Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta störande?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejsan. Jag ska plåta en massa repro-foto för Svenska kyrkan och jag undrar om denna lightcreep är störande? Skulle ni klassa detta som lightcreep?

Att öka avståndet till bakgrunden är givet... det ska jag göra men jag hade inte riktigt plats... SÅ... är det störande?
 

Bilagor

  • lightcreep.jpg
    lightcreep.jpg
    45.8 KB · Visningar: 1,488
Va !?
lightcreep vad är det ? linsskydd ? Är det det så använd [EDIT] svenska, så idioter som en annan begriper.

/ Erik

[Svordomar är onödiga]
/Forumvärd...
 
Tycker det ser rätt snyggt ut, det enda som är störigt är att det står Canon på locken men Sigma på gluggen..

/Peter
 
hailstorm skrev:
Hejsan. Jag ska plåta en massa repro-foto för Svenska kyrkan och jag undrar om denna lightcreep är störande? Skulle ni klassa detta som lightcreep?

Att öka avståndet till bakgrunden är givet... det ska jag göra men jag hade inte riktigt plats... SÅ... är det störande?

Jag tycker att det ser bra ut. (Lightcreep är förresten när bakgrundsljuset "kryper över" kanterna på motivet). Möjligen att objektivet är liite underexponerat för min smak, men det är en annan femma.
 
Jag googlade lite och fann detta

När bakgrunden "kryper" över på objektet och ger en "halo" av vitt ljus som ger ett suddigt intryck...

Nästan vad man skulle kunna gissa sig till
 
Re: Re: Är detta störande?

l-malmqvist skrev:
Jag tycker att det ser bra ut. (Lightcreep är förresten när bakgrundsljuset "kryper över" kanterna på motivet). Möjligen att objektivet är liite underexponerat för min smak, men det är en annan femma.

öhh... du behöver inte tala om det för mig... jag vet vad lightcreep är :p
Det jag tänkte på var ljuset som strömmar in på fokuseringsringen... det är ju lightcreep.
 
hailstorm skrev:
Hejsan. Jag ska plåta en massa repro-foto för Svenska kyrkan och jag undrar om denna lightcreep är störande? Skulle ni klassa detta som lightcreep?

För egen del så tycker jag att det är lite svårt att bedömma på en så liten bild, kan i & för sig bero på min laptopskärm nu också...

Vad ska du fota åt Svenska kyrkan? Knappas Sigmaoptik va?

Ett svart objektiv är ju inte det enklaste att ge sig på gissar jag.

//Larsa
 
Re: Re: Re: Är detta störande?

hailstorm skrev:
öhh... du behöver inte tala om det för mig... jag vet vad lightcreep är :p
Det jag tänkte på var ljuset som strömmar in på fokuseringsringen... det är ju lightcreep.

Jag talar inte om det för dig, utan för de okunniga som likt mig inte visste vad det betydde ;-)
 
Re: Re: Är detta störande?

.Z. skrev:
För egen del så tycker jag att det är lite svårt att bedömma på en så liten bild, kan i & för sig bero på min laptopskärm nu också...

Vad ska du fota åt Svenska kyrkan? Knappas Sigmaoptik va?

Ett svart objektiv är ju inte det enklaste att ge sig på gissar jag.

//Larsa

jo jag ska plåta kyrkans heliga mellanformatare ;) Nä skoja bara. Jag ska plåta guldkors, guldljusstakar och annat som är dyrt och kyrkan vill ha inventarie på...
 
Jag tycker inte att det ser ut som någon överstrålning. Det kan iofs bero på att bilden är liten. Att fokuseringsringen blir ljus i kanterna beror väl på att den blir belyst från bakgrunden?
 
Tycker objekten borde vara starkare ljussatta frammifrån. Svårt att säga vad det skulle innebära för överstrålningen, men den skulle nog märkas mindre. Skuggan frammåt blir enligt mit tycke alldeles för störande.
 
Det är användatet av engelska ord när det finns svenska jag skrek över.

Ofta gnälls det över att svenskan är fattig på ord och det är ju inte undra på när folk ska envisas att använda engelska ord. Fram för svenskan !

/ Erik

PS. Jag anser att det inte finns några dumma frågor, så allt är tillåtet att fråga om. DS
 
SixBySix skrev:
Tycker objekten borde vara starkare ljussatta frammifrån. Svårt att säga vad det skulle innebära för överstrålningen, men den skulle nog märkas mindre. Skuggan frammåt blir enligt mit tycke alldeles för störande.

skuggan är ingen skugga utan en reflektion... ska tona ner den lite genom att sätta en ljuskälla ovanför...
 
Jo jag vet, kom bara inte på ordet just när jag skrev. Reflektion kan undvikas genom att använda en matt yta på opalplasten istället, alternativt att ljussätta underifrån, men då får man överstrålning från det hållet också. Den bästa tekniken om man inte har matt plast är nog att ställa objekten på en helt genomskinlig glaskiva på pallbockar med en belyst vit (eller vilken färg man nu vill ha) fond under/bakom. Då minskar överstrålningsproblemen. Alternativt ställa objekten direkt på en matt vit pappersfond. Men då ökar överstrålingen igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.