Annons

Är filter vad jag behöver då bilderna blir ljusa vid tex för mycket sol????

Produkter
(logga in för att koppla)

Annelaisan

Avslutat medlemskap
Undrar om filter dämpar ljusreflexer och sådant?
Har ju ändrat ISO-tal men det blev ljusreflexer ändå.

Vet inte exakt vad du menar med ljusreflexer, men låter snarare som det är motljusskydd du behöver om du får en massa sådant i dina bilder - visa gärna vad det är som går fel så är det lättare att ge diagnos och kur.

T ex på denna bild. jag har motljusskydd!!!

Bilden är ju inte den bästa men vill bara visa ett exempel. Försöker så att det inte ska bli så ljust.
2a bilden i ps.jpg

Nej filter kommer inte hjälpa dig.

Bildens olika delar har så stor exponeringslatitud att kameran inte kan återge alla delar.

Husgaveln blir för mörk.
Den blå himlen blir bra.
Och solen blir för ljus.

Sååå... vad bör jag tänka på?
Nu fotade jag ju direkt mot ljuset, hade ISOtal 100. Antar att jag kanske måste försöka skugga?!

Ta bilder rakt in i en sol är väl inte att rekomendera någonsin om målet är att något annat skall vara med som huvudmotiv... Inte ens ögonen klarar utav att titta rakt in i en stark sol samt se annat runtomkring.. Så ej förvånande att en kamera får hicka utav detta...

Nä... Ville bara kolla om jag gjort något fel eller om det helt enkelt inte blir bra bilder. Är nybörjare så man försöker förstå sig på slutartider, exponeringar och gud vet allt.
Antar att det bara är att knäppa, knäppa och knäppa.

Vill ta en bild med både ljusa och mörka partier så kan man använda halvtonade gråfilter. Det måste finnas en ganska skarp linje mellan det ljusa och det mörkare för att det ska fungera. Den är ena delen av filtret är helt genomskinlig och den andra delen är grå men släpper igenom en del ljus. Hur stor del beror på "styckan". Det finns både runda och fyrkantiga filter. De fyrkantiga filtren, som behöver en filterhållare, är mer flexibla då man kan ändra vart i bilden man vill lägga den grå delen.

Ett annat tips när man fotar i motljus är att använda blixten som upplättning. Den inbyggda räcker för det mesta, men kom ihåg att ta av motljusskyddet ;)
Annars skuggar det en del av bilden...

Om ljuskällan finns med på bilden hjälper inget motljusskydd i världen.Endast ett objektiovlock duger, men då får du ju ingen bild. Filter i motljussituationer brukar ofta bidra till mer reflexer i bilden så det hjälper inte heller. Så, bort med solen om du vill undvika reflexer. Motljusskydd hjälper om solen/ljuskällan ligger utanför bilden och kommer snett framifrån.
Så man ska inte använda motljusskydd?
Är då inte risken att det blir ännu mera ljus?

Ok, ja det är sårt när man inte har fotat så mycket. Tycker en del får till sådana fina bilder med solen i bilden som INTE gör att det blir ljusfläckar på bilden.

I mörker om man vill fota månen tex. och månen blir en utkletat ljuspunkt bara, gäller bra blixt i det fallet?

Då får du passa på när någon finns på månen som kan hålla blixten åt dig! En kraftig blixt klara att lysa upp något tiotal meter och månen ligger visst lite längre bårt. Månen skall du klara med stativ och genom att spotmäta på månen så att den blir rätt exponerad.
Vad gäller andras fina bilder så är olika objektiv olika bra på att hantera skarpt motljus. Fasta bra objektiv klarar det bättre än halvbra zoomar som har många linsytor på insidan att reflektera ljuset på.

Ok, ja det är sårt när man inte har fotat så mycket. Tycker en del får till sådana fina bilder med solen i bilden som INTE gör att det blir ljusfläckar på bilden.

I mörker om man vill fota månen tex. och månen blir en utkletat ljuspunkt bara, gäller bra blixt i det fallet?

Hur vore det att prova att skapa en HDR-bild, alltså en bild som är sammansatta av flera olika exponeringar.

Tekniken går ut på att du med kameran tar flera bilder i tät följd men med olika exponeringskompensationer alltifrån jätteljust till väldigt mörkt. Tror de flesta systemkameror har s.k. bracketing vilket gör att den sjäv tar t.ex. 3 bilder med olika exponering. Tänk på att bländaren måste ha samma värde på alla bilder, annars riskerar du få olika skärpedjup.

Själv brukar jag ta 6 olika bilder.

Sen kör du dessa i ett program som t.ex. photomatrix eller photoshop så kombinerar programvaran samtliga bilder för att i de mest utfrätta partierna använda de mörkaste bilderna och tvärtom.

Har inte provat detta på en sådan bild som du visar men använder det ibland när det är väldigt ljus himmel och man tar på byggnad/landskap som är mörk.

Nja du får nog ha en rätt stark blixt om du ska kunna nå månen med ljuset. Sedan så tar det ca två sekunder för ljuset att färdas fram och tillbaka till månen så det kan bli svårt att synka kameran med det :)

Nej skämt åsidå så är det ju ett stativ och längre slutartid du behöver i det läget. Eventuellt skulle det gå utan om man okar känsligheten på kameran rejält (ställer in högre ISO-värde).

MVH
Melker

Hej

Jag såg din bild med solen mitt i bilden. Svårt för kameran att hantera sånt ljus men du är på god väg när du väljer att placera solen bakom nåt tex ett träd eller som här, en stolpe. Jag tycker inte det var så mycket reflexer med tanke på ljusets styrka.

Nu till månen. En bild av månen får du bäst med en tid bländare 1/125 sek och bländare 5,6. Du behöver inget stativ. Månen är ju belyst av solen precis som jorden är på dagen. Men landskapet nere på jorden blir ju med den exponeringen helt svart. Lycka till

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto