Makten skrev:
Du har en bra poäng, men jag tycker ändå att du är väldigt naiv om du inte tror att idealet är av ondo i det här fallet.
Rent principiellt håller jag med dig helt och hållet. Men, och det är ett stort MEN; folk, och i synnerhet barn, påverkas av uppfattningar om ideal. Vi kan alltså inte negligera detta bara för att man inte borde bry sig. Barn är barn. Unga vuxna är inte heller alltid kapabla att inse att uppmålade ideal inte är nåt man måste följa.
Jo, jag med. Men man jämförde sig i alla fall mest med de andra, inte med näst intill ouppnåeliga ikoner i form av modeller. Detta skiljer sig säkerligen väldigt mycket mellan pojkar och flickor dessutom.
Faktum är att det inte skiljer särskilt mycket längre. Det ser annorlunda ut bara. Finns rapporter publicerade hos RF om det. Nån som tycker att dopingproblem låter bekant?
Äntligen ett inlägg som är frågande!
Frågan är förstås enormt svår. Det motstånd jag och andra för här är bara en reaktion på samhällsklimatet, och det finns inga självklara svar. Men, det är också klart att bilder av "den" typen i allra högsta grad påverkar människor. Jag vill inte bannlysa dem, förbjuda dem eller något sådant. Absolut inte. Vi lever i ett modernt västerländskt samhälle, och det är mycket positivt att man KAN publicera nästan vilka bilder man vill, var man vill. Men detta kräver också enligt mig lite mer tanke från skaparen.
"Frihet under ansvar" tycker jag är en bra paroll. För det är otvetydigt att man som "flickfotograf" har ett visst ansvar, i min mening.
Implantat eller inte är inte intressant egentligen. Det intressanta är HUR man visar kvinnan på bild. Är dessa eventuella implantat något man måste visa tydligt i bilden? Måste man låta modellen visa just det så tydligt?
Så länge som alla tar samma ansvar som DU anser vara rätt då eller?
Frågan kommer åter, som jag ställt till Freddie Hall; -Vad är syftet med bilden?
Jag antar att det handlar om att på ett sexigt vis framställa en kvinna. Naturligtvis. Frågan är då om det görs på ett vettigt vis. Är det såhär man ser ut om man är så sexig som möjligt? Krävs dessa attribut? Om inte; varför framhävs de så starkt?
Det handlar inte om att sortera bort, utan om hur och varför man väljer ett ideal för sina bilder. Alla ideal bör vara tillåtna i bilder, förstås. Men varför är det så ensidigt? Varför har hälften av "slitztjejerna" silikonbröst? Speglar det verkligheten, och vad som egentligen är eftersträvansvärt? Jag tror inte det.
Varför har Slitz och gänget speciella krav på sig att visa ett reprensentativt utsnitt av verkligheten när inte tidningar som iForm, Muscle, Fighter Må Bra för att nämna några inte har det?
Går man till hardcore porr så finns det dem som anser att de är mer reprensentativa än vanlig media.
I så fall bör vi också tillåta alla droger. Visst är det en extrem jämförelse, men jag tycker att den hållet. Man kan inte alltid anses som ansvarig för ens handlingar; särskilt inte om det mediala trycket talar om för en hur man bör vara.
Droger är olagligt, förstår inte hur man kan jämföra det.