Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är filter vad jag behöver då bilderna blir ljusa vid tex för mycket sol????

Produkter
(logga in för att koppla)
Förlåt om jag var lite otydlig. ISO 100 menade jag. Och självklart måste du ha stativ om du använder långa teleoptik.

Lars-Erik

Jag var inne och tittade på dina bilder och jag upplevde dem överlag som ljusa. Inte bara de du tagit direkt mot solen. Mina bilder blev också för ljusa när jag lät kameran bestämma vad som är en korrekt exponering. Jag underexponerar nästan alltid mina bilder för att få dem som jag tycker är "rätt". Jag tror att skall börja med att lära dig att använda bländare och slutare så att du får den exponering som DU tycker är korrekt och inte den som kameran tycker är korrekt till att börja med. Sen kan du gå vidare med HDR, filter och annan "överkurs".

Jag tror du har en del grunder att lära in före du kanske riktigt förstår tips och råd helt ärligt...

Inget elakt menat alls.. Tro mig... Absolut inte minsta elakt menat...!!

Men faktum är att det är hart när omöjligt då en person inte har dom grundläggande kunskaperna alls med i sitt användande utav en systemkamera förmedla info som kan tas emot samt appliceras ..

Så mitt råd är att du startar med läsa in lite grundsaker om fota med systemkamera så du vet funktionerna samt vad dom olika sådana gör..Samt vart du styr dom.. Sedan är det lätt för dig att snappa tips samt sådant du får råd om hur du stýr saker o ting i praktiken.. Och hur du kan ta bilder ihop med styrande av funktioner samt i vissa fall med funktioner "övervinna" kamerans sätt att sköta saker som inte alltid är det bästa sättet för få en bild trotts läget o vinkel och ljus mm inte är det bästa..

Läsbart finns på bibblan.. Samt ofta kan manual också ge förklaringar av funktioner.. Kameratilverkarnas hemsidor kan ofta också ha små fotokursen man kan ta del utav där grundfunktioner beskrivs . samt hur dom inverkar i praktiken....

Mvh
Tobbe...

Så med andra ord...vissa gånger går det inte att få till en bra bild oavsett!?
Njaaa...eee

Du måste välja.

DU måste välja VAD du vill ha "rätt" exponerat.

Husväggen, solen eller himlen.

Alternativet är 3 exponeringar, en för varje del, som du sedan slår ihop i datorn, HDR.

Motljusskydd, är till för att släcka reflexer av oönskat ljus från sidan. Det fungerar alldeles utmärkt till det. Dessutom är det ett litet skydd till frontlinsen också.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto