En skillnad på billiga filter är att dom i en del fall är "pressade" till sin form vilket är en mycket billig process jämfört med dom dyrare som är "slipade " precis som vanliga glasögon är.
Detta medför att det på dom billiga filtren kan det vara ojämnheter som orsakar diverse optiska fenomen. (om man tittar på filtret i rätt vinkel och ljus så kan man på vissa filter faktiskt se dessa ojämnheter)
Även valet av material till "glaset" är ju en kostnadsfråga.
Min egen erfarenhet är att billigare filter är gjorda av ett något "plastigare" glas eller i vissa fall faktiskt av plast, istället för av vad man kan säga är riktigt glas.
Jag tror att all dom lite dyrare filtren som jag köpt hittills iaf är gjorda av någon form av riktigt glas
Sedan så är det nog även STOR skillnad på ytbehandlingen av filtren också.
Även här kan man ju jämföra det med ett par vanliga glasögon från en optiker där man kan köpa till och kombinera diverse olika ytbehandlingar till sina glasögon, naturligtvis till en liten kostnad som ju ökar på slutpriset.
Sist men inte minst så är det ju skillnad även på materialet i filterringen, riktigt billiga filter använder plast, billiga filter använder aluminium och om jag inte missminner mig så är det mässing i dom riktigt dyra filtren.
Alla dessa variabler finns i olika kombinationer som ger olika priser på slutprodukten.
Så i slutändan så handlar det om vad man vill betala för ett filter och vad man är villig att kompromissa på i dess egenskaper.