Annons

Är det värt?? (EOS tillbehör)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bx3mE

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa på mig lite basic utrustning som ex. Motljusskydd ock mellanring stativ mm.

Jag är helt ny och kommer fotta allt möjligt. Av er som är erfarna... Vad är värt att köpa från början och vad kan vara värt att köpa senare, när man vet lite vad man vill ha?? Jag fick som tips att köpa med en mellanring till ef-s 18-55 som medföljer 300D och ett stativ och ett 512MB Ultra 2 Sandisk.... Något mer som gör sig värt från början??? fjärrutlösare?? Filter?? Hjälp!!! Jag skall handla mitten på nästa vecka......

Motljusskydd... defenitivt..

Mellanring på ett 18-55 kan vara svåranvänt, pga att utdraget blir så långt att det är svårt att få fokus på mer än allt från frontlinsen till 2 cm ifrån (gäller med tunnaste mellanringen, tjockare går inte alls).

Stativ är inte dumt heller.

Är du klumpig av naturen så rekommenderar många ett filter, skylight eller UV.

Bx3mE skrev:
vad kan vara värt att köpa senare, när man vet lite vad man vill ha??

Du svara just på din egen fråga: köp tilläggsgrejor när du vet vad du vill ha! Det är absolut ingen idé att lägga en massa pengar på saker och ting som du kanske, eventuellt kan komma att ha glädje av. För mycket stuff kan dessutom försvåra inlärningsprocessen... Starta enkelt: 300D + 18-55, kanske ett stativ. När du sen börjar märka att det kommer begränsningar emot kan du börja fundera på att skaffa utrustning för att klara de situationerna. Om sisådär 6 månader eller så borde du veta/märka vilken typs bilder du tar mest, i vilka situationer - och då kan du komplettera utrustningen med stuff som behövs för just det.

Tycker jag :)

EDIT: ett motljusskydd är dock bra, precis som Jesper skriver. Beställde ett för 18-55 via E-bay för 20 dollar.

Tillbehör som jag använder frekvent (i ordning; mest använt överst):

1. Motljusskydd (sitter alltid på)
2. Stativ
3. Vissa filter (polfilter, avtonat gråfilter)
4. Trådutlösare

Motljusskyddet har två funktioner på de flesta av mina objektiv; dels det uppenbara att det skyddar från ströljus, men också det att de skyddar frontlinsen. Av den orsaken har jag inget UV-filter på de flesta objektiven (ett av de främsta skälet att ha det är ju att skydda frontlinsen). Undantaget är min 17-40-zoom där motljusskyddet inte sticker fram så långt och frontlinsen är ganska oskyddad; där sitter ett UV-filter (eller skylight kanske det var...)

Stativ; snabbaste vägen till skarpare bilder. Ger också mig ett långsammare, mer bildsökande sätt att fotografera.

Filter; som tidigare nämnts använder jag inte UV- eller skylight-filter som standard. Däremot använder jag gärna ett polfilter eller ett avtonat gråfilter i olika lägen, dock långt ifrån alltid.

Trådutlösare; ytterligare ett steg mot skarpare bilder. Vid lite längre slutartider är det ingen bra idé att trycka av bilden manuellt, eftersom det blir rätt mycket rörelse i kameran när man pillar på den. Tidigare har jag använd självutlösaren men då har man inte riktigt koll på när bilden tas. Svårt att synka med t ex vågor och annat... Har helt nyligen skaffat en trådutlösare för att fixa de situationerna.

Men som Andreas skriver; köp grejor när du vet vad du vill ha. Det vet du när du ett antal gånger tänkt tanken "Tänk om jag hade haft en <namnet på grejen här>, då hade jag kunnat ta den här bilden."

Jag hoppar på den här tråden med en liten filterfråga. Avtonade gråfilter nämns. Jag har funderat på att införskaffa ett dylikt, men när jag söker på t.ex. Cyberphoto så hittar jag inget. Antagligen för att jag inte riktigt vet vad jag letar efter... Nån som kan hjälpa till och tala om för mig hur jag gör?
/Tor (inkompetent)

Jag kan ju iof passa på och ge min syn på din frågeställning också, Daniel. Köpte själv en 300D - kamerahus - i februari (tror jag det var). Har sedan dess införskaffat (i ordning):

- Canon 50mm f/1.8 Fick det billigt av farsan, var sugen på kameran och ville inte vänta på kitet som då var slut och Sigmas 18-50 f/3.5-5.6 hade inte kommit. Då plånboken är lite begränsad fanns inte så många alternativ på motsvarande brännvidder. Hade jag fått tag på nån av de två hade jag nog inte investerat i 50mm f/1.8, vilket hade varit synd då det ju är ett kanonobjektiv som kan användas till porträtt och i svagare ljus där man inte vill använda blixt, vilket jag inte vill.)

- Extrabatteri samt 256mb minneskort.

- Sigma 18-50mm f/3.5-5.6. Duger fullgott för mig, är ju ungefär en motsvarighet till kitlinsen.

- Skylightfilter till ovanstående.

- Kameraväska

- Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super Ett impulsköp ganska snart efter införskaffandet av kameran som jag haft mycket nöje med även om det väl knappast är nån klassoptik. Lär inte kunna köpa nåt vassare under överskådlig tid. Kul med fuskmacro! Nu finns det inte mycket mer plats i kameraväskan...

- Bronsmedlemskap på FS!

- Stativ Manfrotto 055CLB med kulled. Ett bra stativ känns som en BRA investering.

- Skylightfilter för 50mmrarn (inropat på Tradera för 40 kr, vi får väl se vad det blir)

- Fjärrutlösare Tack och lov fick jag den av min far när han uppgraderade till 10D...

- Skylightfilter för Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super.

Det var nog allt. Jag märker att man bara vill ha mer. Men det enda ytterligare jag överväger att köpa inom en överskådlig framtid är ett polfilter (har ett 49mm som var till min förra kamera, gillar polfilter skarpt) samt avtonat gråfilter. Sen får det nog räcka tills jag blir rik och kan köpa vassare gluggar. Men å andra sidan vore ju en riktig macro vore ju inte fel... Och mellanringar verkar ju skoj... Nej, nu får jag hejda mig!!! Jag ska ju fotografera, inte samla på tillbehör!

Motljusskydd har jag inte behövt köpa till Sigmorna, det ingår i priset. Har ännu inget till 50 mmrarn (men det kanske man borde införskaffa, hmm....)

Men jag tror du ska göra som de andra säger, börja lite lungt och känn på vad du behöver. Men ett 512mb minneskort är nog inte dumt redan från början. Eller kanske två 256mb, då har man ju fördelen att man har ett kvar om ett skulle paja eller försvinna.

TorO skrev:
Jag hoppar på den här tråden med en liten filterfråga. Avtonade gråfilter nämns. Jag har funderat på att införskaffa ett dylikt, men när jag söker på t.ex. Cyberphoto så hittar jag inget. Antagligen för att jag inte riktigt vet vad jag letar efter... Nån som kan hjälpa till och tala om för mig hur jag gör?
Här finns det avtonade som jag (och många andra) använder: Cokin P121 G2

Placeras lämpligen i Cokin Filterhållare P som i sin tur monteras på objektivet med lämplig anpassningsring (finns för olika diametrar).

Ett till objektiv ger bättre valuta för pengarna än en massa tillbehör.

EF 50/1,8 kostar nästan ingenting och öppnar en ny värld av bildmöjligheter. Med den kan du fotografer i svagt ljus. Det är stor skillnad i ljusstyrkan mellan detta objektiv och din zoom - ca 3-4 steg. 4 steg är lika mycket som skillnaden mellan ISO 100 och ISO 1600.

Stativ är alltid bra. Köp inte ett för billigt. Manfrotto 055 är det minsta möjliga tycker jag.

Filter är inget som jag använder. har bara ett UV-filter som skydd.

Tråsutlösare kan man vänta med. Du har en självutlösare på kameran om du behöver ta stadiga bilder.

Motljusskydd är bra.

Sandisk Ultra II är att kasta pengar i sjön. 300D skriver riktigt långsamt, max 1,3 MB/s. Så köp fler och billigare kort istället.

Extra batteri är bra.

Får de sedan mer pengar över - börja spara till bättre objektiv.

Hej, måste bara inflika att mellanring mellan 18-55 och Canon 300D inte fungerar, med tanke på klacken på objekitvet, men man kan ju såga lite kanske i plasten..........

Det finns nog två mellanringar anpassade för EF-S, dvs kamera och 18-55. Men eftersom även dessa kostar pengar så rekommenderar jag ett objektiv istället.

Nämnda Sigma 70-300 med "fuskmakro" är ett bra och prisvärt "nybörjarobjektiv". Det blir oftast bättre närbilder med teleobjektiv tack vare att bildvinkeln är snäv och att man kommer en bit ifrån objektivet.

Givetvis rekommenderas även det billiga 1,8/50mm till bl.a porträtt.

Billiga minneskort och batterier finns här:
www.zebramedia.com

skalmac skrev:
Hej, måste bara inflika att mellanring mellan 18-55 och Canon 300D inte fungerar, med tanke på klacken på objekitvet, men man kan ju såga lite kanske i plasten..........

Canon har släppt nya mellanringar som passar på både det nya EF-S objektiven och de vanliga EF-objektiven.De nya ringarna har på vanligt Canon-maner benämningen II. Vilket dessutom betyder att man borde kunna använda EF-S 18-55 på sin vanliga EOS-kamera..

En trådutlösare med vafri längd på kabeln löder man själv ihop på en halvtimma efter att ha köpt delar för 25-30:-. Går att göra hur avancerad som helst. Jag kompleterade den med en radiokontroll.

Det som behövs är en treledad kabel, en 2,5 mm steropropp, sån där som finns i hörlurar och några knappar, t ex två återfjädrande och en låsande slutande.

Finns trängar om trådutlösare.

En byggbeskrivning

Man tackar!!

Jag tackar för alla tipsen...!!!

Jag blev dock lite skrämd av denna:

http://www.bythom.com/300D.htm

Är D70 så mycket bättre?? Eller bättre över huvud taget?? Jag kommer omg. att ryssmodda min 300D Om jag köper en sån.... hur stora blir skildnaderna då?? Jag är ännu inte van vid något interface so jag är öppen för förslag...

Som sagt måltavla för min lins kommer att vara Blixtar (30sek - 30min exponering) City nightshoots och Närbilder...

300D ser så mycket ballare ut så snälla ge mig argument att köpa den istället för D70. Men om D70 är bättre (för mitt ändamål, se ovan) säg det...

*kluven i sista sekund*

Re: Man tackar!!

Bx3mE skrev:
Jag tackar för alla tipsen...!!!

Jag blev dock lite skrämd av denna:

http://www.bythom.com/300D.htm

Med tanke på att detta är något som själv kallar sig en "Nikon-sajt" så kanske inte objektiviteten är den bästa.... Sen innehåller den rena felaktigheter också. Det som kallas för lampa för röda-ögon-reduktion är t.ex. sensor för fjärrkontroll. Du lär liksom inte hålla handen där om du använder fjärrkontroll.
Sen orkade jag inte läsa så mycket mera.

Senast ändrad:
Tillbehör du behöver:

Motljusskydd är alltid bra.

Minneskort så att du kan fotografera mycket.

Minneskortläsare till datorn.

Minst bronsmedlemskap på fotosidan så att du kan utvecklas i ditt fotograferande utan att behöva vänta en vecka mellan uppladdningarna.

Finns det någon motsvarande Conon site som kan racka ner på D70:n ?? ;)

Jag behöver argument åt båda hållen..... Någon?

Bx3mE skrev:
Finns det någon motsvarande Conon site som kan racka ner på D70:n ?? ;)

Jag behöver argument åt båda hållen..... Någon?

Nikon D70 är bättre än Canon 300D just nu. Men det finns många osakliga påståenden om att Canon 300D skulle vara plastig och inte hålla. Det finns nästan inga 300D som gått sönder... Den håller!

Viktigast är ändå valet av objektiv. Gillar du Canon-gluggar ska du köpa Canon. Kamerahusen har kortare livstid och är enkla att byta upp sig med. Men objektiven är en långsiktig investering.

Till hösten på Photokina i september lär det dyka upp en ersättare till 300D som brädar D70. 300D är trots allt en 10D och således relativt gammal. Canon har hunnit utveckla en ersättare som är betydligt bättre. Jag gissar på 8MP och betydligt snabbre.

Canon och Nikon är likvärdiga i allt vill jag påstå. De har kompletta serier av kameror, objektiv, linser och andra tillbehör. Båda är stora tillverkare som sannolikt kommer finnas kvar några år till. Utöver detta finns det tillverkare som gör tillbehör som passar till kamerorna. På samma sätt finns det tillverkare som Kodak, som gör kameror som passar tillbehören.

Om det finns idag användbar utrustning i hemmet som fungerar tillsammans med det ena kameramärket, skulle jag välja detta märke på digitalkameran.

Om det inte finns befintlig utrustning skulle jag se till totalkostnaden för det behov jag och poängsätta olika saker i systemet.

Ex:
- Lista brännvidder och ljusstyrkor opch andra optiska egenskaper.
- Blixt
- andra tillbehör
- kraven på kamerahuset

Vikta sedan kraven utifrån det reella behovet och handla sedan upp det hela, där bäst pris och presstanda uppnås. Kan vara bra att ta med i berlningen att priset viktas efter hur lång livslängd du beräknar på grejorna. Fundera inte över andrahansvärde på digitala kamerahus, det finns inget efter två år.

En anna variant är att köpa den kameran som ser gulligast ut.

Lycka till!

RolandM skrev:

En anna variant är att köpa den kameran som ser gulligast ut.

Lycka till!

Det är det jag är inne på ;)

Allvarligt:
Jag vet inte vilket mitt behov är och egentligen borde jag gå en kurs eller nåt men tack vare alla snälla här på forumet kanske det inte behövs?!!

Jag har intresserat mig för bildbehandling i photoshop som jag numera jobbar proffesionellt med, Min tanke nu var att lägga en kanske 15.000 på en fotoutrustning som skall vara ett startskott på en ny hobby (tjejen gillar inte att jag sitter och programerar) och fotografering tycker vi båda är kul, dessutom har jag inte en kamera att tala om och att ha tillgång till en bättre variant gynnar även släkten... Så nu till frågan (igen ;) ) vilken rekomenderas??

(b.d.w. Har någon en länk till en typ snabbkurssida i stil med: "lägre ISO betyder i praktiken.. Polfilter är ett filter som... etc. ??)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar