Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det omogna män som gör slitzbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det omogna män som gör porträttbilder?

Det är nog helt fel att svara på denna tråden eftersom jag snart skall gå och lägga mig, men svaret kom just nu och imorgon har jag säkert glömt bort det.

Men så är det: Jag har troligtvis lämnat omoget-stadiet bakom mig. Det tror jag för att jag numera tittar först på blommor. Jag har också gjort en inventering i trädgården och där finns både blommor och människor. Jag kom helt enkelt på att de som jag gillar och skulle vilja visa på bild är blommor.

Inte proträtt och slät hud alltså, utan vackra blommor. Därför påstår jag, utan att först kolla, att majoriteten av porträtten här på FS är tagna av grabbar som är "omogna". Ålder kan variera, men normalt är väl 25 eller nåt.

Nu får jag väl på pälsen för det här men jag ville bara få ur mig tanken. Och man kan ju se det på ett annat sätt också - tyvärr: Det är jag som är skrumpen och grabbarna som är mogna, fast jag vill helst inte tycka så :)

Vad tror ni?

Kan man inte bara acceptera att fotografer (och modeller för den delen) är människor och människor är olika, det har inget med om man är ommogen eller inte att göra...

Nemesis skrev:
Kan man inte bara acceptera att fotografer (och modeller för den delen) är människor och människor är olika.........
Jodå.
Men alla vi fotografer/bildskapare, kloka som okloka och mogna som omogna tycker jag bör ta ett ansvar för vad vi förmedlar. Vilken bild vi visar. Hur vi bedömer och väljer det tror jag nog visst kan säga en del om mognad eller omognad och kanske t.o.m mer ändå..

Re: Är det omogna män som gör porträttbilder?

Nemesis skrev:
Kan man inte bara acceptera att fotografer (och modeller för den delen) är människor och människor är olika, det har inget med om man är ommogen eller inte att göra...
Jovisst. Det enda jag inte kan acceptera är dumhet, och jag tänker efter lääänge innan jag antar att någon är dum. Så för det mesta accepterar jag alla sorter.

Nu åker jag på semester, fortsätt tycka till här så länge.

lottawe skrev:
Jodå.
Men alla vi fotografer/bildskapare, kloka som okloka och mogna som omogna tycker jag bör ta ett ansvar för vad vi förmedlar. Vilken bild vi visar. Hur vi bedömer och väljer det tror jag nog visst kan säga en del om mognad eller omognad och kanske t.o.m mer ändå..

och vem har rätt att bedömma vad som är "rätt" och "fel" i den frågan då? Vem har rätt att kalla andra för omogna på grund av en bild?

Det vågar inte jag ta på mig och försöker ha ett öppet sinne för alla bilder, även schlitz-bilder, för i de allra flesta fall har vi ingen aning om vilka tankegångar och beslut som till slut resulterat i en speciell bild...

Nemesis skrev:
och vem har rätt att bedömma vad som är "rätt" och "fel" i den frågan då? Vem har rätt att kalla andra för omogna på grund av en bild?
Du har inte ens en teori om syftet Slitzbilder är menade att fylla och den bilden av kvinnan de visar alltså? Såpass du kan ha en (personlig) åsikt om det utifrån det? eller tro? För åsikter och tro tycker jag nog att vi ska ha rätt att kunna få ha. Tycker du inte?

Min personliga åsikt är att det är fånigt att förmedla den kvinnobilden så och jag har svårt att tro att någon jag skulle klassa som mogen skulle göra det.

Syftet med bilderna i Slitz är att tidningen skall köpas och det är en majoritet män som gör det. Köparna får troligen någon form av tillfredsställese av dessa bilder, troligen på ett sexuellt plan.

Men är inte det att slå in ganska öppna dörrar?

Hurvida det är fånigt eller inte får stå för dig, jag köper inte den tidningen eller någon av kollegorna, men jag dömmer inte heller varken fotograferna eller modellerna - varför skulle jag göra det?

Varför gör du det?

Äsch, vad ere för fel med att vara omogen!? Blir jag kallad barnslig blir jag glad...

Om personen trots allt skulle visa sig vara vad vi kallar för mogen, så är det nog bara cynism i varierande grad som skulle kunna förklara Slitz-bilder.

Cynism = typ, ge folk vad folk vill ha..

Nja du Kenneth...

Cynism - Wikipedia

Cynism, krass livsfilosofi etc. Begreppet härstammar från kynikerna, en filosofisk inriktning i det antika Grekland, bland annat företrädd av Diogenes. Enligt traditionen grundades läran av Sokrates lärjunge Antisthenes, men Diogenes gav den sin huvudsakliga prägel.

Kynikerna levde mycket asketiskt och missvårdade sin hygien medvetet. De avvisade alla sinnliga njutningar som skadliga för sinnesron och förespråkade dygd, asketism och behovslöshet.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Cynism

Skulle nog kalla det "Follow the money"

Kijana skrev:
Om personen trots allt skulle visa sig vara vad vi kallar för mogen, så är det nog bara cynism i varierande grad som skulle kunna förklara Slitz-bilder.

Cynism = typ, ge folk vad folk vill ha..

Det där är väl att sätta sej på samma höga hästar som de som dömer ut populära filmer o hävdar att man ska titta på en svartvit, osammanhängande poetisk smörja för att räknas som mogen, istället för att garva åt Roland Järverup.

/kg, som kan kolla både Bergman och Killinggänget

HDFS) (KGS skrev:
Äsch, vad ere för fel med att vara omogen!? Blir jag kallad barnslig blir jag glad...
Jag har inte svårt med att kallas omogen, t o m mina barn tycker jag är barnslig - ibland.

Det jag har lite (ibland mycket) svårt för är dubbelmoralen som ibland frodas på FS, främst när det gäller bilder av kvinnor.

Att Lotta "klankar" ner på "omogna" bilder/fotografer samtidigt som hon har massa nakna tjejer på sin hemsida och som visar betydligt mer hud än Slitz-tjejerna, stör mig lite - Förlåt, just det, det var ju "fine art nude", det är ju en helt annan sak... ;)

Lotta, detta är inte personligt på något sätt, det är en diskussion på ett forum med skriven text som inte kan förmedla de mänskliga signaler som ett möte IRL gör...

Tänkte bara flika in ordet Cynism enligt NE, sen återkommer jag om resten efter sömn.

"cynis´m subst. ~en ~er
ORDLED: cyn-ism-en
• cynisk inställning: hans ~ i frågan om mänskliga rättigheter
BET.NYANS: om handling, särsk. yttrande som vittnar om cynisk inställning: hans ~er om den starkares rätt
KONSTR.: en ~ (om ngt)
HIST.: sedan 1860
"

Källa: Nationalencyklopedin

PS. Peter, Du såg väl mer än tjejer som var naket också på hemsidan? eller kollar du tjejer mer än bilder på fotografers hemsidor?;) DS.

Senast ändrad:
Vem tittar på Slitzbilder? Totalt ointressant och totalt avtändande.

lottawe skrev:
PS. Peter, Du såg väl mer än tjejer som var naket också på hemsidan? eller kollar du tjejer mer än bilder på fotografers hemsidor?;) DS.
Jo, jag hittade en kille, en katt och en häst.

Dina bilder på barn är helt underbara...
Dina målningar skulle jag själv inte sätta på väggen, men det är jag...

Ang dina naken bilder så skulle man kunna säga att

"Eftersom du inte visar ansiktet på kvinnan objektifierar du henne på ett sexistiskt sätt. Du har dessutom utnyttja en kvinna i en så känslig situation som en graviditet, då normalt hormoner och känslor är i uppror, var det verkligen frivilligt?"

Den typen av text är ganska vanlig när man skall beskriva en ung tjej som viker ut sig...

Förstår du vad jag menar med dubbelmoral?

Alltså, detta handlar väl bara om busines, att tjäna pengar!

Omoget eller ej men om Newtons (eller va han hette) stil skulle sälja bättre i herrtidningarna så skulle man ju efterapa det.

Vi fotofånar ska väl inte för fasiken bedömma dessa tjejbilder som, som Lotta skriver, bara lyfter fram kvinnan på bilden.

Själv så har jag oerhört svårt för bilder med kvinnor som står i konstiga poser och putar med läpparna, ja även med dessa vidriga Fredrik Ljungbergbilder där han mest ser ut att vilja vara nån annanstans men ändå inte???

Dom som tar bilderna är inte omogna men det är väl bara deras sätt att försörja sig på, inom fotografi alltså.

Kan det t.o.m vara så att dom inte duger till nåt annat inom fotografin? Oj, nu är jag kanske ute på svag is-:)

// Larsa

Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:
Tydligen tillräckligt många för att publikationen ska fortsätta komma ut...

Jodå, det tvivlar jag inte på. Det är en trist värld där så många föredrar helt konstgjorda människor framför verkliga.

Anders Östberg skrev:
Jodå, det tvivlar jag inte på. Det är en trist värld där så många föredrar helt konstgjorda människor framför verkliga.

HA ha en till som ljuger så tungan sin blir svart som natten. Mer Brudar, mer Bingo och mer omogna män. Jag håller med KG, jag ler när någon kallar mig omogen.

Trevlig sommar
/jesper

Nemesis skrev:

Ang dina naken bilder så skulle man kunna säga att

"Eftersom du inte visar ansiktet på kvinnan objektifierar du henne på ett sexistiskt sätt. Du har dessutom utnyttja en kvinna i en så känslig situation som en graviditet, då normalt hormoner och känslor är i uppror, var det verkligen frivilligt?"

Den typen av text är ganska vanlig när man skall beskriva en ung tjej som viker ut sig...

Förstår du vad jag menar med dubbelmoral?
Nakna kroppar ser jag inget fel i. Det är högst naturligt i mina ögon och alla har vi en kropp som dessutom säkert går att göra bra bild av, även om nu Slitzfotografer och såna missat det (samt mängder av andra människor också som inte tycker de duger pga de idealen vi matas med..) Jag vänder mig mot objektifiering av kvinnan som en plastigt våp och tycker vi förtjänar att bli uppskattade som annat än det. Utan att plastas sönder i photoshop eller mha silikon. Idealen är rejält skeva och ni blir dessutom lurade om ni tror att folk ser ut så.. Jag vänder mig även mot många bilder i reklam som vänder sig till både kvinnor och män också och efterlyser sundare ideal.

Sen tackar jag för orden om mina barnbilder och accepterar att du upplever bilden på den gravida kvinnan som sexistisk. Jag antar också att det är ok att jag tror det beror på din egen sexualitet eller kvinnobild? Naturligtvis skulle jag inte tvinga någon framför kameran utan den kvinnan (och många många fler därefter) kom till mig och ville ha såna bilder. Stolta över sina magar, men kanske komplex annars av de skeva "idealen" vi annars så ofta matas med?

Jag ser inte på något sätt att jag bidrar till det skeva idealet av kvinnan i mina bilder. Vill snarare bidra med motsatsen, så Om det upplevs så har jag defenitivt misslyckats..

Tycker du jämför äpplen och päron.

Senast ändrad:
.Z. skrev:
Kan det t.o.m vara så att dom inte duger till nåt annat inom fotografin? Oj, nu är jag kanske ute på svag is-:)

Den som tror att det är lätt kan ju försöka själv...

Själv är jag övertygad om att det är mycket lättare att fixa en bra bild på en blåsippa i motljus, eller varför inte en svartvit, suddig komposition för att tävla i Mästartävlan i Svartvitt.

Men det är såklart en mycket "finare" genre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar