Jag hoppar på den här tråden med en liten filterfråga. Avtonade gråfilter nämns. Jag har funderat på att införskaffa ett dylikt, men när jag söker på t.ex. Cyberphoto så hittar jag inget. Antagligen för att jag inte riktigt vet vad jag letar efter... Nån som kan hjälpa till och tala om för mig hur jag gör?
/Tor (inkompetent)
Jag kan ju iof passa på och ge min syn på din frågeställning också, Daniel. Köpte själv en 300D - kamerahus - i februari (tror jag det var). Har sedan dess införskaffat (i ordning):
- Canon 50mm f/1.8 Fick det billigt av farsan, var sugen på kameran och ville inte vänta på kitet som då var slut och Sigmas 18-50 f/3.5-5.6 hade inte kommit. Då plånboken är lite begränsad fanns inte så många alternativ på motsvarande brännvidder. Hade jag fått tag på nån av de två hade jag nog inte investerat i 50mm f/1.8, vilket hade varit synd då det ju är ett kanonobjektiv som kan användas till porträtt och i svagare ljus där man inte vill använda blixt, vilket jag inte vill.)
- Extrabatteri samt 256mb minneskort.
- Sigma 18-50mm f/3.5-5.6. Duger fullgott för mig, är ju ungefär en motsvarighet till kitlinsen.
- Skylightfilter till ovanstående.
- Kameraväska
- Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super Ett impulsköp ganska snart efter införskaffandet av kameran som jag haft mycket nöje med även om det väl knappast är nån klassoptik. Lär inte kunna köpa nåt vassare under överskådlig tid. Kul med fuskmacro! Nu finns det inte mycket mer plats i kameraväskan...
- Bronsmedlemskap på FS!
- Stativ Manfrotto 055CLB med kulled. Ett bra stativ känns som en BRA investering.
- Skylightfilter för 50mmrarn (inropat på Tradera för 40 kr, vi får väl se vad det blir)
- Fjärrutlösare Tack och lov fick jag den av min far när han uppgraderade till 10D...
- Skylightfilter för Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super.
Det var nog allt. Jag märker att man bara vill ha mer. Men det enda ytterligare jag överväger att köpa inom en överskådlig framtid är ett polfilter (har ett 49mm som var till min förra kamera, gillar polfilter skarpt) samt avtonat gråfilter. Sen får det nog räcka tills jag blir rik och kan köpa vassare gluggar. Men å andra sidan vore ju en riktig macro vore ju inte fel... Och mellanringar verkar ju skoj... Nej, nu får jag hejda mig!!! Jag ska ju fotografera, inte samla på tillbehör!
Motljusskydd har jag inte behövt köpa till Sigmorna, det ingår i priset. Har ännu inget till 50 mmrarn (men det kanske man borde införskaffa, hmm....)
Men jag tror du ska göra som de andra säger, börja lite lungt och känn på vad du behöver. Men ett 512mb minneskort är nog inte dumt redan från början. Eller kanske två 256mb, då har man ju fördelen att man har ett kvar om ett skulle paja eller försvinna.