Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tammy skrev:
Max!

Tyvärr är det nog så att folk kommer bli illa berörda av olika saker, så är livet.

En del vill inte se bilder på döda människor, en del vill inte se på djur som slaktats m.m.m.m.

Jag tror inte det här handlar så mycket om publiceringsförbud faktiskt, det handlar om något helt annat som jag tror att en del redan förstått.

Det verkar tämligen meningslöst att diskutera det här faktiskt. Folk måste få ha en åsikt, säga vad dom känner och tycker, när man tystar folk för att dom framför sin åsikt så liknar det inget annat än ett gestaposamhälle!

Kanske var det i Paris anno 1756 som Voltaire glöggdrucken & med julgröten hängandes i mungipan rapade fram detta... kanske inte..? " Jag delar kanske inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem..."


Mvh
 
Tammy skrev:
Johan, jag kan förstå vad du menar....tyvärr vet jag inte hur man ska lösa sånt här...

Kanske borde alla sola nakna istället, så kanske allt hade löst sig :eek:)

Jag tror inte det behövs lösas, bara att acceptera att det tittas ... eller be en stilla bön där på stranden om att alla brö'n inte hamnar ivägen :)

/Johan
 
Å andra sidan kanske det löses inom kort. Snart har McDonalds och andra skräpmatsinrättningar resulterat i att var och varannan kille har en magnifik men hårig c-kupa - tuttar blir lika spännande som knäskålar :)

/Johan
 
Det är intressant det där med exponerande av kroppsdelar.

Jag har aldrig nånsin förstått det där med urringningar av värre typ. Varför i hela friden ge intryck av att man vill visa så mycket som möjligt om det inte är meningen att man verkligen SKA glo? Det kan ju bara vara för att jäklas i så fall. Nåde den vars blick råkar halka ner lite för lågt under samtal med kvinnan. Då är han pervers!?#¤&"¤%/ Det är ju helt sjukt. Är det nån slags "fälla" för att avgöra vilka som kan hålla sig från att titta eller inte?

Samma med topless. Visar man nåt publikt så får man väl tåla att folk glor. Annars kan man stanna hemma. Så enormt viktigt kan det inte vara att få jämn solbränna. Ska jag ligga helt näck också då? En balle röner säkerligen mindre intresse hos damerna än vad bröst gör hos herrarna ändå.

Edit: Det är en rättighet att kunna gå naken, men en skyldighet att inte titta?
 
hansen2 skrev:
Å andra sidan kanske det löses inom kort. Snart har McDonalds och andra skräpmatsinrättningar resulterat i att var och varannan kille har en magnifik men hårig c-kupa - tuttar blir lika spännande som knäskålar :)

/Johan

hahaha ja snart sitter mammorna öppet på macdonalds och ammar samtidigt som maken sitter brevid och man ser fasen inte vem som är vem om det inte vore för ungen. allt medans jag brevid njuter av en läskande milkshake
 
Tammy skrev:
Vad är olagligt och straffbart? Och var är polisen? Är den inkopplad än?

Jag har inte sagt att jag har någon sanning kära du, jag har sagt att ni har avslöjat er...ni skrev ju själv hur glad modellen blev av alla uppskattande rader.....log glatt eller vad det nu var :eek:)

Tja..det kanske var syftet då, att göra modellen glad, att ge henne bekräftelse? För man blir ju inte glad för det andra.

Här är ett citat av ditt inlägg igen:

"Han har inte valt att lämna FS, han blev utslängd pga av att ni fotografer inte tålde att höra sanningen! Ni vill bara höra hur snygga brudarna är å skiter ett stort stycke i om ingen skriver ett skit om själva tekninken, bara modellen kan le glatt..."

Där du förklarar att fotografer inte tål att höra sanningen.

Att du använder "kära du" tolkar jag som nedlåtande och kränkande vilket är en härskarteknik som patriakatet brukar anklagas för att använda. Du och jag är inte på "kära du" nivå.

Jag vet inte exakt hur du använder ordet "ni" men jag har överhuvud taget inte nämnt nått om modellers reaktioner utom att de kan känna sig kränkta av att bli kallade för bimbos.

Trakasserier är olagligt, det trodde jag var solklart.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Här är ett citat av ditt inlägg igen:

"Han har inte valt att lämna FS, han blev utslängd pga av att ni fotografer inte tålde att höra sanningen! Ni vill bara höra hur snygga brudarna är å skiter ett stort stycke i om ingen skriver ett skit om själva tekninken, bara modellen kan le glatt..."

Där du förklarar att fotografer inte tål att höra sanningen.

Att du använder "kära du" tolkar jag som nedlåtande och kränkande vilket är en härskarteknik som patriakatet brukar anklagas för att använda. Du och jag är inte på "kära du" nivå.

Jag vet inte exakt hur du använder ordet "ni" men jag har överhuvud taget inte nämnt nått om modellers reaktioner utom att de kan känna sig kränkta av att bli kallade för bimbos.

Trakasserier är olagligt, det trodde jag var solklart.

/Maverick

det var värst vad alla känner sig kränkta :)
 
newfiehouse skrev:
Kränkande är definitivt för mej som fotograf om andra suttit och sagt att min dotter hade snygg häck. Jag skickar inte upp en bild för att höra något sådant.Då hade jag skickat rakt in till dessa blaskor med samma blasktrams.
Underligt att ni bara ser kritik som ni tar negativt som kränkande. kanske ni skulle fundera fortsättningsvis om ni kanske inte kan ta kritiken rätt.

Varför citerar du mig? Jag har aldrig påstått att "snygg häck" skulle vara särskilt givande som kommentar. Fast varför blir du kränkt? Om rumpan är det som de lägger märke till så har du kanske misslyckats med den bilden. Gör bättre nästa gång.

/Maverick
 
newfiehouse skrev:
Visst avslöjade en del sig. Läs själv era egna rader, modellerna blev glada. Märkligt att ni inte förstår vad ni själva skriver. Förstår att folk tröttnar.

Jag har aldrig skrivit nått sånt tror jag. Så varför citerar du mig?

/Maverick
 
Makten skrev:
Du har en bra poäng, men jag tycker ändå att du är väldigt naiv om du inte tror att idealet är av ondo i det här fallet.
Rent principiellt håller jag med dig helt och hållet. Men, och det är ett stort MEN; folk, och i synnerhet barn, påverkas av uppfattningar om ideal. Vi kan alltså inte negligera detta bara för att man inte borde bry sig. Barn är barn. Unga vuxna är inte heller alltid kapabla att inse att uppmålade ideal inte är nåt man måste följa.


Jo, jag med. Men man jämförde sig i alla fall mest med de andra, inte med näst intill ouppnåeliga ikoner i form av modeller. Detta skiljer sig säkerligen väldigt mycket mellan pojkar och flickor dessutom.


Faktum är att det inte skiljer särskilt mycket längre. Det ser annorlunda ut bara. Finns rapporter publicerade hos RF om det. Nån som tycker att dopingproblem låter bekant?



Äntligen ett inlägg som är frågande! :)
Frågan är förstås enormt svår. Det motstånd jag och andra för här är bara en reaktion på samhällsklimatet, och det finns inga självklara svar. Men, det är också klart att bilder av "den" typen i allra högsta grad påverkar människor. Jag vill inte bannlysa dem, förbjuda dem eller något sådant. Absolut inte. Vi lever i ett modernt västerländskt samhälle, och det är mycket positivt att man KAN publicera nästan vilka bilder man vill, var man vill. Men detta kräver också enligt mig lite mer tanke från skaparen.
"Frihet under ansvar" tycker jag är en bra paroll. För det är otvetydigt att man som "flickfotograf" har ett visst ansvar, i min mening.
Implantat eller inte är inte intressant egentligen. Det intressanta är HUR man visar kvinnan på bild. Är dessa eventuella implantat något man måste visa tydligt i bilden? Måste man låta modellen visa just det så tydligt?


Så länge som alla tar samma ansvar som DU anser vara rätt då eller?


Frågan kommer åter, som jag ställt till Freddie Hall; -Vad är syftet med bilden?

Jag antar att det handlar om att på ett sexigt vis framställa en kvinna. Naturligtvis. Frågan är då om det görs på ett vettigt vis. Är det såhär man ser ut om man är så sexig som möjligt? Krävs dessa attribut? Om inte; varför framhävs de så starkt?


Det handlar inte om att sortera bort, utan om hur och varför man väljer ett ideal för sina bilder. Alla ideal bör vara tillåtna i bilder, förstås. Men varför är det så ensidigt? Varför har hälften av "slitztjejerna" silikonbröst? Speglar det verkligheten, och vad som egentligen är eftersträvansvärt? Jag tror inte det.


Varför har Slitz och gänget speciella krav på sig att visa ett reprensentativt utsnitt av verkligheten när inte tidningar som iForm, Muscle, Fighter Må Bra för att nämna några inte har det?

Går man till hardcore porr så finns det dem som anser att de är mer reprensentativa än vanlig media.


I så fall bör vi också tillåta alla droger. Visst är det en extrem jämförelse, men jag tycker att den hållet. Man kan inte alltid anses som ansvarig för ens handlingar; särskilt inte om det mediala trycket talar om för en hur man bör vara.


Droger är olagligt, förstår inte hur man kan jämföra det.


/Maverick
 
Maverick skrev:

Går man till hardcore porr så finns det dem som anser att de är mer reprensentativa än vanlig media.

/Maverick


Mer representativ än vanlig media.?

Menar du aftonbladet,Sveriges radio eller Må Bra eller vad menar du.Är du då för en 18-årsgräns för "vanlig media",eller vill du ha bort 18-årsgränsen för porr.Förresten så har jag då aldrig sett en enda hardcorerulle eller tidning ligga utspritt på jobbet(där typ slitz är lika vanligt som GP)utbredningen av en viss sorts tidningar påverkar väl i tidningens(mediens)omfattning.
 
kiwawa skrev:
Mer representativ än vanlig media.?

Menar du aftonbladet,Sveriges radio eller Må Bra eller vad menar du.Är du då för en 18-årsgräns för "vanlig media",eller vill du ha bort 18-årsgränsen för porr.Förresten så har jag då aldrig sett en enda hardcorerulle eller tidning ligga utspritt på jobbet(där typ slitz är lika vanligt som GP)utbredningen av en viss sorts tidningar påverkar väl i tidningens(mediens)omfattning.
Om jag får tolka Maverick så menade han att modellerna i hårdkärneporr är väldigt normala, målgruppen verkar i många fall både vilja ha och acceptera icke-perfekta modeller i porr, vilket verkar vara tvärtom mot slitz.
Intressant fenomen som jag inte tänkt på.

Om man gör ett snitt på hela "Anal beauty"-serien, i alla fall från film 3 till 15 så ser man att det är helt normala skådisar.

Äh, jag skämtade bara om "Anal beauty"-grejen har ingen koll alls på p-rullar. Jag har en gång sett 10 min ur en rulle de senaste 20 åren, men det jag såg då var väldigt normala skådisar. Så det lilla jag har sett så stämmer med Mavericks utsaga.
 
bEPH skrev:
Om jag får tolka Maverick så menade han att modellerna i hårdkärneporr är väldigt normala, målgruppen verkar i många fall både vilja ha och acceptera icke-perfekta modeller i porr, vilket verkar vara tvärtom mot slitz.
Intressant fenomen som jag inte tänkt på.

Om man gör ett snitt på hela "Anal beauty"-serien, i alla fall från film 3 till 15 så ser man att det är helt normala skådisar.

Äh, jag skämtade bara om "Anal beauty"-grejen har ingen koll alls på p-rullar. Jag har en gång sett 10 min ur en rulle de senaste 20 åren, men det jag såg då var väldigt normala skådisar. Så det lilla jag har sett så stämmer med Mavericks utsaga.

Bara för att "modellerna" inte har sililkonbröst(är det en ickeperfekt modell) så är dom mer representativa för,låt mig gissa,tjejer i yngre tonåren,eller?Eller kanske för vuxna män?Vem drabbas negativt av HCporr och manipulerade modeller som framställs som normalitet,normalitet p.g.a utbredningen.

Sen när blev FHM,Slitz o dom andra HERRtidningarna vanlig media?
 
evalisen skrev:
Jag tycker det är väldigt nedvärderande att uttala sej på det sättet.
Inte mer än att kalla ett oäkta smycke plastigt tycker jag.. Varför skulle det vara nedvärderande att påtala det oäkta som plastigt om känslan är den?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.