Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är dom helt galna!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite olika sensorstorlekar. Canon 5D, Nikon D300, Canon G9 samt Panasonic FZ18.

Bilagor

• d300.jpg
    d300.jpg
    32.1 KB · Visningar: 556
Hoppas den lilla texten syns. Det första är måtten på sensorn i mm, det andra är så klart upplösningen.

Ultrazoomarna brukar ha runt 70 mm brännvidd. Canon S5 IS här som exempel, lika stor sensor som i Panasonickameran, alltså den minsta, 6 mm i vidvinkelläget och 72 mm i ändläget, med en 6x förlängning pga sensorn blir det 36-432 mm i 35mm film formatet.

Det beror ju lite från kompakt till kompakt men vanligtvis så har det ngt större som G9:an här ovanför. Men i ditt fall är det nog sensor i storlek med S5 IS.

ahaa, tänk att det var sån skillnad. Good to know:)

Jo, förmodligen har den de. Den e inte riktigt som andra min gamle HP;)

Då är det ju ännu en punkt som borde göra ultazoomarna sämre vad det gällr bildkvaliten, en mindre sensor. Fast ja tycker dom fungerar rättså skapligt endå.

Ludix skrev:
Men menar du då att en ultazoom har någonstans mellan 50 och 70 mm i längsta brännvid, eller att den går mellan 50-70mm i brännvidsomfång. För det kan ju inte stämma. Förmodar att du menar det första;) Men måste det betyda att sensorn är så mkt mindre? Räknar man med brännvidsförläningen hos en kompakt, som ungefär är, 6x kanske?. Är då den optiska brännviden ca 70mm, så blir de ju 420mm i sista endan. Och tar man och gångar det som står på objektivet på min kompakt(6.0mm) med 6, får vi ju 36mm(vilket jag vet är ungefär vad den har).

Kanske va lite oklar föresten, det var någon som nämnde att en ultazoomkamera har en ännu mindre sensor än övriga kompakter, va nog lite mer det jag undrade;)

Vad jag räknat så borde dom ha lika stora sensorer, eller är jag helt ute o cyklar.

Som du ser har olika modeller olika sensorstorlekar. Beror i princip på att det är billigare att göra en liten, och att den bildkvalitetsförsämring en liten sensor ger inte är så viktig hos den målgrupp som köper en kamera med liten sensor (kompakt-kamera).

Ett 70-200mm objektiv ger ett visst utsnitt på en fullformatskamera (24x36mm) Mindre sensor ger med samma optik ett annat utsnitt varpå man brukar gångra med tex 1,6. Detta enbart för att kunna relatera och jämföra. Brännvidden är fortfarande den samma (eftersom brännvid är ett fysikst mått som inte ändras) men utsnittet ändras. Finns fina illustrationer på detta i någon artikel om jag inte minns fel.

En superzoom utnyttjar ofta detta och har en extra liten sensor för att få lite "mer" brännvidd.
Min s5000 hade 5,7-57mm objektiv. Detta motsvarade 37-370mm på FF. Ca 6,5ggr cropfaktor, som du själv räknade med. Det du måste lägga till är att kompakter har 3:4 i bildformat och SLR, mfl, 2:3.

Senast ändrad:
mm, man kan säga att ett 200mm optik på en aps-c sensor uppför sig som ett 300mm objektiv på en FF sensor.

Jasså, herr trådskapare, du har inte upptäckte detta förän nu? Jag har en ixus 900ti som jag köpte hösten 2006 som det går att ställa in iso 3200 på. Helt värdelöst för det mesta, men några gånger har jag använt det eftersom alternativet har varit ingen bild alls.

Redan vid iso 400 är bruset påtagligt och ganska kraftigt redan vid 800. I princip oanvändbara bilder vid 1600 och supergryninga bilder vid 3200.

Är detta endast pga den lilla sensorn? (vet inte hur stor sensorn på en ixus 900 är)

beror väl på signalbehandlingen me, men i första hand går det väl på sensorn?
Kan väl tycka att man borde ha koll på de olika ISO inställningarna i kamerorna numera, men Vafan^^

Ludix skrev:
beror väl på signalbehandlingen me, men i första hand går det väl på sensorn?
Kan väl tycka att man borde ha koll på de olika ISO inställningarna i kamerorna numera, men Vafan^^
Ja bruset uppstår i sensorn och sen handlar det bara om att försöka bli av med skiten på olika sätt. Man kan ta bort mycket brus men då följer mycket detaljer med. Det är omöjligt att bli av med brus i efterhand utan att ta bort allt vad detaljer heter också. Så sjukdomen ligger i sensorn och signalbehandlingen är ett försök att bota symptomen.

mjaa, tar väl kanske inte riktigt bort precis Alla detaljer men, beror ju på kameran. Panasonic L-10 kan man nog säga att de flesta detaljerna försvinner med signalbehandlingen med på högt ISO, dock inte på de senaste Canon, Nikon o Sony kamerorna. Detaljer försvinner såklart, dock inte allt för mkt.

Sen har dom väl klart sensorer som håller bruset undan med än vad L-10 har förstås, det är mkt som spelar in i sammanhanget.

Ludix skrev:
mjaa, tar väl kanske inte riktigt bort precis Alla detaljer men, beror ju på kameran. Panasonic L-10 kan man nog säga att de flesta detaljerna försvinner med signalbehandlingen med på högt ISO, dock inte på de senaste Canon, Nikon o Sony kamerorna. Detaljer försvinner såklart, dock inte allt för mkt.

Sen har dom väl klart sensorer som håller bruset undan med än vad L-10 har förstås, det är mkt som spelar in i sammanhanget.
Fast nu jämför du kameror som har helt olika mängd brus från början.

Men t.ex D300, den har marginellt lägre brus än A700, trots att bägge sensorerna kommer från Sony. Nått måste ju Nikon har gjort för att skapa fler detaljer än Sonyn på högt ISO.

Ellr pratar ja helt tokigt så rätta mig.

Senast ändrad:
Andra algoritmer för behandling av bilden. Samma sensor kommer ge lika mycket brus oavsett om det står sony eller nikon på huset. Dock har säkert nikon bättre mjukvara som filtrerar bort bruset. Capture NX ska tydligen vara riktigt riktigt bra på att få bort brus.
Borde nog nämnt att visst brus kan dyka upp i andra analoga komponenter än just sensorn också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar