Annons

Är detta OK?

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Arjeplogs kommuns skriver på sin hemsida och erbjuder medborgare och andra att skicka in bilder som kanske skall publiceras som månadens bild. Sedan kommer det:

Genom att skicka bilden till oss accepterar ni följande:

Att Arjeplogs kommun har rätt att, på det sätt Arjeplogs kommun bestämmer, tillgängliggöra dina bilder för allmänheten genom vår hemsida.
Att Arjeplogs kommun har rätt att nu och obegränsat i framtiden använda bilden i marknadsföringssammanhang utan ekonomisk ersättning till fotografen.
Trots din upplåtelse under denna punkt har du fortfarande rätt att använda dina bilder i din egen marknadsföring och när du söker arbete etc.
Självfallet tar vi hänsyn till din namnangivelserätt och försöker alltid i möjligaste mån ange fotografen om/när vi exploaterar materialet.

Tycker ni att detta är OK?
Jag tycker att det luktar dåligt.
 
Oftast brukar ju den här metoden att få gratisbilder för marknadsföring hänga ihop med en tävling där man åtminstone har chansen att vinna något.

Det här var nog den sniknaste variant jag sett hittills ...
 
Jag tycker att det är helt okej.
De kör ju med öppna och raka puckar! Talar om vad de vill och erbjuder i termer av exponering av din bild.

Vill du inte skicka in den, låt bli!
 
Jag tycker det är kasst, men det finns ju inget att göra annat än att bojkotta.

Kasst är det för att kommuner ofta säger sig vilja utveckla näringslivet, men samtidigt ska de ha allt de kan få gratis.. Fotografer kanske inte räknas till näringsidkare heller överallt? Här gör vi det inte iaf och hålan jag bor i har för tillfället en "tävling" med precis lika illa villkor. Identiska villkor med de du visar här. Dock finns tre priser a 3000:-, 1500:- och 500:- i presentkort här, men vad är väl det för att de får bilder de kan använda obegränsat? Ingenting!

Utöver det så bygger även kommunen här (Grums) upp sin bildbank helt av gratisbilder som folk vill bidra med. De säger sig samtidigt vilja arbeta för ett bättre näringsliv i kommunen. Pyttsan säger jag (och fortsätter överleva med andra både kommuner och företag som betalar mig för hemkommunen har aldrig gjort det och lär aldrig göra.)
 
Det blir mest skitbilder de får in. Riktiga proffs med talang och bra utrustning kommer alltid att överleva. Iofs kommer klyftan mellan amatörer och proffs att öka ännu mer, men så är det i alla branscher.
 
Tja OK eller inte, de utnyttjar väl en stor del av oss amatörfotografers hysteriska vilja att bli publicerade. Att dessa tilltag dumpar marknaden för de som faktiskt försöker leva av sina bilder är en annan fråga. Och där tycker jag nog inte att vi kan kräva av företagen/komunerna att de skall agera så mycket annorlunda. Deras uppgift är ju att få ett jobb gjort så billigt som möjligt. Men kanske skall vi själva propagera för att ingen borde ställa upp på den här typen av jippon.
 
Helt ok, så länge de klart och tydligt säger vilka villkor som gäller på hemsidan.
Det hade varit mycket värre om de betalat några hundralappar till varje person som skickade in en bild.
Gillar man det inte så är man ju inte med....
 
Det finns flera aspekter på sånt här. Självklart kan en kommun eller ett företag ha såna här "erbjudanden" eller tävlingar. Som fotograf får man ta ställning till erbjudandet och gillar man det inte så är det bara att låta bli att delta.

Det ger iofs vissa fördelar för en kommun/ett företag som kan billigt och enkelt skaffa sig en bildbank som de fritt kan använda. Det blir säkert en hel del skräp men några guldkorn kommer alltid med. Risken är att de stirrar sig blinda på de bilder de har och inte därigenom förstör en del av möligheterna för fotgrafer och att de väljer att använda en billig bild i sin bank före ett lite dyrare men kanske bättre alternativ. Vilket på sikt kanske gör att de inte skpar tillräckligt gott intryck hos mottagaren.

Själv är jag helt emot dessa typer av vilkor och skickar aldrig in bilder till denna typ av tävlingar/erbjudanden.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Det stinker!

Tycker jag inte det gör, välj själv om du vill va med.
Ta man en bild för ett speciellt ändamål som i detta fall till Kommunen så accepterar du ju kraven eller står utanför. Inte alls svårt val.
 
Det handlar väl lite om man vill ställa upp för sin hemkommun också. Visst du kanske förlorar intäkten för en bild. Men handen på hjärtat, hur många är med i sådana tävlingar som regelbundet säljer sina bilder i alla fall. Tänk på alla andra som jobbar ideelt för kommuner, för att inte kommunen har råd eller för att bara hjälpa sin hembyggd. Alla kommuner är inte Lidingö med en kassa stor som en statsbudget.

Är väl inget fel med att donera en bild då och då för goodwill. Man behöver ju inte ge bort de bilder man lagt ner massor med tid på eller så. Man kan väl bara gå ut i kommunen en eftermiddag och ta en bild specifikt för det ändamålet.

Tycker folk överreagerar. Så förbannat jobbigt är det inte att ta ett fotografi, lämpat för något dylikt.
 
Att kommersiella företag håller på med den här typen av jippon som gränsar till bondfångeri förvånar mig inte.

Men att en kommun gör det är faktiskt uppseendeväckande. Att det dessutom är en (om jag inte tar fel) sossestyrd kommun gör det hela ännu märkligare.

Om jag bodde i Arjeplog skulle jag omedelbart höra av mig till de ledande politikerna och fråga dem om de vet vad tjänstemännen håller på med.
 
ErlandH skrev:
Att kommersiella företag håller på med den här typen av jippon som gränsar till bondfångeri förvånar mig inte.

Men att en kommun gör det är faktiskt uppseendeväckande. Att det dessutom är en (om jag inte tar fel) sossestyrd kommun gör det hela ännu märkligare.
Exakt! Det är en sjuhelsikes skillnad på att ett företag respektive en kommun kör sånt här. Tack för kloka och bra uttalade ord Erland.

Jag är förvånad över mängden som tycker det är helt i sin ordning.
 
Zewrak skrev:
Är väl inget fel med att donera en bild då och då för goodwill.
Nä, det är det inte men fel är det om det där då och då blir till alltid och om det är kommuner som önskar ett bättre företagarklimat som alltid ska ha utan att ge minsta lilla vilja till samarbete tillbaks..

En gång.. Eller två gånger förresten så har jag frågat kommunen här om utställningsplats speciellt för bilder från kommunen. Jag har aldrig fått någon här, inte ens på biblioteket där hobbymålare och hobbyfotografer brukar få plats..

Karlstad kommun (närmaste stad,) de ringer däremot upp och ber att jag ställer ut på finfina platser och betalar t.o.m. en liten summa för det ibland. De betalar även för bilder de köper. Skillnaderna på kommun och kommun är stora och en kommun som ibland ger något tillbaks skulle jag lätt kunna ställa upp på av goodwill någon gång, men aldrig på en kommun som bara tar och tar..
 
Senast ändrad:
Tycker det är smart av kommunen att spara in våra skattepengar! Det är bättre att de går till vård, skola & omsorg istället för att köpa bilder av fotografer som sen varje gång ska ha betalt varje gång de använder bilden på nytt i en ny broschyr eller på webben!
 
Varför nöja sig med fotografer? Kommunerna kanske kan anlita hobbyister att jobba gratis för alla hantverksarbeten de behöver ha gjorda; elektriker, målare, snickare med flera.
 
Absolut. För att inte tala om vården av gamla och utbildningen av barn -- det är säkert en massa snälla människor som skulle vilja göra det gratis på sin fritid!
 
Man har ju två val, antingen är man inte med för att "avtalen" inte är som man vill eller också är man med för att man tycker det är kul och man godkänt "avtalet".
Det hade varit en helt annan situation om det inte stått vad som gällde och bilderna användes både till det ena och andra senare men här står det ju hur tydligt som helst vad som gäller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.