerna kan dock skilja sig varför man börjar banta. Det är sällan som bantningen i sig själv skulle vara orsaken. Däremot så upplever en del att de har kontroll över något i en värld där de ofta inte känner någon kontroll. Sedan byggs det på med ångest. I det två närmsta fallen jag känner till så handlade det om idrottslig prestation där tyvärr är alldeles för lätt att konstatera att det finns ideal på olika sätt för att bli bra inom sin gren. Samtidigt som man ska vara bäst i skolan, och vara ett bra barn till sina föräldrar, och vara en bra flick- och pojkvän. Samt jobba i styrelsen för diverse föreningar...

/M
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.